خروج سرمایه‌های سرگردان با اهرم مالیاتی؟

خروج سرمایه‌های سرگردان با اهرم مالیاتی؟

دنیای اقتصاد : لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در شرایطی مراحل نهایی خود را طی می‌کند که با خروج نسبی سفته‌بازان، بازار خودرو روزهای آرامی را سپری می‌کند. این طرح توسط وزارت اقتصاد و با اوج‌گیری دلالی در بازارهایی همچون خودرو، سکه و ارز به‌طور جدی دنبال شد. حال بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی، ظاهرا این لایحه تکمیل شده و مراحل نهایی خود را برای تقدیم به مجلس طی می‌کند. آنچه مشخص است (با فاکتور گرفتن از دیگر بازارها)، دولت با نهایی کردن لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به‌دنبال دریافت مالیات بیشتر از خرید و فروش خودرو است.

سه شنبه 25 تیر 1398 ساعت 6:0

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

<a href='http://www.bina.ir/%D8%B3%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7'> خروج سرمایه </a>‌های سرگردان با اهرم مالیاتی؟

تعجیل دولت در این زمینه به دلیل بازگشت خودرو به لیست کالاهای سرمایه‌ای است. پیش‌تر خودرو در لیست کالاهای مصرفی قرار داشت اما با کاهش تولید و افزایش تقاضا، در کنار هجوم نقدینگی سرگردان به این بازار، خودرو مانند سال‌های ۹۱ و ۹۲ بار دیگر در فهرست کالاهای سرمایه‌ای قرار گرفت. از سال گذشته همزمان با اعمال تحریم‌های صنعت خودرو، تولید در شرکت‌های خودروساز روند نزولی به خود گرفت این در شرایطی است که با توجه به فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار، برخی از مشتریان را به‌منظور حفظ سرمایه جذب بازار خودرو کرد. با توجه به مشکلات شرکت‌های خودروساز در تامین بازار، تقاضا از عرضه پیشی گرفت و همین مساله باعث تشدید قیمت در بازار و قرار گرفتن آن در مدار صعودی شد. در این زمینه چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی کرده بود که حدود ۶ میلیون تقاضا در بازار خودرو ایجاد شده حال آنکه ظرفیت تولید تا پایان سال‌جاری تنها یک میلیون دستگاه است.   

به این ترتیب به‌واسطه حضور دلالان در بازار خودرو و دیگر بازارها، وزارت اقتصاد لایحه دریافت مالیات از عایدی سرمایه را که از یک سال گذشته تدوین آن آغاز شده بود را تسریع بخشید تا شاید مانع از ادامه دلالی در بازارهای مذکور شود. به گفته مقام‌های وقت وزارت اقتصاد بررسی این طرح در دولت در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی از طرف دولت برای تبدیل شدن به قانون در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت. در این بین هر چند دریافت مالیات از عایدی سرمایه در دنیا امری مرسوم محسوب می‌شود؛ اما پرداختن به این مساله با توجه به شرایط کنونی کشور سوالات گوناگونی را مطرح می‌کند.

به‌طوری‌که برخی کارشناسان دریافت مالیات از عایدی سرمایه را منجر به کاهش دلالی در بازارها می‌خوانند و معتقدند این اقدام هر چند دیرهنگام از سوی دولت انجام شده اما در نهایت زمینه را برای ایجاد آرامش در بازارهای پرنوسان کشور مانند بازار خودرو مهیا می‌کند. در مقابل برخی از کارشناسان با طرفداری از لایحه دولت به این نکته اشاره می‌کنند که با توجه به شرایط کنونی کشور این مساله نمی‌تواند در تمام بازارهای هدف نتیجه یکسان داشته باشد. آنها می‌گویند این اتفاق می‌تواند برای بازار سکه و ارز نتایج دلخواه را به ارمغان بیاورد اما در نقطه مقابل می‌تواند به زیان خودروسازان تمام شود. همان‌طور که در ابتدا عنوان شد بازار خودرو تا حدودی از واسطه‌گران و دلالان خالی شده، این در شرایطی است که مشتریان واقعی نیز به دلیل روند صعودی قیمت‌ها یا انتظار برای کاهش آن از حضور در بازار ممانعت کرده، بنابراین توقف هر نوع معامله در بازار خودرو می‌تواند در وهله اول به خودروسازی آسیب برساند. اگر چه لایحه دولت در مسیر کاهش دلالی است، اما بازاری که این روزها خالی از دلالان شده با اجرای لایحه دولت می‌تواند  بیش از این راکد شود. در هر حال به نظر می‌رسد برای میزان تاثیرپذیری این طرح روی بازار خودرو ابتدا باید سناریوهای مدنظر دولت را برای کلید زدن این طرح بررسی کنیم.

