قطر مایل به میانجیگری میان ایران و عربستان است یا خواهان آرامش در منطقه؟

تهران- ایرنا- شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر کشور قطر به تازگی در تماس تلفنی با حسن روحانی رییس جمهوری ایران خواهان «گفت و گوی سازنده میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شد». این تماس تلفنی به دنبال خود موجب ارایه برخی تحلیل ها از سوی صاحب نظران گردید.

چهارشنبه 24 شهریور 1395 ساعت 8:14
در این تماس تلفنی که به مناسبت فرار رسیدن عید سعید قربان عصر دوشنبه گذشته صورت گرفت، رییس جمهوری ایران با تاکید بر ضرورت همکاری میان کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: مسایل منطقه باید از سوی کشورهای منطقه و تنها از طریق مذاکره سیاسی، گفت و گو و مفاهمه، حل و فصل شود.
امیر قطر نیز در این تماس با تاکید بر ضرورت تقویت گفت و گو بین ایران و کشورهای جنوبی خلیج فارس، تصریح کرد: این گفت و گو بسیار مهم است، چرا که مشکلات باید روی میز گفت و گو حل و فصل شوند و نه این که اشخاص دیگری بیایند و بخواهند آن را حل کنند.
این گفت و گوی کوتاه که بخشی از آن به تعارفات دیپلماتیک و اشاره به مسایلی همچون حسن همجواری و توسعه روابط دوستانه اختصاص یافت، نکاتی را در پی داشت که از سوی ناظران سیاسی روابط بین الملل قابل تامل ارزیابی شده است.
برخی از این کارشناسان معتقدند که شیخ تمیم با این تماس به دنبال رفع برخی ابهامات در منطقه برای طرف ایرانی بوده تا از این طریق بتواند به کنترل اوضاع به خصوص میان ایران و عربستان کمکی کرده باشد.
شاید طرح موضوع میانجیگری میان تهران و ریاض نیز از همین جا نشات گرفته باشد.
البته اگر واقعا دوحه با این قصد وارد مذاکره با تهران شده، می توان این اقدام را به فال نیک گرفت اما، هنوز زود است که درباره این تغییر موضع به صراحت و قاطعیت، نظری مثبت ارایه داد، چرا که بخش اعظمی از پایبندی کشورها در حوزه روابط بین الملل به اقدامات و رفتارهای گذشته این کشورها باز می گردد و بدون توجه به افعال ماضی آنها نمی توان دستکم در شرایط کنونی اعتماد چندانی به آنها کرد.
در کنار این نظر، دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که معتقد است، هدف قطر از این ابراز احساسات به ایران، همانا برقراری یک خط ارتباطی با شورای همکاری خلیج فارس به خصوص با عربستان است.
بر این اساس دوحه تلاش می کند تا نقش میانجی میان تهران و اعضای موثر در شورای همکاری خلیج فارس را با هدف رفع کدورت میان تهران و ریاض بازی کند.
بدون تردید جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال ایجاد تنش و نزاع نه در منطقه، بلکه در هیچ کجای جهان نبوده و نخواهد بود و همواره مایل به ادامه همکاری ها با تمامی کشورها به استثنای صهیونیست ها، بوده است.
بدیهی است که کشورهای همسایه در این فرایند از اولویتی مضاعف برخوردارند و همچنین در سیاست خارجی کشورمان در خط مقدم روابط دو جانبه قرار دارند.
اگر این موضوع نیز هدف محوری دوحه در نزدیکی به تهران باشد، باز هم می توان آن را به فال نیک گرفت. البته شخص شیخ تمیم بیش از هر فرد یا سیاستمدار دیگری می داند که جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال ایفای نقش سازنده در منطقه و جهان بوده و به عنوان یک بازیگر قدرتمند، هرگز مایل نبوده که به خصوص با دولت های همسایه روابط متشنج و سردی داشته باشد و همواره بر نقش مستقیم کشورهای منطقه در برقراری امنیت منطقه تاکید کرده است.
بدون تردید جمهوری اسلامی ایران نیز از این سخن شیخ تمیم که خواستار حل و فصل مشکلات منطقه از سوی کشورهای منطقه و نه، اشخاص و کشورهای دیگر، شده است، استقبال می کند.
اما در کنار این دیدگاه ها، مواردی نیز وجود دارد که کمتر به آن در ایام گذشته پرداخته شده است. منافع، جایگاه و اختلافات و رقابت پنهان و دیرینه ای که قطر با عربستان دارد، از جمله این مواردی است که موجب شده تا قطر برای برقراری روابطی دوستانه تر از گذشته با جمهوری اسلامی ایران اندکی پا پیش بگذارد و «تغییراتی سریع» را دنبال کند.
این اقدام قطر (صحبت هایی که امیر قطر با رییس جمهوری ایران انجام داد) از سوی برخی رسانه ها از جمله نشریه انگلیسی زبان فایننشیال تایمز به «تغییرات سریع» در موضع دوحه در قبال جمهوری اسلامی ایران تعبیر شده است.
اما چرا قطر در پی آتش افروزی هایی که در سوریه، عراق و یمن ایجاد شد و این کشور نیز در بیشتر موارد در کنار آتش افروزان، به رغم اختلافاتی که با برخی از آنان به خصوص با عربستان داشته، ایستاد، اینگونه خواهان تغییرات سریع بوده و مایل به برقراری آرامش و اتخاذ سیاست ملایم می باشد.
پاسخ به این سئوال می تواند تا حدودی به برخی ابهامات و پرسش های مطرح شده در این زمینه جواب بدهد.
نخست این که باید بدانیم قطر با عربستان اختلافاتی دیرینه دارد که کمتر به آن دستکم در تحولات اخیر پرداخته شده است.
میان عربستان و قطر اختلاف ات مرزی و سرزمینی وجود دارد که پیشینه آن به اواسط قرن 19 باز می گردد. این اختلافات شامل باریکه ای می شود که سعودی ها مدعی مالکیت ۲۳ مایل از سواحل جنوب شرقی قطر هستند. این سرزمین میان دو کشور از خلیج «سلوا» واقع در جنوب غربی قطر آغاز می شود و تا «خورالعدید» واقع در جنوب شرقی قطر امتداد می یابد.
در سپتامبر سال ۱۹۹۲ نیروهای نظامی عربستان سعودی به قطر تجاوز کردند و بخش هایی از خاک این کشور را به تصرف خود درآوردند. به دنبال آن، قطر اجرای قرارداد مرزی ۱۹۶۵ با عربستان سعودی را به حال تعلیق درآورد و به عنوان اعتراض از شرکت در نشست های شورای همکاری خلیج فارس خودداری کرد. پس از ۳ ماه کشمکش، سرانجام با میانجی گری مصر، دو کشور موافقتنامه ای برای حل و فصل اختلافات مرزی شان منعقد کردند.
همین موضوع به تنهایی کافی است که قطر دستکم در شرایط کنونی موضع خود را از عربستان به ویژه در مساله سوریه و یمن جدا کند و به نوعی برای ایجاد و برقراری ثبات و امنیت نگاه خود را به کشورهای مهم منطقه و نه اجانب معطوف سازد.
از سوی دیگر قطر یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در جهان است.
این کشور تقریبا دو و نیم میلیون نفری که بیشتر از دو سوم آن را مهاجران غیر بومی تشکیل می دهند، بعد از روسیه و ایران سومین ذخائر گاز در جهان را در اختیار خود دارد و گفته می شود تا 200 سال دیگر می تواند از ذخائر گازی خود استفاده کند.
مقامات قطری به خوبی می دانند که تدوام استخراج و نیز صادرات مواد نفتی و گازی این کشور تنها در سایه ثبات و امنیت در منطقه امکان پذیر خواهد بود و هرگونه تنش و ناآرامی در منطقه به خصوص میان قدرت های بزرگی مانند ایران و عربستان می تواند همه دستاوردهای صادراتی این کشور را تحت الشعاع قرار دهد.
قطر برای صادارت انرژی خود به خصوص گاز و میعانات وابسته به آن نیازمند کریدوری امن و به دور از تنش دارد و جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و عربستان تنها کشورهایی در منطقه هستند که از قدرت برقراری امنیت در منطقه برخوردارند و دراین میان نقش ایران از دو کشور دیگر به دلیل دسترسی بیشتر به منطقه خلیج فارس پررنگ تر و گسترده تر است و به همین علت توان برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس بیش از همه از عهده ایران برخواهد آمد و بر این اساس دوحه با تاکید بر این جایگاه ایران، درخواست های خود را با تهران در میان گذاشته است.
یک نکته دیگر را نیز نباید از نظر دور داشت. قطر در سال 2022 میلادی میزبان جام جهانی فوتبال است. مزاح نیست اگر به صراحت گفته شود که این کشور تنها چند سال زمان دارد تا بتواند در قلب خاورمیانه و در منطقه ای آرام و بدور از تنش میزبان بزرگترین رویداد ورزشی جهان باشد که بسیاری از کشورهای آرزوی آن را دارند.
آرامشی را که از هم اکنون باید در کنار سرمایه گذاری های عظیم در بخش ورزش، بایستی بتواند برای آن نیز سرمایه گذاری های عظیمی را صورت دهد تا همگان بتوانند در منطقه ای امن و به دور از تنش، بنشینند و در سال 2022 فوتبال تماشا کنند. افتخاری که تاکنون نصیب هیچ یک از کشورهای منطقه نشده است.
از: علیرضا جباری
خاورم**1144

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1799

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1960

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1765

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361