مشکلات قانون صدور چک مانند سایر قوانین به مرور مشخص می‌شود

مشکلات قانون صدور چک مانند سایر قوانین به مرور مشخص می‌شود

یک وکیل دادگستری گفت: قانون اصلاح قانون صدور چک تحول رو به جلویی است و مانند سایر قوانین و تمهیداتی که در نظام حقوقی رخ می‌دهد مشکلات عملی آن به مرور مشخص می‌شود که این مسأله می‌تواند از طریق تصویب قوانین و مقررات تکمیلی برطرف شود.

شنبه 17 آذر 1397 ساعت 14:30

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از سرپوش 

جمشید نورشرق در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ارزیابی از قانون اصلاح قانون صدور چک اظهار کرد: قانون صدور چک طبیعتاً حاوی نکات بسیار مهم و نوآوری‌های متعددی هم در زمینه عملکرد بانک‌ها و هم در ارتباط با صدور چک و برخورد با چک‌های بلامحل و رسیدگی به دعاوی مربوط به چک در مراجع قضایی است.

وی به بررسی چند مورد از تحولات مهم این قانون پرداخت و گفت: در این قانون سامانه‌ای تحت عنوان "صیاد" پیش بینی شده که مربوط به ابتدای صدور چک است. همانطور که در خود قانون پیش‌بینی شده سامانه‌ای تحت عنوان صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک پیش‌بینی شده که در این صورت دیگر بانک‌ها از حالت جزیره‌ای عمل کردن نسبت به صدور چک‌ خارج شده و صدور چک تحت نظارت جامع و یکپارچه انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم دیگر قانون صدور چک این است که اگر قرار باشد محدودیتی بر اساس این قانون نسبت به چک بلامحل صادره اعمال شود، این سامانه باعث می‌شود که شخص نتواند با فرار از این محدودیت‌ها در یک بانک، موفق به گرفتن دسته چک در بانک دیگری شود. علاوه بر ‌آن در قانون اصلاح قانون صدور چک، سامانه‌ای هم تحت عنوان سامانه یکپارچه بانک مرکزی پیش بینی شده که کارکرد آن این است که اگر چکی به هر علتی برگشت خورد اطلاعات مربوط به شخص و چک در سامانه ثبت می‌شود و برای دیگر بانک‌های دولتی و خصوصی قابل دسترس خواهد بود.

این وکیل دادگستری یادآور شد: علاوه بر این دو سامانه، سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تسویه چک در تبصره یک ماده ۲۱ مکرر تحت عنوان "چکاوک" در نظر گرفته شده که با توجه به آن پس از گذشت دو سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تسویه چک صرفاً در این سامانه طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهایی چک بر اساس استعلام از سامانه صیاد، ممکن خواهد بود و در صورتی که مالکیت دارنده قبلا در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، بانک‌ها مکلفند از پرداخت وجه چک خودداری نمایند.

نکته دیگر این است که بر اساس ماده ۶ قانون اصلاح قانون صدور چک ترتیبات بسیار مهمی برای صدور چک پیش بینی شده و اساس آن بر رتبه‌بندی اعتباری اشخاص استوار است به این نحو که با ارزیابی اعتباری اشخاص برای هر شخص حقیقی و حقوقی یک سقف اعتبار مجاز در نظر گرفته شده که بر اساس آن سقف اعتبار مجاز به شخص دسته چکی با تعداد چک‌های معین و مدت اعتبار اختصاص می‌دهند، بنابراین از این به بعد شاهد این خواهیم بود که دیگر چک‌ها مدت اعتبار دارند و این طور نیست که شخصی دسته چکی را داشته باشد و بتواند سال‌ها از برگه‌های چک موجود در آن استفاده کند.

وی افزود: پس از این مدت اعتبار و پس از انقضای این مدت طبیعتاً چک دیگر مشمول این قانون نخواهد بود و ممکن است به عنوان سند عادی و سند طلب در نظر گرفته شود.

وی  در رابطه با سایر نکات مثبت قانون اصلاح قانون صدور چک توضیح داد: یکی از این موضوعات مهم دیگر این است که بعد از اینکه چک با صدور گواهینامه عدم پرداخت مواجه شد، حسب قانون یک سری محدودیت‌هایی به طور اتوماتیک نسبت به دارنده اعمال می‌شود که این موارد در ماده ۵ مکرر قانون به شکل محدودیت‌های چهارگانه پیش‌بینی شده‌اند که عبارتند از عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید، مسدود کردن وجوه حساب‌ها و کارت‌های بانکی مربوط به صادر کننده، عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی و نهایتاً عدم گشایش اعتبارات اسنادی ارزی یا ریالی.

