جلسه 21 دادگاه بانک سرمایه؛ امضای ضمانت‌نامه ۱۱۰‌میلیاردی در بهشت زهرا

جلسه 21 دادگاه بانک سرمایه؛ امضای ضمانت‌نامه ۱۱۰‌میلیاردی در بهشت زهرا

سه شنبه 1 مرداد 1398 ساعت 13:45

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از عصر ایران 

 بیست‌و‌یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه در حالی برگزار شد که یکی دیگر از متهمان نیز فارغ از سه متهمی که پیش‌تر به گفته قاضی مسعودی‎مقام ادعای سکته کرده بودند، از بیماری صعب‎العلاج خود گفت.
 
به گزارش شرق، قاضی‌ مسعودی‌مقام بار دیگر با کنایه در‌این‌باره گفت: «نمی‌دانم چرا در این پرونده متهمان یا بیمار می‎شوند یا سکته می‎کنند!».
 
نماینده دادستان نیز این‎بار از مهره دیگری در پشت صحنه تخلفات در این بانک پرده‎برداری و از آن به‎عنوان «مهره اساسی در شبکه فساد اختاپوسی» یاد کرد. در اینجا به مهم‌ترین مواردی که در جلسه آخر این دادگاه مطرح شد، اشاره می‎شود.
 
متهم علیرضا کلهر به اذن قاضی مسعودی‎مقام در جایگاه حضور یافت و گفت: بنده از تاریخ ۳۱ فروردین تا اول مهر ۹۴ مشاور مدیرعامل و دبیر جلسات هیئت‌مدیره بانک سرمایه بودم؛ به دلیل بیماری صعب‌العلاجی که مدارک آن موجود است، به صورت مستمر و پیوسته در بانک حضور نداشتم. در آن بازه زمانی محدود که به‎عنوان عضو کمیته اعتباری حضور داشتم، صورت‌جلسات هیئت‌مدیره را تنظیم کرده و از اعضا برای حضور در جلسه‌ها دعوت می‌کردم و در جلسات معدودی به‌عنوان عضو کمیته اعتباری حضور داشتم.

  قاضی: نمی‌دانم چرا در این پرونده متهمان یا بیمارند یا سکته می‎کنند!
قاضی مسعودی‌مقام خطاب به کلهر، از متهمان این پرونده گفت: گویا شما در همه‎جا و در همه مناصب بوده‌اید و عکس‌هایی دراین‌باره موجود است و باید برای بیماری خود از پزشکی قانونی تأییدیه بگیرد؛ زیرا از شما عکس‌هایی موجود است که در آنها صحیح و سلامت بوده‌اید. نمی‌دانم چه حکمتی است که در برخی جلسات، متهمان یا بیمار می‌شوند یا سکته می‌کنند.

  رونمایی از مهره اساسی در شبکه فساد اختاپوسی
قهرمانی، نماینده دادستان، اظهار کرد: امروز پرونده فردی مطرح می‌شود که مهره‌ای اساسی در شبکه فساد اختاپوسی است. کلهر از طرفی به پرویز کاظمی وصل بوده و از طرفی با وزارت رفاه همکاری می‌کرده است.
 
آنها میان شرکت‌های حاجی‌ محمد‌جواد و حاجی میری واسطه‌گری می‌کنند و وقتی می‌بینند فضا مساعد است، به طرف آقای امامی متمایل می‌شوند و ضمانت‌های شرکت‌های کارتن‌خواب‌ها را امضا می‌کنند. کلهر مدتی هم در شرکت سایه‌گستر بوده است که در آن میلیارد‌ها سهام منتقل شده و پولش برنگشته است.
 
نماینده دادستان افزود: یکی از شرکت‌های کارتن‌خواب، شرکت کژال است که ۱۱۰ میلیارد تومان به ذی‌نفعی قیر پاسارگاد، ضمانت‌نامه گرفته است. سندی نیز هست که آقای کلهر به‌عنوان دبیر هیئت‌مدیره امضا نمی‌کند و در آن قید می‌کند آقای بخشایش این سند را امضا نمی‌کند؛ با این جمله می‌خواهد به هیئت‌مدیره القا کند پشت شرکت، صندوق آتیه صبا قرار دارد و شرکت مورد وثوق ماست و نیاز به کار کارشناسی هم ندارد.
 
او با بیان اینکه بعد از صدور ضمانت‌نامه و پرداخت، آقای کلهر صورت‌جلسه را برداشته و بالای آن می‌نویسد «مخالف هستم»، در‌صورتی‎که مخالف اصلا امضا نمی‌کند، گفت: این سند اسکن شده و رنگ و بویش با دیگر نامه‌ها فرق دارد؛ یعنی ضمانت‌نامه صادر شده و فساد شکل گرفته است؛ اما کار‌ها را طوری طراحی می‌کردند که خودشان بیرون بروند و بقیه را درگیر کنند.
 
