سیستم بانکی هر کشور شکل دهنده اقتصاد همان کشور است

سیستم بانکی هر کشور شکل دهنده اقتصاد همان کشور است

نظام سرمایه‌داری اگر در مهار تورم در برخی از دوره ها توفیقاتی داشته است ولی ثابت شده است که در ایجاد اشتغال نا توان بوده است به همین علت بود که کینزپس از بحران بزرگ ۱۹۳۹-۴۳ کتاب خود را که به اختصار نظریه اشتغال عمومی معروف شده است، نوشت و به درستی اشکالات نظام سرمایه‌داری را در چندین عنوان به زیباترین وجه تحلیل کرد و به درستی انیشتین علم اقتصاد لقب گرفت.

دوشنبه 11 شهریور 1398 ساعت 15:3

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از قدس آنلاین 

قدس آنلاین: سیستم بانکی کشور در واقع جزئی از نظام اقتصادی کشور هست. در عین حال این سیستم آئینه تمام نمای اقتصاد کشور است که میراث تحولات قبل از انقلاب اسلامی‌است. سخن با دقت بیشتر دراین مورد می‌تواند به این موضوع اشاره کند که  سیستم بانکی هر کشوری شکل دهنده اقتصاد همان کشور است.  قبل از انقلاب چه اتفاقی افتاده است که باید امروز را در آئینه دیروز دید؟ منظور از قبل از انقلاب سال ۱۳۵۶-۵۷ نیست بلکه به اواخردهه سی بر می‌گردد.

  درسال ۱۳۳۹ که بانک مرکزی توسط صندوق بین المللی پول تشکیل شد، تمام مشخصات نظام سرمایه‌داری را با خود به ارمغان آورد. این نظام کافی بود که به اقتصاد کشور شکل دهد. شکل نظام بانکی که در آن زمان طراحی شد علیرغم آنچه که در قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ آمده است تاکنون (یعنی همین لحظه)چه از نطر ساختاری- چه شرح وظایف- چه دستور العمل‌ها، چه عملکرد و غیره تغییر چندانی نکرده است مگر در موارد جزیی که تعیین کننده نبوده ونیستند. به عبارت دیگر درعمق رفتارها و تصمیمات دولتهای بعد از انقلاب و مردم فقط رگه‌هایی ازروح و دستورهای مشخص اسلام عزیز دیده می‌شود.

نظام سرمایه‌داری مدت‌ها است که از تناقضات درون سیستمی ‌رنج می‌برد. گذشته از این نوع تناقضات طرح دیگری در سال ۱۹۳۸ در پاریس تحت عنوان نئولیبرالیسم توسط لودویک فن میزس و فردریش‌هایک اعلان شد. زمانی که‌ هایک اولین سازمان مربوطه را برای تبلیغ این طرح نکبت‌آوردر سال ۱۹۴۷ تأسیس کرد میلیاردرهای آن زمان از طرق مالی و سازمان‌هایشان از آن حمایت کردند.  از مشخصات این طرح به اختصار این بود که: مالیات و مقررات به حد اقل خود برسد، خصوصی کردن خدمات اجتماعی، اختلاف طبقاتی یک فضیلت است که موجد ایجاد ثروت می‌شود، ایجاد یک جامعه متعادل هم ضد تولید هست و هم تضییع کننده اخلاق، بیکاری ساختاری اهمیت ندارد اگر هزینه مسکن در حد غیر ممکن بالا باشد اهمیت ندارد و قس علیهذا.

آنچه که از زمان دولت سازندگی توسط سه تن از باصطلاح اقتصاددان و با حمایت بی چون و چرای دولت تاکنون تعقیب شده است چیزی جز طرح نئولیبرالیستی نبوده است. آیا به نظر شما تمام مشخصات بالا عین مشخصات اقتصادی کشور ما نیست؟  بنابراین بانکهای کشور ما همواره در خدمت ثروتمندان بوده اند تا خدمت به عامه مردم. 

به عنوان مثال به موجب آمارهای رسمی‌۸۰ در صد تسهیلات بانکی در انحصار ۲۰۰ نفر بوده است که این افراد در قالب شرکت‌های صوری و کاغذی این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.  آیا این افراد به فکر رفاه عامه بوده‌اند؟

راهکار چیست؟

چندین دوره است که کشور در رکود تورمی‌ قرار گرفته است به نحوی که شاخص نکبت (حاصل جمع نرخ بیکاری و تورم) به رقم غیر قابل قبولی یعنی بالا تر از ۷۰ رسیده است.  نظام سرمایه‌داری اگر در مهار تورم در برخی از دوره‌ها توفیقاتی داشته است ولی ثابت شده است که در ایجاد اشتغال ناتوان بوده است به همین علت بود که کینز پس از بحران بزرگ ۱۹۳۹-۴۳ کتاب خود را که به اختصار نظریه اشتغال عمومی‌ معروف شده است، نوشت و به درستی اشکالات نظام سرمایه‌داری را در چندین عنوان به زیباترین وجه مورد تحلیل قرار داد و به درستی انیشتین علم اقتصاد لقب گرفت. همان گونه که ملاحظه می‌شود و بر اساس نظریه نئولیبرالیستی پول به واحدهای بزرگ و یا افراد ثروتمند به عنوان وام داده شده است و در این روند فقط ۲۰ در صد احتمالاً به دست وتحدهای متوسط و کوچک رسیده است و ۸۰ در صد وارد گرداب پولی و به منظور سفته بازی وارد شده است.  معلوم هم نیست که ۲۰ در صد باقیمانده تا چه اندازه ایجاد شغل کرده باشد که قرائن نشان می‌دهد که توفیقی در آنجا حاصل نشده است. 

آنچه برای ما مسلم است این است که ادامه راه گذشته مارا به ناکجاآباد می‌برد.  آیا طرحی برای برون رفت از معضلات اقتصادی وجود ندارد؟ پاسخ این است که قانون عملیات بانکی بدون ربا که نزدیک به چهل سال است تصویب شده، راه حل غایی برای این گرفتاری‌ها است.  این واقعه انسان را به یاد این مصرع می‌اندازد که:" آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد..".  در این قانون که کماکان جاری و ساری هست برخی از موارد جزیی آن نیاز به اصلاح دارد اساساً وام (ربوی) جایگاهی ندارد و عقود اسلامی‌(مشارکت) مندرج در آن تمام نیازهای واحدهای تولیدی وامثال آن را بر آورده می‌کند. به این معنا که اول باید واحدهای تولیدی را که زیر بار ربا کمرشان خرد شده است(مانند بخش اورژانس بیمارستانها) نجات داد و سپس با آنها برای رفع نیازشان وارد مذاکره شد.  با حذف بدهیهای ناشی از وامهای ربوی، هزینه تمام شده کالاهای تولید شده کاهش می‌یابد و تحت شرایط ثابت سود آنها افزایش.  این اولین قدم است که چرخ واحدهای تولیدی را به حرکت در می‌آورد ودر نتیجه اشتغال افزایش می‌یابد و درآمد ملی تکان خواهد خورد. مبادا تصور شود که تنها مزیت این قانون در حذف سنگینی رباست بلکه حذف ربا کوچکترین اثر مثبت آن است.  در صورتی که عزم ملی بر این قرار گیرد که با مساعی و همکاری بقیه دستگاه‌های ذیربط این اقدام اسلامی-ایرانی گسترش یابد ما شاهد قطع رابطه با تز نئولیبرالیسم خواهیم بود.  البته این کار(به همراه سیاستهای مکمل دیگر) به افراد جسور ودانا (نه دانای بدون جسارت بکار می‌آید و نه جسور بدون علم) نیاز دارد و لذا است که یکبار برای همیشه این کشور از زیر یوغ نکبت سرمایه‌داری رها خواهد شد.  با گسترش سیاستهای مکمل حذف ربا خواهیم دید که سطح عمومی‌ قیمتها تثبیت شده-توزیع عادلانه درآمد صورت گرفته و...قس علیهذا.  ما حصل اینکه اقتصاد مقاومتی شکل واقعی به خود می‌‎گیرد و نه با سیستم ربوی و نه با توزیع نا عادلانه درآمد و ثروت.

در این نظام جدید اولاً پول دیگر کالای خصوصی نخواهد بود و به کالای عمومی ‌غیرمحض تبدیل می‌شود، پول از متغیر برون‌زا به متغیر درونزا تبدیل شده یعنی نیازها از پایین به بالا و با دقت تعیین شده و مهمتر از همه سفته بازی که در بازارهای ثانویه بورس اوراق بهادار صورت می‌گیرد یا با تمهیدات از بین خواهد رفت و یا اینکه با مالیات ۱۰۰ در صد از بین می‌رود.  همچنین است مالیات بر سفته‌بازی در مسکن.  در چنین حالاتی است که گرداب پولی که منشأ غالب معضلات اقتصادی است ازبین می‌رود. حاصل تمام این طرح پدید آمدن شرایطی است که هر قدر نرخ تبدیل پول به سرمایه زیادتر شود ، نرخ رشد اقتصادی بالاتر خواهد رفت. به همراه این تحولات است که اعتماد عمومی‌ به کشورمان باز خواهد گشت زیرا شکننده ترین نقطه اقتصاد مقاومتی همانا اعتماد عمومی‌ است.

  

 انتهای پیام/

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1755

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361