موزه ای شگفت انگیز از ماشین‌های اداری در قلب تهران

موزه ای شگفت انگیز از ماشین‌های اداری در قلب تهران

موزه ماشین‌های اداری سفیر یکی از معدود موزه‌های خصوصی شهر تهران است. این موزه در سال ۱۳۸۷ خورشیدی (۲۰۰۸ میلادی) به کوشش و ابتکار صاحب مجموعه فرشاد کمال خانی افتتاح شد.

شنبه 31 فروردین 1398 ساعت 4:32

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از خبرگذاری برنا 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ موزه موزه ماشین‌های اداری سفیر یکی از معدود موزه‌های خصوصی شهر تهران است.

آدرس:

این موزه در ایرانشهر شمالی – نبش خیابان شهید کلانتری – پلاک ۲۳۴ واقع شده است.

ساعت بازدید:

ساعت بازدید این موزه، روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ است.

شاید اگر وارد موزه ماشین‌های اداری سفیر شوید، تصاویری را مشاهده کنید که فقط آن‌ها را در فیلم‌های قدیمی دیده‌اید.

این گنجینه شامل قدیمی‌ترین ماشین‌های اداری اولیه دنیا از قبیل ماشین تحریر، ماشین حساب و چرتکه، مدادتراش رومیزی و منگنه، پرفراژ چک، صندوق پول، دستگاه پلی‌کپی، دستگاه ساعت‌زنی و همچنین دستگاه تلگراف و تلفن از کشورهای گوناگون با میانگین قدمتی در حدود ۱۵۰ سال است. همچنین گنجینه با دارا بودن نمونه‌های ابتدایی و منحصربه‌فرد در میان خود در بین مجموعه‌های موجود در دنیا جزء بی‌نظیرترین‌ها است. موزه ماشین‌های اداری سفیر یکی از معدود موزه‌های خصوصی شهر تهران است.

این موزه در سال ۱۳۸۷ خورشیدی (۲۰۰۸ میلادی) به کوشش و ابتکار صاحب مجموعه فرشاد کمال خانی افتتاح شد. در گنجینه دائمی موزه بیش از ۸۰ اثر ارزشمند و یگانه از ماشین‌های اولیه دنیا مانند ماشین تحریرهای ابتدایی، پرفراژ چک، ماشین حساب، مدادتراش، دستگاه‌های پلی کپی و دستگاه تلگراف نگهداری می‌شود. بازدید از موزه آزاد است.

در این موزه چه می توانیم ببینیم؟

 گنجینه با دارا بودن نمونه‌های ابتدایی و منحصربه‌فرد در میان خود در بین مجموعه‌های موجود در دنیا جزء بی‌نظیرترین‌ها است.

مداد تراش رومیزی و منگنه

تا اوایل قرن بیستم متداولترین روش برای تراشیدن مداد، استفاده از چاقو بود. البته مداد تراش های کوچک دستی نیز از اواسط قرن نوزدهم استفاده می شده اند. شمار زیادی از مخترعین برای تأمین این نیاز ادارات و مدارس با یکدیگر در رقابت بودند تا دستگاهی را بسازند که بتواند به خوبی مداد های اولیه را به بهترین شکل بتراشد. این کار بعد از تولید مداد های چوبی درآمد زایی جدیدی برای مخترعین بود. این اختراعات خصوصاً در آمریکا از سالهای 1880 به بعد شروع شد. مداد تراش های موجود در گنجینه از همین نوع مداد تراش ها هستند که در این دوره اختراع شده اند و می توان گفت جزء مداد تراش های اولیه به حساب می آیند. منگنه نیز از جمله ماشینهای اداری است که در همین دوران استفاده می شده است.

ماشین حساب و چرتکه

در سال 1622 شخصی به‌ نام ویلیام اوترد اولین خط‌ کش محاسبه را اختراع کرد. ویلهلم شیکارد در سال 1623 دستگاهی به ‌نام ساعت محاسباتی ساخت که می‌توان آن را اولین ماشین‌حساب مکانیکی نامید. بیست سال بعد نیز پاسکال وسیله خود به ‌نام «پاسکالین» برای محاسبه مالیات در فرانسه را ساخت. پیشرفت‌های مهم بعدی در قرن نوزدهم انجام شد. ماشین حسابهای موجود در گنجینه از جمله این موارد هستند.

چرتکه

چرتکه واژه ای است که از زبان روسی وارد زبان فارسی شده است. در بسیاری از تمدنهای اولیه از چرتکه استفاده می شده است. سومریان، مصریان، ایرانیان، یونانیان، چینیان، رومیان و هندیان هر کدام در دوره ای از تاریخ از چرتکه استفاده می کرده اند. بر پایه برخی از منابع در زمان امپراطوری هخامنشیان (حدود 500 سال پیش از میلاد مسیح) ایرانیان اولین ملتی بودند که از چرتکه استفاده می کرده اند.

پرفراژ چک

دستگاههای پرفراژ چک برای بالا بردن اطمینان و اعتبار چک و دیگر اسناد مالی به کار برده می شدند. برخی از پرفراژ چک های اولیه به منظور جلوگیری از تغییر و دست بردن در امضاء و تاریخ اسناد مالی به کار برده می شدند. شاید بتوان گفت که دستگاه Max Emanuel Berolzheimer اولین دستگاه اختراعی پرفراژ چک باشد. نوع سوراخ کن آن متداولترین متدی بود که در اواخر قرن بیستم استفاده می شد. اغلب دستگاههای موجود در گنجینه از این نوع است.

