هیچ مرجع قضایی به جز دادگاه ویژه حق رسیدگی به پرونده هدایتی را ندارد

هیچ مرجع قضایی به جز دادگاه ویژه حق رسیدگی به پرونده هدایتی را ندارد

تهران- ایرنا- قاضی دادگاه رسیدگی کننده به اتهام های حسین هدایتی گفت: با توجه به آیین نامه استجازه رهبر معظم انقلاب هیچ مرجع قضایی پس از استجازه ایشان حق رسیدگی ندارد.

سه شنبه 28 اسفند 1397 ساعت 0:21

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، اسدالله مسعودی مقام هنگام دفاع حسین هدایتی و طرح استعلام های وی از سوی برخی مراکز مانند کمیسیون حقوقی مجلس یا مرکز پژوهش های مجلس گفت: به کسانی که به استعلام های شما پاسخ داده اند بگویید آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات اسلامی و آیین نامه استجازه رهبری را مطالعه کنند.
وی افزود: 99 درصد از کسانی که نظر داده اند آیین‌نامه استجازه را نخوانده‌اند در حالی که در استجازه رهبری پیش‌بینی شده که هیچ مرجع قضایی پس از استجازه حق رسیدگی ندارد.
وی از هدایتی خواست تا پاسخ‌ استعلام ها را به صورت مکتوب ارائه کند.

* آخرین دفاع هدایتی
هدایتی به عنوان آخرین دفاع گفت: اینجانب کارآفرین فعال در حوزه تجارت و اقتصاد هستم که موجبات اشتغال هزاران نفر را فراهم آورده ام و در دوران دفاع مقدس آزمون خود را به صورت نیک پس دادم.
وی افزود: بنده از سال 82 تا 94 به سرمایه گذاری در حوزه ورزش و فوتبال اقدام کردم و همچنین باعث توسعه بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی شدم که استیل آذین به عنوان اولین تولید کننده تزئینات ساختمان در ایران پس از 40 سال از افتخارات این جانب است.
هدایتی احداث نیروگاه، پرورش میگو و تاسیس کارخانه تولید قیر را از افتخارات خود دانست و گفت: از سال 76 میگو را به اسپانیا صادر کردم و به مدت 5 سال در روزنامه ها از اینجانب به عنوان صادرکننده نمونه یاد کردند و حتی تمبر مرا منتشر کردند.
وی افزود: بنده با هدف ایجاد اشتغال به تاسیس شهرکهای صنعتی اقدام کردم و از سید مهدی موسوی‌نژاد املاکی را خریداری کردم که تمام اقدامات از ترهین و کارشناسی گرفته تا دریافت مصوبه و اخذ تسهیلات از سال 87 تا 92 بوده و توسط سید مهدی موسوی‌نژاد (متهم ردیف دوم) صورت گرفته در حالی که در سال 92 و پس از این قضایا از طریق تنظیم قرارداد اقدام به خرید املاک کردم.

