چرا تلویزیون گلزار را دوست دارد اما فردوسی‌پور را نه؟

چرا تلویزیون گلزار را دوست دارد اما فردوسی‌پور را نه؟

چهارشنبه 9 آبان 1397 ساعت 15:20

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از سرپوش 

حذف فردوسی پور و برنامه ۹۰، اگر تا چند روز پیش تنها شایعه و حدس و گمان بود، با پخش نشدن این برنامه در هفته جاری رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است! یک هفته پس از اعلام پایان همکاری مهران مدیری با صداوسیما، ظواهر امر از پایان همکاری عادل فردوسی پور و رسانه ملی بعد از حدود ۲۰ سال حکایت دارد. دو شنبه شب روابط عمومی شبکه ۳ صدا و سیما اعلام کرد که برنامه ۹۰ به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای تهیه کننده و مجری آن پخش نمی‌شود. در بیانیه تند و کم سابقه شبکه سه آمده است که رفتار عادل فردوسی‌پور در پی توقف پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس و اسپانیا غیرحرفه‌ای بوده و فردوسی‌پور بر خلاف ابلاغ گروه ورزش به رفتار خارج از عرف خود ادامه داده است. وب سایت نود نیز خبر پخش نشدن این برنامه را منتشر کرد، اما در آن خبر به متن بیانیه شبکه سه اشاره‌ای نشده بود. برنامه ۹۰ حذف می‌شود و برنامه‌های عاری از محتوایی مثل «برنده باش» که هر روز به شمار انتقادات آن افزوده می‌شود، بیشتر و بیشتر می‌شود!

عادل فردوسی پور که از محبوبیت خاصی برخوردار است کنار گذاشته می‌شود و امثال گلزارها و گودرزی‌ها و تفتی‌ها بر صندلی مجری گری تکیه می‌زنند و نتیجه این می‌شود که خیلی چیزها سر جای خودش نیست! نه هنرمند، نه مجری و نه بازیگر! اما سوال این است که آیا مدیران شبکه‌های مختلف به این موضوع فکر کرده‌اند که این آش شله‌قلمکاری که درست می‌شود چه تاثیری بر مخاطب دارد؟

خودزنی صدا و سیما؟

در این بین شایعاتی مبنی بر اختلافات فردوسی پور و مدیر جوان شبکه سه منتشر می‌شود، خیلی‌ها هم معتقدند که فردوسی پور قرار بود در برنامه این هفته به موضوع کلاه برداری از فوتبالیست‌های ایرانی در گرجستان بپردازد و به همین دلیل از پخش برنامه جلوگیری کردند! اما این طور که معلوم است واقعیت ماجرا از قرار چیز دیگری است! مسئله این است که وقتی حمید گودرزی و محمد رضا گلزار می‌توانند سلبریتی‌های مجری نما باشند دیگر جایی برای امثال عادل فردوسی پور با دانش و تخصصش باقی نمی‌ماند! ما تنها کشوری هستیم که دشمنان برای ما ۲۸۰ شبکه فارسی‌زبان رایگان درست کرده‌اند که همه چیز هم پخش می‌کند؛ از فوتبال گرفته تا سریال‌های پر زرق و برق کره‌ای و ترکیه‌ای تا حتی دستور آشپزی! در این شرایط که رسانه ملی برنامه‌های پربیننده محدودی دارد به یکباره یکی از پر بیننده ترین برنامه‌ها حذف می‌شود! خیلی‌ها این حرکت صدا و سیما را که در ابتدا با حذف مهران مدیری و پس از آن هم حذف عادل فردوسی پور همراه بود یک خود زنی می‌دانند اما هنوز هم مشخص نیست که در سیاست‌های داخلی رسانه ملی بر کدام پاشنه می‌چرخد!

