فاصله معنی‌­دار عملکرد صنعت بیمه با اهداف برنامه ششم توسعه

فاصله معنی‌­دار عملکرد صنعت بیمه با اهداف برنامه ششم توسعه

ضریب نفوذ بیمه در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱.۹ درصد بوده است که با افزایش متوسط سالانه ۰.۲ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ به ۲.۵۲ درصد رسیده است که فاصله معناداری با هدف رشد ۷ درصدی برنامه ششم توسعه دارد.

دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت 4:45

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران 

، یکی از مهم­‌ترین وجوه تمایز برنامه ششم توسعه با سایر برنامه‌های توسعه اجرا شده در کشور، مساله محور بودن آن است. به گونه­‌ای که در تدوین آن بر مسائل هر بخش به طور مشخص تمرکز شده و برای حل آن هدف تعیین شود. این موضوع در ارتباط با صنعت بیمه هم مطرح است. صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص­‌های توسعه­‌یافتگی از یک سو به عنوان یکی از عمده­‌ترین نهادهای اقتصادی مطرح بوده و از سوی دیگر فعالیت سایر نهادها را پشتیبانی می­‌نماید. همان­طور که در جدول (۱) آمده است در برنامه ششم توسعه در مواد ۱۱ و ۲۱ ذیل بند ۷ سیاست­‌های کلی برنامه ششم توسعه به موضوع اهداف مد نظر قانون گذار در برنامه ششم توسعه پرداخته شده است.

جدول (۱): وضعیت و جایگاه صنعت بیمه در سیاست­های کلی و قانون برنامه ششم توسعه

بند سیاست­‌های کلی برنامه ششم توسعه

مواد قانونی برنامه ششم توسعه

ملاحظات

ارتقاء کیفی و کمّی نظام جامع صنعت بیمه و ابزارهای آن (بازارهای رقابتی، بیمه‌ی اتکایی و...) با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی به ‌منظور توسعه‌ی سرمایه‌گذاری و ثبات و پایداری و کاهش خطرپذیری فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کشور

ماده۱۱ـ بیمه مرکزی ایران موظف است:

الف ـ در راستای افزایش نقش صنعت بیمه در نظام تأمین مالی و ایجاد فضای امن در سایر حوزه‌های اقتصادی از جمله فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری، از طریق شرکت­های بیمه نسبت به ارتقای نقش اقتصادی بیمه در تأمین رفاه و امنیت مردم و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور تا متوسط جهانی آن در طی سالهای برنامه اقدامات لازم را جهت تحقق اهداف زیر به‌عمل آورد:

۱ـ ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی در طول اجرای برنامه به هفت‌درصد (۷%) برسد.

۲ـ سهم بیمه‌های عمر از حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی کشور حداقل تا پنجاه‌درصد(۵۰%) نسبت به سال پایه اجرای قانون برنامه افزایش یابد.

۳ـ رشته‌های بیمه‌ای در بخش تولیدی و تجاری اقتصاد ملی افزایش و گسترش یابد.

ب ـ مقررات و آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری ذخایر بیمه‌ای به‌منظور استفاده مناسب از منابع مذکور در جهت تأمین مالی پایدار در اقتصاد ملی توسط شورای عالی بیمه بازنگری گردد.

- افزایش نقش صنعت بیمه در نظام تأمین مالی

- افزایش نقش صنعت بیمه در ایجاد فضای امن

- ارتقای نقش اقتصادی بیمه در تأمین رفاه و امنیت مردم

- افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور تا متوسط جهانی

- تحقق اهداف کمی چون ضریب نفوذ بیمه­های بازرگانی به ۷ درصد، افزایش حداقل ۵۰ درصدی سهم بیمه های عمر از حق بیمه تولیدی بیمه های بازرگانی، افزایش و گسترش رشته­های بیمه­ای، سرمایه­گذاری ذخایر بیمه­ای

ماده۲۱ـ دولت موظف است؛

 در جهت توسعه فعالیت‌های صنعت بیمه و بهبود محیط کسب و کار و گسترش بخش غیردولتی:

الف ـ بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، سهام دولت در شرکتهای بیمه به‌استثنای بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت سهامی بیمه ایران را در دو سال اول اجرای قانون برنامه از طریق عرضه سهام در بازار سرمایه و سازمان خصوصی‌سازی به بخش غیردولتی واگذار کند.

