تلاش برای تجاری سازی نوآوری ها؛ ماموریتی برای رَبع رشیدی

تلاش برای تجاری سازی نوآوری ها؛ ماموریتی برای رَبع رشیدی

تهران- ایرنا-نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری رَبع رشیدی (رینوتکس 2018) تبریز یکی از پرآوازه ترین نمایشگاه های این حوزه است که به نظر می رسد باید با انواع راهکارها بر برداشتن گام آخر یعنی تلاش برای یافتن سرمایه گذار متمرکز شود.

سه شنبه 15 آبان 1397 ساعت 16:0

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ششمین جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس/rinotex 2018) روز پنجشنبه (دهم آبان) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز با حضور شماری از مسئولان کشوری از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مقامات محلی مانند امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی آغاز شد. این جشنواره و نمایشگاه با هدف میزبانی از فناوران و نوآوران در چهار محور ایده ‌های فناورانه، توسعه و تجاری‌ سازی فناوری، فروش محصولات دانش‌ بنیان و نیازمندی ‌های فناورانه تا پایان امروز -دوشنبه (14 آبان) برپاست.
نمایشگاه ربع رشیدی که تاریخچه آن به سال 84 بر می گردد، اول بار در آن سال با نام نمایشگاه فناوری های پیشرفته ایران برگزار شد و دومین دوره آن بعد از وقفه ای 10 ساله در سال 93 به نام نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته و دوره های سوم و چهارم نیز به همین نام در سال های 94 و 95 میزبان علاقمندان بود.
اما نام رَبع رشیدی از دوره پنجم به نام نمایشگاه افزوده شد و در سال 96 پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی به نام rinotex 2017 با ترکیبی از innovation و technology و افزودن حرف r در ابتدای آن برای نمایندگی رَبع رشیدی برگزار شد.
رَبع رشیدی بنایی تاریخی در شهر تبریز است؛ حدود ۷۰۰ سال پیش دانشگاهی به ‌نام رشیدالدین فضل‌ الله همدان، وزیر غازان خان از حکمرانان وقت آن دیار تاسیس شد، در آن زمان این دانشگاه شامل چهار دانشکده بود که در چهارطرف آن قرار داشت و نام اربع یا چهار عربی را به خود اختصاص داد و در نهایت، این مکان به نام ربع رشیدی شهرت یافت.

***ششمین نمایشگاه ربع رشیدی از زبان آمار
به گفته رئیس ستاد جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، این نمایشگاه در 17 حوزه تخصصی شامل نوآوری و فناوری های کشاورزی و زیستی، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، آب، مهندسی پزشکی و علوم شناختی، صنایع نساجی و پوشاک، نانو، ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک، صنایع خودرو و قطعه سازی ماشین، اطلاعات و ارتباطات، صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی، کامپوزیت، مصالح ساختمانی و راه سازی، نرم و هویت سازی، فعالیت های پژوهشی و فناورانه دانش آموزی، شهر هوشمند، صنایع دفاعی و تکنولوژی های آموزشی و مهارت برپا شده است.
علی جهانگیری در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: امسال بیش از یکهزار و 700 طرح از 27 استان کشور و 5 کشور خارجی شامل سوئیس، ترکیه، چین، آذربایجان و مالی به دست ما رسید که بعد از غربالگری توسط یکصد داور متخصص، در حدود 1700 غرفه در دو سالن امیرکبیر و پروین اعتصامی محل نمایشگاه بین المللی تبریز جایابی شدند.
وی در مورد روند پذیرش طرح ها گفت: ما معمولا از صاحبان فناوری شامل افراد حقیقی و حقوقی در نمایشگاه طرح می پذیریم، بنابراین افراد می تواند به شکل مستقل یا از مجموعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و حتی شرکت های دانش بنیان خصوصی در نمایشگاه شرکت کنند.
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در مورد بخش مسابقه ای و جشنواره در رینوتکس 2018 نیز گفت: حدود 250 طرح در بخش مسابقه شرکت کرده اند که در دو مرحله با استفاده از متخصصان هر حوزه داوری شده اند و در انتها طرح های برتر در 4 حوزه شامل واحدهای صنعتی غذا و دارو، الکتروتیک، شهر هوشمند و سه فناور برتر کل جشنواره معرفی می شوند که توانسته ایم از حامیان مالی خصوصی برای تقدیر از این فناوران کمک بگیریم.