دوشنبه شب‌ها زود می‌خوابیم

«برنامه ۹۰ و فردوسی‌پور تعطیل شد؟! پس دوشنبه شب‌ها زود می‌خوابیم!» شاید در نگاه اول این جمله نگاه طنز آلود یک کاربر فضای مجازی به حذف برنامه ۹۰ به شمار بیاید اما وقتی کمی عمیق تر به موضوع نگاه می‌کنید فاجعه‌ای پشت آن پنهان است! این اعتراض ساده نشان دهنده این است که نه تنها برنامه دیگری نمی‌تواند جایگزین برنامه ۹۰ باشد و اگر جایگزین هم شود آن بیننده و بازخورد کافی را نخواهد داشت، بلکه حتی اگر این برنامه با مجری گری شخص دیگری هم پخش شود باز هم باز خورد مناسب را از آن دریافت نمی‌کنید! همین اتفاقات اخیر سوژه طنز خیلی‌ها در فضای مجازی شده است! طنزی که بیشتر از اینکه خنده‌دار به نظر برسد جنبه اعتراض به خود گرفته است! جایگزینی گلزار به جای عادل یکی از همین طنزهاست که بیشتر از جنبه طنز نوعی اعتراض محسوب می‌شود! اعتراض به آش شله قلمکاری که مدیران رسانه ملی برای مخاطبین درست کرده‌اند!

محمدرضا گلزار مجری خوبی نیست

« توفیق نیافتن برنامه برنده باش به این دلیل است که از محمدرضا گلزار در جای خود استفاده نشده، آقای گلزار مجری خوبی نیست، هنرپیشه‌ خوبی است؛ بنابراین وقتی از ایشان به عنوان مجری استفاده می‌کنیم هم برنامه اشکال پیدا می‌کند و هم ویژگی‌های هنری آقای گلزار زیر سوال می‌رود. » اینها سخنان محمد حسین صوفی، دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما است، سخنانی گوهربار که از اشتباهات مدیران رسانه‌ای شبکه‌های تلویزیونی حکایت دارد! فردوسی پور اما مجری خوبی است و این موضوع را طی ۲۰ سال گذشته بار‌ها و بارها ثابت کرده است، پس چطور می‌شود که او را از کاری که در آن تخصص دارد برکنار می‌کنند و دلایل واهی را برای این اقدامات خود در نظر می‌گیرند؟ مدیرانی که گلزار را مجری می‌کنند چرا و چگونه از مجری گری حرفه‌ای امثال فردوسی پور چشم پوشی می‌کنند؟

اعتماد سازی؛ یکی از اصول رسانه‌های دیداری و شنیداری

صدیقه ببران، کارشناس رسانه در این باره می‌گوید: «در بخش رسانه‌ها و به خصوص در حوزه صدا و سیما که طی سال‌های اخیر با اضافه شدن رسانه‌های خارج از کشور، در بازار رقابتی بسیار شدیدی قرار گرفته، اصل مهم جذب مخاطب بیشتر، کسب اعتبار منبع بالاتر و اعتماد سازی بیشتر مدنظر قرار گرفته شده است. قطعا در بحث رسانه‌های ایرانی به خصوص رسانه‌های دیداری - شنیداری که در کشور ما منحصر به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است، این امر یکی از اصول ارتقای حوزه رسانه به جهت توسعه است. در این بین نیاز سنجی مخاطب در رسانه ملی مورد توجه قرار گرفته و اتفاقی که طی سال‌های اخیر رخ داده این است که تلاش‌های زیادی در جهت جذب مخاطب صورت گرفته و مدیران شبکه به این موضوع رسیده‌اند که قطعا مخاطبین، حوزه‌های سرگرمی، فیلم، سریال و برنامه‌های مردم پسند متعددی که پخش می‌شود را بیشتر می‌پسندند و این می‌تواند به میزان اعتماد سازی رسانه ملی اضافه کند.»

تلاش‌ها یا کافی نیست یا صحیح نیست!