نماینده دادستان با اشاره به اینکه متأسفانه تعدادی سکه اخذ شده است که امکان ردیابی ندارند، گفت: کلهر درباره شرکت جهان‌گستر پژواک ۱۱۰ میلیارد ضمانت‌نامه امضا می‌کند و بعد می‌گوید موافقت ندارم و پای خود را بیرون می‌کشد. درخصوص شرکت پایدار تجارت پاسارگاد نیز این‌گونه است که آنجا هم اصلا امضایی ندارد. از دادگاه درخواست اشد مجازات را برای کلهر دارم.

 پیامک‎های رمزی
او با اشاره به بازخوانی اطلاعات گوشی تلفن همراه متهمان توضیح داد: آقای امامی به خانم شاهانی پیام داده است که مجید (زاهدی) دست‌تنها بوده و تنها محرم او کلهر است و در پیام دیگری آمده که کلی (کلهر) امضای لر (بیرانوند) را گرفته است. نماینده دادستان خطاب به حاضران در جلسه تأکید کرد: اینها اسم رمز است و خنده‎دار نیست. در این پیامک‌ها، اطلاعات بسیار زیادی از زدوبند‌های بانک سرمایه وجود داشته است.
 
قهرمانی افزود: آقای کلهر مدیرعامل شرکت سایه‌گستر نیز بوده است که آقای ضیایی تماس می‌گیرد و می‌گوید بخشی از سهام را به ارزش ۲۲ میلیارد واگذار کنید، ولی هیچ‎گاه وجوه واریز نشده است.
 
متهم کلهر در‌این‌باره پاسخ داد: این موضوع بحث دیگری دارد؛ در ۲۰ مهر ۹۴ آقای ضیایی تماس گرفت که خریدوفروش سهام بانک سرمایه انجام شود و با توجه به اینکه هنوز شرکت در روزنامه رسمی منتشر نشده بود، نامه‌ای به آقای ضیایی زدیم و در مصوبه هیئت‌مدیره قید کردیم خریدوفروش حاصل از بورس و سهام را به حساب بانک واریز کنید.
 
واریز با تعلل انجام شد و آقای ضیایی نامه‌ای نوشت و گفت مسئولیت این پول با من است، بنابراین بنده از آن به بعد دیگر مسئولیتی نداشتم که در این مورد پیگیری کنم. شرکت سایه‌گستر دادخواست مطالبه وجه داده است.
 
این شرکت برای شخصی به نام خانمی بوده که آن را به سازمان نظام‌پزشکی منتقل کرده است.نماینده دادستان خطاب به متهم کلهر گفت: در ازای این ضمانت‌نامه‌ها هیچ وثیقه‌ای نگرفته‌اید؟ تا امروز هم هیچ چیزی برنگشته است، این خانم که شرکت‌ها را منتقل می‌کند و پول آن هم از جیب معلمان بوده و ریالی از آن هم تاکنون عودت داده نشده است؛ شما در ازای آن چه وثیقه‌ای دریافت کردید؟
 
در این هنگام قاضی مسعودی‎مقام از متهم کلهر پرسید: سمت شما در شرکت چه بوده است و متهم پاسخ داد: من مدیرعامل شرکتی هستم که هنوز در روزنامه رسمی منتشر نشده است.
 
نماینده دادستان گفت: حتما با خود گفته‌اید رسید گرفته‌اید و مشکل حل شد، درحالی‌که باید اعلام جرم می‌کردید که متهم کلهر در پاسخ به این سؤال گفت: آیا باید از سهام‌دار عمده شکایت می‌کردم؟

  متهم کلهر: در کما بودم، نمی‌توانستم شکایت کنم
نماینده دادستان گفت: ما در کشوری هستیم که علیه عالی‌ترین مقامات کشور هم می‌توان اعلام جرم کرد که کلهر پاسخ داد: من در کما بودم، چطور می‌توانستم شکایت کنم؟
 
نماینده دادستان عنوان کرد: شما در کما نبوده‌اید، در دادسرا به شما گفتم واقعیت را بگویید، اما شما چیزی نگفتید.
 
متهم کلهر گفت: من از بانک خارج شدم و مسئولیتی ندارم. درخصوص پول نیز هیچ اختیاری نداشتم و با آقای ضیایی مکاتبات بسیاری داشتم.
 
در این لحظه ضیایی به اظهارات متهم کلهر واکنش نشان داد و اظهار کرد: شما بدهکار و متعهد به بازگرداندن پول‌ها هستید که در این زمان متهم کلهر بار دیگر متن نامه ضیایی برای قبول تعهد پول‌ها و مسئولیت بازگشت آنها به بانک را خواند.

  سهو قلم داشتم!
قهرمانی خطاب به متهم کلهر از او خواست تا درباره ارتباطش با امامی و فرزان توضیحاتی را به دادگاه ارائه کند که این متهم عنوان کرد: بنده هیچ ارتباطی با آنها ندارم.
 
