سیاست مشترک بانک‌های مرکزی

سیاست مشترک بانک‌های مرکزی

توماس فرانک سی‌ان‌بی‌سی در هفته‌های اخیر همزمان با شدت پیدا کردن تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، نهادهای تحلیلگر و بانک‌های سرمایه‌گذاری به پیش‌بینی افق اقتصاد جهان در وضعیت‌های مختلف پرداخته‌اند و مبنای پیش‌بینی آنها، روابط تجاری بین چین و آمریکا است. با آنکه عوامل گوناگون از جمله سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی، وضعیت بازار نفت و ریسک‌های ژئوپلیتیک مانند همیشه بر اقتصاد جهان تاثیر خواهند داشت. اما به باور این تحلیلگران، در حال حاضر عاملی که اهمیت بالاتری دارد، وضعیت تجاری بین چین و آمریکا است.

پنجشنبه 6 تیر 1398 ساعت 1:10

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

سیاست مشترک بانک‌های مرکزی

بانک یو بی اس در تازه ترین گزارش خود از افق اقتصاد جهان در چند فصل آینده آورده است، با آنکه احتمال شدت پیدا کردن جنگ تجاری بین چین و آمریکا کم است، اما اگر در نشست گروه ۲۰ و مذاکره تجاری ترامپ و رئیس‌جمهوری چین توافقی امیدبخش به دست نیاید پیش بینی‌هایی که درباره نرخ رشد اقتصاد جهان، چین و آمریکا مطرح شده باید اصلاح شود به این معنا که در ۶ فصل آینده نرخ رشد اقتصاد جهان در سطح پایین‌تر خواهد بود و جهان با ریسک «رکود ملایم» مواجه است. همچنین در ایالات متحده مجموع کاهش نرخ رشد در ۶ فصل آینده یک درصد، در چین ۲/ ۱ درصد و در اروپا ۷۵/ ۰درصد خواهد بود.

اگر تنش‌ها شدت پیدا کند شاخص‌های مالی در بورس‌های بزرگ در معرض کاهش ۲۰ درصدی قرار خواهند گرفت. در حال حاضر چین و آمریکا در بحبوحه یک جنگ تعرفه‌ای هستند که احتمال تشدید یا کاهش آن وجود دارد. قرار است ترامپ و رئیس‌جمهوری چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ دیدار کنند و مذاکرات مفصلی داشته باشند. پایان روز شنبه هفته آینده یعنی در انتهای این نشست مشخص خواهد شد نتیجه مذاکرات چه بوده و اگر دو طرف نتوانند به توافق برسند موج جدید تعرفه‌ها علیه کالاهای صادراتی طرف مقابل اعمال خواهد شد. تاثیرات منفی ناکامی مذاکره ترامپ و رئیس‌جمهوری چین در اوزاکای ژاپن، محل برگزاری نشست گروه ۲۰ فورا بر بازارهای مختلف مشاهده می‌شود. اما در فصول آینده این تاثیر بیشتر خواهد شد. هیات‌های مذاکره‌کننده چین و آمریکا قبل از دیدار ترامپ و شی جین پینگ مذاکره را آغاز می‌کنند تا احتمال رفع اختلافات بررسی شود.

ترامپ اوایل ماه گذشته میلادی تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای صادراتی چین را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش داد و تهدید کرد که اگر توافقی حاصل نشود به زودی بر ۳۲۵ میلیارد دلار دیگر کالای صادراتی چین تعرفه اعمال می‌کند. ماه قبل شاخص‌های مالی در بورس‌های بزرگ به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته بودند. اما احتمال بالای کاهش تنش‌ها بین چین و آمریکا و کاهش تعرفه‌های تجاری سبب شده شاخص‌ها رشد کنند. طبیعی است که در ماه‌های آینده عامل اصلی که بر وضعیت بازارهای مالی اثر می‌گذارد، شرایط کلی اقتصاد جهان است.

ریسک‌هایی که در ماه‌های اخیر وجود داشته به احتمال زیاد باقی خواهد ماند، اما شدت آنها تغییر خواهد کرد به این معنا که اگر تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا به تدریج کاهش یابد امیدواری به بهتر شدن شرایط بر ریسک پذیری سرمایه‌گذاران خواهد افزود و می‌توان انتظار داشت عملکرد بازارها خوب باشد، البته رکوردشکنی شاخص‌ها نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند. ضعف در اقتصاد جهان حتی بدون تنش‌های تجاری وجود خواهد داشت و اگر سرمایه‌گذاران روی رفع تنش‌ها و اجرای برنامه‌های حمایتی از سوی بانک‌های مرکزی بیش از حد حساب کنند زیان خواهند دید. همچنین باید به ضعف اقتصاد جهان، اثرات بلند مدت تنش‌های تجاری را نیز اضافه کنیم، بنابراین احتمال اینکه در دو فصل آینده رونق پایدار در بازارهای مالی مشاهده شود کم است.