* هدایتی: هیچ نقشی در اخد تسهیلات نداشتم
وی اضافه کرد: اینجانب در اخذ تسهیلات بانکی هیچ نقشی نداشتم و همه اقدامات قبل از بنده صورت گرفته است. اینجانب بدون هیچ گونه سوء نیتی به خرید ملک جهرم اقدام کردم.
وی افزود: به همین دلیل موسوی نژاد باید پاسخگوی اقدامات خود باشد و اگر کارشناسی های انجام شده برای تعیین قیمت املاک قانونی بوده که هیچ ولی اگر جعلی بوده کارشناسان باید پاسخگو باشند.
هدایتی ادعا کرد که تمام اتهامات مطرح شده بی اساس است چون هیچ مدرکی دال بر اقدامات مجرمانه مبنی بر خرید ملک ارائه نشده بلکه بانک سرمایه عناوین کلی مجرمانه را مطرح کرده و مثلا اعلام شده که بنده با مدیران وقت بانک سرمایه تبانی داشتم در حالی که معلوم نیست این تبانی به چه معناست آیا چای خوردن و جلسه گذاشتن با مدیران بانک تبانی است؟
هدایتی همچنین گفت: در کیفرخواست اسم یاسر ضیایی را آورده اید در حالی که او کمتر از دو ماه به عنوان قائم مقام بانک سرمایه فعالیت می‌کرده است.
وی افزود: بنده دی 95 به دادسرای پولی بانکی احضار شدم در حالی که سررسید تسهیلات سال 96 بوده و درخواست تمدید 48 ماهه داشتیم ولی بانک سرمایه یک هفته پس از این درخواست آن را باطل کرد و فقط یکسال با تمدید آن موافقت کرد و در حقیقت بدون اینکه جرمی محقق شود بنده را مورد تحقیق قرار دادند.
قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: جرم منتسب به شما دریافت تسهیلات است. یعنی اتفاقاتی که برای خارج کردن تسهیلات از حیطه بانک سرمایه بوده و شما عامل آن بوده اید. بنابراین اگر می‌خواهید دفاع کنید فقط در همین زمینه از خود دفاع کنید.
هدایتی گفت: اخذ تسهیلات در کیفرخواست ذکر شده و بنده به همین دلیل دفاع می‌کنم.
وی افزود: ضمن رد اتهامات وارده معتقدم طرح دعوای کیفری به عنوان مطالبه وجه در چنین دادگاهی قابل مطالبه و رسیدگی نیست. بانک عامل با توسل به هر اقدامی و بیان خلاف واقع و بزرگنمایی مبادرت به خبرسازی غیر واقعی در شکواییه کرده است.
هدایتی با اشاره به اظهارات نماینده دادستان در جلسات قبل گفت: آقای قهرمانی گفته اگر بانک مرکزی نظارت می کرد الان هدایتی اینجا نبود در حالی که واحدهای نظارت بانک مرکزی در سال 96 بازرسهایی را به بانک سرمایه می فرستد تا 72 شرکت را ارزیابی کند.
وی افزود: به اعتقاد من بانک سرمایه تخلف داشته بانک مرکزی. چون بانک سرمایه در گرفتن اعتبارسنجی کوتاهی کرده و در مشارکت مدنی بازرگانی باید سود حاصل می شد تا بتواند 31 درصد سود دریافت کند.
هدایتی گفت: بنده هزار و 140 میلیارد تومان وثیقه نزد بانک گذاشتم اما این مسئله که آیا این وثیقه ها جعلی است یا نه هنوز بررسی نشده بود.
قاضی گفت: آیا شما سند ترهین از بانک سرمایه را دارید؟ هدایتی گفت: اصل وام 528 میلیارد و 850 میلیون تومان بوده و معاون دادستان نیز تایید کرده اما آیا باید 1200 میلیارد پرداخت شود آیا این معامله ربوی نیست؟
هدایتی بیان داشت: بانک با در دست داشتن اصل اسناد بلاعزل چرا از ترهین ممانعت کرده است؟ جوابیه کارشناسی این ملک جاده مخصوص را امروز به من تحویل می‌دهند و خواهان این هستم که دادگاه قبل از صدور رأی حتماً به کارشناسی مجدد صورت گرفته توجه کند.
وی خطاب به نماینده دادستان گفت: شما به من گفتید این هزینه را برای کسب شهرت انجام دادید، من این اختیار را دارم که از شما به دادسرای قضات شکایت کنم. شما فرمودید که همسر بنده تابعیت کانادا دارد و قرار بود مدرکش را بیاورید، چه شد؟ یا اینکه ایشان گفتند من وام گرفتم و در ورزش برای کسب شهرت خرج کردم، دمم گرم که وام گرفتم برای ورزش کشور هزینه کردم، ولی این هزینه را نکردم.
وی افزود: 93 میلیارد بابت ملک کارسان و لیان در نزد آقای موسوی نژاد هست که من هزینه بیمه دادم، هزینه ترهین دادم، هزینه مالیات دادم و هزینه های دیگری دادم که خدا را شکر این مبلغ را ایشان قبول دارند. من اصرار دارم کارشناسی‌های این ملک ها به قیمت 6 سال پیش باشد چون من 6 سال پیش این املاک را معامله کردم.
هدایتی خطاب به یقینی اظهار داشت: چرا شرکت صوری و کاغذی به ما معرفی کردید که ما امروز گرفتار شویم؟ من پولی بابت جشن قهرمانی ندادم این حرف های کذب مهریزی است که بیان می‌کند. 73 میلیارد و 920 میلیون تومان از محل همین وام بدهی ام را به بانک گردشگری دادم جهت واردات اسب که آقای مهریزی وارد کرده به قیمت امروز 177 میلیارد تومان پولش است.
وی گفت: در 14 فقره آقای مهریزی دستور می‌دهد که از جنس‌های توقیف شده مبلغ 77 میلیارد تومان به بانک سرمایه واریز شود. ما 47 میلیارد تومان از آقای ضیایی در زمانی که در صندوق فرهنگیان بود و از عراق نفتا وارد می‌کرده برای شازند اما باید با سرمایه گذاری فرهنگیان تسویه حساب می‌کردیم به خاطر حضور داعش و ... دعوایشان شد گفتیم نمی‌خواهیم بدهکار باشیم. همان آقای ورزشکاری که دوست من است از همین آقای ضیایی وام گرفته و خودش بدهکار سرمایه گذاری فرهنگیان است.
هدایتی گفت: 56 میلیارد و 600 میلیون تومان بدهی مان را به سرمایه گذاری فرهنگیان دادیم اما از شرکت نورد و لوله طلبکاریم که 27 میلیارد تومان در پروژه هزینه کردیم. از این تسهیلات 45 درصد شرکت نورد و لوله اهواز را خریدیم. نماینده دادستان که می‌گوید شرکت نورد و لوله را با کلی زیان انباشه رها کردید و رفتید، من می‌گویم با 795 میلیارد تومان زیان انباشته این شرکت را در مزایده خریداری کردیم و بدهی 795 میلیارد تومانی را تبدیل به 450 میلیارد تومان کردیم.
وی افزود: 15 میلیارد تومان را طبق سند صرف زیرساختهای نیروگاهی شده که سندهایش موجود است و مشخص است که این پول کجا مصرف شده، اینها نشان می‌دهد که صرف ورزش نشده است. ما برای ورزش کشور از سال 82 تا 94 بیش از 250 میلیارد تومان هزینه کردم. به مصالح کار خیر و پرچم کشور طنین انداز شود این کار را کردیم و از رئیس کمیته ملی المپیک و فدراسیون های فوتبال و ... می‌آمدند و از من درخواست می‌کردند.
هدایتی گفت: «از ستاد دیه کل استان ها و زندان های کشور سوال کنید بیش از 13 هزار زندانی در این چند سال آزاد کردم. آن وقت کسی که زندانی آزاد می‌کند می‌شود اخلالگر نظام اقتصادی؟ لیستش موجود است. من در حوزه‌ها و حسینیه‌ها هزینه کردم. من هر نوکری کردم برای اهل بیت بوده، تهمت نزنید، من به ذاکرین و مداح‌ها هیچ کمکی نکردم و ذاکرانی که بعضی مد نظرشان است».
او افزود: شده به مسئولان فدراسیون فوتبال بگویم یک بار من بیایم آنجا بگویم بیا این پول را از من بگیر؟ یا مجوز بگیر که داری از من پول می‌گیری. از آقای تاج خواستم اجازه بگیر که حقوق کی‌روش را از من بگیر، پیراهن تیم ملی بگیر، در جام جهانی ایشان نفری 5 هزار دلار از من گرفته است، برای ووشو کاران پول دادم و افتخار هم می‌کنم.
هدایتی گفت: یکی از مسئولان وزارت ورزش شب بازی ایران و آمریکا از لهستان به من توسط دبیرشان 12 ظهر گفت که 150 هزار دلار به عنوان پاداش به ما بده، که اختلاف قیمت آن سال تا امسال خیلی زیاد است. در آن سال ششم شدیم. من چطور تا 2:30 بعد از ظهر هتل هیلتون ورشو پول رساندم. به جای تشکر سیبل شدم. خدماتم را در ورزش نمی‌بینید، حسینیه‌سازی و مدرسه سازی و ... را نمی‌بینید.
وی گفت: اینها به کنار، به خاطر گرفتن وام با وثیقه به من اخلالگر می‌گویند. ای کاش می‌شد برخی مسائل دیگر را هم عنوان کنم.
وی خطاب به قهرمانی نماینده دادستان گفت: من خواهش می‌کنم شما سراغ کابین ورزشکاران نرو، من قول دادم به آقای قاضی تا بدهی هایم را صاف کنم.
هدایتی خطاب به نماینده دادستان گفت: شما با کلی گویی سخن می‌گویید. آن 145 میلیارد تومان حق الزحمه بوده که به آقای موسوی نژاد پرداخت کردم. تمامی اقدامات قبل از آشنایی بنده با موسوی نژاد به انجام رسیده است. مگر می‌شود در مقابل 340 میلیارد تومان وام 145 میلیارد حق الزحمه پرداخت شود؟ این رفتار غیر منصفانه و دور از اخلاق اسلامی است.
متهم گفت: این کیفرخواست پر از تناقض است. یکی از آنها می‌گوید هدایتی و موسوی نژاد با هم تبانی کردند. در یک جای دیگر می‌گویند هدایتی به موسوی نژاد شرکت معرفی کرده، در کیفرخواست موسوی نژاد می‌گویند که هدایتی مبایعه نامه را نقض کرده است.

