سال صعود، سال طلا

سال صعود، سال طلا

دنیای اقتصاد : در آخرین روزهای سال میلادی، طلا در آستانه ثبت بهترین عملکرد خود در دهه جاری قرار گرفته است. قیمت طلا در حالی در روز دوشنبه به ۱۴۸۳ دلار رسید و حجم معاملات آن در آستانه کریسمس کاهش قابل توجهی داشت، که کارشناسان عوامل مختلفی را برای ثبت رکورد افزایشی فلز زرد در سال جاری برشمرده‌اند. افزایش نااطمینانی‌ها در اقتصاد جهانی که هسته مرکزی آن را جنگ طولانی‌مدت تعرفه‌ای بین آمریکا و چین تشکیل می‌دهد، در کنار کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی و ترس ناشی از رکود جهانی اقتصاد در آینده نزدیک از جمله عواملی هستند، که به افزایش ارزش فلز زرد کمک کردند.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 11:20

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

سال صعود، سال طلا

افزایش قبل از تعطیلات

قیمت طلا در روز دوشنبه با ۳۷/ ۰ درصد افزایش به ۱۴۸۳ دلار رسید و در معاملات اولیه خود به بالاترین حد از ۱۲ سپتامبر رسید. در ساعاتی از روز ۱۲ سپتامبر قیمت طلا به ۱۴۸۶ دلار رسیده بود و در معاملات اولیه روز دوشنبه قیمت طلا به نزدیکی این سقف ۱۰ روزه رسید. جان شارما، اقتصاددان در بانک مرکزی استرالیا در مورد وضعیت طلا در آغاز سال نو میلادی عقیده دارد: «با اینکه بهبودهای ظاهری در مساله جنگ تجاری بین آمریکا و چین ایجاد شده است، اما همچنان هیچ معامله جامعی بین طرفین شکل نگرفته است. مورد دیگر نیز که بر قیمت طلا تاثیر گذار است چشم‌انداز سیاست‌های فدرال رزرو است. تقریبا همه می‌دانند که مسوولان فدرال رزرو قصد افزایش نرخ بهره در آینده‌ای نزدیک را ندارد و این موضوع طلا را برای آینده میان مدت ارزشمند نگه می‌دارد.»

طلا که به‌عنوان یک سرمایه ‌گذاری امن در زمان اوج‌گیری تنش‌ها و نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی محسوب می‌شود، در آستانه ثبت بهترین عملکرد خود از سال ۲۰۱۰ قرار گرفته است. در حقیقت موتور محرکی که باعث شده است که طلا در سال جاری این رکورد را ثبت کند، کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی کلیدی در دنیا به اضافه ۱۷ ماه تنش تجاری و تعرفه‌ای بین دو قطب بزرگ اقتصاد دنیا و تاثیرات آن بر اقتصاد جهان بوده است. ترس ناشی از رکود جهانی نیز به این افزایش ارزش کمک کرده است.

تحلیلگران معتقدند، دلار تضعیف شده، حجم پایین مبادلات به دلیل تعطیلات کریسمس و همچنین نااطمینانی‌ها درباره فاز اول معامله تجاری بین چین و آمریکا فعلا و در کوتاه مدت به‌عنوان حامی ارزش فلز زرد عمل خواهند کرد. از جمله شواهدی که نشان می‌دهد، تمایل برای خرید طلا بیشتر شده است عبارت است از ذخیره ‌بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا، یعنی SPDR Gold Trust، که در روز جمعه منتشر شد. این داده‌ها نشان می‌دهد ذخیره این صندوق با ۳/ ۰درصد افزایش به ۹۳/ ۸۸۵ تن رسیده است.

بی اطمینانی بازار به سیگنال‌های جنگ تعرفه‌ای

به نظر می‌آید تنش بلند مدت بین آمریکا و چین و به طول انجامیدن بیش از حد این تنش سبب شده است که عکس‌العمل‌های بازار به سیگنال‌هایی که از مقامات دو کشور دریافت می‌کند، بسیار محتاطانه باشد. در حقیقت بازارها خود را با شرایط بلاتکلیفی وفق داده‌اند تا سیگنال بسیار موثقی از مذاکرات تجاری دریافت کنند. به‌عنوان مثال با اینکه در روز شنبه هفته جاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن و پکن، به زودی آنچه که به‌عنوان فاز اول معامله تجاری شناخته می‌شود را امضا می‌کنند، اما بازارها منتظر ماندند تا جزئیات بیشتری درباره مذاکرات و پیشرفت آن دریافت کنند.

ترامپ و نمایندگان تجاری چین و آمریکا اکنون پیام‌های مشابهی به بازار مخابره می‌کنند، زیرا مردم و بازارها دیگر پیام‌های قبلی را نادیده می‌گیرند. در حقیقت دیگر پیام‌های تکراری گذشته در مورد جنگ تجاری، آن چیزی نیست که بازار و فعالان آن به دنبالش هستند. در حقیقت آن چیزی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اکنون تمام تمرکز بر آن قرار گرفته است، این موضوع است که در چه زمانی و کجا قرارداد به سرانجام می‌رسد، و این قرارداد شامل چه بندها و تبصره‌هایی است.

 خطر وقوع رکود از سر اقتصاد آمریکا گذشت؟

نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم بیش از سه ماهه دوم بوده است.

به گزارش «ایبِنا» گزارش وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد که رشد نهایی سه ماهه سوم اقتصادی آمریکا ۱/ ۲ درصد اندازه‌گیری شده که این رقم ۱/ ۰ درصد بیشتر از نرخ رشد اقتصادی سه ماهه دوم سال بوده است. بر اساس این گزارش، میزان مخارج کسب‌و‌کارها و سرمایه‌گذاری‌های تجاری در مقایسه با قبل افزایش پیدا کرده است. اما رشد درآمدها ۳/ ۰ درصد کمتر از رقم اندازه‌گیری شده در برآورد اولیه بوده است. انتظار می‌رود رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه پایانی امسال نیز در محدوده ۲ درصدی باقی بماند، با این حال با توجه به قرار گرفتن نرخ بیکاری در پایین‌ترین سطح نیم قرن اخیر و قرار گرفتن نرخ بهره در سطح مناسب انتظار نمی‌رود که خطر وقوع رکود در اقتصاد آمریکا وجود داشته باشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده روی مسائل اقتصادی حساب می‌کند، عملکرد اقتصادی این کشور در دوران ریاست جمهوری خود را برترین عملکرد اقتصادی در طول تاریخ خوانده است. اقتصاد آمریکا یازدهمین سال متوالی رشد مثبت را نشان داده است که در طول تاریخ بی‌سابقه است.

وضعیت اونس طلا در هفته پیش رو با توجه به اندیکاتورهای تکنیکال، میانگین‌های متحرک کوتاه و بلندمدت همچنین از طریق دیدگاه بنیادین پیچیدگی خاصی دارد که بیشتر به عوامل بنیادین مربوط است. با توجه به اندیکاتورهای تکنیکال، اونس با احتمال زیادی در هفته پیش رو نزولی خواهد بود؛ اما با استناد به میانگین‌های متحرک بالای ۵۰ روزه و پایین‌تر از ۲۰ روزه، هفته آینده اونس روند صعودی خواهد داشت. در نهایت براساس تحلیل‌های بنیادین، اگر اخباری منجر به نااطمینانی در بازارها شود، آنگاه وضعیت طلا مبهم خواهد بود و احتمالا معاملات هفته نوسانی آغاز خواهد شد.

این مطلب برایم مفید است
47 نفر این پست را پسندیده اند

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1803

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1965

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1769

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361