مهارت آموزی؛ پیوند دانشگاه و بازار کار

مهارت آموزی؛ پیوند دانشگاه و بازار کار

تهران - ایرنا - دانشگاه ها تنها بخشی از فرآیند تربیتی دانشجو برای رسیدن به مرحله اشتغال هستند و تنها در صورت همکاری مراکز علمی با دستگاه های دولتی و خصوصی و بنگاه های اقتصادی و برقراری پیوند دانشگاه و بازار، کار و اشتغال برای فارغ التحصیلان فراهم خواهد شد.

دوشنبه 30 مهر 1397 ساعت 8:26

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، نظام آموزش عالی در تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص به منظور مشارکت در برنامه های سازندگی هر کشور نقش و جایگاه منحصر به فردی دارد؛ چنانچه به هدفهایی که آموزش عالی وظیفه تحقق آنها را به عهده دارد به خوبی نگریسته شود به رسالت آن در تربیت نیروی انسانی متخصص، سهم عظیم این نیروها در رفع تنگناها و کمک به پیشبرد امور اجتماعی، اقتصادی ،سیاسی و نظامی در فرآیند توسعه بیش از پیش واقف می شویم.
به گفته کارشنان به نظر می رسد، یکی از مهمترین دلایلی که باعث به وجود آمدن بیکاری قشر تحصیلکرده شده، عدم ارتباط صحیح و منطقی بین دانشگاه و بازار کار است تا جایی که هر یک از این بخش ها به صورت کاملا جدا از دیگری کار می کنند.
با توجه به هزینه های هنگفتی که هر ساله از طرف دولت و خانواده ها برای تحصیل قشر جوان جامعه صرف می شود، ضرورت دارد به بازدهی و پیامد آن نیز توجه شود، نه اینکه تنها به سیل بیکاران جامعه افزوده و جامعه به جای ترقی و پیشرفت متحمل هزینه های بی حاصل و ضرر و زیان شود.

** دانشگاه، تنها بخشی از فرآیند تحقق اشتغال است
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس درباره ضرورت ضرورت پیوند دانشگاه با بازار کار به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا گفت: دانشگاه ها تنها بخشی از فرآیند تربیتی دانشجو برای رسیدن به مرحله اشتغال هستند و عوامل دیگری در این کار موثرند.
محمد رضا کلباسی افزود: از عوامل توانِ کار مناسب برای دانشجو به پررنگ شدن نقش تربیتی می توان به خانواده ها و استعدادیابی و یافتن پتانسیل فرزندان در خانه و مدرسه اشاره کرد.
به گفته وی، حدود 2800 دانشگاه در ایران وجود دارد در حالی که تعداد دانشگاه ها در چین با جمعیتی میلیاردی تنها یک هزار و500 مرکز است.
کلباسی یادآورشد: تا پایان مقطع کارشناسی امکان این وجود دارد که استعداد دانشجو هنوز کشف نشده باشد و دانشجو باید مبانی کاربردی و عملی رشته خود را به خوبی یاد بگیرد.
وی تاکید کرد: ارتباط خوب بین دانشگاه و صنعت باعث می شود دانشگاه احاطه بسیار خوبی روی اشتغال و میزان نیاز بازار کار داشته باشد.یکی از اقدامهایی که در دانشگاه های جهان انجام شده و به تازگی طرح آن برای عملیاتی شدن در دانشگاه های داخلی مطرح بوده،رصد دانشجویان پس از دانش آموختگی در بازار کار است تا میزان موفقیت دانشگاه ها در یاد دهی مهارت به دانشجویان به منظور تامین نیازاین بازار مورد سنجش قرار گیرد.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: زنجیره ای از مسائل متعدد است که منجر به تناسب یا عدم تناسب میان دانش آموختگان دانشگاهی با مشاغل موجود در بازار کار می شود.
کلباسی بر ضرورت فرهنگ سازی و برقراری تعادل در عرضه و تقاضا تاکید کرد و گفت: اگر دانشگاه ها روی مسئله آموزش بویژه در دروس عملی که دانشجو توان یادگیری داشته باشد تاکید کنند، نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند.
وی افزود: برقراری تناسب بین میزان و نوع ورودی های دانشگاه ها و اشتغال نیازمند یک ظرفیت سنجی در بین حرفه ها و مشاغل موجود در بازار کار و توان و امکان دانشگاه های کشور برای تدریس رشته های خاص مورد نیاز این بازار است. این همان چیزی است که در ادوار گذشته نسبت به آن کم توجهی شده و نتیجه آن حجم انبوه دانش آموختگان بیکار در سراسر کشور است.