* حکم مدیران بانک سرمایه امشب اعلام می شود
قاضی مسعودی مقام صحبت های هدایتی را قطع کرد گفت: حکم مدیران بانک سرمایه امشب اعلام می شود و رأی مدیران بانک سرمایه صادر شده است
هدایتی در ادامه دفاعیات خود، عنوان کرد: من 1140 میلیارد تومان وثیقه نزد بانک داشتم اما بانک گفته بود وثیقه من صفر است.
قاضی مسعودی مقام، گفت: شما که مالک نبودید چطور نزد بانک وثیقه گذاشتید؟
هدایتی پاسخ داد: در ادامه دفاعیات خود به این موضوع هم می‌رسم.
وی افزود: ما بارها می‌رفتیم که با بانک توافق کنیم و ملک را فروخته و پولش را به بانک واریز کنیم. 100 میلیارد تومان واریز کردیم ولی نه در زمان خودش، باقی را هم وثیقه ملکی گذاشتیم.
هدایتی، ادامه داد: این شرکت‌ها و صورت‌های حسابرسی شده مالیات هم داده‌اند و سرمایه ثبتی هم داشتند. آقای وافی کارمند من و مدیرعامل شرکت من است و در دسترس و قابل رسیدگی است.
وی افزود: آقای وافی مدیرعامل شرکت من، در سال 94 تمام اختیارات خود را به بانک تفویض کرد. من براساس قولی که در جلسه اول دادم قول می‌دهم که تسویه حساب ریالی و ملک در تهران، شمیران یا لواسان را انجام می دهم. بانک چرا با در دست داشتن اصل اسناد بلاعزل از ترهین ممانعت کرده است؟
هدایتی با ارائه توضیحاتی درباره مالکیت شرکت هایی که تسهیلات دریافت کردند، گفت: این شرکت‌ها متعلق به اکبر یقینی است و او اقرار کرده و در کیفرخواست اشاره شده است در حالی که بنده فقط ۲ تا ۴ درصد از پول وام‌ها را برای معرفی شرکتها جهت اخذ تسهیلات به یقینی پرداخت کردم که اگر شرکت ها فعال نبودند یقینی باید پاسخگو باشد.

