عصر درآمدزایی پادکستی

عصر درآمدزایی پادکستی

مترجم: مهدی نیکوئی منبع: PwC’s Entertainment and Media Outlook : بنیان‌های بازاریابی و تبلیغات در حال متحول شدن است و پادکست‌ها تبدیل به زیرساخت‌های رسانه‌ای جدیدی می‌شوند که میلیاردها دلار ارزش مالی دارند. شما چند نوع رسانه می‌شناسید که پیشران اولیه آن تبلیغات باشد، یک میلیارد در سال درآمدزایی کرده باشد و نرخ رشد درآمدهایش در ۴ سال ۱۰ برابر شده باشد؟ حداقل یکی. با توجه به آخرین پژوهش‌ها، حوزه پادکست به رشد چشمگیر خود با درآمدهای ۹ رقمی ادامه خواهد داد و خوش آتیه‌ترین رسانه درآمدزا به نظر می‌رسد.

سه شنبه 15 آبان 1397 ساعت 22:22

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

عصر درآمدزایی پادکستی

بیش از یک دهه است که حوزه پادکست ظهور کرده، اما تنها در سال‌های اخیر، زیرساخت‌های کسب درآمد از آن توسعه یافته است. در نتیجه این وضعیت، انتظار می‌رود که نرخ رشد سالانه درآمدهای پادکستی به ۳۰ درصد برسد. حتی با آنکه برخی از کارشناسان نسبت به وجود یک حباب در تولید و توزیع پادکست‌ها هشدار می‌دهند، باز هم جای تردیدی نیست که آینده این حوزه روشن است. پادکست‌ها هم مانند بسیاری از حوزه‌های رسانه‌ای به شکل یک صنعت ضعیف و کم‌ طرفدار کار خود را شروع کرد. فایل‌های صوتی قابل دانلود، در پی افزایش تقاضا برای مصاحبه‌های رادیویی، برنامه‌های کمدی یا برنامه‌هایی برای معتادان فناوری، رو به فزونی گذاشتند. شنوندگان این پادکست‌ها در ابتدا از کامپیوتر استفاده می‌کردند، سپس آی‌پد و در نهایت موبایل‌های هوشمند و بسیاری از ابزارهای ساده‌تر برای گوش دادن به آنها فراهم شد. فروش تبلیغات پادکست‌ها در سال ۲۰۱۳ با رقم ناچیز ۴۵ میلیون دلار شروع شد. در آن سال، درآمدهای رادیویی جهانی، به ۲/ ۴۰ میلیارد دلار می‌رسید.

در سال ۲۰۱۴ و با پخش یک سریال پادکستی کارآگاهی، به یکباره این حوزه متحول شد و شنوندگان زیادی را به سمت خود کشید. در سال‌های پس از آن نیز، تعداد شنوندگان و تولیدات پادکستی به شکل عجیبی افزایش یافته است. همان‌طور که در بخش‌های رسانه‌ای جدید مرسوم است، ابتدا کارشناسان تبلیغات در مورد استفاده از این ابزار تردید داشتند و دلارهای خود را با دقت خرج می‌کردند.  اریک دائن، مدیرعامل یک شرکت تولید محتوای پادکست، توضیح می‌دهد که شاید تعدادی از فعالان جوان حوزه بازاریابی خیلی زودتر می‌خواستند تا روی پادکست سرمایه ‌گذاری کنند اما با مخالفت روسای خود مواجه شدند. پخش پادکست سریال کارآگاهی سال ۲۰۱۴، باعث شد که به ناگاه این مخالفت‌ها از بین برود. «یکباره آژانس‌های تبلیغاتی، تعدادی از نیروهای خود را متمرکز بر پادکست کردند.»

