نوآوری تخصصی!

نوآوری تخصصی!

نویسنده: سیدکامران باقری مشاور مدیریت نوآوری bagheri@hamafarini.com آیا شرکت شما برنامه و فرآیند مشخصی برای نوآوری دارد؟ بله داشتیم، اما موقتا متوقف کردیم. ما چند قطعه‌ پلیمری برای مجموعه‌سازان خودرو تولید می‌کنیم. خودتان که از اوضاع و احوال صنعت خودرو و مجموعه‌سازان آن در ایران اطلاع دارید. این شرکت‌ها که مشتری‌های اصلی ما هستند، نه تنها دنبال نوآوری نیستند، بلکه پول همین قطعاتی که الان با زحمت فراوان تولید می‌کنیم را هم با تاخیر فراوان می‌پردازند. در چنین شرایطی واقعا مجالی برای فکر کردن به نوآوری نمی‌ماند، ما ایده‌ ساخت چند قطعه‌ پلیمری دیگر را هم در دستور کار داشتیم که فعلا آنها را متوقف کرده‌ایم.

دوشنبه 7 آبان 1397 ساعت 16:30

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

نوآوری تخصصی!

گفت‌وگوهایی اینچنین در صنایع ایران بسیار متداول و آشناست. نمونه‌ بالا اگرچه مربوط به ساخت قطعات پلیمری است، اما در صنایع دیگر هم همین پاسخ شنیده می‌شود. اما مشکل این پاسخ کجاست؟

مشکل اینجاست که مدیر یک شرکت قطعه‌ساز، نوآوری را به‌صورت ضمنی به طراحی و تولید قطعه‌ پلیمری جدید یا بهبودیافته محدود می‌داند! یا مدیر ارشد یک شرکت تولید لبنیات، نوآوری را فقط در قامت عرضه‌ یک محصول لبنی جدید به بازار تصور می‌کند. اگر کارِ شرکتی تولید نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری است، معمولا نوآوری را فقط از جنس نرم‌افزاری و محدود به تیم توسعه محصول خود می‌داند. اگر شرکتی تولیدکننده رنگ صنعتی است، نوآوری را ‌محدود به جمع کوچکی از شیمی‌دان‌ها یا مهندسان شیمی مشغول در آزمایشگاه یا نهایتا خط تولید خود می‌داند. به بیان دیگر، بسیاری از شرکت‌های ایرانی، نوآوری را تنها به نوآوری در حوزه‌ تخصص اصلی خود محدود و محصور می‌دانند؛ گویی نوآوری محدود به یک حوزه ویژه است و به همین دلیل آن را در بیرون از حوزه تخصصی خود جست‌وجو نمی‌کنند.

این اشتباه فراگیر یکی از دلایل محدود و ناکام ماندن فعالیت‌های نوآورانه در برخی شرکت‌های ایرانی است. اگر بپذیریم که نوآوری همان تغییرات ارزش‌آفرین برای شرکت‌هاست، نباید آن را به هیچ کدام از ورودی‌ها، فرآیندها، خروجی‌ها، تخصص‌ها و واحدهای سازمان محدود دانست. نوآوری می‌تواند شکل‌های گوناگونی به خود بگیرد و در هر شکل، طیف تخصصی متفاوتی را بطلبد. نوآوری می‌تواند بهبودی کوچک در یکی از فرآیندهای کاری شرکت با هدف کاهش هزینه‌ها یا افزایش رضایتمندی مشتریان باشد. نوآوری می‌تواند اصلاح دستورالعمل انگیزشی کارکنان با هدف ایجاد فرهنگ مشارکت و افزایش ارائه پیشنهاد‌های بهبود از سوی آنها باشد. نوآوری می‌تواند شیوه‌ای جدید در پردازش داده‌های مربوط به مشتریان با هدف تشخیص زودهنگام نقاط بهبود خدمات باشد.

