عدالت اجتماعی پاسخگوی فقر و محرومیت غذایی

عدالت اجتماعی پاسخگوی فقر و محرومیت غذایی

تهران- ایرنا- سوء تغذیه و فقر غذایی در بیشتر جوامع به ویژه کشورهای جهان سوم به بحرانی جدی تبدیل شده است و بسیاری از انسان ها در مناطق مختلف از حقوق اولیه یعنی دسترسی به غذای کافی محروم هستند. در این میان توسعه و دستیابی به فناوری های پیشرفته در عرصه های گوناگون نیز نتوانسته پایان بخش این بی عدالتی ها باشد.

شنبه 28 مهر 1397 ساعت 15:30

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ 16 اکتبر به مناسبت تاسیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) در 1945 میلادی به نام روز جهانی غذا نامگذاری شد. این روز فرصتی مغتنم است تا جهانیان را نسبت به گسترده تر شدن سایه فقر و گرسنگی بر زندگی قشر زیادی از مردم در کشورهای مختلف آگاه و هوشیار سازد و بدین ترتیب تلنگری برای بیدار ساختن وجدان های خفته ای باشد که دریابند در جهان کنونی افراد بسیاری حتی از دسترسی به حداقل غذا برای تضمین سلامت خود، محروم هستند.

شعار «تلاش برای دستیابی به گرسنگی صفر» برای روز جهانی غذا در 2018 میلادی برگزیده شده، بنابر اعلام فائو، میزان گرسنگی در سطح جهان پس از یک دوره کاهش، بار دیگر رو به افزایش گذاشته است. در حال حاضر بیش از 815 میلیون تن در جهان از سوءتغذیه مزمن رنج می‌برند و هرساله وقوع پدیده هایی چون جنگ، تغییر شرایط آب و هوایی و رکود اقتصادی بر دامنه این بحران ها می افزاید و مبارزه علیه گرسنگی و سوءتغذیه را با موانع بسیار مواجه می کند. همزمان که در جهان میلیون‌ها انسان به واسطه، فقر غذایی در آستانه مرگ قرار گرفته اند، گزارش ها، از این موضوع حکایت دارد که سلامت 600 میلیون تن به دلیل چاقی به خطر افتاده است و همچنین 1.3 میلیارد تن دیگر نیز دچار اضافه وزن هستند.

**اسراف و هدر رفت مواد غذایی در ایران
استفاده بهینه منابع مختلف از جمله، منابع غذایی، آب و انرژی از پیش‌شرط‌ های توسعه در هر کشوری به شمار می رود اما ایرانیان در مقایسه با مردم دیگر کشورها به راحتی منابع ملی خود را به هدر می دهند و برخلاف تمام آموزه‌های دینی و علمی به عنوان یکی از اسراف‌کارترین مردمان جهان محسوب می شوند تا جایی که مصرف سرانه آب، انرژی، دارو، نان و دیگر مواد غذایی چند برابر استانداردهای جهانی است.
براساس برآورد فائو هرسال ۱.۳میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که ۳۵میلیون تن از این رقم معادل ۲.۷درصد در ایران دور ریخته می‌شود.

طبق آمار فائو هرروز به‌ ازای هر تن 134 کیلوکالری غذا در ایران به هدر می دهد، یعنی سرانه هدررفت روزانه غذا در ایران 134 کیلوکالری است.

همچنین آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد 35 درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود. بر این پایه از 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور 35 میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود. این رقم معادل غذای 15 میلیون نفر است. سهم ایران از کل غذایی که هرسال در جهان به هدر می‌رود 2.7 درصد اعلام شده است.

همچنین در ایران به دلیل نبود صنعت بازیافت پیشرفته، بخش قابل توجهی از مواد غذایی تلف می شود. رویکرد ایرانیان در استفاده غیرمنطقی از منابع در طول تاریخ شکل گرفته است و اصلاح این رویه به کار فرهنگی و فرهنگ سازی گسترده در این ارتباط نیاز دارد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز جهانی غذا با «محمدرضا وفا» استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص تغذیه و رژیم درمانی به گفت وگو پرداخته است.

**تاثیر اصلاح الگوی تغذیه در حفظ و ارتقای سلامت
برپایه یافته های جدید علمی حداقل تا 60 درصد علل تعیین کننده بسیاری از بیماری‌های مزمن که علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی در جهان به شمار می روند به عوامل تغذیه ای بستگی دارد، بنابراین اصلاح الگوی غذایی، رعایت اصول در ارتباط با تغذیه، شیوه های صحیح غذا خوردن و انتخاب غذا می‌تواند عامل موثری در پیشگیری از این بیماری‌ها باشد.