عوامل بسیاری در گسترش کارکرد بازاریابی پادکست‌ها و اقبال به آنها اثر داشت. نخست اینکه تعداد مخاطبان به شدت افزایش یافت. تعداد شنوندگان آمریکایی پادکست‌ها (کسانی که حداقل یک پادکست در یک ماه گذشته گوش داده‌اند)، از ۲۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ به ۷۸ میلیون نفر تا انتهای ۲۰۱۷ رسید.  به‌طور همزمان تعداد برنامه‌های پادکستی جهان به ۵۰۰ هزار رسید، کیفیت محتوا افزایش یافت و ارزش‌های تولید تقویت شد. رشد خودکار مخاطبان و محتوا باعث شد که هر چند با اندکی تاخیر زمانی، درآمدهای تبلیغاتی افزایش یابد. البته همیشه این تاخیر زمانی اندکی بین گرد آمدن مخاطبان و شروع جریان‌های مالی وجود دارد. هرنن لوپز، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی یک شرکت تولید پادکست به نام واندری می‌گوید: «آنچه را در تلویزیون‌های حق اشتراکی اتفاق افتاد به یاد بیاورید. ابتدا بینندگان از شبکه‌های رایگان به سمت این تلویزیون‌ها مهاجرت کردند و پس از آن بازاریابان نیز با این موج همگام شدند.» محتوای بهتر، تماشاگران بیشتری را جذب کرد و در نتیجه درآمدهای بیشتری حاصل شد.

دنیای پادکست هنوز راه درازی پیش روی خود دارد. اما تقریبا مشابه همان اثر را بر حوزه رادیو می‌گذارد. براساس آخرین آمارها، میزان درآمدهای تبلیغاتی از پادکست‌ها درآمریکا، در سال ۲۰۱۷، به ۳۱۴ میلیون دلار رسید که رشدی ۸۶ درصدی نسبت به سال پیش از آن نشان می‌داد. به‌طور کلی، درآمد تبلیغاتی پادکست در سال ۲۰۱۸ به ۶۵۰ میلیون دلار خواهد رسید؛ در مقایسه با درآمد کل ۲/ ۴۵ میلیارد دلاری صنعت رادیوی جهان. به عبارت دیگر، درآمدهای تبلیغات پادکست، در حال حاضر تنها ۴/ ۱ درصد از کل درآمدهای رادیو است. البته پیش‌بینی می‌شود که هر دو صنعت در سال‌های پیش‌رو رشد کنند. هر چند رشد سالانه درآمدهای پادکست (تا ۲۰۲۲ میلادی)، ۷/ ۲۹درصد خواهد بود و رشد سالانه درآمدهای رادیو در همین دوره، ۹/ ۱درصد.

با این حال، شواهد کمی وجود دارد که حاکی از رقابت پادکست و رادیو باشند. آن‌طور که به نظر می‌رسد، افراد در حال ترجیح دادن پادکست به سایر ابزارها و رسانه‌های صوتی هستند، نه رادیو. در حقیقت، پادکست جای رادیو را نمی‌گیرد و درآمدهای آن را به خود اختصاص نمی‌دهد. یک پژوهش در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ۶۸ درصد از شنوندگان رادیو، زمان شنیدن رادیوی خود را کاهش داده‌اند تا بتوانند پادکست بیشتری گوش کنند. با این حال، آنها رادیو را به هیچ وجه کاملا ترک نمی‌کنند و دلیل اصلی جذابیت پادکست، گروه‌های متفاوت مخاطبان آن است. براساس پژوهش یک موسسه تحقیقاتی در سال جاری، ۶۴ درصد از آمریکایی‌ها با واژه پادکست آشنایی دارند، ۴۴ درصد حداقل به یک پادکست گوش داده‌اند و ۱۷ درصد هم پادکست‌ها تبدیل به بخشی از برنامه هفتگی آنها شده است. مخاطبان ۱۸ تا ۳۴ ساله، بزرگ‌ترین گروه شنوندگان پادکست هستند که ۱۶ درصد از آنها درآمدهای بسیار بالا و ۲۷ درصد هم حداقل مدرک کارشناسی دارند.

از دلایل جذابیت پادکست و رادیو، غنای مطالب آنها است و اینکه می‌توان همزمان با کار یا رانندگی، به آن هم گوش داد. با این حال، تفاوت ویژگی‌های جمعیت‌شناختی رادیو و پادکست حتی می‌تواند یک فرصت جدید برای فعالان بازار باشد. اگر محصولات و خدمات تولیدی شما، برای گروه‌های جوان جذابیت بیشتری داشته باشد، حتی در شرایط برابر هم باید به دنبال تبلیغات در پادکست باشید تا رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون. در دنیای واقعی، شاید به‌عنوان مثال، جنرال موتورز برای تبلیغ کادیلاک‌های خود به سمت رادیو برود، اما فروش خودروهای اسپرت قطعا در پادکست، بهتر خواهد بود.

