لوایح FATF تصویب نشود صادرات فولاد را از دست می دهیم

لوایح FATF تصویب نشود صادرات فولاد را از دست می دهیم

تهران- ایرنا- بهمن آرمان اقتصاد دان، تصویب لوایح FATF را گره گشای بسیاری از مشکلات کنونی کشور دانست و گفت: در صورت نپیوستن ایران به کنوانسیون های پالرمو و CFT و ادامه روند کنونی، در آینده نزدیک، در صنعت پتروشیمی و فولاد با مشکل جدی مواجه می شویم.

چهارشنبه 22 اسفند 1397 ساعت 17:13

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

گروه ویژه اقدام مالی تا ماه ژوئن به ایران برای تصویب قوانین این سازمان مهلت داد، «اف ای تی اف» که مقر آن در پاریس است، ماه اکتبر گذشته به ایران تا ماه فوریه برای انجام اصلاحات مورد نظر این سازمان مهلت داده بود؛ گروه ویژه اقدام مالی در جلسه این هفته خود به این نتیجه رسیده است که ایران هنوز «برخی موارد» برای رعایت معیارهای این سازمان را «کامل» نکرده است.
شرط پیوستن به FATF پذیرش توصیه ها و استانداردهای چهل گانه مورد تاکید این گروه است؛ توصیه های FATF به ایران در دو بخش شامل اصلاح قوانین داخلی، همسویی با قوانین ضدپولشویی و همچنین تصویب لوایح چهارگانه؛ الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) است.
بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو در نشست اسفندماه به نتیجه نرسید و رای گیری درباره این لایحه به جلسات آینده که فروردین سال 98 خواهد بود، موکول شد.
بهمن آرمان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در این خصوص اظهار داشت: در مورد نهادهای بین المللی بحث های گوناگونی در رسانه های کشور مطرح می شود که بیشتر ابعاد سیاسی پیدا کرده تا ابعاد واقعی علمی.
وی درخصوص تصویب کنوانسیون های پالرمو و سی اف تی نیز افزود: واقعیت این است که ما برای عضویت یا فعالیت عادی در جهان امروز نیازمند پاره از قوانین و مقررات جهانی هستیم که برای همه کشورها یکسان است.
این اقتصاد دان بیان کرد: همانطور که ما شاخص های اقتصادی یا حتی تولید ناخالص داخلی و ملی خود را بر پایه آمارهای بین المللی تهیه می کنیم طبیعتا در مورد مسائلی همچون FATF نیز، بایستی لوایح آن را به تصویب برسانیم.
آرمان ادامه داد: در حال حاضر یک مساله کاملا علمی و حقوقی در کشور، تبدیل به یک درگیری بین جناح های سیاسی شده و کشور را عملا به حالت تعطیل درآورده است، به طوری که نقل و انتقال منابع مالی و باز کردن گشایش اعتبار اسنادی را غیرممکن کرده است.
این اقتصاددان تاکید کرد: در حال حاضر انتقال تکنولوژی به کشور کاملا متوقف شده و خرید ماشین آلات و تجهیزات و استفاده از بازارهای مالی جهان نیز میسر نبوده و قطعات یدکی مورد نیاز خودمان را هم نمی توانیم به سادگی تامین کنیم.
آرمان تصریح کرد: به هر جهت، ساختار تولید در کشور با مشکلات فراوانی روبرو شده و در صورت تداوم وضعیت فعلی، در آینده نه چندان دور، احتمال توقف کامل واردات پاره ای از کالاهای استراتژیک همچون فولاد، مواد پتروشیمی، که قطعات خاصی از آنها نیازمند تامین از کشورهای صنعتی است، ناممکن می شود.
وی ادامه داد: با این حساب می توان گفت، ما صادرات 2 قلم کالای اصلی در کشور که مواد پتروشیمی و فولاد را در بر می گیرند را تقریبا از دست می دهیم.

**درگیری های جناحی در کشور نبایستی معیشت مردم را با مشکل مواجه کند
این کارشناس مسایل اقتصادی یادآور شد: به عنوان یک کارشناس معتقدم با تداوم وضعیت کنونی، ظرف 3-4 ماه آینده کشور با مشکلات جدی در این گونه موارد روبرو خواهد بود. بهتر است که با اولویت قرار دادن منافع ملی کشور و معیشت مردم مانع از این شویم که اینگونه درگیری های جناحی برای ملت گران تمام شود.
مدیر سابق دوره ساخت فولاد مبارکه تصویب این لوایح را موجب راهگشایی بسیاری از مسائل کشور دانست و یادآور شد: بدون شک پیوستن به این کنوانسیون ها، کمتر شدن فشارهای اقتصادی را به همراه دارد، بنابراین بایستی که هر چه سریع تر این لوایح به تصویب برسند.
آرمان اضافه کرد: اینکه ما امیدوار باشیم که پذیرفتن این لوایح که ما در رابطه با آنها دارای مشکلاتی هستیم، کماکان بتوانند همه مشکلات موجود در ساختار روابط بین المللی را حل کنند، البته خوشبینانه به نظر می رسد.

