عقب نشینی پایداری ها از استیضاح رییس دستگاه دیپلماسی

عقب نشینی پایداری ها از استیضاح رییس دستگاه دیپلماسی

تهران – ایرنا- نیمه کاره ماندن جلسه بررسی استیضاح وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به دلیل مطرح نشدن نیمی از محورهای استیضاح به خاطر کمبود وقت و همچنین عقب نشینی برخی از امضا کنندگان این طرح از مواضع قبلی خود، مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است.

سه شنبه 13 آذر 1397 ساعت 3:43

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش گروه نشریات خبری؛ علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موکول شدن وضعیت استیضاح وزیر خارجه به دو هفته آینده خبر داد.
استیضاح محمد جواد ظریف که بلافاصله پس از اظهارات جنجال برانگیز وی درباره پولشویی گسترده در ایران مطرح شد در حالی از سوی برخی اعضای جبهه پایداری مطرح شد که بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی این طرح را نامعقول و خلاف منافع ملی می دانستند. در روزهای اخیر رسانه های موسوم به جریان اصولگرا همصدا با نمایندگانی که خواهان استیضاح ظریف بوده اند، علیه وی مطالب متعددی منتشر کردند، اما بررسی امروز این رسانه ها حاکی از این است که پس از اعلام خبر اقناع 14 نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر امور خارجه، انتقادات و مطالب تند این رسانه ها نیز در تقابل با ایشان، به طور قابل ملاحظه ای فروکش کرده است.
در مقابل رسانه های اصلاح طلب نیز که در این روزها، همواره حامی سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور بوده اند اغلب گزارش های خود را به عقب نشینی ها در برابر استیضاح ظریف اختصاص دادند.

رسانه های اصلاح طلب
................................
**عقب نشینی در برابر استیضاح ظریف
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: دلواپس ها که این روزها اسب مخالف خوانی خود را بیش از گذشته زین کرده اند و توان کشور را به جای اینکه مصروف حل مشکلات کشور شود مشغول حواشی کرده اند در این موضوع هم تیرشان به سنگ خورد و در موضوع استیضاح سردار دیپلماسی کشور هم راه به جایی نخواهند برد لذا باید منتظر اقدام بعدی این گروه مخالف خوان کشور بود تا ببینیم این بار کدام بخش کشور را نشانه می روند.
«استیضاحی که فروریخت» عنوان مطلبی در صفحه نخست روزنامه قانون است که در بخشی از آن می خوانیم: مدت‌هاست که طیف تندوری جناح اصولگرای مجلس سعی می‌کند با ابزار استیضاح به منافعی که در سر دارد دست پیدا کند و در این مسیر هر اقدامی که توانسته، انجام داده است. این جریان در آخرین اقدام خود سعی کرد که محمدجواد ظریف و علی‌لاریجانی را زیر تیغ بکشد ولی فشار افکار عمومی و اعتراض جریان‌های مختلف سبب شد تا پروژه آن‌ها شکست بخورد.
به گزارش روزنامه آرمان، عصر یکشنبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور پیدا کرد. اکثر نمایندگان مخالف این استیضاح هستند چرا که همگی بر صداقت گفته‌های وزیر امور خارجه کشور و همچنین پایبند بودنش به نظام جمهوری اسلامی باور داشته و هدف استیضاح‌کنندگان را تنها یک هدف سیاسی می‌دانند. به همین دلیل بود که خبر رسید 14 نماینده امضاهای خود را پس گرفته‌اند.
روزنامه ایران تیتر یک را به این موضوع اختصاص داد و با عنوان «استیضاح ظریف منتفی می شود» نوشت: محمدجواد ظریف هر چقدر در طول 5 سال و نیم حضور خود در مقام وزیر امور خارجه با طرح سؤالات ریز و درشت مخالفانش راهی بهارستان شده بود اما هیچ گاه به بهانه استیضاح پایش به مجلس باز نشد. پیش از این چهار بار مخالفان ظریف در مجالس نهم و دهم سعی کردند طرح استیضاح او را به جریان بیندازند که هیچ وقت موفق نبودند. این پنجمین تلاش آنها و اولین باری است که طرح استیضاح ظریف تا مرحله بررسی در کمیسیون امنیت ملی پیش آمده است. مرحله‌ای که احتمالاً از آن فراتر نرود.

