دکتر تقی ترابی/ استاد دانشگاه و مشاور اقتصادی عدم دخالت دولت، برطرف شدن انحصارات قدرتمند و ایجاد بستر بازار رقابتی میتواند به شکوفایی و رشد اقتصادی هر کشوری بینجامد. سیاستهایی نظیر خصوصیسازی بنگاههای دولتی با هدف حرکت به سمت بازار آزاد و رقابتی بسیار مهم و اثربخش هستند. بر هیچکس پوشیده نیست که همواره مدیریت بنگاههای اقتصادی به دست دولت با ناکارآمدی و مشکلات اساسی همراه بوده و فشار اقتصادی ناشی از هزینههای این بنگاهها بهویژه در شرایط کنونی اقتصاد، بیش از پیش بر شانه دولت سنگینی میکند و پا بر گلوی اقتصاد گذاشته و تنفس اقتصادی دولت را سختتر کرده است.
به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد
خصوصیسازی در سطح ملی باید با اتکا بر اهداف استراتژیک خاص آغاز شود؛ چراکه بسیاری از طرحها به علت نبود اهداف استراتژیک مشخص، قابل پیگیری و قابل ارزیابی یا از حرکت میایستند یا از مسیر اصلی خود خارج میشوند. اهداف تعیین شده باید بدون تعارض، تداخل منفی و در کوششی هماهنگ و اولویتبندیشده تعریف شوند. اهداف استراتژیک خصوصیسازی میتوانند در جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه و کشور، حذف انحصار و گسترش رقابت، اشتغالزایی، توسعه فعالیت، کاهش هزینههای جاری شرکتها و کوچک شدن اندازه دولت باشند. اکنون باتوجه به شرایط فعلی کشور که تقریبا شرایطی بسیار حادتر از هر زمان دیگر دارد، ضرورت اعمال این سیاستهایی مبتنی بر آزادسازی و سوق بهسمت بازار رقابتی و گسترش فعالیت بخش خصوصی را با شدت و سرعت بیشتری توصیه میشود. در نیم قرن اخیر در اقتصاد ایران سه پدیده مهم رخ داده که مدیریت اقتصادی کشور را به سمت کاهش رقابتپذیری و افزایش دولتمحوری سوق داده است.
در جهت بهبود شرایط و زمینههای خصوصیسازی، حتی قبل از شروع اقدامات اجرایی در مرکز حکومت، ارائه بستر مناسب قانونگذاری ضروری بهنظر میرسد. نهاد قانونگذار (تصمیمساز و تصمیمگیر) با تعیین اولویتها باید قوانین و مقررات لازم را برای ایجاد یک اقتصاد کارآمد مبتنی بر بازار و کوچک شدن اندازه دولت تدوین کنند. بازنگری قوانین، ارزیابی اثربخشی آنها در اجرا، تدوین و پیشنهاد قوانین جدید ازجمله وظایف این نهادها خواهد بود. با توجه به قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین دستورالعمل داخلی معاملات سهام شرکتهای مازاد بانک ملی ایران به تاریخ ۱۴/ ۱۱/ ۱۳۹۷ اقدام هرچه سریعتر در این راستا ضروری بهنظر میرسد. حال آنکه باتوجه به ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور کلیه بانکها و موسسات اعتباری موظف به انجام واگذاریهای مطروحه هستند و در ماده ۱۷ همان قانون مجازاتهایی برای بانکهایی که تکالیف مربوطه را در فرصت مقرر انجام ندهند، مطرح شده است.
پیچیدگیهای موضوع واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی و انجام صحیح آن، اجرای این سیاست را به موضوعی سخت و دشوار بدل کرده است. علاوه بر مسائل و کاستیهای ذکر شده در بخشهای قبلی این نوشتار، یکی از مواردی که امر واگذاری را دچار اختلال میکند، بیم آن است که این موضوع مورد سوءاستفاده برای تسویهحسابهای سیاسی قرار بگیرد و عاملان واگذاری را بعد از انجام واگذاریها به دلایل مختلف در معرض پیگرد قانونی قرار دهد. از طرف دیگر هراس آن میرود که درصورت عدم انجام بهموقع واگذاریهای مطروحه، مشمول مجازاتهای ذکر شده در ماده ۱۷ قانون فوق شوند و مجدد پاسخگوی دستگاههای ذیربط باشند. این دوگانگی و تضاد راه را بر افرادی که در جریان امور واگذاری فعال هستند، دشوار کرده است. در این مرحله، مهمترین بحث چگونگی تغییر مالکیت از بنگاهها و شرکتهای دولتی به شرکتهایی با مالکیت خصوصی و تقویت حقوق مالکیت خصوصی است. برای نیل به این هدف و اجرای صحیح و بینقص سیاست اتخاذ شده در راستای خصوصیسازی و تقویت محیط رقابتی بازار، پیشنهاد میشود:
۱. تدوین نظام خصوصیسازی: باتوجه به ناکامی در اجرای سیاست واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی و همچنین خلأ وجود سازوکار شفاف، دقیق و عملیاتی، تعریف دستورالعمل واگذاری بسیار ضروری و مهم است. به این منظور باید اهداف سیاست خصوصیسازی در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت با توجه به سیاستهای نظام پیشبینی شود.
