علی جوادی /دانشجوی دکترای اقتصاد ۱. انگلستان: به اعتقاد برخی صاحبنظران در امر خصوصیسازی، انگلستان از جمله کشورهایی است که برای اولینبار و در یک فضای خالی از تجربه لازم و کافی حرکت خود را در امر خصوصیسازی شروع کرد و دستاوردهای قابلتوجهی نیز از رهاورد این سیاستها بهدست آورد. تاریخ دو قرن گذشته انگلستان بیانگر روند رو به گسترش حوزه فعالیت اقتصادی دولت تا سال ۱۹۷۹ است. در طول قرن نوزدهم بنگاهها و موسسات فراوانی که بیشتر در زمینههای حمل و نقل، ارتباطات، آب و برق، مسکن، بهداشت، آموزش و بهطور کلی کالاها و خدمات عامالمنفعه فعالیت میکردند، در تصدی دولت قرار گرفتند.
به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد
در قرن بیستم نیز ظهور مشکلات بازار، بحران بزرگ اقتصادی(۱۹۳۲-۱۹۲۹)، وقوع جنگ جهانی دوم(۱۹۴۵-۱۹۳۹) و مشکلات مربوط به آن و حاکمیت احزاب کارگری باعث گسترش هرچه بیشتر حوزه فعالیت دولت در اقتصاد انگلستان شد. تحولات سیاسی در انگلستان و به قدرت رسیدن حزب محافظهکار به رهبری مارگارت تاچر در اواخر دهه ۷۰ همزمان با وخامت اوضاع اقتصادی موجب شد تا خانم تاچر در سال ۱۹۷۹ با شعار «دولت تاجر خوبی نیست» سیاست خصوصیسازی و واگذاری سهام بنگاهها و موسسات دولتی به بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهد. از آن زمان تاکنون بهبود کارآیی، کاهش هزینهها و استقراض بنگاههای بخش دولتی، کاهش دخالت دولت در تصمیمگیری موسسات اقتصادی، گسترش پایههای مالکیت(سرمایهداری مردمی)، تشویق کارکنان در مالکیت واحدها و کاهش قدرت اتحادیههای کارگری از جمله مهمترین و اساسیترین اهدافی است که دولت انگلستان در روند خصوصیسازی دنبال کرده است.
همچنین مهمترین روشهایی که در این کشور برای دستیابی به اهداف خصوصیسازی مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از: عرضه عمومی سهام، فروش مستقیم، واگذاری سهام بنگاههای دولتی به مدیران و کارکنان و در نهایت فروش داراییها به بخش خصوصی. نکته قابلتوجه اینکه انگلستان پیش از اقدام به عرضه سهام شرکتها و موسسات اقتصادی از طریق اقداماتی چون تجدید ساختار مالی، فیزیکی، تکنولوژی و مدیریتی بنگاهها، تنظیم برنامههایی برای کاهش نیروی کار مازاد، آزادسازی، مقرراتزدایی و حذف موانع و مشکلات دست و پاگیر، قانونگذاریهای لازم، تبلیغات و اطلاعرسانی وسیع و شفاف و ایجاد تعهد کامل سیاسی در قبال انجام خصوصیسازی توانست زمینههای لازم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را برای اجرای موفق این سیاست مهیا کند.
همچنین خصوصیسازی در انگلستان ابتدا از صنایع کوچک و خدمات غیرضروری شروع شد و به تدریج با حصول اطمینان از آمادگی کامل جامعه و گسترش بازارهای سرمایه و اثبات کارآیی بیشتر بخش خصوصی، به کلیه بخشهای اقتصادی نظیر بزرگراهها، مخابرات، هواپیمایی، فرودگاهها، کشتیسازی، فولاد، راهآهن، آب و برق و گاز و... گسترش یافت. افزون بر این فرآیند خصوصیسازی در انگلستان در کمتر از ۱۰ سال توانست نتایج قابل توجهی برای این کشور به همراه داشته باشد، بهعنوان مثال تعداد سهامداران را به ۱۲ میلیون نفر برساند، ۸/ ۳۶ میلیارد پوند درآمد از فروش شرکتهای بزرگ بهدست آورد و تعداد شاغلان بخش دولتی از ۰۶۵/ ۲ میلیون نفر در سال ۱۹۷۹ به ۹۹/ ۱ میلیون نفر در سال ۱۹۸۶ رسید.
