بدهکار بودن یا نبودن 5 بانک و موسسه ادغامی در بانک سپه

بدهکار بودن یا نبودن 5 بانک و موسسه ادغامی در بانک سپه

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ادغام پنج بانک و موسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، موضوع تراز منابع مالی این بانک ها و موسسات را مورد توجه و بررسی قرار داده اند.

شنبه 18 اسفند 1397 ساعت 22:0

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز خبرگزاری ها، روزنامه ها و تارنماهای داخلی کشور نشان می دهد این رسانه ها در خصوص مصوبه دو روز گذشته(11اسفند ماه) شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی(سران سه قوه) که بر اساس آن بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام می‌شوند، اظهار نظرهای گوناگونی داشتند.
در این ارتباط، رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب از یک سو به 'ناترازی و انجماد منابع بالا' و 'بدهی بانکی' برخی از این بانک‌ها، پرداخته و از سوی دیگر به صفر بودن بدهی این موسسات به غیر از یک بانک، اشاره کرده اند.
سخنان رییس کل بانک مرکزی درخصوص بدهی این بانک‌ها؛ فراهم نبودن زیرساخت لازم برای ادغام؛ مشکلات ادغام بانک ها؛ اطلاعیه بانک سپه در مورد ادغام؛ از دیگر محورهای مورد بررسی در این رسانه ها است.
در مقابل برخی رسانه های منسوب به جریان اصولگرا در ارتباط با وضعیت مالی 5 بانک ادغامی در بانک سپه نوشتند: برخلاف برخی تشکیک ها در فضای مجازی مبنی بر بدهکار بودن، بدهی این موسسات بانکی به بانک مرکزی صفر بوده و طبق آخرین صورت های مالی منتشر شده، همه به غیر از یک بانک، سودده هستند.
نظر وزیر اقتصاد در خصوص ادغام بانک‌ها؛ اصلاح نظام بانکی با ادغام بانک ها؛ از دیگر محورهای مورد بررسی در این رسانه ها هستند.

روزنامه های اصلاح طلب
......................................
** ناترازی منابع مالی بانک های ادغامی
فرارو در مطلبی به 'باید و نباید ادغام بانک‌های نظامی' پرداخت و نوشت: این بانک‌ها ناترازی و انجماد منابع بالایی دارند و در کنار این‌ها از بدهی بالایی برخوردارند. الان سوال این است که تکلیف این بدهی‌ها چه خواهد شد. زیرا اگر قرار باشد مجددا دولت این‌ها را پرداخت کند که یعنی افزایش دوباره نقدینگی و تورم و چاپ پول. از طرف دیگر موضوع مهم این است که برخی از این بانک‌ها مانند بانک انصار در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرده اند و با توجه به رکودی که در بازار مسکن وجود دارد، امکان تبدیل این منابع به پول هم بسیار اندک است.
وحید شقاقی شهری یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو مطرح کرد: «تصمیم بر ادغام این بانک‌ها کاملا درست است، اما مشکلی که در این میان وجود دارد، اشتباهات ماجرا است. اولین اشتباه این است که عموما در چنین ادغامی، سعی می‌شود بانک‌های بد و مشکل دار را با بانک‌ها خوب ادغام کنند، اما در اینجا بانک مرکزی قصد دارد این بانک‌ها را با بانک سپه ادغام کند که خود با مشکلات بسیاری از جمله ناترازی منابع بسیار مواجه است. این در حالی است که به غیر از بانک انصار باقی بانک‌هایی که قرار است با سپه ادغام شوند، ناترازی بالایی دارند؛ لذا وقتی بانک‌های مشکل دار را با یک بانک مشکل دار دیگر ادغام می‌کنند، نه تنها وضعیت بهتر نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود. ضمن اینکه بهترین کار این بود این بانک‌ها بین بانک‌های خوب تقسیم می‌شدند نه اینکه همه را با یک بانک ادغام کنند.»

**سوددهی اکثر بانک های ادغامی
تارنمای تابناک مطلبی با عنوان 'بررسی یک شبهه درباره 5 بانک ادغامی در سپه' منتشر کرده است. در این مطلب می خوانیم: رئیس کل بانک مرکزی از اجرایی شدن ادغام پنج بانک و موسسه مالی نظامی در بانک سپه تا چهار ماه آینده خبر داد.
به گزارش تابناک به نقل از روزنامه خراسان، در این حال، بررسی آخرین صورت های مالی این بانک ها نشان می دهد که برخلاف برخی تشکیک ها در فضای مجازی مبنی بر بدهکار بودن، بدهی این موسسات بانکی به بانک مرکزی صفر بوده و طبق آخرین صورت های مالی منتشر شده، همه به غیر از یک بانک، سودده هستند.