* ۲۱ میلیارد تومان به سفیر ترکیه دادم
هدایتی در ادامه گفت: شخصی که در یکی از دولت ها به عنوان سفیر ترکیه بوده، مبلغ ۲۱ میلیارد تومان برای سریالی که شما مدعی شدید من وارد شدم دریافت کرده است.
وی افزود: چطور پرونده هدایتی به این سرعت رسیدگی می شود ولی چهار سال است که شکایت من از این شخص در شعبه ۱۲ ناحیه دادسرای سه ادامه دارد. با وجود اینکه او اقرار کرده که این پول را گرفته و کارشناسان تایید کرده اند ولی هنوز منتظر رسیدگی به این پرونده هستم.

* ۵۰ میلیارد تومان به یک وکیل دادم
هدایتی افزود: به سراغ ... بروید که یک وکیل ذی‌نفوذ است. او بیش از ۵۰ میلیارد تومان از پول های مرا خورده است. البته ایشان گفته اگر اسمش را بیاورم شکایت می کند، اما من نام او را می گویم.
هدایتی گفت: او تا سال ۹۱ وکیل من بوده است و چک های مرا وصول می کرد و زمانی که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از طلب هایم را با خسارت تاخیر و تادیه وصول کرد، گفت که یک میلیارد تومان حق الزحمه می خواهد و تاکنون بابت آن نیز سود می گیرد.
هدایتی گفت: بیش از ۵۰ میلیارد تومان پرونده هایی دارم که این وکیل وصول کرده و من به دلیل اعتمادی که به او داشتم مورد سوء استفاده او قرار گرفتم.

* پای بابک زنجانی به زندان هدایتی باز شد
وی اضافه کرد: یک چک از مجید ... که یکی از بدهکاران بانک سرمایه است و در زندان به سر می برد را خرج کردم. پنج دست گشته تا به دست بابک زنجانی رسید و او از بانک سرمایه شعبه کیش وام گرفته است. معاون دادستان گفت که پول آن چک را بدهم ولی من به او گفتم فرصت بدهید چون هنوز پول را وصول نکرده بودم.

* ۲۵۰ میلیارد تومان چک از مردم دارم
وی افزود: شخصی که تهیه کننده فیلم امام علی بوده نیز مبلغ هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از من گرفته است. من بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان چک از مردم دارم. اموالم را غارت می‌کنند کارگرانم بیکار می‌شوند به دلیل اینکه من در زندان هستم. شما زورتان فقط به من می رسد.

* ۳۰۰ میلیارد تومان از ضیایی طلب دارم
وی افزود: ضیائی در ۹ ماهی که در نورد لوله اهواز بود، ممنوع المعامله شده بود ولی دوستان کاری کردند که سرپرست کارخانه شود.
هدایتی گفت: ۳۰ هزار تن تولید کارخانه نورد لوله اهواز در زمان ضیایی بود ولی او فقط یک حواله را پاس کرد و اگر همه حواله ها را پاس کرده بود ۳۰۰ میلیارد تومان از طلبم را داده بود.
هدایتی افزود: ضیایی قبل از اینکه به کارخانه نورد اهواز برود ۳۵ میلیارد تومان از من وام قرض الحسنه گرفت ولی بعدها توانست 5.5 میلیارد تومان از این پول را در جاهای دیگر هزینه کند و او بالای ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان از پول های مرا خورده است.
متهم با ارائه برخی ادله حقوقی مبنی بر بی گناهی خود گفت: هیچ گونه شاخصی در خصوص اخلال در نظام اقتصادی از سوی بنده وجود ندارد و انتساب عناوین اتهامی اینجانب به عنوان اخلال نیازمند نیت خاص کیفری است.
وی افزود: آیا بنده سوء نیت دارم در حالی که پیشینه مردمی مرا می دانید که همواره جهت حمایت از مردم بی بضاعت اقدامات عام المنفعه داشتم.
هدایتی افزود: بنده دوستانی دارم که هزاران میلیارد تومان بدهی دارند ولی در جامعه آزادانه قدم می‌زنند. من چوب اسمم را می خورم.
وی افزود: ای کاش یک وقت خصوصی می دادید تا افرادی را معرفی کنم که در لندن کازینو دارند ولی من که برای این کشور خدمت کردم فقط برای ۵۰۰ میلیارد تومان باید به زندان بروم.
نماینده دادستان گفت: با قاطعیت عرض می‌کنم شما فعالیت اقتصادیتان در حد صفر است. تنها شرکت فعال شما که بسیار محدود هم هست استیل آذین است. در مورد میگو هم هیچ چیزی و مدرکی موجود نیست. در کارخانه نورد و لوله با 36-37 میلیارد تومان شرکت سرمایه گذاری صندوق ذخیره را در مزایده برنده شدید. این کارخانه را خریدید، مدیرعامل فعلی کارخانه نورد و لوله اهواز با بنده ارتباط دارد، چک هایی می‌فرستد که آقای ضیایی این چک ها را داده ‌است. آقای ضیایی و مهریزی را چه کسی در آنجا گذاشته است؟ کارمندان شما هستند. شما حتی یک سیمکارت هم به نامتان نیست.
وی افزود: کارخانه نورد و لوله اهواز اوضاع بسیار هولناکی دارد. شما می‌فرمایید که کسی برای آقای ضیایی واسطه گری کرده است، من می‌گویم آن مأمور غلط کرده است این کار را کرده، همان آقایی که شما می‌گویید را ما از دادستانی بیرون انداختیم.
قهرمانی در مورد اتهام اخلال گفت: قبلاً در پرونده آقای هدایتی بحث اخلال مطرح نبود. ما تعاملاتی با بانک مرکزی داشتیم و گفتیم به عنوان بزرگترین نهاد پولی کشور آیا این پول نظام پولی کشور را دچار اخلال می‌کند یا خیر؟ بانک مرکزی اعلام کرد و گفت سال 92 اگر 40 میلیارد تومان پول خلاف مسیر مصوبه خودش برود اخلال در نظام است، در سال 95 مبلغ 50 میلیارد تومان بوده، شما در فاصله شهریور 92 تا اردیبهشت 95 مبلغ 586 میلیارد تومان از بانک بردید. بانک مرکزی اعلام کرده اقدام آقای هدایتی موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور شده، تعیین عنوان اخلال منتسب به آقای هدایتی تشخیصش بر عهده ناظر عرفی (بانک مرکزی) است.
وی گفت: اینکه شما اخلالگر شدید حسب استعلام بانک مرکزی است که پول را از مسیر خودش خارج کردید. شما می‌فرمایید سپرده ها آمد و دو ساله خارج شده، من توافقنامه‌ای دارم که آقای شریعتی گفته که قرار بوده این توافقنامه 5 سال بخوابد، قرار بوده سررسید تسهیلات یک ماه قبل از خارج کردن پول باشد، یعنی شما باید در 23 ماهه تسویه می‌کردید. این توافقنامه یک پشتوانه مالی برای اقدامات آقای هدایتی بوده است.
قهرمانی بیان داشت: یک جا فرمودید من 100 میلیارد تومان به بانک دادم، کل وصولی ما از شما بابت این تسهیلات 586 میلیارد تومانی مبلغ 15 میلیارد و 600 میلیون است آن هم نه نقدی، بخشی حواله بوده، بخشی نقدی بوده، ایشان بیش از آنکه پول به کارخانه نورد ببرد حواله بردند که هیچ وصولی هم نداشته، کارخانه نورد هم اعلام می‌کند ما نمی‌توانیم این پول را بدهیم.
وی افزود: کارخانه لوله و نورد اعلام کرده ما تنها پولی که می‌توانیم بدهیم فقط به میزان طلب واقعی است. الان سازمان خصوصی سازی اعلام کرده چون آقای هدایتی نتوانسته چک هایش را پاس کند ما آن پول را بر می داریم ولی من اینجا از آقای هدایتی دفاع می‌کنم می‌گویم که نه خیر سازمان خصوصی‌سازی، باید مزایده برگزار شود و پول شما باید به شما برگردد.
قهرمانی، نماینده دادستان گفت: آقای تقوایی چقدر پول از بانک ملت برای شما آورده است؟ یک توافقنامه بدون موضوع است. ایشان بارها گفتند که کارشناسان با موسوی نژاد تبانی کردند و ملک 32 میلیاردی را 13 برابر بالاتر بفروشند. آقای هدایتی 2 ملک را از آقای موسوی‌نژاد به قیمت 145 میلیارد تومان می‌خرد و آن ملک را وثیقه 430 میلیارد تومانی می‌گذارد، این را شما انجام دادید یا آقای موسوی نژاد؟ آقای کیان پیشه ترهین کرده اند و مبایعه نامه اش موجود است. شما 430 میلیارد ترهین کردید و 340 میلیارد وام گرفتید. شما می‌دانستید این ملک 145 میلیارد تومان ارزش دارد؟ می‌گویید بله، می‌دانستید 345 میلیارد ترهین شده است.
وی افزود: شما 145 میلیارد تومان ترهین کردید و دو روز بعد 345 میلیارد تومان شده که آقای کیان پیشه این کار را انجام داده است اما خودش اذعان داشته از آقای هدایتی دستور می‌گرفته است. شما ملکی که 70 میلیاردتومان خردیدید را 140 میلیارد تومان ترهین کردید، شما در مسیر کارشناسی آمدید و مسیر را طی کردید، ما نمی‌گوییم شما کارشناسی کردید. شما تبانی‌تان با آقای ضیایی طی 2 ماه محرز است. قرار بوده وثیقه بیاورید و یک ملک در جاده مخصوص کرج که هیچ مالکی ندارد و مالک اصلی بیش از 20 میلیارد طلبکار است و شما آن ملک را وکالت به بانک دادید؟ کاملاً این خلاف است.
نماینده دادستان خطاب به نماینده بانک پرسید که آیا اخذ تسهیلات کلان در قبال وکالت بلاعزل، قانونی است یا خیر؟ نماینده بانک گفت: کاملاً غیر قانونی است.
نماینده دادستان ادامه داد: بنابراین ملک جاده مخصوص را زیاد مانور ندهید. آقای هدایتی ملک جاده مخصوص را می‌آورد و زمان آقای ضیایی ملک ارزیابی می‌شود و سر و صدا می‌شود و تسهیلات بعدی را هم آقای هدایتی با همین ملک دریافت می کند، زمان حیدر آبادی ملک 600 میلیارد تومان ارزیابی می‌شود. در زمان آقای ضیایی 20 میلیارد تومان ارزیابی می‌شود و در زمان آقای حیدرآبادی 600 میلیارد. 400 میلیارد تومان برای بنده ابهام دارد. ما درخواست ارزیابی مجدد می‌دهیم اما با یک توضیح، بانک اعلام می‌کند ما این ملک را نمی‌توانیم قبول کنیم، بانک گفته ما پول نقد دادیم و پول نقد هم گرفتیم.
وی افزود: آقای هدایتی من جدای از محکمه رابطه دوستی با شما دارم. من گفتم هر کس آقای هدایتی به او پول داده بگویید من بروم بگیرم، آقای هدایتی زورش نمی‌رسد ولی من زورم می‌رسد. امیدوارم بتوانید ملک را بفروشید اگر هم کاری از دست ما بر می‌آید بگویید کمکتان کنیم. اما بدانید تسویه ملک موجب رفع اتهام از شما نمی‌شود. اگر یک تولیدکننده با حسن نیت تسهیلاتی بگیرد و نتواند پس دهد اصلاً جنبه کیفری ندارد. حرف ما با شما این است که شما تسهیلات را گرفتید و رفتید جاهای دیگر خرج کردید.
قهرمانی بیان داشت: در شرکت جاوید گشت هیرمند یک پول کلانی به حساب شرکت تدبیرگران اطلس سرمایه واریز شده است. در این شرکت چه کسانی بودند؟ آقای ضیایی و حیدرآبادی نقشی نداشتند؟
هدایتی گفت: بله بودند.
نماینده دادستان گفت: شما یک پولی ریختید که یک بخشی از آن رفته به حساب توللی. شما باید بدانید در تاریخ 17 دی 94 این پول به حساب چه کسانی ریخته شده؟ شرکت تدبیرگران اطلس سرمایه چه کسانی بودند که شما به حساب آنها پول ریختید.
هدایتی گفت: من نمی‌دانم.
نماینده دادستان گفت: معلوم است که نمی‌دانید چون یک توافقات تلفنی صورت گرفته است. این پول کلان بخشی از سپرده های فرهنگیان بوده است. اگر این پول در صنعت، کشاورزی، در تولید و ارائه خدمات می‌رفت می‌توانست مرهمی بر زخم‌ها باشد، شما با تسویه کردن این پول نمی‌توانید به راحتی خلاص شوید. قرار بوده با این تسهیلات آلومینیوم و میل سیاه تولید و خرید کنید. رفتید باشگاه ورزشی؟ ما که بخیل نیستیم، ولی اگر از مسیر صحیح پولی تهیه شود و تسهیلاتی مشروع خرج شود، همه شاد می‌شویم، چه کسی با ورزش مخالف است.
وی افزود: یک عده بی بضاعت می‌آیند وسط و فاکتورهای جعلی صادر می‌شود و این پول‌ها حیف و میل می‌شود، این جرم است. اگر شما تولید داشتید من حساسیت ویژه داشتم که حداقل بازداشت نشوید. اگر شما تولیدی داشتید یا خدمتی به کشور داشتید مطمئن باشید بازداشت نمی‌شدید. یک فردی در جهت تولید خدمت می‌کند و ما او را بازداشت نکردیم به جهت اینکه در حال خدمت به کشور است.
قهرمانی بیان داشت: می‌فرمایید که ‌رفتم بانک تسویه کنم ولی مدیران می‌ترسیدند. آقای هدایتی در جلسه وصول مطالبات یک بسته بزرگی سند آورد و گذاشت روی میز و گفت معدن می‌خواهید، کارخانه می‌خواهید و هرچه می‌خواهید من می‌دهم. ما رفتیم سراغ آن کارخانه‌ها و املاک دیگر دیدیم اصلاً یک مالک دیگری دارد و اصلاً قبول نمی‌کند. در یک موردی کارشناس رفته بود و او را از ملک بیرون کرده بودند.
وی گفت: در مورد شرکت‌هایی که مالیات پرداخت می‌کردید من می‌گویم که غلط است و صورتهای مالی ارائه شده مورد تائید جامعه حسابرسی نیست و ناقص است. هیچ محمل قانونی و شکلی برای رعایت موارد قانونی نداشته اند. شما می‌گوئید آقای یقینی معرفی کردند؟ شما که می فرمائید کاسب هستید و پولدارید برای اخذ تسهیلات 4 شرکت تاسیس می‌کنید به نام خودتان یا خانواده‌تان آن وقت تسهیلات می‌گرفتید. نه اینکه به نام کارمندان خود که به قول خودتان مظلوم هم هستند شرکت تاسیس کنید و تسهیلات اخذ کنید.