نورشرق اظهار کرد: این اقدامات به لحاظ اینکه صرف مواجه شدن با گواهینامه عدم پرداخت چک‌ها، تضییقات و محدودیت‌هایی را برای دارنده چک به وجود می‌آورد که می‌تواند منجر به کاهش دعاوی دادگستری شود بسیار مهم هستند، چون اشخاص دارنده چک پیش از مراجعه به دادگستری و تشکیل پرونده و در واقع بدون مراجعه به دادگستری، از طریق اهرم‌های چهارگانه‌ای که در این قانون پیش‌بینی شده و همچنین بدون تحمل هزینه‌ای، از این محدودیت‌ها بهره‌مند شده و باعث می‌شود که صادرکنندگان چک درصدد پرداخت وجه چک برآیند و به نوعی منجر به کاهش دعاوی صدور چک‌های بلامحل در دادگستری و حل و فصل آن‌ها خارج از دادگستری‌ها می‌شود.

وی یادآور شد: در بند «و » تبصره ۳ ماده ۵ مکرر، قانونگذار پیش بینی کرده که اگر کسی گواهینامه عدم پرداخت گرفت و دعوای حقوقی و کیفری در خصوص چک مطرح نکرد، با گذشت سه سال از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت این محدودیت‌ها برطرف می‌شوند که این مورد نکته مثبتی است و به این معناست که ممکن است موضوعات مربوط به حقوق دارندگان چک‌های بلامحل قبل از مراجعه به دادگستری و با اعمال این محدودیت‌ها حل و فصل شود و اگر این موضوعات در مدت سه ساله حل و فصل نشد آن زمان دارنده چک می تواند اقدام به طرح دعوا نماید.

وی تصریح کرد: نوآوری دیگر قانون اصلاح قانون صدور چک این است که در صدر قانون در تبصره ماده یک به چک‌های الکترونیکی اشاره شده و از این به بعد با چک‌های الکترونیکی که با عنوان "داده‌پیام" صادر می‌شوند روبرو خواهیم بود که با این سازوکار صدور چک‌های الکترونیکی تابع دستورالعملی خواهند بود که بر اساس تبصره ماده یک قرار است متعاقباً ارائه شود که این مساله تحول مهمی در مورد قانون صدور چک است.

این وکیل دادگستری یادآور شد: در تبصره دو ماده ۶ این قانون با نوآوری دیگری تحت عنوان "چک موردی" مواجه هستیم، به این شکل که قانونگذار اشعار داشته که به منظور کاهش تقاضا برای دریافت دسته چک و رفع نیاز اشخاص به ابزار پرداخت وعده دار، بانک مرکزی موظف شده است که ضوابط و زیرساخت خدمات برداشت مستقیم را به صورت چک موردی برای اشخاصی که دسته چک ندارند راه‌اندازی نماید. به این معنی که اشخاص برای رفع نیازهای خود بدون دارا بودن دسته چک با امکان بهره‌مندی از صدور یک برگه چک در مورد معین مواجه هستند که این موضوع برای اشخاص غیرتاجری استفاده می‌شود که کار اصلی‌شان تجارت نیست و علاقه‌ و دلیلی به دریافت دسته چک ندارند و این نظام بسیار مفید و کارآمدی می‌باشد که قانونگذار تحت نظام چک موردی پیش بینی کرده است.

وی یکی دیگر از تحولات مهم قانون اصلاح قانون صدور چک را ماده ۲۳ این قانون خواند و گفت: در این ماده وجه لازم الاجرایی چک‌ها علاوه بر ادارات اجرایی ثبتی به محاکم هم تسری پیدا کرده و چک از یک سند در حکم اسناد لازم‌الاجرا در دوایر ثبت به سندی لازم‌الاجرا در محاکم دادگستری توسعه یافته که بر این اساس دارنده چک این حق را دارد که بدون تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی رأسا از دادگاه صالح تقاضای صدور اجرائیه نسبت به مبلغ چک نموده و با این کار باری از دادگستری کم شده و افراد هم از پرداخت هزینه دادرسی معاف خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه اشخاص می‌توانند بدون طرح دعوا در محاکم قضایی از اقدامات اجرایی در دادگستری بهره‌مند شوند اقدام مهمی است و دیگر اینکه در صورت اقدام احتمالی صادر کننده علیه دارنده چک در مراجع قضایی به خودی خود این عمل اجرایی را متوقف نمی‌کند و اگر صادرکننده با این ادعا که این چک را جهت تضمین صادر کرده یا وصول وجه آن مشروط به انجام شرطی بوده یا از سر کلاهبرداری و خیانت در امانت حاصل شده این ادعاها به خودی خود عملیات اجرایی را  متوقف نمی‌کند مگر اینکه مرجع قضایی ظن قریب به صحت نسبت به ادعاهای صادرکننده چک پیدا کند یا اینکه احراز کند که از اجرای سند مذکور خسارت و ضرر جبران ناپذیری وارد می‌شود.

نورشرق در ادامه به برخی نقاط ضعف قانون اصلاح قانون صدور چک اشاره و اظهار کرد: در مورد چک‌هایی که اشخاص حقوقی صادر می‌کنند با یک شخصیت حقوقی به عنوان صاحب حساب و اشخاصی حقیقی که صادرکننده و امضا کننده چک هستند مواجه هستیم، در نظام قبلی ناظر بر موضوع نیز اشخاص حقیقی صادر کننده هم مسئولیت داشتند ولی نباید فراموش کنیم که اصولا ًمسئولیت حقوقی نماینده یا وکیل نسبت به چکی که از سوی شخص حقوقی صادر شده مطابق اصل نبوده و خلاف قاعده است. به عبارت دیگر اگر مدیران یک شرکت اقدام به صدور چک از جانب شخص حقوقی کنند علی الاصول خود آن شخص حقوقی باید مسئول و پاسخگو باشد.

وی همچنین در خصوص مسئولیت مدیران و نمایندگان حقوقی گفت: خوب است که نظام حقوقی ما در مقطعی به این سمت برود که اشخاص حقیقی که با سمت نمایندگی و وکالت مبادرت به صدور چک می‌کنند مبرای از مسئولیت باشند. درست است که ما هر تصمیمی بگیریم آن تصمیم تبعاتی خواهد داشت ولی وقتی اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه شود و همگان بدانند در قبال چک‌هایی که از سوی اشخاص حقوقی دریافت می‌کنند یا چک‌هایی که به نمایندگی صادر می‌شود فقط کسی که صاحب حساب است مسئولیت دارد و نه کسی که وکالت و نمایندگی دارد، طبیعتاً‌ در گرفتن چک دقت بیشتری می‌کنند.

وی افزود: طبق قانون جدید نیز این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد و تمام این مشکلات و عواقب قانونی متوجه مدیران هم خواهد بود که باید در این خصوص فکری شود. در مواجهه با دعاوی که در دادگستری در خصوص مدیران شرکت‌ها به طور عام مواجه هستیم، شاهدیم که این مسأله برای شخصی که زمانی در هیأت مدیره شرکتی حضور داشته و چکی را صادر کرده، چه مشکلاتی را بعد از خروجش از شرکت برای او به وجود آورده است.

نورشرق بیان کرد: خوب بود که در قانون تصریح می‌شد که صدور چک فقط با ذکر مشخصات کامل دارنده قابل تحقق باشد که این موضوع در رسیدگی به دعاوی کمک بسیاری می‌کرد، چون برای محاکم شناسایی مبنای ابتدایی صدور چک را راحت می‌کرد و دیگر با چک‌های بی‌نام و نشان تحت عنوان چک‌های در وجه حامل مواجه نبودیم ولی در حال حاضر به جز در تبصره یک ماده ۲۱ مکرر، در سایر موارد صدور چک در وجه حامل ممنوع است.

وی در پایان گفت: به طور کلی قانون اصلاح قانون صدور چک تحول رو به جلویی است و مانند سایر قوانین و مقررات و تمهیداتی که در نظام حقوقی رخ می‌دهد مشکلات عملی آن به مرور مشخص می‌شود که از طریق رویه قضایی، آرای وحدت رویه و یا تصویب قوانین مقررات تکمیلی این موارد قابل برطرف شدن خواهد بود.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1801

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1961

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1766

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361