قاب تصویری از اقتصاد ایران

قاب تصویری از اقتصاد ایران

اولین تلویزیون اینترنتی اقتصاد ایران (اکوایران) طی یک مراسم آغاز به‌کار کرد.

جمعه 8 شهریور 1398 ساعت 17:40

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از سرپوش 

تلویزیون اکوایران حول ۴ محور تحلیل بازارها، مباحث موضوعی، تحلیل رویدادهای اقتصادی و مستندهای اقتصادی تولید محتوا خواهد کرد و مخاطبان هدف خود را از عامه مردم تا فعالان اقتصادی، اقتصاددانان و تصمیم‌گیران اقتصادی قرار داده است. یکی از اهداف این رسانه آن است که دغدغه‌ها و مفاهیم اقتصادی را به زبانی جذاب و عامه‌پسند، به عموم مردم ارائه دهد. تلویزیون اینترنتی اقتصاد ایران، از دوشنبه شب این هفته، به شکل رسمی در دسترس عموم قرار گرفته است.

اولین رسانه تصویری اقتصاد ایران، رسما آغاز به‌کار کرد. دوشنبه شب در مراسمی با حضور جمعی از اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و تصمیم‌گیران سابق و فعلی، تلویزیون اینترنتی «اکوایران»، رونمایی شد. برنامه‌های تولیدی این رسانه تصویری در ۴ محور تحلیل بازارها، مباحث موضوعی، تحلیل رویدادهای اقتصادی و مستندهای اقتصادی ارائه می‌شود. در جلسه رونمایی، سخنرانان از ضرورت ایجاد یک رسانه تصویری در سپهر اقتصادایران، رسالت اصلی این رسانه و چالش‌های پیش‌روی این مسیر سخن گفتند. سخنرانان این مراسم، مدیران گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد»، مسعود نیلی، داود دانش‌جعفری، محسن جلال‌پور و یحیی آل‌اسحاق بودند.

علیرضا بختیاری، مدیرمسوول گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد»، در آیین افتتاح اکوایران گفت: منش «دنیای‌اقتصاد» از روز آغاز، پایبندی به اقتصاد آزاد و رقابتی بوده است و متعهد هستیم که از این چارچوب عبور نکنیم. سعی کردیم در این مجموعه، پراکندگی فکری وجود نداشته باشد و توسعه محصولات هم با رعایت همین خط‌مشی بوده است. بختیاری ادامه داد: اکنون با گسترش رسانه‌های نوین، ضروری بود که ما در این حوزه، حضور فعال‌تری داشته باشیم. ما این کار را با اقتصادنیوز شروع کردیم. اما ابزار تصویر می‌تواند به ما امکان بیشتری دهد تا هم به مخاطب، سرویس بهتری دهیم و هم به سیاست‌گذار در تصمیم‌گیری کمک کنیم. بنابراین ورود ما به اکوایران بر همین مبنا است. درحال‌حاضر، بنای ما این است که روزانه ۲ ساعت برنامه تولید کنیم که در قالب خبر، تحلیل بازارها و فضای اقتصاد کلان خواهد بود.

علی میرزاخانی، سردبیر ارشد گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد»، درباره افتتاح این تلویزیون اینترنتی توضیح داد: از ابتدای راه‌اندازی روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، حرکتی به‌صورت مشترک بین فعالان اقتصادی، استادان، صاحب‌نظران و تصمیم‌گیران دلسوز، برای همفکری در یک میدان رسانه‌ای آغاز شد تا دغدغه توسعه و اصلاحات اقتصاد ایران پیگیری شود. میرزاخانی افزود: برد رسانه‌های مکتوب، بیشتر محدود به گروه‌های نخبه است و عموم مردم، شاید در پوشش مخاطبان قرار نگیرند. اما از آنجا که همراهی عموم مردم در توسعه و اصلاحات اقتصادی بسیار مهم است، رسانه‌ای که بتواند دغدغه‌ها را به عموم مردم هدایت کند، اهمیت زیادی دارد. به علت قابلیت‌های بیشتر رسانه تصویری نسبت به رسانه مکتوب، رسانه تصویری اکوایران، با هدف اینکه پیام‌ها و دغدغه‌ها با ضریب نفوذ بالاتری منتقل شود، راه‌اندازی شده است.  احمد قیومی، مدیر اکوایران نیز با ارائه آمارهایی از محبوبیت ویدئو در فضای رسانه‌ای دنیا، گفت: ویدئو‌ها در اینترنت ۱۲۰۰ درصد نسبت به عکس و متن، بیشتر دیده می‌شوند. قدرت جذب تصویر، باعث شد تا در حوزه اقتصاد به این سمت حرکت کنیم. امیدوارم، این گام مکمل و تکمیل‌کننده مجموعه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» باشد.