از طرف دیگر، ماهیت پادکست (که ارتباطی دوسویه و قابل اعتماد ایجاد می‌کند و مخاطبان به تدریج گویندگان دائمی را با جزئیات فراوان می‌شناسند)، باعث می‌شود که افراد بیشتری جذب تبلیغات آن شوند. تبلیغات در پادکست، با استفاده از فرمت موفقیت‌آمیز «پل هاروی» در رادیوی دهه ۱۹۵۰، اغلب به شکل روخوانی و توسط گوینده انجام می‌شود. در حقیقت دوسوم تبلیغات پادکستی به این شکل است. خواندن آگهی به وسیله گوینده، به معنای تایید و توصیه صریح یا ضمنی کالا یا خدمت مدنظر است. به این شکل، شنوندگان هم که ارتباط مبتنی بر اعتمادی با پادکست دارند، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند..

شواهد نشان می‌دهد که حتی نشان‌های تجاری ریشه‌دار هم به دنبال آن هستند که بخشی از تبلیغات خود را در قالب پادکست‌ها ارائه کنند. ژیلت، فورد و آی‌بی‌ام از این دست هستند. در سپتامبر گذشته، فیلم «آبی بیکران» در ۵ پادکست مختلف تبلیغ شد و همزمان با آن نیز، شرکت آی‌بی‌ام، یک کمپین تبلیغات پادکستی با نام «بیایید هوشمندانه کار کنیم» راه‌اندازی کرد. تعداد بیشتری از نشان‌های تجاری بزرگ به سمت تبلیغات پادکستی سوق پیدا می‌کنند که دلیل آن علاوه بر افزایش تعداد مخاطبان، بهبود زیرساخت‌ها و خدمت‌رسانی‌ها است.

تا همین اواخر، فعالان حوزه پادکست، تعداد مخاطبان خود را تنها براساس دانلودها گزارش می‌کردند. اما این شیوه، داده‌های غنی و تفصیلی مورد نیاز کارشناسان بازاریابی را فراهم نمی‌کرد و کسی نمی‌توانست بررسی دقیقی روی آن انجام دهد. اما در ژانویه ۲۰۱۸، شرکت اپل این مشکل را حل کرد و اکنون می‌توان به تحلیل و تشریح مخاطبان هدف تبلیغات پادکستی نشست. با این برنامه جدید، به‌عنوان مثال می‌توان متوجه شد که شنوندگان با چه ابزاری پادکست را شنیده‌اند، تا کجای آن را گوش داده و آیا تبلیغات آن را رد کرده‌اند یا خیر. با این ابزار، کارشناسان بازاریابی دیجیتال توانسته‌اند به این نکته پی ببرند که بیشتر شنوندگان پادکست‌ها به ۸۵ تا ۹۰ درصد بیشتر پادکست‌ها گوش می‌دهند. این اطلاعات اضافی تایید کرد که مخاطبان پادکست‌ها، شنوندگانی به شدت فعال و درگیر هستند و واقعا به تبلیغات گوش می‌دهند.

در دسامبر ۲۰۱۷ نیز ابزار دیگری به وسیله IAB انتشار یافت که از ابزارهای دیگری برای سنجش موفقیت پادکست‌ها استفاده می‌کرد. این ابزار، دانلودهای تکراری و اشتباهی را حذف می‌کند تا بتواند اطلاعات دقیق‌تری نسبت به مخاطبان به دست آورد. مارشال ویلیامز، مدیر عامل موسسه «ادریزالت مدیا»، در مورد این ابزارهای جدید می‌گوید: «اهمیت آنها از نظر اطمینان خاطر دادن به نشان‌های تجاری بزرگ و کشاندن آنها به بازار تبلیغات پادکستی است.» او توضیح می‌دهد: «اگر قرار است که تبلیغات خودرو، شرکت‌های خدمات مالی، شرکت‌های هواپیمایی و نوشیدنی‌ها را به پادکست‌ها بیاوریم، باید چنین ابزارها و استانداردهای مشخصی داشته باشیم که بتوان به شکل شفاف و قابل اتکا فعالیت کرد.» ترکیب همه این عوامل (افزایش تعداد مخاطبان، بهبود برنامه‌های پادکستی و بهبود استانداردها و ابزارهای نظارت و تحلیل داده‌ها) باعث می‌شود تا روز به روز بر گستره اثرگذاری پادکست‌ها اضافه شود و بهتر بتوان از آن به‌عنوان بستری برای تبلیغات استفاده کرد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1820

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1982

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1787

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361