* هدیه دادن می تواند جزیی از جرم پولشویی باشد
هنگامی که هدایتی قصد داشت از اتهام پولشویی دفاع کند، قاضی مسعودی مقام به او گفت: اتهام پولشویی از اتهام شما خارج است و این اتهام در دادگاه صالح رسیدگی خواهد شد.
هدایتی گفت: پرونده بنده در سال 95 نیز در دادگاه کیفری 2 مورد رسیدگی قرار گرفت و در آنجا تبرئه شدم ولی از قول شما منتشر کردند که پول هدایتی نامشروع است.
قاضی مسعودی مقام هنگامی که هدایتی از دادن هدیه به گروه های ورزشی سخن می گفت، اظهار داشت: هدیه دادن نیز می تواند نوعی پولشویی باشد و حتی در بسیاری از کشورها نیز جزو جرم پولشویی است. انتقال فیزیکی مال برای تحقق جرم پولشویی کفایت می کند اما اگر دریافت کننده علم به جرم بودن آن داشته باشد، مورد تعقیب کیفری قرار می گیرد ولی اگر اطلاع نداشته باشد در وقوع جرم تاثیری نخواهد داشت.
وی افزود: اگر ثابت شود که عایدات پول به صورت عالمانه انتقال یافته، افراد انتقال دهنده قابل تعقیب هستند ولی مرجع قضایی باید تکلیف عایدات حاصله از پولشویی را مشخص کند.
رئیس دادگاه همچنین درباره اظهارات هدایتی مبنی بر عدم تحقق جرم اختلاس در صندوق های بخش خصوصی گفت: اگر صندوق ها با کمک دولت اداره شوند، آنجا هم اختلاس صورت می گیرد.