ب ـ به‌منظور مردمی‌شدن اقتصاد و کاهش نقش تصدی‌گری دولت در صنعت بیمه و براساس اصلاح نظام نظارت تعرفه‌ای، بیمه مرکزی مکلف است نسبت به کاهش تدریجی نقش تصدی‌گری خود و کاهش بیمه اتکایی اجباری در صنعت بیمه بازرگانی اقدام نماید.

- عرضه سهام دولت در شرکت­های بیمه از طریق بازار سرمایه و سازمان خصوصی­سازی

- تغییر رویکرد دولت در صنعت بیمه از نقش تصدی­گری به نقش نظارتی

منبع: یافته‌­های محقق

همان­طور که از جدول (۱) ملاحظه می­‌گردد، هدف سیاست­‌گذار از ارتقاء کمی و کیفی که در برنامه ششم نمایان شده است، عبارت است از:

۱) ارتقاء کمی

- افزایش نقش صنعت بیمه در نظام تأمین مالی

- افزایش نقش صنعت بیمه در ایجاد فضای امن

- ارتقای نقش اقتصادی بیمه در تأمین رفاه و امنیت مردم

- افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور تا متوسط جهانی

- افزایش ضریب نفوذ بیمه­‌های بازرگانی به ۷ درصد

-  افزایش حداقل ۵۰ درصدی سهم بیمه‌های عمر از حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی

-  افزایش و گسترش رشته­‌های بیمه­‌ای، سرمایه­‌گذاری ذخایر بیمه­‌ای

۲) ارتقاء کیفی

- عرضه سهام دولت در شرکت­‌های بیمه از طریق بازار سرمایه و سازمان خصوصی­‌سازی

- تغییر رویکرد دولت در صنعت بیمه از نقش تصدی­‌گری به نقش نظارتی

به منظور ارزیابی عملکرد صنعت بیمه در این گزارش به بررسی دو بعد از ابعاد کمی مورد توجه قانون­‌گذار در برنامه ششم توسعه یعنی سهم بیمه عمر و ضریب نفوذ بیمه عمر پرداخته می­‌شود که وضعیت عملکرد آن­ها در مقایسه با اهداف مد نظر قانون­گذار در جدول (۲) آمده است.

جدول (۱): وضعیت سهم بیمه عمر و ضریب نفوذ بیمه در سال­‌های مختلف برنامه ششم توسعه (درصد)

شماره سال

سهم بیمه عمر

ضریب نفوذ بیمه

۹۴

۱۰.۵ درصد

۱.۹ درصد

۹۵

۱۳.۵ درصد

۲.۲ درصد

۹۶

۱۳.۶ درصد

۲.۳ درصد

۹۷

۱۴.۵ درصد

۲.۴۶ درصد

۹۸

۱۴.۵ درصد

۲.۴۹ درصد

۹۹

۱۵.۳ درصد

۲.۵۲ درصد

عملکرد سالهای برنامه ششم توسعه

افزایش سالانه ۰.۴ واحد به طور متوسط

افزایش سالانه ۰.۲ واحد به طور متوسط

هدف برنامه ششم توسعه

رشد ۵۰ درصدی

رشد ۷ درصدی

منبع: سازمان مدیریت و برنامه­‌ریزی کشور

همان­گونه که در جدول (۲) آمده است، سهم بیمه عمر در سال ابتدایی برنامه ۱۰.۵ درصد بوده است که در سال ۱۳۹۹ به ۱۵.۳ درصد رسیده است که نشان­‌دهنده افزایش سالانه ۰.۴ درصد به طور متوسط است که فاصله معناداری با هدف برنامه ششم یعنی ۵۰ درصد دارد. در ارتباط با ضریب نفوذ بیمه نیز در سال ۱۳۹۴ برابر با ۱.۹ درصد بوده است که با افزایش متوسط سالانه ۰.۲ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ به ۲.۵۲ درصد رسیده است که فاصله معناداری با هدف رشد ۷ درصدی برنامه ششم توسعه دارد.