نامه نیوز در مطلبی می نویسد: استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به دو هفته آینده یعنی بعد از تعطیلات مجلس موکول شده است. قاعدتا دو هفته زمان مناسبی است تا مخالفان این استیضاح دست به کار شده و با نشان دادن هنر خود در لابی گری دست تندروها را در پوست گردو گذارند. این طور که به نظر می رسد منتفی شدن این استیضاح چندان دور از ذهن و بعید نیست.

**حمایت از عملکرد وزیر خارجه
«دفاع آفتاب یزد از استیضاح ظریف» تیتر نخست این روزنامه اصلاح طلب است که در توضیح آن می خوانیم: آفتاب یزد مدافع ظریف است چرا که این طرح یک شبه رفراندوم می تواند باشد. بسیاری از ناظران می گویند در صورت استیضاح وزیر خارجه او رای بالاتری از مجلس خواهد گرفت.
داوود محمدی نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره طرح استیضاح ظریف که توسط جمعی از نمایندگان طراحی و امضا شده است، اظهار داشت: آقای ظریف یکی از وزرایی است که حقیقتا وظایف خود را در توجه به منافع ملی خوب انجام داده است.
روزنامه آرمان در دفاع از عملکرد ظریف نوشت: هیچ وزیر خارجه‌ای در جمهوری اسلامی به اندازه آقای محمدجواد ظریف مستقلا منشأ اثر نبوده است و اتفاقا هیچ وزیر خارجه‌ای بعد از انقلاب اسلامی به اندازه وی مورد حمله قرار نگرفته است. در واقع حساسیت بسیار بالای وزارت خارجه در هر کشوری چنان است که وزیران مربوطه تنها قادر به تعمیق سیاست‌های کلی آن هستند و امکان اتخاذ سیاست‌ها و روش‌های مستقل بسیار اندک است. اما شرایط، سوابق، تحصیلات، روحیات و از همه مهمتر تمایل افکار عمومی به آقای ظریف موقعیتی بخشید که بیش از یک مجری به ایفا نقش پرداخت و در این راه اثر گذار شد.

**اهداف سیاسی و حزبی در ماجرای استیضاح ظریف
خبرگزاری ایسنا در گزارشی در انتقاد به منافع حزبی در پشت پرده استیضاح ظریف نوشت: تضعیف ظریف و تیم وی در شرایط کنونی گر چه ممکن است باعث موفقیت کمرنگی در کارنامه سیاسی آنها شود، ولی این موضوع باعث تضعیف قدرت دیپلماسی کشور خواهد شد و آنها در آینده باید پاسخگوی تاریخ و افکار عمومی باشند که چرا در شرایطی که دستگاه دیپلماسی کشور نیازمند حمایت همه جانبه برای پیشبرد منافع ملی بوده است، آنها از سخنان صادقانه ظریف در ارتباط با وجود فساد پولشویی در کشور و اهمیت مبارزه با آن این چنین استفاده کرده و تلاش کرده‌اند که با مخدوش کردن واقعیت اهداف سیاسی و جناحی خود را به پیش ببرند؟

حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جهادی در گفت و گو با نامه نیوز عنوان کرد: یکسری از افراد تمامیت‌خواه به صورت شخصی و نوعاً باندی کارهایی را انجام می دهند بنابراین پایداری و جمنا اصلا وجود خارجی ندارند این گروهها بصورت خوش‌بینانه با ده نفر اداره می شوند و بخاطر بعضی از رسانه‌های وابسته و یا ضعیف است که اینها را باد و جلوه‌گر می کنند والا 200 نفر از جناحهای مختلف چپ و راست هستند که با اتکا و اتصالشان به مبادی قدرت و ثروت پشت پرده را کارگردانی می کنند و هیچ مسئولیتی را نپذیرفته و پاسخی را هم برای مردم ندارند.