** سخنان رییس کل بانک مرکزی درخصوص بدهی این بانک‌ها
به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی رییس کل در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، از اقدامات مهمی بود که باید انجام می‌شد، درباره بدهی این بانک‌ها و احتمال بزرگ‌تر شدن مشکلات آن‌ها در صورت ادغام، گفت: البته شرایط همه این بانک‌ها نیز یکسان نیست، برخی از این بانک‌ها ناترازی بیشتری دارند و برخی نیز دارای تراز مثبت هستند، در عین حال به نیروهای مسلح مرتبط با هر بانک نیز گفته شده که این بانک‌ها باید مبالغ و دارایی‌هایی را منتقل کنند که توازن ایجاد شود.
وی با بیان اینکه مردم خیال‌شان از این بابت راحت باشد، اظهار کرد: برخی از این بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند و مشکلات نقدینگی را از طریق بانک مرکزی تأمین می‌کردند که بعد از این هم بانک مرکزی به آن‌ها کمک خواهد کرد.

** فراهم نبودن زیرساخت لازم برای ادغام
به گزارش فرارو، به نظر می‌رسد برخی مدیران این بانک‌ها خیلی از این تصمیم رضایت ندارند و به عنوان مثال «غلامحسن تقی نتاج» مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان زیرساخت برای ادغام بانک‌های نظامی فراهم است، گفت: در حوزه فناوری اطلاعات، زیرساخت‌های لازم برای این ادغام وجود ندارد؛ ادغام بانک‌های نظامی امری زمان بر است؛ در گام نخست تجمیع آن‌ها انجام می‌شود و به تدریج ظرف مدت حدود پنج سال ادغام صورت خواهد گرفت. وی توضیح داد: نظام بانکی فاقد سیستم یکپارچه برای اتصال نزدیک پنج هزار شعبه این بانک‌ها را در سراسر کشور است آن هم در شرایطی که مجموع این بانک‌ها حدود 24 میلیون نفر مشتری دارند.

** مشکلات ادغام بانک ها
در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه آرمان می خوانیم: از اواسط سال 96 که دولت دوم روحانی کار خود را آغاز کرد، جمع‌آوری موسسات غیرمجاز در اولویت بانک مرکزی قرار گرفت. این بانک با مشکلات فراوانی که پیش‌رو داشت سرانجام موفق شد از ادامه فعالیت این موسسات جلوگیری کند. اکنون نیز ساماندهی شبکه پولی کشور با ادغام بانک‌های نظام در یکدیگر وارد دور جدیدی شده است. طبق بیانیه اخیر بانک مرکزی با ادغام بانک‌ها و یک موسسه نظامی می‌توان حدود 2000 شعبه اضافی را حذف کرد که با این روش از هزینه‌های بسیاری کاسته می‌شود. از سوی دیگر، زمانی که یک بنگاه تولیدی ورشکست و تعطیل می‌شود، تنها شاغلان آن بخش کار خود را از دست می‌دهند و به متقاضیان بازار کار اضافه می‌شوند. تعدادی سهامدار نیز باید بار دیگر فعالیت اقتصادی خود را از صفر شروع کنند که این ریسکی است که آنها از ابتدا پذیرفته‌اند. اما باید توجه داشت در سایه احتمال ورشکستگی بانک‌ها، علاوه بر بیکاری شاغلان و شکست اقتصادی سهامداران، تعداد زیادی سپرده‌گذار هم سرمایه خود را از دست می‌دهند و دولت و بانک مرکزی باید تاوان آن را بدهند که حجم زیادی از هزینه‌ها را به کشور تحمیل می‌کند. آثار ملموس این تجربه را می‌توان در انحلال موسسات غیرمجاز دید. با اینکه دولت وظیفه‌ای در بازپرداخت سرمایه مال‌باختگان نداشت، اما خود موظف دانست تا سپرده‌گذارانی را که با طمع کسب سودهای نجومی به موسسات غیرمجاز اعتماد کرده‌اند را تحت حمایت قرار دهد. اما این حمایت هزینه‌های سنگینی را بر دوش دولت گذاشت و به‌ناگاه حجم زیادی از نقدینگی را در دست این افراد به گردش درآورد. چنان‌که رئیس‌جمهوری چندی پیش اعلام کرد: «مجبور شدیم 30 هزار میلیارد تومان از خزانه به مال‌باختگان {موسسات غیرمجاز} پرداخت کنیم.». اما هنوز مشخص نیست که چه کسی این اجبار را به وجود آورده و چرا از برخی از پدیدآورندگان این موسسات اثری نیست.