***نمایشگاهی بی نظیر از جهت ارائه نوآوری ها
معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که برای افتتاح این نمایشگاه به تبریز سفر کرده بود در مورد این نمایشگاه گفت: نوآوری و فناوری در هزاره سوم که اکنون 18 سال آن گذشته است، به معنای بها دادن به توسعه پایدار است. یعنی همزمان با توسعه، منابع و محیط زیست را نیز برای نسل های آینده حفظ کنیم.
دکتر برات قبادیان اضافه کرد: این امر فقط با نوآوری و تولید محصولات هوشمند ممکن است و مفهوم هوشمندی را به خوبی در این نمایشگاه می توان دید و از این حیث نمایشگاه ربع رشیدی بی نظیر است.
وی ادامه داد: هوش مصنوعی و محصولات هوشمند تنها راه فایق آمدن بر مشکلات فعلی در زمینه از دست دادن منابع و تخریب محیط زیست است و رسیدن به چنین دستاوردی از راه همین نمایشگاه ها و ارائه فناوری و نوآوری های جدید ممکن است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در کشور فعالیت های خوبی برای تبدیل علم به محصول آغاز شده است ولی باید با برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها و اقدامات نظیر آن حرکت اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش محور را تسریع ببخشیم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نیز در آیین افتتاحیه این نمایشگاه از تغییر روند تولید دانش سخن گفت و افزود:
نوآوری الگوی تولید دانش است و روندی که طی آن دانشگاه تنها سازمان منحصرکننده تولید دانش بود، امروز دیگر تغییر کرده و در الگوی دوم مصرف کنندگان دانش روی تولید دانش تاثیر می گذارند. باید با تفکر جدید و تغییر الگوهای ذهنی به دانشگاه نگاه کنیم که از آن نوآوری و خلاقیت حاصل شود.
دکتر محمد مهدی طهرانچی اضافه کرد: نوآوری محیط جدیدی است که در آن دانش به ثروت باید تبدیل شود و نمایشگاه های فناوری و نواوری به طور کلی و نمایشگاه ربع رشیدی یکی از حلقه های گمشده نوآوری است.‌

***سرانجام طرح ها در رَبع رشیدی چه می شود؟
یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه که با ارائه دستگاه تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک در حوزه نوآوری و فناوری های ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک حاضر است، در مورد آن گفت: امسال از نظر برنامه ریزی و تقسیم بندی ها نمایشگاه به شکل بهتری برگزار شده است.
ساجد خلیفه که برای تجاری سازی طرح خود سرمایه گذار خارجی داشته است، افزود: از نظر من، طرح هایی که در نمایشگاه هست هنوز آماده تجاری سازی نیستند و بیشتر نمونه های دانشجویی هستند و هنوز سطح آمادگی فناوری TRL آنها به اندازه ای نیست که بتوان روی آن سرمایه گذاری کرد یا به نمونه صنعتی نرسیده اند.
در همین حال علیرضا و فرهاد جدیری از شرکت دانش بنیان ماندگار تدبیر ارک ایرانیان که با ارائه فناوری دستگاه عکاسی 360 درجه در بخش شهر هوشمند در این نمایشگاه شرکت کرده اند، معتقدند نمایشگاه از نظر فناوری های ارائه شده در سطح مناسبی نیست ولی بدتر از آن از نظر برنامه ریزی شرایط برای شرکت کنندگان خوب نبوده است.
فرهاد جدیری که همراه با همکارش طرح خود را با هزینه شخصی تولید کرده اند، در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: ما حدود 16 ساعت قبل از افتتاحیه نمایشگاه، غرفه را تحویل گرفتیم و به ما اجازه غرفه سازی هم ندادند که هم وقت کم بود و هم نتوانستیم طراحی مد نظر خود را انجام دهیم.
وی افزود: از نظر واحدهای فناور هم مثلا در بعضی بخش ها یک غرفه متعلق به شرکتی است که فقط طراحی سایت می کند که این اصلا نوآوری به حساب نمی آید و در این نمایشگاه ها باید شاهد نوعی ابتکار در هر حوزه ای باشیم که قبل از آن وجود نداشته است.
این فعال حوزه فناوری اطلاعات که در نمایشگاه اینوتکس 2018 (14 تا 16 تیر- تهران) نیز شرکت کرده است، گفت: با اینکه بازدیدکنندگان از نمایشگاه اینوتکس باید برای ورود هزینه ای می پرداختند، بازدیدها خوب بود و بیشتر افراد متخصص از آن بازدید می کردند و ما حتی فروش هم داشتیم، ولی در این نمایشگاه بیشتر افراد غیرمتخصص آمده اند که نه برای آنها و نه برای شرکت کنندگان مفید نیست.
یک دانشجوی رشته الکترونیک دانشگاه آزاد تبریز هم که با ارائه یک ربات امدادگر در نمایشگاه شرکت کرده است در مورد میزان حمایت ها از طرح های ارائه شده گفت: ما با این ربات در مسابقات ربوکاپ امسال هم شرکت کرده و رتبه آورده ایم.
بهرام رضایی ادامه داد: این ربات مین یاب است و مصارف زیادی در زمینه صنایع دفاعی دارد، با وزارت دفاع هم گفت وگو کردیم ابتدا قول هایی داده اند ولی هنوز عملی نشده است.
وی که با استفاده از بودجه محدود مرکز تحقیقات رباتیک دانشگاه با یک گروه مکاترونیک این ربات را تکمیل کرده است، اضافه کرد: در نمایشگاه ربع رشیدی هم رئیس دانشگاه آزاد از این طرح حمایت کرد، ولی بودجه ما برای توسعه این ربات ها بسیار کم است و این گلایه را هم به او منتقل کردیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا در حالیکه هدف اصلی و اساسی از برگزاری نمایشگاه های فناوری و نوآوری ابتدا ارائه نوآوری های انجام شده و در مرحله بعدی کسب سرمایه گذار برای این محصولات و تجاری سازی و ورود این محصولات به بازار داخلی و خارجی به نظر می رسد، توجه به آمار سال های گذشته نمایشگاه ربع رشیدی نیز می تواند در این زمینه مفید باشد.
بر اساس آمار مسئولان برگزاری نمایشگاه در سال 95 (در حجم نمونه 200 طرح) در سه سطح فناوری 7 درصد از طرح ها به راه اندازی کسب و کار منجر شده، 11.5 درصد عقد قرارداد و 5 درصد فروش یا اعطای امتیاز. این آمار در سال 96 نیز (در حجم نمونه 267 طرح) اینگونه است؛ 16.4 درصد به راه اندازی کسب و کار، 6.7 درصد عقد قرارداد و 1.1 درصد فروش یا اعطای امتیاز.
نگاهی مختصر به همین آمار و مقایسه آن با آمار طرح های واصله به دبیرخانه نمایشگاه و جشنواره (1732 طرح در سال 96 و 1713 طرح در سال 95 و حدود 1700 طرح در سال 97) نشان می دهد با اینکه ربع رشیدی در جذب فناوری ها و نوآوری ها از استان های مختلف به ویژه از مراکز علمی و تحقیقات نزدیک به استان آذربایجان شریقی موفق بوده، این نمایشگاه هنوز نتوانسته است به محلی برای جذب سرمایه گذاران و ارائه نیازهای فناورانه و در نهایت تجاری سازی محصولات تبدیل شود.
از طرف دیگر نمایشگاه امسال و حتی نمایشگاه های سال های قبل با حمایت و دیدار مسئولان کشوری و منطقه ای روبرو بوده است، امسال وزیر صنعت و یکی از معاونان وی، همچنین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، استاندار آذربایجان شرقی و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی آن را افتتاح کردند. سال گذشته نیز دبیر کل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت در مراسم افتتاحیه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اختتامیه آن حضور داشتند ضمن اینکه در روزهای نمایشگاه نیز روسای دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و معاونان وزارتخانه های صنعت، معدن، تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری نیز از آن بازدید کردند.
انتظار می رود تلاش های مسئولان برگزاری این نمایشگاه که در منطقه اعتبار خوبی کسب کرده است به سمتی هدایت شود که فناوران با تمایل و امید بیشتری برای کسب سرمایه گذار شرکت کنند، از دیگر سو طرح ها با دقت بررسی و پذیرفته شود که در سطح آمادگی فناوری بالا برای شرکت در نمایشگاه پذیرش شود تا سرمایه گذاران و شرکت های تخصصی فعال در هر یک از حوزه ها به امید یافتن آخرین نوآوری های قابل تبدیل به محصول از نمایشگاه بازدید کنند.
علمی**9157*2017

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1804

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1965

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1770

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361