کابوس بعدی چیست؟

کابوس بعدی چیست؟

نیک کانینگهام /اویل پرایس در ابتدای سال‌جاری میلادی قیمت نفت برنت در سطح ۵۵ دلار در هر بشکه قرار داشت و دو ماه قبل قیمت‌ها به محدوده ۷۵ دلار رسید، اما از آن زمان یعنی طی هفته‌های اخیر قیمت این ماده به تدریج کاهش یافته و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهانی، هر بشکه نفت برنت اندکی بالاتر از ۵۸ دلار فروخته شد. تغییرات شاخص دلار، وضعیت اقتصاد جهان، برنامه اوپک‌پلاس برای کمک به رشد قیمت‌ها و رشد تولید نفت شیل در آمریکا برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت نفت هستند. در بین این عوامل روابط تجاری چین و آمریکا مهم‌ترین عامل است زیرا بر دیگر عوامل اثر می‌گذارد و با توجه به اینکه ترامپ در ماه‌های اخیر بارها موضع خود در قبال چین را تغییر داده تحلیلگران معتقدند پیش‌بینی شرایط بازار در ماه‌های آینده دشوار است.

جمعه 1 شهریور 1398 ساعت 5:33

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

کابوس بعدی چیست؟

چندی پیش در حاشیه نشست گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ در ژاپن، ترامپ و رئیس جمهوری چین توافق کردند مذاکرات تجاری از سر گرفته شود و در مدت مذاکرات تعرفه بر کالاهای صادراتی طرف مقابل اعمال نشود. اما سه هفته قبل ترامپ تهدید کرد اگر تا پایان ماه جاری میلادی توافق تجاری با چین حاصل نشود بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی این کشور به آمریکا تعرفه ۱۰ درصدی اعمال خواهد شد. سخنان او سرمایه‌گذاران را دچار وحشت کرد و به مدت دو هفته شاخص‌های مالی در بورس‌های بزرگ کاهش یافتند. همچنین درباره اقدامات تلافی‌جویانه چین نگرانی‌های عمیقی وجود داشته است. هفته گذشته ترامپ اعلام کرد اعمال تعرفه بر باقی کالاهای صادراتی چین تا پانزدهم دسامبر یعنی پایان سال‌جاری میلادی به تعویق می‌افتد و برخی کالاها از فهرست اعمال تعرفه خارج شده است. با انتشار این خبر قیمت نفت رشد کرد، اما به‌نظر می‌رسد برای تغییر موضع در قبال چین و جلوگیری از بروز رکود در اقتصاد آمریکا کمی دیر شده است.

پایان هفته گذشته منحنی بازده اوراق خزانه در آمریکا وارونه شد؛ یعنی نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله به پایین‌تر از نرخ بازده اوراق دو ساله رسید و این به معنای تقاضای بالاتر برای گروه اول اوراق و وحشت سرمایه‌گذاران درباره آینده است. در رکودهای قبل، اغلب اوقات قبل از بروز رکود چنین تغییری در نرخ‌ها مشاهده شده است. در نتیجه این تحول، بازارهای مالی دچار شوک شدند و سرمایه‌گذاران به فروش سهام و انواع مواد‌ اقدام کردند. از مدت‌ها پیش نهادهای بین‌المللی نسبت به تبعات غیرقابل کنترل تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا هشدار می‌دادند اما ترامپ به هر دلیل توجهی به این هشدارها نمی‌کرد. اکنون به‌نظر می‌رسد او از تصمیم‌هایی که در ماه‌های اخیر گرفته متاسف است، اما این تاسف فایده‌ای ندارد. در اکثر اقتصادهای بزرگ وضعیت شاخص‌های اقتصادی نگران‌کننده شده و کارشناسان معتقدند این شرایط برای مدتی بدتر خواهد شد. به باور آنها به تعویق افتادن اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی چین به آمریکا چیزی را تغییر نمی‌دهد و اقتصاد دو کشور مدت‌هاست تحت‌تاثیر تعرفه‌های کنونی قرار داشته است. نکته مهم‌تر این است که ابهام درباره آینده از حجم سرمایه‌گذاری‌ها کاسته و تجارت جهانی را کم کرده است. این بدان معناست که ترامپ برای مدتی دیگر باید شاهد ضعف در شاخص‌های اقتصاد آمریکا باشد و اگر مذاکرات تجاری به نتیجه نرسد شرایط بدتر خواهد شد.