آنچه که از ارزیابی عملکرد کمی برنامه ششم توسعه در بخش صنعت بیمه بخصوص در دو شاخص سهم بیمه عمر و ضریب نفوذ بیمه مشخص گردید، عملکرد اجرایی صنعت بیمه با اهداف مدنظر سیاست­‌گذار و قانون­‌گذار تفاوت قابل ملاحظه­‌ای دارد. بنابراین لازم است بیمه مرکزی جمهوری اسلامی به عنوان متولی حوزه صنعت بیمه کشور ضمن آسیب­‌شناسی عملکرد اجرایی صنعت در دستیابی به اهداف کمی، برنامه‌ریزی لازم برای رفع چالش­‌های اجرایی به عمل آورد. بر این اساس پیشنهادهای زیر برای ارتقاء کمی ارایه می­‌گردد:

۱) اصلاح ساختار سازمانی شرکت­‌های بیمه

۲) رتبه­‌بندی شرکت­‌های بیمه

۳) بررسی، اصلاح و توسعه محصولات بیمه­‌ای

۴) تقویت ظرفیت­‌های آموزش عالی در صنعت بیمه

۵) برگزاری دوره­‌های آموزشی داخلی و خارجی برای بیمه­‌های تخصصی

۶) استاندارد کردن شرایط تصویب محصولات بیمه­‌ای

۷) بررسی، اصلاح و توسعه محصولات بیمه­‌های مکمل و اجباری

۸) اعطای حق مالکیت معنوی برای محصولات جدید بیمه­‌ای

نویسنده: مهتا عزیزیان فرد؛ پژوهشگر اقتصادی

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

وصول ۲۷ میلیون تومانی مالیات از خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد!

در حالیکه انتقاداتی بر روند اخذ مالیات از خانه‌های لوکس مطرح می‌شود و وزیر اقتصاد نبود ضمانت اجرایی در این زمینه را مانع وصول مالیات از این واحدهای مسکونی می‌داند، عملکرد دو ماهه سازمان مالیاتی نشان می‌دهد که در این مدت فقط ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از خانه‌های گران قیمت وصول مالیات داشته است.

  • 4

جمع آوری ۴۴ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز/ توقف فعالیت مراکز مجاز

سخنگوی صنعت برق گفت: طبق تبصره ۲ ماده ۴ مصوبه سال ١٣٩٨ هیات وزیران در اوقات پیک، خرید برق از شبکه سراسری توسط ماینرها ممنوع بوده و در مصوبه سال ۱۴۰۰ نیز وزیر نیرو این مساله را به صراحت اعلام کرده است.

  • 4

پایان منفی بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۶۲۲۳ واحدی معادل ۰.۴۰ درصد، به یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۳۹۸ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با کاهش ۱۶۲  واحدی به ۲۰ هزار و ۶۷۱ واحد رسید.

  • 9

واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی دلیل منفی شدن رشد بخش کشاورزی بود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی دلیل منفی شدن رشد بخش کشاورزی است، گفت: انتقال یارانه کالاهای اساسی به انتهای زنجیره علاوه بر بهبود دسترسی مردم به این یارانه، موجب رشد و بهره‌وری تولید خواهد شد.

  • 7

مالیات ۸۸ درصد واحدهای صنفی؛ صفر تا ۵ میلیون تومان

بر اساس آخرین آمار سازمان امور مالیاتی ۸۸ درصد واحدهای صنفی مالیاتشان از صفر تا ۵ میلیون تومان در سال است.

  • 5

تاریخچه و نقش نهادهای بین الملل در مهار پولشویی

تلاش‌ها برای جلوگیری و کنترل فعالیت‌های مجرمانه مالی به چند قرن پیش باز می‌گردد اما آنچه که تحت عنوان و اصطلاح "پولشویی" مورد توجه نهادها و جامعه بین‌الملل قرار گرفته، تنها حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد.

  • 6

دوئل دولت سیزدهم با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق / طرح حذف کالای قاچاق از سطح فروشگاه‌ها آغاز شد

دولت سیزدهم پس از آزادسازی سواحل، اکنون در یک اقدام ضربتی به دنبال برخورد جدی با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق بوده تا اولین گام عملیاتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را آغاز کند.

  • 7

قرمزپوشی بورس در آخرین روز بهار رقم خورد

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۷۶۱۷  واحدی معادل ۰.۴۹ درصد، به یک میلیون و ۵۳۹ هزار و ۶۳۰ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با کاهش ۱۵۲ واحدی به ۲۰ هزار و ۸۳۳ واحد رسید.

  • 7

جزئیات برنامه دولت برای تکمیل واحدهای مسکن مهر اعلام شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام نیاز اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل مسکن مهر، گفت: از محل«مولد سازی»، «تهاتر زمین‌های شرکت عمران» و «صندوق تامین مسکن»، منابع لازم برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و تکمیل مسکن مهر تامین شد.