رسانه های اصولگرا
.............................
**گرای ظریف به دشمنان
کیهان در توضیح چرایی استیضاح ظریف می نویسد: اصل ماجرای استیضاح وزیر امور خارجه به دلیل اظهارات غیرمسئولانه و خلاف امنیت و منافع ملی وی در متهم کردن کشور و نظام به پولشویی گسترده است که متاسفانه با استقبال شدید رسانه‌های ضدانقلاب و رسانه‌های خارجی ضدایران مواجه شد و باز مهر تاییدی بر این ادعای ترامپ بود که «ایران با پولشویی گسترده و تامین مالی تروریسم، تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان است.» از سوی دیگر این نوع اظهار‌نظرهای غیر مسئولانه و خلاف منافع ملی از سوی آقای ظریف مسبوق به سابقه است و بار اولی نیست که چنین مواضعی می‌گیرد.
خبرگزاری تسنیم اظهارات روز گذشته کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مبنی بر اینکه «مسئولان تلاش کنند در شرایط فعلی کمتر حرف زده و بیشتر سخنان لازم و ضروری را برای کشور مطرح کنند» را کنایه به ظریف تعبیر کرده است.

به گزارش فارس مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در خصوص پولشویی اظهار داشت: بنده حرف‌های آقای ظریف را نشنیده‌ام.کلیات قضیه این است که یکسری واقعیات در کشور وجود دارد و دشمنان می‌خواهند از ما آتو بگیرند.به هر حال ما نباید حرف‌هایی را مطرح کنیم که دشمنان بهانه بگیرند.

** پیوست سخنان ظریف و تصویب لایحه CFT
روزنامه کیهان با اشاره به اظهارات یوسفیان ملا نماینده مجلس مبنی بر اینکه «آقای ظریف صحبت نادرستی نکرد که حالا از او آدرس خواسته‌اند. من می‌توانم آدرس همه پولشویی‌ها را به نمایندگان بدهم» نوشت: یک نماینده مجلس، متهم فساد 3 هزار میلیاردی را سند درستی حرف‌های ظریف دانست.درباره اظهارات توأم با مغالطه این نماینده باید یادآور شد؛محل بحث و اعتراض درباره وجود یا فقدان تخلفات مالی و مشخصا پولشویی نیست، بلکه اولا ادعای پولشویی گسترده و سازمان یافته در مقیاس‌های 30 هزار میلیارد تومانی مطرح شده، ثانیا نهادهای فرهنگی منتقد عملکرد وزارت خارجه متهم به پولشویی شده‌اند. ثالثا چنین القا شده که برای مبارزه با این مفاسد باید عضو FATF و CFT کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم! شد. در واقع تلاش شده با آمیزه‌ای از تحریف، مغالطه، فرار به جلو و الصاق موضوعات بی‌ربط به هم، سوء تدبیرهای پر خسارت وزارت خارجه و دولت کتمان شود. اگر امثال آقای یوسفیان ملا صداقت دارند و پولشویانی را می‌شناسند، باید تا به حال اسناد و مدارک آنها را تحویل دستگاه قضایی می‌داده‌اند.
کیهان در ستون طنز گفت و شنود خود با اشاره به تاکید دوباره ظریف مبنی بر وجود پولشویی در کشور، نوشت: گفت: هنوز جوهر نامه آقای ظریف خشک نشده که بعد از ادعای پولشویی کلان، در پاسخ به دادستان کل کشور نوشته بود هیچ سندی از پولشویی ندارد!
گفتم: خب، نوشته بود و معلوم شد ادعای بی‌پایه و اساسی کرده بود! حالا چی شده که به فکر این ماجرا افتاده‌ای‌؟!
گفت‌: دیروز آقای ظریف در نشست با فراکسیون امید، بازهم همان ادعا را تکرار کرده است‌!
گفتم‌: ای عوام‌! رد گم می‌کنند! وجود پولشویی که قابل انکار نیست، اعتراض به آقای ظریف به خاطر آن است که بر ضرورت تصویب CFT یعنی لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم تاکید کرده بود که متهم کردن کشورمان به حمایت از تروریسم است‌!

*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1025

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361