** اطلاعیه بانک سپه در مورد ادغام
به گزارش روزنامه آرمان، پیرو صدور اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص ادغام چهار بانک و یک موسسه اعتباری وابسته به ‌نیروهای مسلح در بانک سپه، مدیرعامل این بانک طی اطلاعیه‌ای آمادگی کامل بانک سپه برای انجام مطلوب ماموریت‌های محوله و اجرای فرایندهای ادغام بانک‌های مذکور در نخستین بانک ایرانی را اعلام کرد. در اطلاعیه محمدکاظم چقازردی تصریح ‌شده است: بانک سپه با تکیه‌ بر پشتوانه اعتماد عمومی، تجارب مدیریتی، ظرفیت دانشی نیروی انسانی متعهد و مسئولیت‌پذیر خود و همچنین به ‌مدد پشتیبانی ارکان نظام و همکاری موثر بانک‌های ادغام‌شونده برای انجام مطلوب فرایندهای عملیاتی ادغام در قالب یک برنامه جامع و مدون، از آمادگی لازم برخوردار است. در اطلاعیه رئیس هیات مدیره بانک سپه به‌ وضعیت مناسب، ظرفیت‌های مدیریتی و کارآمدی نیروی انسانی توانمند و با انگیزه بانک‌های ادغام‌شونده در مسیر انجام این طرح ملی به‌عنوان گامی اساسی در راستای اصلاح نظام بانکی کشور، تاکید شده است. چقازردی در این اطلاعیه یادآور شده است: تا زمان انجام کلیه فرایندهای ادغام، بانک‌های قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد، انصار و موسسه اعتباری کوثر، کماکان نسبت به ارائه خدمات بانکی به خانواده محترم نیروهای مسلح و ملت شریف ایران اقدام می‌کنند.

رسانه های اصولگرا
................................
** تراز مالی مثبت بانک های ادغامی
روزنامه خراسان به بررسی یک شبهه درباره وضعیت مالی 5 بانک ادغامی در سپه، پرداخت و نوشت: بررسی آخرین صورت های مالی این بانک ها نشان می دهد که برخلاف برخی تشکیک ها در فضای مجازی مبنی بر بدهکار بودن، بدهی این موسسات بانکی به بانک مرکزی صفر بوده و طبق آخرین صورت های مالی منتشر شده، همه به غیر از یک بانک، سودده هستند.
در ادامه این مطلب با استفاده از میان تیتر 'بدهی «صفر» 5 بانک نظامی به بانک مرکزی' آمده است: در روزهای اخیر، تشکیک هایی در فضای مجازی در خصوص وضعیت نامناسب مالی پنج موسسه بانکی نظامی منتشر شده و با یادآوری پرداخت بدهی موسسات مالی غیر مجاز از سوی دولت، این فرضیه مطرح شده است که شاید دوباره دولت باید بدهی های دیگری را از جیب مردم پرداخت کند. همچنین این موضوع مطرح شده است که صورت های مالی این موسسات، مربوط به سال 95 است. با این حال، مروری بر اطلاعیه های کدال این بانک‌ها نشان می دهد که اولاً تنها صورت های مالی بانک قوامین مربوط به سال 95 است ثانیاً همه این موسسات بانکی غیر از قوامین سودده بوده و بدهی آن ها به بانک مرکزی که به نوعی بیانگر اضافه برداشت از این بانک و بی انضباطی مالی است، صفر است. این بدهی صفر در شرایطی تحقق یافته که بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی معادل 97 هزار میلیارد تومان است!

** نظر وزیر اقتصاد در خصوص ادغام بانک‌ها
به گزارش رجانیوز، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران پیرامون ادغام 5 بانک و موسسه متعلق به نیروهای مسلح و نهادهای نظامی و انتظامی در بانک سپه گفت: مراحل مدون این ادغام در دستور العمل 30 بندی شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مشخص شده و مباحث مفصل کارشناسی شده‌ای در مورد ترازنامه و صورت‌های مالی جدید و همچنین تعیین و تشخیص سپرده گذاران و سهامداران صورت گرفته است. وی افزود: این تصمیم از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود اما هم اکنون اعلام شده است که نشانگر تدبیر مناسب بدون ایجاد تنش در حوزه بانکی است. وی در برابر پرسشی که آیا برای سایر بانک‌های خصوصی و موسسه‌های اعتباری غیر بانکی نیز موضوع ادغام مطرح خواهد بود، پاسخ داد:«همه آنها یک نسخه واحد ندارند و ممکن است بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری دیگری نیاز به نسخه دیگری داشته باشند.»

** اصلاح نظام بانکی با ادغام بانک ها
وطن امروز از ادغام این بانک ها به عنوان 'مقدمه نظام بانکی' یاد کرد و نوشت: همتی ساعاتی بعد از انتشار اطلاعیه بانک مرکزی درباره ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه، در تلویزیون حاضر شد و جزئیات این طرح بزرگ را اعلام کرد.به گزارش «وطن‌امروز»، طبق تصمیم شورای پول و اعتبار و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، 4 بانک قوامین، مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان و انصار و موسسه اعتباری کوثر با بانک سپه ادغام خواهد شد و عملا بانک سپه به بزرگ‌ترین بانک کشور تبدیل می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی اعتقاد دارد ادغام این بانک‌ها با بانک سپه بخشی از طرح تحول بانکی است و این کار بزرگ ظرف 4 ماه انجام می‌شود.

پژوهشم**3211**1025

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1804

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1965

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1770

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361