اهداف دولت از اجرای طرح

همان‌طور که اشاره شد دولت می‌تواند سناریوهای گوناگونی در این ارتباط برای خود تعریف کرده باشد. نامی که روی طرح گذاشته شده به نوعی ماهیت آن را نشان می‌دهد. در واقع دولت می‌خواهد از سود حاصل از فعالیت‌های غیر مولد در بازارهایی که پیش‌تر نام برده شد، مالیات اخذ کند. بنابراین اولین سناریوی مدنظر دولت می‌تواند زیر ذره‌بین بردن فعالیت سفته‌بازان در بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو باشد. بی‌تردید اولین نتیجه مثبت این طرح می‌تواند محدود کردن فعالیت واسطه‌ها در بازار خودرو باشد. در واقع دولت تلاش می‌کند از طریق دریافت مالیات سرمایه‌های فعال غیر مولد در بازارهای گوناگون از جمله بازار خودرو را به سمت فعالیت‌های مولد در بخش تولید سوق دهد. هر چند با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور به نظر می‌رسد جاده حرکت سرمایه‌ها از فعالیت‌های غیر مولد به فعالیت‌های مولد سنگلاخ باشد. با این حال این امکان فراهم می‌شود که دولت بتواند مالیات دریافتی از این ناحیه را به تولید تزریق کند. در کنار این مساله با هدایت سفته‌بازان به سمت درهای خروج، تا حدودی آرامش بر بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو حاکم شود.

در کنار این سناریو می‌توان سناریوی دیگری نیز برای این اقدام دولت تعریف کرد. نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور در شرایط تحریمی این واقعیت را برجسته می‌کند که منابع درآمدی دولت به شدت کاهش یافته است؛ به این ترتیب این امکان وجود دارد که دولت از طرح دریافت مالیات از عایدی سرمایه به‌دنبال دریافت منابع مالی و جایگزین کردن منابع حاصل از اجرای این طرح با مسیرهایی باشد که پیش‌تر از آن طریق نیازهای مالی خود را تامین می‌کرد.

به‌عنوان مثال دولت در سال‌های پیش از طریق وضع تعرفه برای واردات خودرو می‌توانست درآمد کسب کند. بعد از بازگشت تحریم‌ها و تلاش دولت بر مدیریت منابع ارزی کشور، واردات خودرو به کشور ممنوع شد و به‌دنبال آن درآمد دولت از این محل مسدود شد؛ بنابراین شاید دولت به‌دنبال این است از طریق اجرایی کردن طرح‌هایی مانند دریافت مالیات از عایدی سرمایه   زمینه را برای جایگزین کردن منابع مالی که در شرایط فعلی به آنها دسترسی ندارد، فراهم کند. با توجه به اینکه بازار خودرو یکی از بازارهایی است که در این طرح مدنظر قرار گرفته شده به تاثیر هر یک از سناریوهای یاد شده بر این بازار می‌پردازیم.

جهت‌گیری بازار خودرو

دولت هر یک از سناریوهایی که بیان شد را در دریافت مالیات از عایدی سرمایه مورد هدف قرار دهد، هر کدام از آنها بر بازار و صنعت خودرو تاثیرگذار خواهند بود. همان‌طور که اشاره شد، سناریوی اول حول محور خروج دلالان، ایجاد آرامش در بازار و تلاش برای هدایت سرمایه‌های سرگردان به بخش تولید متمرکز است.در این زمینه برخی کارشناسان تاکید دارند که خروج واسطه‌ها و دارندگان سرمایه‌های سرگردان از بازار در شرایط فعلی نمی‌تواند چندان به نفع شرکت‌های خودروساز باشد. دلیل این مساله را می‌توان در خروج مصرف‌کنندگان واقعی از بازار جست‌وجو کرد. این کارشناسان معتقدند که قیمت خودرو در بازار به میزانی رشد داشته است که توانی برای حضور مصرف‌کننده واقعی در بازار باقی نمی‌ماند. بنابراین چنانچه واسطه‌ها و دارندگان سرمایه‌های سرگردان از بازار خارج شوند، شرکت‌های خودروساز با چالش فروش محصولات خود روبه‌رو می‌شوند. پیش‌تر و در سال‌های گذشته که تولید از یک میلیون دستگاه فزونی پیدا می‌کرد و شرکت‌های خودروساز نیز چالشی در خطوط تولید خود نداشتند و عرضه به بازار مسیر مطلوب خود را طی می‌کرد، خودروسازان با چالش فروش مواجه بودند. در آن مقطع تولیدکنندگان مجبور شدند برای ایجاد انگیزه در مشتریان، شرایط مناسبی برای فروش محصولات پرتیراژ خود در دستور کار قرار دهند. در شرایط حاضر با توجه به اینکه وضعیت نقدینگی خودروسازان مساعد نیست و به نوعی کفگیر آنها به ته دیگ خورده است، آنها برای فروش محصولات خود امکان عرضه به‌صورت اقساطی را ندارند. از دیگر سو با توجه به اینکه نمودار تیراژ خودروسازان نزولی است، اما همچنان هزینه‌های سربار آنها بالاست، نمی‌توانند میان هزینه‌ها و قیمت فروش خود توازن ایجاد کنند. بنابراین نمی‌توانند از عهده کاهش قیمت به میزانی که مصرف‌کننده واقعی را برای ورود به بازار مجاب کنند، برآیند. در این شرایط محصولات تولیدی آنها بی‌خریدار باقی می‌ماند. بنابراین در این وضعیت که واسطه‌گران و دارندگان سرمایه‌های سرگردان، مشتری اصلی محصولات شرکت‌های خودروساز محسوب می‌شوند، خروج آنها از این بازار با اهرم مالیاتی، خودروسازان را با چالش فروش محصولات مواجه می‌کند. در مجموع می‌توان گفت سناریوی اول در شرایطی که خودروسازان با مشکلات گوناگون روبه‌رو هستند؛ نه‌تنها کمکی به آنها نمی‌کند بلکه بر مشکلات آنها در بخش فروش، خواهد افزود.

حال به سراغ سناریوی دوم می‌رویم چنانچه هدف دولت از کلید زدن طرح دریافت مالیات از عایدی سرمایه جبران بخشی از کسری درآمدهای خود باشد؛ در این حالت باز هم لایحه یاد شده با اما و اگرهایی روبه‌رو می‌شود. همان‌طور که اشاره شد هدف از دریافت مالیات از عایدی سرمایه در همه جای دنیا، جلوگیری از حضور سرمایه‌های سرگردان در بازارهای غیرمولد و هدایت سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد است. با این حال اگر دولت بخواهد تنها تمرکز خود را روی افزایش سطح درآمدهای خود از این ناحیه  قرار دهد مسیر درستی را در این زمینه انتخاب نکرده است؛ چراکه اثرگذاری بر کاهش واسطه‌گری در بازارهای مختلف نخواهد داشت. حال باید منتظر ماند و دید در نهایت طرح دریافت مالیات از عایدی سرمایه چه زمانی اجرایی می‌شود و تا چه حد به اهداف اصلی خود وفادار می‌ماند.

 

 

این مطلب برایم مفید است

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1805

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1966

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1771

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361