تغییر مکرر موضع‌گیری‌های ترامپ سبب شده سرمایه‌گذاران به سخنان او اعتماد نداشته باشند. هر روز ممکن است ترامپ نظری جدید درباره چین بدهد و در این فضای پر ابهام میزان ریسک‌پذیری به‌شدت کاهش می‌یابد. البته ممکن است بانک مرکزی آمریکا در واکنش به شرایط دشوار پدید آمده بار دیگر نرخ‌های بهره را پایین آورد، اما درباره موثر بودن این اقدام تردیدهایی وجود دارد. جو منفی کنونی برای مدتی دیگر ادامه پیدا خواهد کرد زیرا ضعف در مجموعه‌ای از داده‌ها به وضوح قابل‌مشاهده است. برای مثال داده‌های اخیر از تولید صنعتی چین ضعیف‌ترین داده‌ها از سال ۲۰۰۲ بودند، اقتصاد آلمان در سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی کوچک شده و در آستانه رکود قرار گرفته است و بحران سیاسی در انگلستان افق اقتصاد این کشور را مبهم و نگران‌کننده کرده است. همچنین فروش خودرو در چین در ۱۳ ماه از ۱۴ ماه اخیر کاهش یافته و در هند و آلمان نیز میزان فروش خودرو کاهش یافته است. از حجم فعالیت‌ها در بخش تولید کارخانه‌های جهان کاسته شده و رشد فعالیت‌ها در بخش خدمات کند شده است. انتظار می‌رود در واکنش به شرایط نگران‌کننده کنونی، بانک‌های مرکزی بزرگ ازجمله بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی آمریکا به اجرای برنامه‌های حمایتی پولی تشویق شوند. بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود نرخ‌های بهره را پایین آورد البته رئیس این نهاد گفت بانک مرکزی قصد ندارد برنامه‌های حمایتی پولی را ادامه دهد.

برخی اقتصاددان‌ها معتقدند اگر رکود اقتصادی رخ دهد نرخ بازده اوراق خزانه به صفر درصد می‌رسد یا حتی ممکن است منفی شود. کاهش پایدار نرخ بازده اوراق خزانه در اقتصادهای بزرگ یک کابوس برای بازار نفت است زیرا نشان می‌دهد شرایط بنیادی اقتصاد جهان دچار اختلال شده است. شدت یافتن تنش‌های تجاری تحقق این کابوس را تسهیل می‌کند. اواخر هفته قبل نرخ بازدهی اوراق خزانه ۳۰ ساله به ارقام بی‌سابقه کاهش یافت و این یعنی سرمایه‌گذارها در حال حرکت به سمت حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری هستند زیرا تصور می‌کنند رکود رخ خواهد داد. هفته قبل ترامپ در نهایت پذیرفت تعرفه‌ها عمدتا بر مصرف‌کنندگان آمریکایی تاثیر می‌گذارد. او قبلا بارها گفته بود جنگ تجاری بیش از آنکه به آمریکا لطمه وارد کند به چین زیان می‌رساند و دولت چین به‌دلیل تعرفه‌ها باید میلیاردها دلار به آمریکا پرداخت کند. اگر ترامپ از این پس عاقلانه رفتار کند می‌توان روی به نتیجه رسیدن مذاکرات تجاری دو طرف حساب کرد.

ماه آینده میلادی مذاکرات رودرروی هیات‌های تجاری چین و آمریکا برگزار می‌شود و بعید نیست آمریکا از برخی درخواست‌های خود عقب‌نشینی کند تا توافقی هرچند ناقص بین دو کشور به‌دست آید. از دید چین، تغییر مداوم سیاست‌های آمریکا در قبال مسائل تجاری به این معناست که ترامپ پذیرفته است اگر اقتصاد آمریکا دچار ضعف پایدار شود او از لحاظ سیاسی توانایی ادامه حیات نخواهد داشت. چین می‌تواند برای مدتی طولانی فشارهای آمریکا را تحمل کند، اما ترامپ سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش‌رو دارد و از پیش سیاست‌های او در حوزه‌های مختلف از محبوبیت وی کاسته است. تحلیلگران خوش‌بین به آینده بازار نفت معتقدند در ماه‌های آینده چین و آمریکا از تنش‌ها خواهند کاست و جو منفی کنونی آرام خواهد شد در نتیجه بازار نفت رونق پیدا خواهد کرد، اما درباره میزان افزایش قیمت‌ها اتفاق نظر وجود ندارد زیرا حتی اگر تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا کاهش یابد ضعف عمومی در اقتصاد جهان و رشد عرضه نفت دو مانع افزایش قیمت‌ها هستند که بعید است به‌زودی از میان بروند.

مادام که داده‌های ضعیف از شاخص‌های اقتصادی منتشر می‌شود و انواع بحران‌های سیاسی و اقتصادی بر بنیان‌های اقتصاد جهان فشار وارد می‌کند، رشد قابل‌ملاحظه قیمت نفت تحقق نخواهد یافت. تولیدکنندگان نفت عضو اوپک و روسیه به قیمت‌های بسیار بالاتر از ارقام کنونی علاقه‌مند هستند و انتظار می‌رود برنامه کاهش عرضه پس از مارس سال آینده ادامه پیدا کند. تاکنون تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا تقاضای این دو کشور برای نفت را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای پایین نیاورده است. تحلیلگران کامرز ‌بانک معتقدند حتی اگر تقاضا کاهش یابد عربستان و روسیه می‌توانند از عرضه خود بکاهند و بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال‌جاری میلادی با کسری عرضه مواجه است. اما سال آینده میلادی شرایط تغییر خواهد کرد به این معنا که احتمال بروز رکود در اقتصاد جهان بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند و بازار با مازاد عرضه مواجه خواهد شد. اگر تنش‌های تجاری ادامه یابد یا شدت پیدا کند، کابوس بازار نفت تحقق خواهد یافت و حتی کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس نمی‌تواند از سقوط قیمت‌ها جلوگیری کند.

این مطلب برایم مفید است

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1803

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1963

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1769

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361