**اشتغال برای دانشجویان دختر و پسر به یک اندازه است
به نظر می رسد یکی دیگر از عواملی که فاصله بین عدم تناسب رشته و کار ایجاد کرده است تبعیض جنسیتی بین پذیرش دانش آموختگان دختر و پسر در بازار کار است اما احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر نظر دیگری دارد.
وی بحث تناسب اشتغال را برای دانشجوی دختر و پسر به یک میزان و دانش آموختگان دانشگاهی را به یک میزان دانست.
احمدرضا معتمدی به ایرنا اظهار داشت: این گونه نیست که تمامی آقایان در رشته ها استخدام شده اند و خانم ها نتوانسته اند وارد بازار کار شوند.
به اعتقاد وی، متقاضیان دختر به طور طبیعی کمتر رشته هایی را انتخاب می کنند که محیط کار و بازار کارمناسب نداشته باشد.
معتمدی افزود: تعداد دانشجویان دختر در رشته شیمی، مهندسی شیمی و پلیمر یا حتی برق به میزان رشته ای مانند معدن نیست و خودشان محیط کار را می سنجند و انتخاب مناسب را انجام می دهند.
وی با بیان این که دانش آموختگان بیکار تنها منحصر به مردان یا زنان نیست گفت: محدودیت جنسیتی در کنکور وجود ندارد و انتخاب با خود افراد است.
رییس دانشگاه صنعتی امیر در پاسخ به این سوال که چرا ارتباط صحیحی بین خروجی دانشگاه و بازار کار وجود ندارد اظهار داشت: ما نمی توانیم کسی را از تحصیل محروم کنیم و اگر دولت بخواهد با چنین منطقی به جلو حرکت کند باید ورودی های دانشگاه را به یک سوم تقلیل دهد.
وی افزود: شورای گسترش، در پی اعطای مجوز به سازمان سنجش در ابتدا به این مورد که آیا رشته مربوطه متقاضی لازم را دارد یا خیر توجه می کند و هر رشته ای در دفترچه آزمون قرار نمی گیرد.
معتمدی اظهار داشت: در دانشگاه اگر گرایش جدیدی ایجاد شود حتما به این مورد که آیا بازار کار برای آن وجود دارد یا خیر توجه می شود.
وی بازار کار برای دانشجویان ممتاز سطح یک را بسیار خوب دانست و گفت: سازمان مدیریت و وزارت علوم به رشته های جدیدی که تقاضا ندارد مجوز نمی دهد و در بخشنامه های جدید نظر بر این است که از ظرفیت رشته های کم تقاضا کم کرده و به رشته های با تقاضای بالا اضافه شود.
رییس دانشگاه صنعتی امیر کبیر افزود: از گذشته بحث بر سر این مساله بوده که آیا همه باید برای بازار کار در دانشگاه تربیت شوند یا نه؛ حتی یک خانم خانه دار هم می تواند تحصیل کند و دانش خودش را بالا ببرد. خانواده ها و خود افراد تصمیم گیرنده اصلی برای انتخاب رشته مورد نظرشان هستند .
معتمدی گفت: شانس پیدا کردن شغل برای یک دانش آموخته کارشناسی بیش از یک فرد با مدرک دیپلم است.
به باور وی، این یک فرهنگ قدیمی و خوب است که خانواده ها به تحصیل فرزندان خود تا حدی بها می دهند که حتی حاضر به فروختن فرش زیر پای خود برای ادامه تحصیل فرزندشان هستند؛ حتی اگر شغل مرتبطی هم با رشته مورد علاقه اش پیدا نکند.
معتمدی می گوید: یک انسان تحصیلکرده حتی در یک خواروبار فروشی هم می تواند راندمان آن را بالا ببرد و خدمات بهتری را ارائه کند.

**عدم تبعیض در پذیرش دانشجویان دختر و پسر
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیر کبیر هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: هیچ تبعیضی بین دانشجوی دختر و پسر حتی در رشته های مهندسی وجود ندارد و بازار کار قرار است از بین نیروها ی دانش آموخته نیاز خود را تامین کند.
محمد حسین حسینی وظیفه دانشگاه ها را تربیت دانش آموختگان در رشته های مختلف دانست و خاطرنشان کرد: ممکن است حتی در رشته هایی مانند مهندسی معدن یا از این قبیل رشته ها دانشجویان دختر نیز باشد که شاید ارتباط چندانی با این رشته نداشته باشند اما قرار نیست که این ها در عمق 200 متری زمین کار کنند؛ در این رشته یا امثال آن کارهای نرم افزاری نیز وجود دارد که دختران قادر به انجام آن هستند.
وی این را هم خاطرنشان می کند که سهمیه مربوط به دانشجویان دختر و پسر توسط سازمان سنجش انجام شده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هیچ دخالتی در سهمیه بندی دانشجویان در دانشگاه ها ندارد.

**جدیدترین آمار از بیکاری دانش آموختگان
سعید نمکی معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی پیشتر در خصوص تعداد بیکاران دانش آموخته گفته است: 42 درصد بیکاران کشور، دانش آموختگان دانشگاهی هستند که اقدامی برای حل معضل بیکاری آنها صورت نگرفته است.
همچنین طبق گزارش مرکز آمار واطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نرخ بیکاری در سال 1396 نسبت به سال قبل به میزان 6درصد کاهش داشته و در بین گروه های عمده رشته تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری مربوط به گروه (حفاظت محیط زیست)با 5/37 درصد،علوم حیاتی و زیستی با 4/28 درصد،معماری و ساختمان سازی با 2/26 درصد و علوم طبیعی و فیزیکی با 7/25 درصد است و گروه بهداشت با 7/8 درصد کمترین نرخ بیکاری را دارد. در زمان حاضر نزدیک به 6/5 میلیون دانشجوی در حال تحصیل آماده ورود به بازار کار و 7/4 میلیون دانش آموخته دانشگاهی در کشور وجود دارد و سالانه بیش از 5/1 میلیون متقاضی جدید کار نیز وارد بازار کار می شوند و خسارتی که از محل تحصیل کردگان بیکار به کشور وارد می شود، قابل محاسبه نیست.
به اعتقاد کارشناسان ضرورت دارد با توجه به هزینه های هنگفتی که هر ساله دولت و خانواده ها برای تحصیل قشر جوان جامعه صرف می کنند، به بازدهی و پیامد آن نیز توجه شود، نه اینکه تنها به سیل بیکاران افزوده و جامعه به جای ترقی و پیشرفت متحمل هزینه های بی حاصل و ضرر و زیان شود.
**8398 ** 1200

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361