* متهمی با 1500 میلیارد تومان تحصیل مجرمانه
قهرمانی نماینده دادستان تهران گفت: آقای هدایتی می گوید «بنده را قربانی کردید، درحالی که کسانی با رقم های بالا آزادانه در اجتماع حضور دارند» ولی باید بدانیم بانک سرمایه 400 متهم دارد که بخشی از این افراد متواری هستند ولی پرونده آنان در مسیر رسیدگی قرار دارد یا برخی افراد مانند هادی رضوی و جهانبانی از متهمان کلان این پرونده در نوبت رسیدگی قرار دارند.
وی افزود: م. الف. یکی از بزرگترین مفسدان بانک سرمایه با 602 میلیارد تومان بدهی است و هزار و 500 میلیارد تومان تحصیل مجرمانه داشته و تحقیقات آن بسیار پیچیده و گسترده است.
نماینده دادستان گفت: البته قابلیت ردیابی این پرونده بسیار مشکل است و بخشی از بدنه وزارت اطلاعات کمک کردند ولی از سوی وزارت اطلاعات حمایت نشدیم.

* کیفرخواست هشت مدیر بانک سرمایه صادر شد
قهرمانی گفت: کیفرخواست هشت مدیر بانک سرمایه صادر شده و 32 مدیر بعد از تحقیقات صادر می شود. پرونده آقای رضوی قبل از هدایتی مطرح بود ولی نقایصی در پرونده وجود داشت و به همین دلیل کیفرخواست هدایتی زودتر از رضوی صادر شد.

* فعالیت اقتصادی هدایتی در حد صفر است
وی خطاب به هدایتی گفت: شما به گونه ای صحبت می کنید که یک فعالگر اقتصادی را بازداشت کرده ایم در حالی که فعالیت اقتصادی شما در حد صفر است و فقط برای شرکت استیل آذین فعالیتی محدود داشتید. شما باید مستند صحبت کنید که چگونه 500 کارگر دارید و کار اقتصادی می کنید.
قهرمانی از هدایتی خواست تا وضعیت بدهی کارخانه آرکا صنعت پرشین را اعلام کند و افزود: سازمان بازرسی کل کشور و مدیر کارخانه با ما ارتباط دارند و وضعیت آنجا را تشریح کرده اند. چه کسی مهریزی و ضیایی را در نورد مسئولیت داده است؟ البته چیزی به نام شما نیست و پولها در حساب دیگران بوده ولی همه کارها به دستور شما صورت می گرفته است.

* اتهام اخلال در نظام اقتصادی قبلا تفهیم نشده بود
وی افزود: ما تعاملاتی با بانک مرکزی داشتیم تا اعلام کند آیا پول هایی که به عنوان تسهیلات اخذ می شود و در جایی دیگر هزینه می شود، چه حکمی دارد و آیا مشمول اخلال در نظام اقتصادی کشور می شود یا نه.
نماینده دادستان گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که از سال 91 اگر 40 میلیارد تومان از مسیر خود خارج و در جایی دیگر هزینه شده باشد، موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور می شود و از سال 95 این مبلغ به 50 میلیارد تومان افزایش یافت.
وی خطاب به هدایتی گفت: شما از شهریور 92 تا اردیبهشت 95 مبلغ 586 میلیارد تومان را از بانک خارج کردید. تشخیص عنوان اخلال بر عهده ناظر عرفی است و بانک مرکزی به عنوان ناظر خاص این مساله را مطرح کرده است.

* 15میلیارد و 600 میلیون تومان از تسهیلات هدایتی وصول شده است
قهرمانی گفت: کل وصولی ما از آقای هدایتی بابت تسهیلات 15 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده که بخشی از آن ملک بوده و بخشی حواله که تبدیل به کالا شده است.
وی افزود: آقای هدایتی به سازمان خصوصی سازی 36 میلیارد تومان پول داده تا در مزایده برنده شود ولی این سازمان اعلام کرده بابت خسارت های وارد شده، پول های هدایتی را برمی دارد.
قهرمانی افزود: سازمان خصوصی سازی وقتی می تواند پول های هدایتی را بابت خسارت بردارد که مزایده مجدد برگزار کند ولی چون مزایده ای برگزار نشده، باید پول هدایتی را برگرداند و ما در تلاشیم تا این پول ها را به بانک سرمایه برگردانیم.
وی افزود: هدایتی 2 ملک را به مبلغ 145 میلیارد تومان خریداری می کند و سپس آن را به مبلغ 430 میلیارد تومان وثیقه بانک سرمایه می گذارد و مبایعه نامه به نام هدایتی است و ترهین آن نیز انجام شده است.
نماینده دادستان خطاب به هدایتی گفت: شما می دانستید این ملک 145 میلیارد تومان ارزش دارد ولی 2 روز بعد 430 میلیارد تومان از سوی شما ترهین شده و هیچ مخالفتی هم نکردید و کارمند شما آن را امضا کرده است.
وی افزود: در پروژه لیان که ارزش ملک 13 برابر کارشناسی شده، با دستور هدایتی ترهین شده و ملک 70 میلیارد تومانی پروژه ولیان را 240 میلیارد تومان ترهین کرده اند. تبانی موسوی نژاد با کارشناسان رسمی محرز است ولی این مسیر را هدایتی هدایت می کرده است.
نماینده دادستان گفت: ایشان می‌فرمایند من اتهامات کذب زدم، اگر این طور است من عذرخواهی می‌کنم. مسئله اقامت همسرتان در کانادا را سازمان بازرسی گفته است. یک وکالتنامه‌ای برای فرزندتان است من اگر جای آن نماینده بودم قضیه آمریکا را می‌گفتم و به کانادا ورود نمی‌کردم، شما گفتید که رفته بودم آنجا و مشکلی پیش آمد. من نمی‌خواهم به این موضوع وارد شوم. جشن قهرمانی از شرکت نورد و لوله چکش پاس شده و مستنداتش موجود است. نمی‌خواهیم یک تیم ورزشی سیبل شود و رقبا سوء استفاده کنند. در روز منتهی به بازداشت یک خودروی لکسوس خریدید که ما جلوی این انتقال را گرفتیم.
وی افزود: هر کسی از 92 تا 95 پولی از طرف آقای هدایتی و حساب 4 نفره مانند کیان پیشه، سید عباس حسینی و آقای وافی دریافت کرده پول مردم است و دریافت آن عمل مجرمانه است. از این 4 شخص هر پولی دیگران از شهریور 92 تا 95 دریافت کرده اند آن پول متعلق به بانک سرمایه و متعلق به مردمی است که حقوقشان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. این اشخاص بدانند این پولها اموال مردم است. ما نمی‌خواهیم کسی را تخریب کنیم و ورزش کشور را تضعیف کنیم. هر کسی اعم از ورزشی و غیر ورزشی از این پول‌ها بابت بذل و بخشش دریافت کرده قانونی و شرعی باید برگرداند.
نماینده دادستان در واکنش به این سخن حسین هدایتی مبنی بر اینکه به جای اینکه به سراغ ورزشکاران بروید، به سراغ قلدرها بروید، چرا که سفیر ایران در ترکیه در دولت قبلی 21 میلیارد تومان از من پول گرفته است و پس از 4 سال صدور کیفرخواست هنوز دادگاهش برگزار نشده است، گفت: من گفتم برای بازگرداندن پول مردم کوچه و خیابان ها را می‌گردم، حالا می‌گویید که به یک سفیر پول دادید؟ اسم آن سفیر را ببرید و ما می‌آوریمش اینجا و با او برخورد می کنیم.
نماینده دادستان خطاب به هدایتی گفت: من برای شما دلسوزی می‌کنم و رابطه دوستی با شما دارم. من جدا از محکمه دوست دارم کار شما حل شود اما واقعیت این است که من به شما بدبین هستم که بتوانید وصول کنید. حرف من این است که شما تسهیلات را گرفته‌اید و جای دیگر خرج کرده‌اید. شما اگر همه را هم وصول کنید. طبق قانون دست از سر شما بر نمی‌داریم چرا که این پول کلان اگر به صنعت و کشاورزی و تولید و خدمات می‌رفت رونق می‌گرفت و می‌توانست دردی را دوا کند. من حساسیت دارم تا کسی که تولیدگر است بازداشت نشود اما اگر برای ما محرز شده بود، بازداشت نمی‌کردیم.
پنجمین جلسه از رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و 10 متهم اقتصادی دیگر، پیش پایان یافت و قاضی اسدالله مسعودی مقام گفت: یک جلسه دیگر باقیمانده است که زمان آن متعاقبا اعلام می‌‌شود.
اجتمام *1003 *1417*3063

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1820

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1982

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1787

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361