۲. آلمان: در بین کشورهای اروپای شرقی که پس از فروپاشی کمونیسم، آزادسازی و خصوصیسازی را شروع کردند، فرآیند واگذاری سهام شرکتهای دولتی در آلمان شرقی موفقتر از همه بوده و تجربیات حاصل از آن دارای اهمیت و ویژگیهای بارز است. محدود کردن دامنه فعالیت اقتصادی دولت از طریق خصوصیسازی، افزایش زمینه رقابت بین شرکتها، مدرنیزه کردن ماشینآلات و تجهیزات، حفظ اشتغال و افزایش سرمایهگذاریهای مولد از جمله اهداف واگذاری شرکتها به بخش خصوصی بود. در یک جمعبندی میتوان گفت خصوصیسازی در آلمان شرقی به دنبال واگذاری شرکتها و موسسات دولتی به قیمت ارزان مشروط به تعهد خریدار به ادامه عملیات شرکت، حفظ اشتغال و افزایش سرمایهگذاری جدید بود که در این زمینه موفقیتهای چشمگیری نیز بهدست آورد و توانست حدود ۱۲ هزار واحد و موسسه دولتی را واگذار کند، حدود ۱۶۰ میلیارد مارک تعهد سرمایهگذاری بهوجود آورد و ۴۵ میلیارد مارک درآمد کسب کند که البته باید هزینههای انجام شده را نیز مورد توجه قرار داد.
۳. مالزی: مالزی از جمله کشورهایی است که برخلاف سایر کشورهای جهان که در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ دارای اقتصاد برنامهای و دولتی بودند، در این دههها دارای یک اقتصاد متکی بر بخش خصوصی بود؛ اما این استراتژی در دهه ۱۹۷۰ با شروع برنامه اقتصاد دولت برای ریشهکن کردن فقر و محرومیت در بین تمامی اقوام جامعه مورد تجدیدنظر قرار گرفت که با مشکلات گوناگون در عرصه فعالیتهای اقتصادی مواجه شد و دوباره واگذاری فعالیتها به بخش خصوصی سرلوحه سیاستهای اقتصادی این کشور قرار گرفت. مشکلات گوناگون اقتصادی در این کشور مهمترین پایه و اساس توجیه حرکت به سوی واگذاری شرکتهای دولتی قرار گرفت و خصوصیسازی توسط نخستوزیر مالزی در سال ۱۹۸۳ بهطور رسمی اعلام شده اما در عمل عملیات واگذاری شرکتها از سال ۱۹۸۵ شروع شد. کاهش بار مالی دولت، افزایش کارآیی، توجه به نقش کارآفرینی و سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و کاهش اندازه دولت مهمترین اهدافی بودند که برنامه خصوصیسازی در مالزی دنبال میکرد. همچنین روش فروش سهام، پیمانکاری و اجاره و سرمایهگذاری مشترک داخلی و خارجی مهمترین روشهایی بودند که برای دستیابی به اهداف خصوصیسازی در این کشور مورد استفاده قرار گرفتند. نکته قابل توجه در تجربه خصوصیسازی مالزی که تقریبا بین تمام کشورهای دیگر مشترک است وجود برخی اقدامات و اصلاحات پیش از اجرای سیاست خصوصیسازی برای فراهم کردن زمینههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اجرایی است.
۴. فرانسه: دامنه فعالیتهای اقتصادی دولت در فرانسه نیز همانند دیگر کشورهای اروپایی به خاطر ضعفهای نظام بازار، وقوع جنگهای اول و دوم جهانی و مسائل ایدئولوژیک در دهههای قبل از ۱۹۸۰ بهطور وسیعی گسترش یافت و دولت طیف گستردهای از فعالیتهای اقتصادی را تصدی کرد. این روند ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۹۸۶ کنترل امور به دست دولت ژاک شیراک افتاد و خصوصیسازی بهطور رسمی شروع شد. در این سال دولت فرانسه اعلام کرد قصد دارد سهام ۶۵ شرکت دولتی را که ارزش آنها بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد فرانک است و بیش از ۸۰۰ هزار نفر در آنها اشتغال دارند را به بخش خصوصی واگذار کند. بر این اساس، طی مصوبهای توسط مجلس در سال ۱۹۸۶ لیست شرکتهای انتخاب شده برای واگذاری را به مردم اعلام و بیان کرد که دولت در نظر دارد تا سال ۱۹۹۱ به میزان ۶۵ درصد از منافع خود در بانکها و سایر شرکتهای را واگذار کند. به این ترتیب پس از انجام اقدامات مختلف و ارائه تصویری روشن از سیاست خصوصیسازی، دولت عملا کار واگذاری سهام شرکتها را در سال ۱۹۸۷ شروع کرد و در چند سال موفقیتهای چشمگیری بهدست آورد. بهعنوان مثال توانست درآمدی بالغ بر ۷/ ۶۶ میلیارد فرانک را نصیب خود کند که ۴۶ میلیارد فرانک آن را برای جبران بدهیهای دولت و ۷/ ۲۰ میلیارد فرانک دیگر را برای سرمایهگذاری در بنگاههای دولتی اختصاص داد.
برچسب ها
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر