نمایان شدن دست چدنی FATF از زیر دستکش مخملی اینستکس

نمایان شدن دست چدنی FATF از زیر دستکش مخملی اینستکس

اخبار غیررسمی ‌نشان می‌دهد که دولت دوازدهم در قالب اینستکس در حال انعقاد توافقی محرمانه با اروپا است.

شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 12:48

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از قدس آنلاین 

قدس آنلاین: بر طبق اخبار غیررسمی، ‌دولت دوازدهم در قالب اینستکس در حال انعقاد توافقی محرمانه با اروپا است. این توافق شامل محورهای مختلفی است اما دو موضوع «ایجاد بستر برای لو رفتن اطلاعات اقتصادی» و «زمینه ایجاد خودتحریمی ‌تحمیلی در داخل کشور» از مفاد نگران‌کننده این توافقنامه است که در پرونده FATF نیز هسته اصلی چالش‌برانگیز آن محسوب می‌شد.

پس از اجرایی شدن برجام، فضای اقتصادی کشور به دو بخش تحریمی ‌و غیرتحریمی ‌تقسیم شد و بانک‌های اروپایی اعلام کردند که برای همکاری با بخش خارج شده از تحریم، باید فضای اقتصاد ایران شفافیت لازم را داشته باشد تا اطمینان حاصل گردد که شرکت‌ها و نهادهای تحریمی ‌از منافع همکاری بانک‌های اروپایی با نهادهای غیرتحریمی ‌منتفع نخواهند شد؛ لذا برای ایجاد شفافیت خارجی و اقناع طرف‌های اروپایی، اجرای برنامه اقدام FATF و همگام‌سازی با استانداردها و توصیه‌های این گروه در داخل کشور توسط دولت یازدهم کلید خورد. اقدامی‌که از همان ابتدا با تهدید قرارگرفتن اطلاعات مهم اقتصادی در دست دولت‌های متخاصم و هشدارهای جدی‌شماری از کارشناسان و مسئولان برای بازداشتن دولت از افتادن به دام خطرات احتمالی همراه بود.


FATF ابزاری برای نقطه‌زنی تحریم‌ها


از آنجایی‌که در نبرد اقتصادی نیز مانند جنگ نظامی، دستیابی به اطلاعات کلیدی تعیین‌کننده است و کشوری که اطلاعات دقیق‌تری از طرف مقابل دارد، دست برتر را خواهد داشت؛ با خروج آمریکا از برجام و دمیدن هرچه قدرتمندتر این مستکبر جهانی در شیپور جنگ اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، خطر اجرای برنامه اقدام و الحاق به کنوانسیون‌های مرتبط با آن در کشور به مراتب افزایش یافت. اجرای کامل برنامه اقدام FATF می‌توانست دو نتیجه پرمخاطره را در پی داشته باشد: اولا با دستیابی آمریکا به اطلاعات اقتصادی ایران، دقت هدف‌گیری سلاح مالی این کشور علیه ایران در جنگ اقتصادی افزایش یافته و شرکت‌ها و نهادهای دورزننده تحریم، شناسایی و تحریم می‌شدند. ثانیا به واسطه شفاف شدن فضای اقتصادی داخلی برای طرف‌های خارجی، بازیگران اقتصادی داخلی از همکاری با نهادها و شرکت‌های تحریمی خودداری می‌کردند تا خود در دام تحریم گرفتار نشوند. این رویکرد و نحوه طرح‌ریزی غرب، از استراتژی قدیمی ‌سلطه‌گران آمریکایی یعنی «دشمنت را به دست خودش نابود کن» ناشی می‌شود. آمریکایی‌ها در بسیاری از موارد در طول تاریخ، دشمنان خود را به دست خودشان و به واسطه هم‌پیمانان داخلی تضعیف کرده و از بین برده‌اند که از نمونه‌های آن می‌توان به کشتار مسلمانان به دست مسلمان‌نماها (داعش، القاعده و...) و همچنین قتل‌عام سرخپوستان به دست قبایل سرخپوست دیگر برای دریافت جایزه‌ اشاره کرد؛ به عبارت دیگر آمریکایی‌ها به‌دنبال تبدیل جنگ اقتصادی آمریکایی- ایرانی به جنگ اقتصادی ایرانی- ایرانی بوده و هستند.


تغییر تاکتیک دشمن  در قالب یک شوخی تلخ!


حرکت در مسیر استانداردها و برنامه اقدام گروه ویژه اقدام مالی دستاوردی جز «لو رفتن اطلاعات» و «خودتحریمی» نمی‌توانست داشته باشد؛ اما به دلیل آگاهی سراسری به‌وجود آمده در کشور و هوشیاری اعضای محترم شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، دسیسه نظام سلطه برملا شد و از تصویب دو لایحه الحاق به کنوانسیون‌های مربوط به FATF یعنی پالرمو و CFT ممانعت به‌عمل آمد.