او در ادامه افزود: «اما تلاش‌هایی که تاکنون در این خصوص صورت گرفته یا کافی نبوده و یا این که بخشی از این تلاش‌ها صحیح نبوده است! برای مثال یکی از برنامه‌هایی که از نظر مردم جذاب است برنامه سرگرمی و مسابقات است، در حال حاضر تلویزیون از مدل‌های مختلفی از این مسابقات استفاده می‌کند و در این بین هم از برخی مدل‌های خارجی اقتباس می‌کند! یکی از کار‌هایی که در حوزه مسابقات انجام می‌شود استفاده از سلبریتی‌های مختلف به عنوان مجری برای جذب بیننده بیشتر است، البته میزان اقبال به این نوع مسابقات در یک زمانی مناسب بود و آن هم وقتی بود که محتوای مسابقه و البته سلبریتی انتخاب شده مناسب و متناسب با ذائقه مردم بود، اما در حال حاضر می‌بینیم که میزان استقبال مردم از مسابقات جدید زیاد نیست! با رصد چند تا از این برنامه‌ها متوجه می‌شویم که آن‌ها نه از لحاظ محتوایی و نه از لحاظ مجری موفق نبودند. چون در این برنامه‌ها سلبریتی‌های انتخاب شده در این حوزه جذاب نیستند! مثلا ممکن است سلبریتی بازیگر خوبی باشد اما الزاما مجری خوبی نیست! قطعا مسابقه سرگرمی حوزه خوبی برای جذب مخاطب است اما با ابداعات جدید نه با تقلید! آن هم تقلید نصفه و نیمه‌ای که جواب لازم را هم نمی‌گیرد!»

برندسازی مجری تلویزیون

ببران در ادامه توضیح داد: «از طرف دیگر در سراسر دنیا، یکی از دلایلی که برنامه‌ای در رادیو و تلویزیون گل می‌کند این است که برای آن برنامه برند سازی انجام شده است، یعنی مجری و حسن‌های برند برای برنامه‌ای در نظر گرفته شود و آن برند خودش به حوزه برنامه‌ای که پخش می‌شود ارزش افزوده می‌بخشد! در کشور ما هم در برخی موارد این اتفاق رخ داده است، برای مثال آقای فردوسی پور که برنامه ۹۰ را اجرا می‌کردند و یا قبل از ایشان آقای مرحوم شفیع که برنامه ورزش و مردم را اجرا می‌کردند. یکی از ویژگی‌های این برنامه‌ها ماندگاری آن‌ها بود و محتوا و مجری گری مجری برنامه نیز از دیگر دلایلی بود که این برنامه‌ها محبوب شد، علت ماندگاری این برنامه‌ها این بود که در آن‌ها ابداعات جدیدی اتفاق می‌افتاد برای مثال آقای فردوسی پور ابداعات جدیدی در برنامه ۹۰ داشت و برنامه متفاوتی را اجرا می‌کرد. چند سال پیش که هنوز مردم با تلفن همراه و فضای مجازی ارتباط آنچنانی بر قرار نکرده بودند برنامه ۹۰ عادل فردوسی پور کاملا مخاطب محور بود و از اس ام اس برای بر قراری ارتباط با مخاطب استفاده می‌کرد! حالا بعد از این همه سال که به نظر می‌رسد برخی برنامه‌ها برنامه موفقی بوده‌اند، شاهدیم که این برنامه‌ها کمرنگ می‌شوند یا به هر دلیلی به حاشیه رانده می‌شوند!»

اعتماد مردم کاهش می‌یابد

وی تصریح کرد:« مدیران رسانه ملی باید جایگزین بهتری برای این برنامه‌ها پیدا می‌کردند که بعد آن‌ها را حذف کنند چون وقتی جایگزینی برای آن‌ها ندارند جای خالی این برنامه‌ها منجر می‌شود که میزان اعتماد مردم کاهش یابد، با این عملکرد بالطبع میزان رغبت و همچنین استفاده مخاطب از آن شبکه‌ها کاهش می‌یابد. هر چقدر که این میزان کاهش یابد در مقابل آن به میزان رجوع مردم به سایر شبکه‌های خارج از کشور افزوده می‌شود و این موضوع یکی از معضلاتی است که خطر شدیدی را به همراه دارد. در خیلی از موارد این معضل قابل جبران نخواهد بود و ما مخاطبانمان را از دست می‌دهیم و میزان اعتبار منبع ما کاهش می‌یابد.»

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1803

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1963

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1769

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361