  • 5

شاخص کل بورس افزایش یافت

شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۲۸۶ واحدی معادل ۰.۰۸ درصد، به یک میلیون و ۵۴۷ هزار و ۲۴۸ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افزایش ۲۷ واحدی به ۲۰ هزار و ۹۸۶ واحد رسید.

  • 10

جاماندگان سهام عدالت بخوانند

به نظر می‌رسد سرانجام پرونده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان به سرفصل های نهایی خود نزدیک می شود و قرار است طبق محاسباتی سهام عدالت به برخی افرادی که تا کنون مشمول نبوده اند، تخصیص یابد.

  • 11

امیدواریم مجلس به‌زودی قانون مالیات بر سوداگری را تصویب کند

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه امیدواریم قانون مالیات بر سوداگری به‌زودی در مجلس مطرح و تصویب شود، گفت: نظام مالیاتی ناظر مهمی است که حافظ سلامت نظام اقتصادی بوده و به فعالیت فعالان اقتصادی نظم و روش داده و خاطیان مالی را شناسایی می‌کند.

  • 6

۵ گام مبارزه با پول‌شویی در جهان/ آیا می‌توان از پول‌شویی جلوگیری کرد؟

پول‌شویی یا تطهیر پول فعالیتی محرمانه، در مقیاس بزرگ، گروهی، مستمر و بلندمدت است که میتواند از محدوده سیاسی یک کشور مفروض نیز فراتر رود.

  • 5

جزئیات افت شاخص کل بورس در دومین روز هفته

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۷۷۵ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد، به یک میلیون و ۵۴۵ هزار و ۹۶۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با کاهش ۱۴۶ واحدی به ۲۰ هزار و ۹۶۳ واحد رسید.

  • 10

جزئیات افت شاخص کل بورس در دومین روز هفته

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۷۷۵ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد، به یک میلیون و ۵۴۵ هزار و ۹۶۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با کاهش ۱۴۶ واحدی به ۲۰ هزار و ۹۶۳ واحد رسید.

  • 6

۵ اشکال تخصیص ارز ترجیحی/ یارانه پرداختی به مردم با حذف ارز ۴۲۰۰ عادلانه‌تر شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اصلاح سیاست ارز ترجیحی به عادلانه‌تر شدن یارانه‌های پرداختی منجر شد، گفت: فساد و رانت، هدررفت منابع ارزی، قاچاق کالا، رشد تورم و نابودی تولید داخل از اشکالات تخصیص ارز ترجیحی به واردات بوده است.

  • 13

۵ اشکال تخصیص ارز ترجیحی/ یارانه پرداختی به مردم با حذف ارز ۴۲۰۰ عادلانه‌تر شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اصلاح سیاست ارز ترجیحی به عادلانه‌تر شدن یارانه‌های پرداختی منجر شد، گفت: فساد و رانت، هدررفت منابع ارزی، قاچاق کالا، رشد تورم و نابودی تولید داخل از اشکالات تخصیص ارز ترجیحی به واردات بوده است.

  • 5

تحریم شرکت‌های پتروشیمی نمایشی است/ امسال ۱۴ میلیارد دلار ارزآوری خواهیم داشت

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: هیچ نگرانی از بابت تحریم پتروشیمی وجود ندارد و این در شرایطی است که بعضی از محصولات پتروشیمی به صورت پیش فروش است. یعنی این گونه نیست که محصولی روی دست ما باقی مانده باشد و ما نتوانیم صادر کنیم.

  • 12

تحریم شرکت‌های پتروشیمی نمایشی است/ امسال ۱۴ میلیارد دلار ارزآوری خواهیم داشت

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: هیچ نگرانی از بابت تحریم پتروشیمی وجود ندارد و این در شرایطی است که بعضی از محصولات پتروشیمی به صورت پیش فروش است. یعنی این گونه نیست که محصولی روی دست ما باقی مانده باشد و ما نتوانیم صادر کنیم.

  • 5

تحریم ۳ شرکت پتروشیمی تأثیری در سودآوری بلندمدت ندارد/ بورسی‌ها نگران نباشند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم‌تأثیر تحریم‌های جدید سه شرکت پتروشیمی بر روند صادرات و سودسازی این شرکت‌ها در بلندمدت گفت: تحریم سه شرکت پتروشیمی صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد.

  • 11