ماشین تحریر

ایده ساخت ماشین تحریر، اولین بار به سال 1714 میلادی در کشور آمریکا باز می گردد. اولین و مورد استفاده ترین ماشین تحریری که می شد از آن به بهترین نحو استفاده کرد ماشین تحریر Sholes & Glidden بود. ساخت این ماشین تحریر در بازارهای آمریکا، در اواخر سال 1873 شروع شد و تا سال 1878 ادامه داشت. از آن زمان تاکنون این ماشینها در انواع، اندازه و عملکردهای گوناگونی ساخت و تولید شدند ولی به طور کلی می توان آنان را به دو گروه عمده ماشین تحریر های ایندکسی و ماشین تحریر های کیبوردی تقسیم بندی نمود:

ماشین تحریر های کیبوردی

در این نوع ماشین تحریر ها اپراتور با فشار دادن یک کلید باعث چاپ شدن حروف می شود. حروف تایپی معمولاً به یک میله چسبیده است و با فشار دادن کلیدها به وسیله کاربر، حروف و کلمات بر روی صفحه کاغذ شکل می گیرد. کیبوردهای امروزی از نسل همین ماشین تحریر های قدیمی هستند.

ماشین تحریر های ایندکسی یا انتخابی

ماشین تحریر های ایندکسی بسیار معروف هستند و در میان انواع ماشین تحریر ها بسیار با ارزش، دلیل نام گذاری آن این است که کاربر برای تایپ باید حروف یک کلمه را به ترتیب انتخاب و با فشار دادن آن بر روی کاغذ آن کلمه را تایپ کند به همین منظور به آن ماشین تحریر های انتخابی یا همان ایندکسی می گویند.

لازم به ذکر است که تمامی ماشین تحریر های موجود در گنجینه جزء ابتدائی ترین و منحصر به فردترین ماشین تحریرهای موجود در دنیا می باشد.

ساعت زنی

همانطور که از اسم این دستگاه پیداست این دستگاه به منظور ثبت ساعت ورود و خروج کارکنان و کارمندان و همچنین نظامیان به کار می رفته است. با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش کارخانجات و ادارات نیاز به این نوع دستگاهها روز به روز بیشتر شد و بر این اساس اولین دستگاه ساعت زنی در 20 نوامبر 1888 توسط ویلارد باندی در نیویورک اختراع شد. دستگاه موجود در گنجینه نمونه ای از این نوع دستگاهها است که در ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می گرفته است.

تلگراف و تلفن

بعد از ظهر روز دوم ژوئن سال ۱۸۷۵ میلادی مصادف با ۱۱ خرداد ۱۲۵۴شمسی گراهام بل با همکاری دوستش واتسن موفق به اختراع تلفن شد و در ژانویه ۱۸۷۶ میلادی دستگاه تلفن بل به کار افتاد. دهم مارس ۱۸۷۶ میلادی برابر با ۱۲۵۵ شمسی، بل از اتاق خود به‌ وسیله این دستگاه به دستیارش در اتاق دیگر گفت: آقای واتسن بیایید با شما کار دارم.

در سال 1891 میلادی ارتباط تلفنی بین شهر لیون در فرانسه و تهران برقرار گردید. روزی که بل درگذشت سال 1922، به احترام او ارتباط تلفنی بر روی شبکه وسیعی که دارای هفده میلیون تلفن بود به مدت یک دقیقه قطع شد.

اما تلگراف نیز دستگاهی است که در آن وقتی جریان الکتریکی وصل می شد، یک آهن ربای الکتریکی را به کار می انداخت و باعث می شد تا یک مداد بر روی یک نوار کاغذی متحرک، علائمی را ثبت کند. جریان به طور مداوم به وسیله یک کلید فشاری قطع و وصل می شد و اطلاعات به شکل «پالس و نبود پالس» (رمز) انتقال می یافت. مخترع این دستگاه نیز ساموئل مورس می باشد. تلگراف و تلفن ارتباط سریع و فوری از راه دور را میان نقاطی که می‌توانند سیم‌کشی بشوند، ممکن ساخت.

ساموئل مورس مخترع تلگراف در 24 ماه می 1844 اولین پیام تلگرافی خود را با این مضمون مخابره کرد: اوه پروردگار چه کارهای شگفتی دارد!!«!What hath God wrought»

پلی کپی

ادارات معمولاً تعداد نسخ بیشتری از سند اصلی را احتیاج دارند و گاهی اوقات نیاز به داشتن این نسخ بسیار زیاد است. در اواخر نیمه دوم قرن نوزدهم دستگاههای اولیه و گوناگونی در این مورد ساخته شد ولی می توان اولین کمپانی های سازنده دستگاه پلی کپی را Manufacturer and Builder در سال 1880 دانست. دستگاه پلی کپی موجود در گنجینه یکی از نمونه های اولیه و موفق در این زمینه است.

صندوق پول

با گسترش شهر نشینی، صنعتی شدن جوامع و افزایش حجم مبادلات نیاز به دستگاههایی که فروشندگان را برای محاسبه فروش و درآمد روزانه خود یاری رسانند بیش از پیش لمس می شد. صندوق های پرداخت پول می توانستند این مشکل را حل کنند. صندوق موجود در گنجینه یکی از این دستگاههای اولیه پرداخت پول می باشد که به خوبی ترکیب خلاقیت و زیبایی را در ذهن خالق این اثر نشان می دهد.

 

 

 

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1790

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1949

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1756

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361