هر کدام از این نوآوری‌ها، تخصص‌ مختلفی می‌طلبند. این تخصص ضرورتا با حوزه‌ تخصص فنی شرکت همخوانی ندارد. برای نمونه، اگر جریان نقدینگی شرکتی که قطعات پلیمری تولید می‌کند به علت عدم وصول مطالبات معوقه از مشتریان اصلی به مشکل خورده، مدیریت شرکت باید به دنبال راه‌حلی نوآورانه برای رفع این مشکل باشد. شاید این راه حل، تنوع‌بخشی به مشتریان، تغییر مدل درآمدی شرکت، ایجاد نوعی مشارکت راهبردی، تغییر دستورالعمل‌های فروش و... باشد. هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها نیازمند تخصص پلیمر یا مواد نیست. البته شاید یک راه‌حل، تولید قطعات جدید پلیمری برای عرضه به مشتریانی متفاوت یا ورود به بازاری جدید باشد. اما این، یکی از هزاران راه‌حل نوآورانه‌ قابل تصور برای حل این مشکل است. شاید حتی راهبرد صحیح برای این شرکت، تولید محصولی کاملا متفاوت و غیرپلیمری و ورود به بازاری جدید باشد. نباید فراموش کنیم که زمانی نه چندان دور، نرم‌افزار، حسگر، نمایشگر و... در خارج از زمینه‌های تخصصی صنعت خودرو بودند. اما امروز نمی‌توان خودرویی را بدون این فناوری‌ها تصور کرد. بنابراین، حوزه تخصص فنی شرکت‌ها ویژگی سیال دارد. در این شرایط، اگر شرکتی نوآوری را تنها به حوزه تخصص فنی موجودش محدود ببیند، نمی‌تواند بسیاری از فرصت‌های نوآوری را رصد کرده و آنها را در اولویت قرار دهد. چنین شرکتی لاجرم درجا زده و مشکلاتش تشدید خواهد شد.

همچنین باید توجه داشت که در بسیاری موارد، نوآوری موفق در شرکت‌ها نیازمند مشارکت همه ارکان و اجزای سازمان است. برای نمونه، منبع بسیاری از نوآوری‌ها، مشتریان شرکت و پیشنهاد‌ها و شکایات آنهاست. به همین دلیل، بخش‌های فروش و بازاریابی سازمان که ارتباط نزدیک‌تری با مشتریان دارند، باید مشارکتی فعال در فرآیند نوآوری داشته باشند. همراهی بخش تولید یا عملیات با فرآیند نوآوری بسیار کلیدی است تا از همان مراحل ابتدایی فعالیت‌ها، ملاحظات تولیدی و عملیاتی نیز مورد توجه قرار گیرند. همین امر باعث می‌شود که شانس ایده‌های نوآورانه در رسیدن به بازار به مراتب افزایش یابد. مشارکت جدی و اثربخش بخش‌های مالی و تدارکات در برنامه‌ریزی‌های فعالیت‌های نوآورانه الزامی است تا فرضیات تامین مالی نوآوری واقع‌بینانه و عملی از آب درآیند. از سوی دیگر، مشارکت بخش‌ها و حوزه‌های تخصصی مختلف، شانس پذیرش تغییرات نوآورانه را به شدت افزایش می‌دهد. اما لازمه مشارکت فعال واحدهای مختلف سازمانی در فرآیند نوآوری، محدود ندیدن آن به یک حوزه تخصص فنی است.

از سوی دیگر، شرایط بازار و جامعه به‌صورت پیوسته و با شتابی فزاینده در حال تغییر است. شرکت‌های نوآور، نه تنها خود را با این تغییرات سازگار کرده، بلکه بر موج آنها سوار می‌شوند. برای مثال، اگر امروزه شرکتی در حوزه تولید قطعات پلیمری فعالیت می‌کند، ضرورتی ندارد که ۱۰ سال آینده همچنان در همین حوزه تخصصی و بازار مربوطه فعال باشد. شاید لازم باشد که فعالیت‌های این شرکت در بازاری کاملا متفاوت و در حوزه خدمات گسترش یابد. بسیاری از شرکت‌های شناخته‌شده و پیشرو، بارها حوزه‌ تخصصی فعالیت خود را تغییر داده‌اند تا بتوانند به رشد و توسعه خود با توجه به تحولات فناوری یا تغییر نیاز مشتریان ادامه دهند. محدود کردن ضمنی نوآوری به یک حوزه تخصصی خاص، امکان رصد و بهره‌گیری از فرصت‌های نوآوری در دیگر حوزه‌های تخصصی را از شرکت می‌گیرد. پیامدهای چنین محدودیتی می‌تواند برای شرکت‌ها کشنده باشد.

بنابراین در همان مثال شرکت پلیمری، نوآوری بدون مشارکت همکاران بخش‌های مالی، تدارکات یا بازاریابی و بدون در نظر گرفتن گزینه‌های غیر محصولی و به ویژه بدون بررسی گزینه‌های غیر‌پلیمری، بسیار محدود خواهد بود و شانس زیادی برای موفقیت نخواهد داشت. نوآوری بسیار فراتر از نوآوری در یک حوزه تخصصی خاص است. جداسازی نوآوری تخصصی از غیر تخصصی و محدود ماندن در چارچوب یک تخصص فنی خاص، از ظرفیت نوآوری بسیاری از شرکت‌های ایرانی کاسته است.

 

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1805

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1966

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1771

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361