رسالت اکوایران

مسعود نیلی، اقتصاددان سعی کرد رسالت رسانه تصویری در شرایط حاضر را تعریف و مشخص کند. نیلی با بیان اینکه اقتصاد در ظاهر دارای دو ویژگی متضاد است، گفت: البته این تضاد ذاتی نیست و رسانه می‌تواند در رفع این تضاد نقش ایفا کند. اقتصاد از یک بابت، فراگیرترین رفتار اجتماعی بشر است، چراکه بخش بزرگی از زندگی اجتماعی ما مبتنی بر مبادله است.

این باعث می‌شود که همه افراد جامعه، رفتار اقتصادی داشته باشند. تصمیم در مورد چگونگی مصرف، خرید، پس‌انداز و... رفتار اقتصادی محسوب می‌شود. همه اینها هم براساس برداشت‌ها و محاسباتی است که هر کسی بر مبنای یافته‌هایش انجام می‌دهد. او افزود: این برداشت‌ها اگر درباره پدیده مهم‌تری باشند، از باورهای شخصی دور شده و از این طریق باورهای نادرست به راحتی می‌توانند به یک هنجار نادرست اجتماعی بدل شوند. مثلا اگر دلایل اقتصادی وجود دارد که نرخ ارز افزایش پیدا کند، آن وقت رفتار مردم این می‌شود که ارز می‌خرند و نمی‌فروشند.

در تحلیل این موضوع، اگر معلول را به‌جای علت بگیرید، می‌گویید علت افزایش نرخ ارز این است که عده‌ای ارز می‌خرند و عده دیگر نمی‌فروشند و ذخیره می‌کنند. متاسفانه این باورهای نادرست عمومی، خیلی اوقات به شکل کامل، به جلسات تصمیم‌گیری می‌آید و مبنای تصمیمات قرار می‌گیرد. بنابراین یک بعد از اقتصاد، فراگیر بودنش در سطوح پایین هرم اجتماعی است.

این اقتصاددان تصریح کرد: ویژگی دوم اقتصاد، درست در نقطه مقابل ویژگی اول قرار می‌گیرد و آن این است که پدیده‌های اقتصادی، به شدت پیچیده هستند. وقتی یک اقتصاددان یک پدیده را تبیین علمی می‌کند، احتمالا جامعه با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. بنابراین با یک دوگانگی مواجه می‌شویم که در یکسو، عده قلیلی هستند که تحلیل‌های درست اقتصادی ارائه می‌کنند و در سوی دیگر، جمع کثیری قرار دارند که ممکن است براساس یکسری برداشت‌ها و باورها، اقتصاد کشور را قضاوت کنند و براساس همان هم تصمیم بگیرند.  نیلی تاکید کرد: رسانه می‌تواند این شکاف بین دو ویژگی متضاد را پر کند. متاسفانه سوگیری رسانه‌های رسمی، باعث شده است تا این شکاف پابرجا بماند. بنابراین به نظرم رسالت مهمی که این رسانه تصویری برعهده دارد، این است که بتواند به لایه‌های پایین‌تر اجتماعی وارد شود و برداشت‌هایی که از منظر علم اقتصاد، غلط است را تصحیح کند.

این اقتصاددان ادامه داد: اگر در یک رسانه تصویری، تنها همان مقالاتی را که می‌نویسیم، توضیح دهیم، شاید نتواند چنین نقشی را ایفا کند. در مقابل اگر به نقطه‌ای برسیم که بتوان با هنر، تبیین‌های علمی اقتصادی را تشریح کرد و پدیده‌های پیچیده‌ اقتصادی را به زبان ساده و جذاب به عموم مردم توضیح داد، دستاورد خیلی بزرگی است.