** غذاهای فست فودی؛ تهدیدکننده سلامت انسان
گسترش مصرف غذاهای فست فودی در بیشتر نقاط جهان از جمله ایران به شیوع بیماری های بسیاری منجر شده است. این خوراکی ها به دلیل تراکم کالری، چربی و نمک زیادی که دارند علت اصلی بروز چاقی و اضافه وزن به شمار می روند و در افراد سبب پرفشاری خون، افزایش قند و چربی می شوند که این عوامل شانس ابتلای شخص را به بیماری هایی چون ناراحتی های قلبی و عروقی، سرطان و مشکلات گوارشی بیشتر می کند، هرچقدر که فراوانی مصرف این‌گونه غذاها در میان گروه های جنسی و سنی بیشتر باشد، امکان بروز این بیماری ها نیز به طور تصاعدی افزایش می یابد.

غذاهای تازه، سالم و غیر فرآوری شده، ارزش غذایی و مواد مغذی بهتری دارند و به علت داشتن کالری کمتر و آنتی اکسیدان قوی، می‌توانند بدن را در برابر عوامل آسیب رسان به طور قابل توجهی محافظت کنند.

تاثیر مصرف غذاهای فست فودی بر کودکان و گروه های آسیب پذیر به مراتب مخرب تر است چراکه تقسیم سلولی در این افراد بیشتر صورت می پذیرد و احتمال آسیب در سطح سلول افزایش می یابد و آثار زیانبار این خوراکی ها ماندگاری بیشتری در آنها برجای می گذارد. پس گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان، نوزادان، بانوان باردار و شیرده و سالمندان می بایست به لحاظ تغذیه ای مراقبت های ویژه ای به عمل آورند.

** امنیت غذایی؛ تامین غذای سالم و کافی
امنیت غذایی به معنای تامین غذای سالم و کافی در تمام اوقات و برای همه افراد است و بنابراین اگر تمام افراد جامعه به خوراکی های مختلف از گروه‌های گوناگون با تنوع غذایی لازم دسترسی داشته باشند به دلیل آن که همه مواد مغذی مورد نیاز بدن آنها تامین می شود، این مساله نقش مستقیمی را بر سلامت آنها می گذارد. زمانی که گروه های قومی، جمعیتی و جغرافیایی به دلایل مختلف از جمله فقر، مسایل اقتصادی و فرهنگی از دریافت برخی گروه های غذایی محروم می شوند و میزان دسترسی آنها تغییر می کند این امر سبب می شود تا این افراد مواد مغذی، ویتامین، املاح و مواد ضروری بدن را به اندازه کافی دریافت نکنند و بیماری ها و مشکلات مختلف، سلامت آنها را تهدید کند. بنابراین وظیفه تمام دولت ها است که بتوانند مساله امنیت غذایی را برای تمام گروه های سنی، جنسی، جغرافیایی و منطقه ای خود تامین و تضمین کنند و با اجرای عدالت اجتماعی به ویژه در میان گروه هایی که از نظر جغرافیایی دور افتاده و به لحاظ اقتصادی محروم هستند، فقر غذایی را ریشه کن کنند.

** تلاش برای دستیابی به گرسنگی صفر
در ارتباط با شعار امسال مبنی بر «تلاش برای دستیابی به گرسنگی صفر» می بایست خوشبینانه به این مساله نگاه کرد اما باید واقع بین نیز بود و تمام مسایل و چالش هایی را که بر سر راه دستیابی به این هدف وجود دارد، بررسی کرد. در ایران ریشه کنی فقر غذایی به خصوص برای گروه های آسیب پذیر با مسایل مختلف اجتماعی و فرهنگی روبرو است. گاهی دیده می شود که حتی طبقه مرفه جامعه به دلیل نداشتن سواد تغذیه کافی و انتخاب های غذایی که متناسب با نیازهای بدنشان نیست، دچار نوعی فقر غذایی هستند، بنابراین برای مبارزه با فقر غذایی، فرهنگ سازی و ارتقای سواد تغذیه از اولویت های مهم به شمار می رود.

فقر غذایی به مسایل زیربنایی مانند اقتصاد، جغرافیا، تغییر آب و هوا و عدم وجود برنامه مشخص برای محیط زیست نیز وابسته است. غذا و تغذیه مساله ای چند بُعدی محسوب می شود و وزارتخانه هایی چون بهداشت، کشاورزی، آموزش و پرورش، فرهنگ و آموزش عالی و بازرگانی از نهادهای موثر در تامین غذایی جامعه هستند. به عنوان مثال بسیاری از انواع میوه و سبزی به خارج از کشور صادر می شود، در حالی که هنوز سرانه دریافت این کالاها در ایران از میزان استاندارد پایین تر است.

**چاقی؛ بسترساز بیماری های مختلف
تنها افرادی که زیاد غذا می خورند، چاق نیستند و چاقی می‌تواند از فقر غذایی نیز ناشی شود اما به هر حال باید گفت اگر منشا چاقی انتخاب‌ نامناسب و پرخوری باشد، بسترساز مشکلات مختلفی از جمله بیماری‌های مزمن قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون، کبد چرب، سرطان و ناراحتی های گوارشی است و در هر فرد چاقی شانس احتمال بروز این بیماری ها وجود دارد و در جامعه، چاقی به عنوان «ام الامراض» شهرت دارد.

پژوهشم**2059**2002**9131

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361