**تصویب لوایح FATF گامی در جهت مذاکرات جدی تر با اروپا است
این اقتصاد دان ادامه داد: بی شک این اقدام گامی رو به جلو است و می تواند زمینه ساز مذاکرات جدی تر با اروپاییان بوده و گشایش هایی را برای کشور به همراه بیاورد.
وی درخصوص حفظ برجام و ارتباط اروپا با ایران هم خاطرنشان کرد: به هر حال ایران بازار قابل توجهی برای اروپاییان است، ولی در عین حال بازار بزرگی برای کشورهای اروپایی نیست و بازارهای بزرگ و تبادلات ارزی آنها بین خود کشورهای صنعتی انجام می شود.
این استاد سابق دانشگاه ادامه داد: آنچه که مربوط به جمهوری اسلامی ایران است بدون شک داشتن روابط سیاسی، استفاده از موقعیت ترانزیتی و سایر موارد دیگر است که طبیعتا از جمله مزایای نسبی و یا مزایای مطلق ایران است که کشورهای اروپایی نمی توانند آن را نادیده بگیرند.

**باید منافع ایران را در ساز و کار مالی اروپاییان گنجاند
وی درخصوص ساز و کار مالی جدید اروپاییان (اینستکس) افزود: همانطور که آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز در سفر اخیر خود به اتریش بیان کرد، این ساز و کار مالی دارای مسائل و مشکلات و پیچیدگی هایی است و ما هنوز نتوانسته ایم مشکلات در این خصوص را حل کنیم.
این اقتصاد دان بیان کرد: به هر حال بایستی در این ساز و کار مالی اعمال نظر کرد و بتوان منافع ایران را به یک طریقی در این توافقنامه گنجاند.

**سازوکار مالی جدید اتحادیه اروپا نباید منحصر به غذا و دارو باشد
این مدیر سابق دوره ساخت فولاد مبارکه اضافه کرد: دولت ایران به هیچ وجه نبایستی زیر بار این قضیه برود که این تفاهمنامه با اروپایی ها تنها شامل تبادل یا خرید مواد غذایی و دارو شود. ضمن اینکه در حال حاضر نیز در زمینه دارو با مشکلات خرید مواد اولیه به جهت واردات بالای 90 درصد آن به کشور روبرو هستیم.
آرمان خاطرنشان کرد: از آنجایی که ما بایستی خریدهای عمده انجام بدهیم، هیچ بانکی زیر بار این گشایش اعتبارها برای نیازهای بیماران ایرانی نمی رود.
این اقتصاد دان یادآور شد: ساز و کار مالی اروپاییان اینستکس اگر بتواند در نهایت منافع ما را تامین کند طبیعتا یک گشایشی ایجاد خواهد کرد، هر چند ممکن است گشایش کاملی نباشد.
به گزارش ایرنا، کنوانسیون ملل متحد علیه جرایم سازمان‌یافته فراملی از معاهده‌های چندجانبه مورد حمایت سازمان ملل متحد است که در 15 نوامبر 2000 با قطعنامه مجمع عمومی این سازمان به تصویب رسید.
طرح کنوانسیونی این معاهده در دسامبر 2000 در پالرموی ایتالیا برای امضای دولت ها مفتوح شد و به امضای 147 دولت از جمله ایران رسید به همین دلیل به این کنوانسیون، کنوانسیون پالرمو نیز گفته می‌شود.
کنوانسیون پالرمو دارای سه پروتکل تکمیلی از جمله پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص مخصوصاً زنان و کودکان، پروتکل علیه قاچاق مهاجران از طریق زمین، دریا و هوا و پروتکل علیه تولید غیرقانونی و قاچاق مهمات است که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان عهده‌دار این کنوانسیون و پروتکل‌های آن عمل می‌کند.
دولت برای پیوستن به این کنوانسیون که از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است، لایحه ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که به تصویب نمایندگان رسید اما با توجه به عدم تطابق ترجمه با متن اصلی، در سال 96 مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و در 20 خرداد 97 بار دیگر در مجلس بررسی و نمایندگان با 136 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر با اصلاح آن موافقت کردند.
سیام*3061*1535

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1805

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1966

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1771

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361