درباره امضا‌ها نیز باز می‌گویم در کمیته اعتباری مخالفت کردم و نتیجه مخالفت‌هایم این بود که مرا از بانک خارج کردند؛ سهو قلم داشتم و اشتباه خود را اصلاح کردم.
 
قاضی مسعودی‌مقام خطاب به متهم گفت: شما چندبار سهو قلم داشتید؟ او پاسخ داد: فقط یک‎بار.قاضی عنوان کرد: شما اغلب ارتباط‌هایی را که داشتید کتمان می‌کنید، ما مستند‌هایی از تماس‌های تلفنی، پیامک و تصاویری در دست داریم که زیبنده شما نیست. با وجود این موارد همه ارتباطات خود را انکار کنید.

  متهم بیرانوند: متهم کلهر با تردستی از اعضای هیئت‌مدیره امضا می‌گرفت
در ادامه جلسه، بیرانوند با کسب اجازه از رئیس دادگاه در جایگاه حاضر شد و بیان کرد: آقای کلهر عضو اصلی و دبیر جلسات هیئت‌مدیره بود که اطلاعات کاملی هم از پشت‌پرده قضایا داشت و با تردستی از اعضای هیئت‌مدیره امضا می‌گرفت، علاوه‌بر مدارک و مستندات کاغذی اطلاعات در اتوماسیون بانک هم موجود است که کارشناسان و بازرسان می‌توانند به آنها نیز مراجعه کنند.
 
در ادامه این جلسه قاضی از متهم پیمان پویان‌مهر، فرزند محمود خواست تا برای دفاع در جایگاه حاضر شود. او گفت: من مسئول شعبه اسکان در بانک سرمایه بودم، در کیفرخواست صادره، ضمانت‌نامه جزء تسهیلات لحاظ شده، درحالی‎که ضمانت‌نامه، تسهیلات نیست.
 
متهم پویان‌مهر گفت: در گزارش سازمان بازرسی آمده است بنده به دو شرکت آینده‌سازان نوین و رهجویان کوثر که متعلق به آقای رضوی است، تسهیلات داده‌ام، اما باید بگویم این دو شرکت در سال‌های ۹۱ و ۹۲ تسهیلات گرفتند، درحالی‌که من در سال ۹۴ به استخدام بانک سرمایه درآمدم.
 
نماینده دادستان گفت: زمان تصدی شما، چون بانک در وضعیت قرمز قرار داشت و نمی‌توانست تسهیلات بدهد ذی‌نفعان اصلی و غارتگران بانک برای دورزدن قوانین موضوع ضمانت‌نامه را عنوان کردند، چراکه ضمانت‌نامه چند مزیت برای مدیران بانک داشت.
 
اول اینکه قابل ردیابی نبود و دوم اینکه، چون باید 10 درصد از مبلغ درخواستی به بانک مرکزی واریز می‌شد، بانک مرکزی از این موضوع استقبال می‌کرد، درحالی‌که ضمانت‌نامه‌ها مسکن قلابی برای بانک بودند.نماینده دادستان با بیان اینکه متهم پویان‌مهر در دفاعیات خود به برخی از مواد قانونی اشاره کرد، گفت: اما برای ضمانت‌نامه‌ها، وثایق درجه اول؛ یعنی پول نقد یا اسناد سهل‌البیع مرغوب گذاشته می‌شد، اما هیچ ضمانتی در کار نبوده است.
 
اینکه می‌گویید صرفا پیشنهاددهنده بودید پس چطور شرکتی را که ۱۱ چک برگشتی داشته و تنها یک هفته از تأسیس آن گذشته را پیشنهاد کردید. همچنین باید اضافه کنم برای یک ضمانت‌نامه ۱۱۰ میلیاردی در بهشت زهرا از شما امضا گرفته‌اند.
 
قهرمانی گفت: فردی را از بابل می‌آورند و در خیابان از او امضا می‌گیرند و به نامش ۴۰، ۵۰ میلیارد تومان ضمانت صادر می‌شود و وقتی که این فرد مطلع می‌شود و به پویان‌مهر مراجعه می‌کند، متهم اقدامی نمی‌کند.
 
چرا برای این موارد پس از اطلاع، اعلام جرم نکردید، پس برای چه حقوق می‌گرفتید. مگر روبات بودید؛ چرا مانع فساد نشدید؟
 
نماینده دادستان بعد از دفاعیات وکیل گفت: ضمانت‌نامه برای شرکت پاسارگاد تا حد ۱۱۰ میلیارد بوده که 40 میلیارد آن به نام میرسعید حسینی گرفته شده است که این فرد وقتی از این مبلغ اطلاع می‌یابد، نزد پویان‌مهر می‌آید که وقتی مقامات ارشد این بانک از این موضوع اطلاع می‌یابند، میرسعید حسینی را به دفترخانه برده و اسمش را از شرکت خارج می‌کنند و نام فرد بی‌بضاعت دیگری را اضافه می‌کنند.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1804

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1965

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1770

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361