۲. نحوه واگذاری: برای انتخاب استراتژِی مناسب دربین انواع متعدد روشهای واگذاری بهتر است ابتدا بنگاههای مورد نظر را به دو گروه تقسیم کرد:
گروه اول: بنگاههایی که از لحاظ تکنولوژِی، وجود مزیت نسبی، استراتژیک بودن محصولات تولیدی و برخی ملاحظات دیگر، ضرورت دارد به فعالیت خود ادامه دهند. برای واگذاری این نوع بنگاهها بهتر است شیوه واگذاری بهنحوی باشد که متضمن ادامه فعالیت با کارآیی و موفقیت بیشتر باشد. بهنظر میرسد واگذاری این دسته از بنگاهها به اهل فن و افرادی که سابقه شفاف و موفقی در زمینه فعالیت بنگاه آماده واگذاری دارند، میتواند تضمینی برای استمرار حیات آن بنگاه باشد. بهنحوی که کارآیی و بازدهی بالاتری داشته و همچنین از کنترل دولت نیز خارج شده باشد.
گروه دوم: بنگاههایی با تکنولوژِی قدیمی و بدون وجود مزیت نسبی با کارآیی پایین به فعالیت خود ادامه میدهند و فقط هزینهای بر گرده دولت هستند و سرمایه ای راکد بهشمار میآیند که میتوان در جایی دیگر بازده به مراتب بالاتری داشته باشند. برگزاری مزایده واگذاری بنگاه به بالاترین قیمت پیشنهادی از سوی متقاضیان، میتواند علاوه بر ایجاد عواید مالی برای دولت، گامی در راستای کوچک کردن دولت و کاهش فشار مالی بر دولت باشد.
یک روش واگذاری میتواند به این صورت باشد که عمده سهام(بیش از ۵۰ درصد) به شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار شود. فردی که صلاحیت و اهلیت آن مورد تایید باشد و تجربه فعالیت در زمینه مشخص را داشته باشد. همچنین میتوان لیستی از خریداران بالقوه تهیه کرد و آنها را از نظر نوع فعالیت طبقهبندی کرد، سپس برای هر گروه شرایط ایجاد کنسرسیوم را فراهم کرد. به این ترتیب امکان این موضوع وجود دارد که افراد بهصورت شراکتی مبادرت به خرید بنگاه کنند. این رویه میتواند تضمینی برای ادامه فعالیت شرکت در زمینه قبلی باشد.
۳. ستاد ویژه واگذاری: پیشنهاد میشود ستاد ویژهای متشکل از نمایندگان قوای سهگانه معرفی شود. این امر در راستای کاهش احتمال ایجاد فساد در امر واگذاری پیشنهاد میشود. همچنین مسوولیت از عهده مدیران و مسوولان مستقیمی که در انجام این پروسه مردد بوده یا احتمال ایجاد مشکلاتی را حس میکردند، برداشته میشود. در این ستاد باید دو کارگروه جداگانه برای «قیمتگذاری بنگاه» و «انجام پروسه واگذاری» تشکیل شود:
کارگروه قیمتگذار: این کارگروه متشکل از نمایندگان متخصص از قوای سهگانه با هدف قیمتگذاری بیطرفانه و بررسی وضعیت مالی و اقتصادی بنگاه مورد نظر تشکیل میشود و بعد از اتمام پروسه قیمتگذاری نتایج را دراختیار ستاد قرار میدهد. در ضمن قیمتها به روز تعیین شده و میتوان با روشهایی آن را در زمان واگذاری مجدد قیمتگذاری کرد.
کارگروه واگذاری: بعداز اتمام پروسه قیمتگذاری این کارگروه نسبت به شناسایی خریداران (حاضر و بالقوه) اقدام کرده و درمورد صلاحیت، شیوه واگذاری، نحوه پرداخت و سایر مسائل تصمیمگیری میکند.
۴. مصونیت قانونی عاملان واگذاری: باید قانونی برای ایجاد مصونیت قضایی و قانونی برای افرادی که امر واگذاری را برعهده گرفتهاند درنظر گرفته شود تا بعداز انجام واگذاری، این موضوع دستاویزی برای تسویهحسابهای جناحی نشود.
امید است با همدلی، عزم و اراده قوی در ارکان مختلف حاکمیت و همچنین حل موانع ذکر شده و برطرف شدن کاستیها و ایجاد سازوکار شفاف و دقیق، گامی مستحکم و راسخ در راستای اجرای کامل و موفق سیاست خصوصیسازی و امر واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی برداشته شود. این امر میتواند در کنار اصلاح قوانین و مقررات، رفع انحصارات، ایجاد فضای رقابت در اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار موجب حرکتی به سمت رشد و پویایی اقتصاد و تولید شود.
برچسب ها
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر