فرسودگی مدارس مهم ترین چالش نظام آموزش و پرورش

فرسودگی مدارس مهم ترین چالش نظام آموزش و پرورش

تهران- ایرنا- یک‌سوم مدرسه‌های ایران ایمن نیستند و دانش‌آموز در مدارسی درس می‌خوانند که باید تخریب و از نو ساخته شوند و برخی دیگر نیاز به استوارسازی دارد و مهم ترین چالش در نوسازی و استوارسازی این گونه مدارس نبود بودجه لازم است.

شنبه 28 مهر 1397 ساعت 15:31

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «یادگیری زیر سقف مدارس نوساز، توسعه توریسم نیازمند توجه به زیرساخت ها و نجات تالاب ها از برزخ خشکسالی» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (سه شنبه) برجسته شده است.

**یادگیری زیر سقف مدارس نوساز
یک‌سوم مدرسه‌های ایران ناایمن هستند و یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در مدرسه‌هایی درس می‌خوانند که باید تخریب و از نو ساخته شوند. در صورتی که فعالیت آموزشی و پرورشی مدرسه ها بایستی در فضاهای مناسب و دارای ابعاد استاندارد و بر پایه نیازهای دانش آموزان انجام پذیرد تا معلم در تدریس و شاگرد در یادگیری احساس رغبت و انگیزه کند و از فعالیت های خود لذت ببرند.

روزنامه «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «فاجعه‌ مدارس فرسوده در سایه کمبود بودجه» آورده است: در هفته‌ گذشته، یکی از دانش‌آموزان دبستان فرسوده و غیر استاندارد روستای گرماش سنندج به علت ریزش دیوار حیاط مدرسه جان خود را از دست داد. یکشنبه نیز، سقوط پایه‌ فلزی بسکتبال در یکی از مدرسه‌های فرسوده‌ شهرستان سیریک هرمزگان جان یکی از دانش‌آموزان پایه‌ دوازدهم را گرفت. یک‌سوم مدرسه‌های ایران ناایمن هستند و یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در مدرسه‌هایی درس می‌خوانند که باید تخریب و از نو ساخته شوند. مدارسِ دو میلیون دانش‌آموز دیگر نیز ناایمن است و نیاز به استوارسازی دارد. برای استوارسازی مدارس به پنج هزار میلیارد تومان و برای نوسازی مدارس فرسوده به 11 هزار میلیارد تومان بودجه و اعتبار نیاز است که خبری از تامین آنها نیست و چنین، مهم‌ترین مشکل در نوسازی و استوارسازی مدرسه‌ها نبود بودجه و تخصیص ندادن اعتبارهای لازم است.

در ادامه می خوانیم: از آنجا که بیشتر نقاطِ ایران زمین‌لرزه‌خیز است مدرسه‌های فرسوده، در این میان، می‌توانند معضل‌آفرین باشند. بودن دانش‌آموزان در مدارسی که با یک تکان می‌تواند منجر به فاجعه‌هایی بزرگ شود بسیار خطرناک است. درد مشخص است و چاره نیز مشخص. باید تا دیر نشده آستینها را بالا زد و اعتبارات لازم را برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده تخصیص داد تا بار دیگر شاهد پرپر شدن کودکان بیگناه کشور که پدر و مادرانشان با هزاران آرزو آنان را روانه‌ مدارس کرده‌اند نباشیم.

روزنامه «ایران » در گزارشی با عنوان «رؤیای گرم دانش آموزان برای زمستان اورامان» می نویسد: دانش‌آموزان روستای «سفید برگ» جوانرود چشم انتظار افتتاح مدرسه جدید و مدرنی هستند که برای آنها ساخته شده. به قول خودشان هر روز از پنجره‌های مدرسه به کلاس‌ها نگاه می‌کنند و برای بازی کردن در حیاط نقشه‌ها می‌کشند. رؤیاهای گرمی که در سرمای کلاس‌های دود گرفته‌ کانکسی جان می‌گیرد و تحمل زمستان اورامان را راحت‌تر می‌کند. آن‌طور که مسئولان می‌گویند تا قبل از شروع فصل سرما مدرسه افتتاح می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند با خیال راحت و در مدرسه‌ای ایمن و مجهز درس بخوانند. سعدالله رستمی معاون پشتیبانی آموزش و پرورش جوانرود می‌گوید: «یکی از مشکلات شهرستان ما کمبود فضای آموزشی است. تمام مدارس شهرستان ما دو شیفته هستند. دانش‌آموزان این روستا هم بعد از تخریب مدرسه ناایمن قبلی حالا دو سال است در کانکس درس می‌خوانند. ما امیدواریم تا دو ماه دیگر مدرسه 6 کلاسه جدید بازگشایی شود تا بچه‌ها فصل زمستان را در مدرسه جدید باشند.»

در ادامه آمده است: سفیدبرگ روستایی است با 30 دانش‌آموز مقطع ابتدایی و 60 دانش‌آموز راهنمایی که در دو شیفت درس می‌خوانند و مانند بیشتر روستاهای محروم کرمانشاه فضای آموزشی امن و مجهزی ندارند. به سمت مدرسه جدید می‌روم و حالا من هم از اینکه این مدرسه ساخته شده خوشحالم؛ مدرسه‌ای که قرار است مجهز و هوشمند باشد تا دانش‌آموزان لااقل یکجا فقر و محرومیت را از یاد ببرند.

روزنامه «عصر اقتصاد» در گزارشی با عنوان «مدارس مدت هاست به پادگان تبدیل شده اند» نوشت: نباید فراموش کنیم که شروع آموزش و یادگیری نیاز به مقدمه‌ای دارد که انگیزه‌ی لازم را برای یادگیری هرچه بهتر فراگیران ایجاد کند، به طوری که با علاقه و اشتیاق در کلاس درس حاضر شوند. اولین مرحله این مقدمه که به‌طور کلی در مدرسه برای همگان اجرا می‌شود، برنامه صبحگاه است که با توجه به اینکه می‌تواند نقطه‌ شروعی برای ایجاد انگیزه باشد، اهمیت دقت در چگونگی استفاده از این موضوع و چگونگی اجرای آن را چند برابر می‌کند و اگر قرار باشد که روزانه و به‌طور مستمر اجرا شود باید اهداف مشخص و مثبتی را دنبال کند و این هم بخشی از همان نظام آموزشی است که همگان تلاش می‌کنیم آن را در راستای اهداف والای انسانی قرار داده و زمینه پیشرفت فرزندانمان را فراهم نماییم.

در ادامه آمده است: خسته‌کننده و کسالت‌آور بودن این برنامه و تکراری بودنش و یکنواختی‌اش در طول سال را می‌توان یکی از ایرادات وارد به برنامه های صبحگاهی مدارس دانست. یادمان باشد مدارس، پادگان نیستند که دانش‌آموزان مجبور باشند برای زمانی طولانی خبردار بایستند. برنامه صبحگاه مدارس باید نشاط ‌آور باشد. بچه‌ها را به حرکت و هیجان و سر زنده بودن وا دارد. آنها را شاد کند و بخنداند.

**توسعه توریسم نیازمند توجه به زیرساخت ها
مردم دنیای امروز، گردشگری را یک ضرورت می‌بینند و بخش قابل توجهی از درآمد و پس انداز خود را به این موضوع اختصاص می‌دهند. ایران که به این لحاظ از هر نظر غنی است باید با معرفی و ارایه قابلیت‌های خود سهم قابل توجهی از این بازار پر سود را به خود اختصاص دهد. هرچند برای دستیابی به این بازار باید علاوه بر تبلیغات و اطلاع رسانی توجه ویژه ای به تامین و بهبود کیفی زیرساخت‌ها داشت تا در سایه آن با افزایش گردشگر روبرو شویم.

روزنامه «قانون» در یادداشت با عنوان «گردشگری و فقر زیرساخت های حمل و نقل» به نقل از محمد ثابت اقلیدی کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک نوشت: حال که گمانه‌زنی‌ها درباره تصمیم دولت برای تغییر وزیر راه و شهرسازی تقویت شده، از این منظر که یکی از بیشترین حوزه‌های فعالیت مشترک مهم و استراتژیک زیرساختی از قبیل حمل و نقل (زمینی، ریلی، هوایی و دریایی)، بافت های شهری و روستایی، مجتمع های خدمات رفاهی گردشگری بین‌راهی و...ارتباط مستقیمی با صنعت گردشگری دارد، استفاده از فردی واجد جمیع شرایط و دارای سوابق و شرایط در شناخت نیازهای صنعت گردشگری به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی ضروری است.دنیای امروز با جهانی شدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد در بیشتر بازارها، رقابت بر مبنای زمان و سرعت فزاینده انتشار تکنولوژی‌های جدید، کارآیی ارتباطات و دانش رقابتی، توجه به درک روشن از ماهیت و پویایی‌های رقابت و شناسایی منابع جدید، درآمد پایدار اقتصادی را با رویکرد توجه به عنصر راهبردی «مزیت رقابتی» و رقابت در چارچوب خلق ارزش و هر آنچه سبب می‌شود درآمد بیش از هزینه افزایش یابد، ضروری می‌کند.

در ادامه آمده است: توسعه حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و زمینی از جدی‌ترین زیرساخت‌های گردشگری و از اصول اولیه نیز به شمار می‌روند و تولی‌گری تمام موضوعات فوق در ید وزارت راه و شهرسازی است. توسعه جاده‌ها برای تردد وسایل نقلیه شخصی یا عمومی، توسعه راه آهن با اولویت توسعه در مناطق گردشگری، توسعه فرودگاه‌ها و خطوط هوایی مستلزم فعالیت و تلاش مدیران وکارشناسان این بخش از دولت است.بی‌تردید با حضور فردآشنا به موضوعات گردشگری در رأس و بدنه وزارت راه و شهرسازی می‌توان امید دوچندان به رونق گردشگری از طریق توسعه زیرساخت‌ها و به ویژه «راه» پیدا کرد.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «لگدهای بوم گردان بر گرده طبیعت و جامعه محلی» می نویسد: گردشگری در نواحی طبیعی همواره به معنی بومگردی نیست. در مواردی که طبیعت‌گردی فاقد ساز و کار مناسب برای کاهش تاثیر گردشگری بر محیط و حفظ فرهنگ‌های محلی باشد، نقطه مقابل بوم گردی قرار می‌گیرد. سیاست‌های توسعه بوم‌گردی در ایران، نیازمند دقت در بسترسازی هماهنگ با نیازهای واقعی بوم‌گردی بر اساس اصول توسعه پایدار است. همچنین باید برنامه‌ریزی‌هایی برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بومی در مناطق اکوتوریستی انجام شود تا به جای سرمایه‌گذاری‌های کلان برای ساخت هتل‌های چند ستاره در دل مناطق طبیعی و ایجاد تعارضات فرهنگی و معضلات محیط زیستی، با جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بومی و هدایت آنها در مسیر صحیح، زیرساخت‌های مناسب توسعه اکوتوریسم فراهم شود.

در ادامه می خوانیم: بیشتر خسارت‌های ناشی از فعالیت‌های گردشگری لگدمال کردن و تخریب پوشش گیاهی در نتیجه رفت و آمد و دور ریختن زباله در سطح محیط است. فعالیت گردشگری تاثیرات پیچیده‌ای در سطح زمین مانند تغییرات ظریف و نامحسوس در رفتار و خورد و خوراک حیوانات و مهاجرت آنها برجای می‌گذارد.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «وجوه اثرگذاری گردشگری قومی در توسعه توریسم» آورد: گردشگری قومی از جمله انواع جدید و روبه‌رشد از گونه‌های گردشگری است که زمینه‌های رونق و شکوفایی را داراست و در این میان گردشگری قومی کرمانشاه شاخص‌های متنوعی از نظر الگوهای زبان کردی، لباس و پوشش محلی زنان و مردان، رقص و آوازهای محلی، موسیقی، معماری، آداب و رسوم، تنوع غذا و شیرینی‌های محلی، صنایع دستی و... است که در صورت برنامه‌ریزی می‌تواند در غالب نمایه‌های فرهنگی بسیار قوی و ریشه‌دار در فرهنگ و سنت ایرانی، زمینه‌های جذب گردشگران داخلی و خارجی را ایجاد کند. پژوهشگران معتقدند پایداری و فراگیری اجتماعات ملی، متکی به کم و کیف روابط مناطق مختلف با یکدیگر است و توسعه گردشگری قومی می‌تواند در ایجاد ارتباط بین گروه‌های مختلف جامعه اثرگذار باشد.

در ادامه می خوانیم: در جوامع با تنوع قومی فرهنگی، گردشگری می‌تواند همبستگی و انسجام قومی و ارائه فرصت برای تلفیق مرزهای قومی را حمایت کند و نیز رقابت و همکاری میان قومی را گسترش دهد. گردشگری قومی به‌عنوان استراتژی مناسب برای اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد و بهبود تبادلات خارجی با دیگر جوامع بسیار مورد توجه است. از سوی دیگر، رفت و آمد اقوام که نتیجه آن درک و تفاهم بیشتر گروه‌های مذهبی و قومی و گروه‌های اجتماعی است، می‌تواند همبستگی ملی را قوام بخشد.

**نجات تالاب ها از برزخ خشکسالی
در سال های گذشته بیشتر تالاب های کشور با خشکی روبرو شده اند. کارشناسان و مسئولان مقصر اصلی ناخوش‌احوالی تالاب‌های این مناطق را استفاد‌‌‌ه بی‌رویه از منابع آب و بی‌توجهی به ظرفیت این مناطق می‌د‌‌‌انند‌‌‌. خشک شدن تالاب ها انقراض چندین نوع از جانوران و گونه های گیاهی که درتالاب ها می زیستند به دنبال دارد. از جمله اثرات این خشکسالی ها می توان به نابودی ایستگاه پرندگان مهاجر، افزایش شوری خاک در تالاب ها و نواحی مجاور و کاهش زمین های کشاورزی مجاور، اختلال در تهیه غذا و محصولات کشاورزی بخصوص در تولید محصولات لبنی، ماهی و برنجکاری اشاره کرد.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «احیای «سازمان عمران سیستان» برای هامون‌نشینان» نوشت: واقعیت تالاب‌ بین‌المللی هامون این است؛ به جای آنکه زمینه‌ساز زندگی مردمان باشد به کانون‌های گرد و غبار و همین طور پیشروی شن‌های روان تبدیل شده. مردم سیستان حالا هم غم نان دارند و هم مورد هجوم شن‌های روان و گرد و غبار هستند. همین شرایط بحرانی است که موجب شده بسیاری از سیستانی‌ها قید زندگی در آنجا را بزنند و به استان‌های دیگر مهاجرت کنند. عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم با مشاهده شرایط زندگی سیستانی‌ها گفته است: «سیستان بر اثر خشکسالی‌های پی‌درپی و عواقب آن به منطقه‌ای غیرقابل تصور در جهان از نظر دوام انسان‌ها تبدیل شده، به‌طوری که درصورت فراهم نشدن امکانات و نرسیدن به این منطقه، مردم دوام نمی‌آورند.» اما همه سیستانی‌ها که نمی‌توانند مهاجرت کنند. پس باید برای 400 هزار سیستانی ساکن در شهرهای منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان چاره‌ای اندیشیده شود.

در ادامه آمده است: تاکنون طرح‌هایی برای بهبود وضعیت هامون یا بهبود کشاورزی مردم تهیه شده اما هیچ کدام در نتیجه موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. پس چه باید کرد؟ پیشنهاد رییس سازمان حفاظت محیط زیست روشن است: «در سیستان دیگر کشاورزی نمی‌تواند تامین‌کننده معیشت کل باشد زیرا آبی وجود ندارد و نخواهد داشت. مردم باید قبول کنند که هامون دیگر آن هامون پر آب سال‌های گذشته نخواهد بود و این اتفاق هیچ زمان نمی‌افتد.» از نظر کلانتری باید طرح جامعی برای تالاب هامون تهیه شود؛ طرحی که مبتنی بر تغییر شیوه معیشت از کشاورزی به مشاغل دیگر باشد.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان ««هامون» دیگر «هامون» نمی‌شود» آورده است: طوفان‌های شن حاصل خشکی تالاب هامون مهمان تازه خانه سیستانی‌ها و بلوچستانی‌ها است. همان تالابی که علی‌رغم وعده‌ها هنوز احیا نشده و تورهای به جای مانده صیادان در زیر خاک‌های هامون جیب مردم این استان را خالی‌تر از همیشه کرده است. حالا نزدیک 20 سال است که سوال اغلب مردم سیستان و بلوچستان این است؛ «آیا آب به هامون باز خواهد گشت؟»«آری یا نه» نمی‌تواند پاسخ این سوال باشد. بازگشت حیات به هامون به همان اندازه سخت است که بازگرداندن حیات 100 درصدی به تالاب هورالعظیم و دریاچه ارومیه. با این حال تا به امروز هیچ کس از بازگشت دوباره زندگی به هامون قطع امید نکرده است. تالابی که با مرگش زندگی را برای سیستانی‌ها و بلوچستانی‌ها سیاه کرده است.

در ادامه می خوانیم: برای آنکه هامون دوباره جان بگیرد نیازمند سرازیر شدن آب از حوضه آبریز به درون آن است که براساس گفته مسعود باقرزاده کریمی، معاون وقت دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست، تنها بخشی از هامون که در خاک‌های سرزمینی ایران واقع شده به 1.5 تا 2.5 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد. آبی که در دست کشور همسایه است و سال‌ها است دستگاه دیپلماسی کشور به رغم وعده‌‌های مسئولان نتوانسته دولت افغانستان را ملزم به تامین حقابه کند. حقابه‌ای که از رودخانه هلمند یا هیرمند می‌آید.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «تالاب مرزی در مرز نابودی» می نویسد: هور در آتش می‌سوزد و در این میان نیز مسئولان کمبود تجهیزات و امکانات برای مهار آتش، باتلاقی بودن بخش‌های از تالاب و عدم امکان امدادرسانی به آن بخش‌ها را بهانه‌ عدم اطفای حریق اعلام می‌کنند.دود ناشی از آتش‌ هور، زندگی مردم شهرهای سوسنگرد، هویزه، رفیع، بستان و اهواز را فلج کرده است. بسیاری از ادارات شهرستان‌های خوزستان تعطیل شده‌اند و مردم نیز به خانه‌های خود پناه برده‌اند؛ گویا این شهرها سال‌هاست که متروکه شده‌اند. هورالعظیم تنها میراث باقیمانده از تالاب‌های بین‌النهرین و سمبل زندگی در خوزستان است. تالابی که در هشت سال جنگ تحمیلی قربانی ایرانی‌ستیزی صدام شد. در آن روزگار صدام حقابه تالاب را قطع کرده و سعی بر خشک کردن آن داشت. این تالاب به‌عنوان بزرگ‌ترین تالاب استان در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق است اما پس از سقوط صدام، زندگی دوباره به هورالعظیم بازگشت و بخش‌های بزرگی از تالاب احیا شد اما دوباره حال و روز هور‌العظیم ناخوش است، این‌بار پای دشمن بعثی درمیان نیست بلکه بحران مدیریتی در داخل کشور، هورالعظیم را به ورطه نابودی کشانده است.

در ادامه آمده است: متاسفانه بسیاری از آبزیان منطقه که ماهی‌های نادر و بومی را تشکیل می‌دهند به‌دلیل شوری آب درحال انقراض هستند. شنیده‌ها حاکی از آن است که پساب انتقالی به هورالعظیم حاوی فلزات سنگین و شیمیایی است. آبگیری با پساب و فاضلاب غیربهداشتی و غیرمنطقی است که سلامت مردم را به‌خطر می‌اندازد.

پژوهشم**9370**9131

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1755

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361