دشمن با ناامیدی از کارگرافتادن حربه FATF در راستای استراتژی جنگ اقتصادی با ایران، با یک تغییر تاکتیک حساب‌شده به ابزارهای دیگر برای نیل به دو هدف اصلی خود یعنی «لو رفتن اطلاعات اقتصادی» و «خودتحریمی» جمهوری اسلامی ایران متوسل شده است؛ اما به ظن حریف، جنگ‌افزار جدید- اینستکس- از آنجایی‌که (در ظاهر) در راستای مطالبات ایران و تعهدات اروپا به جبران گوشه‌هایی از خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام و با تصدی‌گری اروپاست، حساسیت کمتری را در طرف ایرانی برخواهدانگیخت و امکان عملیاتی شدن بیشتری دارد. در واقع آمریکا قصد دارد که به زعم باطلش با چاقوی قرضی اروپا اقتصاد ایران را ذبح کند.


 اینستکس؛ به نام ایران، به کام آمریکا!


اخبار غیررسمی ‌نشان می‌دهد که دولت دوازدهم در قالب اینستکس در حال انعقاد توافقی محرمانه با اروپا است. این توافق شامل محورهای مختلفی است اما دو موضوع «ایجاد بستر برای لو رفتن اطلاعات اقتصادی» و «زمینه ایجاد خودتحریمی تحمیلی در داخل کشور» از مفاد نگران‌کننده این توافقنامه است که در پرونده FATF نیز هسته اصلی چالش‌برانگیز آن محسوب می‌شد.


از طرفی اطلاق عنوان «محرمانگی اطلاعات» به بخشی از این توافق حاکی از انتقال اطلاعات مهمی ‌در بستر اینستکس است که طرف ایرانی از انتشار و دستیابی دولت‌های متخاصم علی‌الخصوص ایالات متحده آمریکا به آن بیمناک است؛ در حالی که با توجه به همسویی راهبردی اروپا و آمریکا و همراهی آنها در اعمال فشار بر ایران با هدف خلع سلاح و تغییر رفتار، در اختیار گذاشتن این سطح از اطلاعات به طرف اروپایی نیز نگران‌کننده و تهدیدآمیز است و در صورت دستیابی اروپا به اطلاعات اقتصادی و مشخصات ذینفع نهایی باید منتظر افزایش حملات تحریمی به ایران بود. این خطای راهبردی دولت با هدف متقاعد ساختن اروپا به انجام‌تراکنش در قالب اینستکس، مصداق سپردن گوشت به دست گربه است!


خودتحریمی، ارمغان جدید اینستکس در لفافه «پایبندی»!


مسئله دیگری که در توافقنامه محرمانه منعقده بین ایران و اروپا ذیل اینستکس مشکل‌آفرین خواهد بود، زمینه ایجاد خودتحریمی تحمیلی در داخل کشور است؛ به‌گونه‌ای که مطابق این توافق، نهاد متناظر با اینستکس در ایران-  سازوکار تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا (STFI)-  باید تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا را در داخل کشور اجرا کند تا اروپا بتواند در فضایی شفاف، امن و تحت مدیریت خود به تعامل و تبادل تجاری با جمهوری اسلامی ایران بپردازد. این اقدام، معنایی جز خودتحریمی ندارد. در صورت مشروعیت بخشیدن و اجرای این تحریم‌ها در داخل کشور، بخش زیادی از نهادهای انقلابی که برای امنیت و معیشت مردم تلاش می‌کنند و در تقابل اقتصادی با غرب نقش به‌سزایی دارند، از سوی دولت تحریم خواهند شد. این مسئله تحت عنوان «پایبندی» در توافق مذکور بیان شده است.


تفاهمات پنهانی!


در حالیکه در سه سال گذشته مراجع تقلید، شورای نگهبان، شماری از نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، ائمه جمعه و کارشناسان و دانشجویان دلسوز و انقلابی با روشنگری و ارائه مستندات از اجرای کامل برنامه اقدام FATF و الحاق به کنوانسیون‌های مرتبط با آن ممانعت به عمل آوردند و راه دشمن را برای ورود به دروازه‌های اقتصاد از شاهراه FATF سد کردند، با غفلت مسئولین، دشمن از بیراهه اینستکس قصد ورود کرده و اقتصاد کشور در معرض تهدید لو رفتن اطلاعات و خودتحریمی قرار گرفته است و بیم آن می‌رود که زحمات دلسوزان کشور در این سال‌ها ضایع گردد.


علی‌رغم آنکه دولت متخاصم آمریکا و متحدان راهبردی آن در حوزه‌های اقتصادی و تجاری علیه جمهوری اسلامی آرایش جنگی گرفته‌اند و بالطبع انتظار می‌رود سیاستگذاران و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور نقشه‌های عملیاتی دشمن را در این کارزار پیش‌بینی کرده و تدابیر لازم را برای خنثی‌کردن آن به‌کار گیرند؛ در این میان اما برخی از مسئولین به امید وعده‌های نسیه اروپایی که هیچ‌گاه نقد نخواهد شد، خواسته یا ناخواسته در راستای اجرای نقشه دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی و زمینه‌سازی نفوذ اقتصادی او قدم برمی‌دارند.

منبع: کیهان

انتهای پیام/

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361