چالش‌های رسانه تصویری

داود دانش‌جعفری، اقتصاددان، در سخنانش در مراسم رونمایی از اکوایران، چالش‌های پیش‌روی یک رسانه تصویری را برشمرد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که در وهله اول، باید مشخص شود که رسانه تصویری قرار است مکمل رسانه مکتوب باشد یا ممکن است جایگزین آن شود؟ دانش‌جعفری اولین چالش موجود را اقتصاد خود رسانه خواند و گفت: «با توجه به سهم بازاری که رسانه تصویری خواهد داشت، محتمل است که جایگزین قسمت مکتوب شود، بنابراین اقتصاد داخلی خود روزنامه با چالش همراه می‌شود. ممکن است روزنامه، به‌دنبال تبلیغات رود تا کمبود درآمد را جبران کند که شاید آفت‌های دیگری داشته باشد. به‌طور کلی تولید محصولات تصویری، خیلی گران‌تر از محصولات مکتوب است و این می‌تواند اقتصاد روزنامه را تحت‌تاثیر قرار دهد.»

از نظر دانش‌جعفری، چالش بعدی این است که این رسانه باید مشخص کند که در حوزه اقتصاد اثباتی کار می‌کند یا اقتصاد هنجاری؟ به گفته این اقتصاددان، مردم بیشتر به بحث‌های اقتصاد هنجاری علاقه دارند و چندان به‌دنبال بحث‌های خسته‌کننده اقتصاد اثباتی نیستند و این کار رسانه را سخت می‌کند. دانش‌جعفری نقش خبرنگار در رسانه تصویری را بسیار مهم دانست و گفت: «باید خبرنگار فرد مطلعی باشد و بر بحث‌های اقتصادی مسلط باشد و بتواند پیام را در چند دقیقه کوتاه که برنامه اجرا می‌شود، منتقل کند. این هم هنر می‌خواهد و هم تسلط بر موضوع. در این زمینه خیلی کمبود داریم. وقتی رسانه تصویری می‌شود، نمی‌توان از تمامی خبرنگارانی که در پشت صحنه یک رسانه مکتوب فعالیت می‌کنند، برای چندین موضوع متعدد استفاده کرد.»

شرط موفقیت

در مراسم رونمایی از رسانه تصویری اقتصاد ایران، یحیی آل‌اسحاق رئیس سابق اتاق تهران و محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق ایران، به‌عنوان نمایندگانی از فعالان اقتصادی ایراد سخن کردند.  محسن جلال‌پور با تاکید بر اینکه بخش خصوصی بیش از همیشه به‌دنبال اطلاعات است، گفت: قبل از سرمایه  و بیش از سرمایه، اطلاعات و تحلیل‌های درست مهم است. اینکه امروز جامعه ما، متاسفانه چندان مطالبه واقعیت‌های اقتصادی را از حاکمیت نمی‌کند، بخشی به این خلأ رسانه‌ای باز می‌گردد.

بارها دیده‌ام و گفته‌ام که مردم ما آن چیزی را فریاد می‌زنند که در اقتصاد به ضرر و زیان خودشان است.  جلال‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه کتابخوانی در کشور ما جای چندانی ندارد، رسانه تصویری می‌تواند جایگزین خوبی باشد. این فضا می‌تواند نقد و چالش را در فضای اقتصادی تقویت کند.

همه اینها می‌تواند در آگاهی‌بخشی به ملت و ترویج خواست عمومی تدبیر بیشتر در حاکمیت، موثر باشد.  یحیی آل‌اسحاق نیز با یادآوری تجربه مشابهی که در این زمینه، در زمان ریاست اتاق تهران داشت، سعی کرد پیش‌شرط موفقیت یک رسانه تصویری را گوشزد کند. آل‌اسحاق در این باره گفت: همین کار را در اتاق شروع کردیم و قرار شد با تولید هفته‌ای نیم ساعت تصویر، شروع کنیم و به تدریج افزایش دهیم. در این زمینه هزینه هم کردیم اما سر آخر، خودم آن برنامه را تعطیل کردم.

او ادامه داد: دلیلش این بود که ضررش بیشتر از فایده‌اش بود؛ نه رفع نیازی می‌کرد و نه توانست فضاسازی کند. به همین دلیل، به اجبار تعطیل‌شان کردیم. اگر براساس اقتضائات زمانی و مکانی، مجموعه نتواند رفع نیاز واقعی از مردم در جغرافیای مختلف کند، دیر یا زود از بین می‌رود. محور اصلی باید رفع نیاز زمانی و مکانی با اقتضائات جمهوری اسلامی ایران باشد. اگر این درست تنظیم نشود، رسانه دیر یا زود مخاطبانش را از دست می‌دهد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1787

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1943

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1747

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361