اقتصاددان‌های بانک یو‌بی‌اس معتقدند تمامی بانک‌های مرکزی بزرگ در آینده مجبور خواهند شد سیاست‌های حمایتی اتخاذ کنند. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده آماده اقدام در واکنش به ضعف اقتصاد این کشور است. اکنون با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد آمریکا و جهان می‌توان انتظار داشت تا پایان ماه جاری این نهاد یک درصد از نرخ‌های بهره بکاهد. حتی اگر چین و آمریکا در مسیر رفع تنش‌های تجاری حرکت کنند باز هم به اجرای سیاست‌های حمایتی پولی جدید از سوی بانک‌های مرکزی نیاز است. در چین دولت و بانک مرکزی تدابیری برای کمک به حفظ ثبات اقتصادی اتخاذ کرده‌اند و این گونه اقدامات ادامه پیدا خواهد کرد، اما پیش‌بینی می‌شود امسال نرخ رشد اقتصادی چین ۶ درصد باشد. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را ۶ تا ۵/ ۶ درصد تعیین کرده است.

در اینجا باید به یک عامل مهم نگرانی سرمایه‌گذاران اشاره کنیم. بانک‌های مرکزی بزرگ در سال‌های اخیر از انواع ابزارهای حمایتی برای کمک به رونق اقتصادی استفاده کرده‌اند و اگر بخواهند اقدامات بیشتری انجام دهند سرمایه‌گذاران نگران پایان یافتن ابزارهای حمایتی خواهند شد. این نگرانی منطقی است به ویژه اگر تدابیر جدید نتواند رونق مورد نظر را در اقتصاد و بازارها به وجود آورد. هفته گذشته وضعیت بازارهای مالی بسیار خوب بود و حال این پرسش مطرح است که دلیل این رکورد زنی چیست و در آینده چه خواهد شد؟

رونق بورس آمریکا در ابتدای سال گذشته حاصل آغاز اجرای برنامه کاهش مالیات‌ها و رونق اقتصاد جهان بود. تابستان گذشته رشد شدید سود شرکت‌ها و رشد ۳ درصدی اقتصاد آمریکا دو دلیل رونق بازارهای مالی بودند. در ماه آوریل امسال تغییر لحن بانک مرکزی و احتمال توقف برنامه افزایش نرخ‌های بهره و رفع تنش‌های تجاری با چین به افزایش شاخص‌های مالی کمک کرد. اما رونق کنونی بازارهای مالی در حالی مشاهده می‌شود که در بخش‌هایی از اقتصاد از جمله بخش تولید کارخانه‌ای شاهد ضعف هستیم و نرخ بازده اوراق ۳۰ ساله خزانه به شدت کاهش یافته است. همچنین قیمت طلا به سرعت افزایش یافته است. به این ترتیب شرایط طبیعی به نظر نمی‌رسد و به باور تحلیلگران وعده بانک مرکزی آمریکا درباره اقدام در صورت لزوم، سبب هیجان‌های شدید در سرمایه‌گذاران شده است. اما درباره تاثیر فراگیر اقدامات احتمالی بانک مرکزی تردیدهایی وجود دارد.

در نیمه‌دوم سال جاری میلادی دیدگاه سرمایه‌گذاران شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان بیشترین اثر را بر بازارهای مالی خواهد داشت، زیرا این دیدگاه به شاخص‌های اقتصادی و واکنش بانک مرکزی شکل می‌دهد. با توجه به اینکه در حال حاضر ابهام‌های عمیقی درباره آینده وجود دارد و انتظار می‌رود این شرایط ادامه یابد نمی‌توان انتظار داشت در فصول آینده شرایط اقتصادی به سرعت بهتر شود. حتی اگر تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا کاهش پیدا کند.

در ماه‌های اخیر نوسان در شاخص‌های مالی بزرگ بوده و اکنون شاخص‌ها در سطوح بی‌سابقه قرار دارند. الگوهای تاریخی نشان می‌دهند معمولا هیجان بازارها کاهش پیدا می‌کند و برای مدتی طولانی شاهد آرامش خواهیم بود البته نباید ماهیت غیر قابل پیش بینی اقدامات ترامپ را نادیده گرفت. او فعلا مشغول زمینه‌سازی برای دستیابی به یک دستاورد بزرگ اقتصادی است و تا اوایل سال آینده وقت دارد به این دستاورد برسد. شانزده ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است و ترامپ به شدت مایل است در آن انتخابات پیروز شود. عده‌ای از کارشناسان معتقدند ترامپ برای پیروزی در این انتخابات باید سیاست خارجی خود را تغییر دهد، زیرا یک منشأ مهم ضعف اقتصاد و کاهش محبوبیت او اقداماتی است که وی در حوزه تجارت با دیگر کشورها انجام داده است. اما بعید است شاهد تغییر رویکرد ترامپ باشیم، مگر آنکه چین به هیچ وجه درخواست‌های تجاری ترامپ را نپذیرد و شرایط اقتصادی آمریکا به کلی نگران‌کننده شود.

این مطلب برایم مفید است

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1787

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1938

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1746

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361