حاشیه سود بالای فروش سوخت در داخل و لب مرز، چنان بازار قاچاق را داغ کرده که دیگر مسئولان را به فکر چارهاندیشی برای آن انداخته است.
به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از اقتصاد-آنلاین
به گزارش اقتصادآنلاین، شکوفه حبیبزاده در شرق نوشت: راهحلی که البته به نظر نمیرسد همان افزایش قیمت باشد، چراکه التهاب ایجادشده بهواسطه تحریم، نوسانات نرخ ارز و گرانیهای پیدرپی و افزایش نرخ تورم، چیزی نیست که ریسک حاصل از آن را هر دولت یا مجلسی بتواند بپذیرد. بههمیندلیل هم هست که وزیر کشور در اظهارنظری احیای دوباره کارت سوخت را مطرح میکند. عبدالرضا رحمانیفضلی در حاشیه دومین جلسه ستاد اطلاعرسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در اظهارنظری پیشنهاد فعالسازی کارتهای سوخت را مطرح کرد و گفت: قرار است مالک هر خودرو فقط از کارت سوخت خود استفاده کند و وزارت نفت هم مأمور به بررسی این موضوع است. به گفته رحمانی فضلی، براساس گزارش وزارت نفت، بیش از 350 هزار کارت سوخت مهاجر در مناطق مرزی وجود دارد.افرادی هستند که کارت آنها در تهران صادر شده، اما با کارتشان، در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و دیگر استانها سوختگیری میشود. حالا باید دید در تصمیم دولت برای سرنوشت نرخ سوخت که قاچاق آن براساس اظهارنظرهای متفاوت بین 10 تا 20 میلیون لیتر در روز را نشان میدهد، نظارت بر مصرف سوخت در اولویت قرار میگیرد یا راهحل رادیکال افزایش نرخ بنزین.
سهمیهبندی در گذشته، ترمز 12 میلیون لیتری سوخت را کشید
یک منبع آگاه در وزارت نفت از سناریوهای احتمالی برای کنترل قاچاق، اینگونه میگوید: با توجه به حجم گسترده قاچاق سوخت در کشور با درنظرگرفتن حاشیه سود بسیار بالایی که از ناحیه تفاوت قیمت سوخت در داخل و بیرون از کشور برای قاچاقچیان پدید آمده، ضرورت ایجاب میکند که دولت سیستمی را در نظر بگیرد که طبق آن، مدیریت بر عرضه و مصرف سوخت بیشتر شود. به گفته او، وزارت نفت بهعنوان اجراکننده تصمیم دولت در زمینه سوخت مطرح است و خود نمیتواند برنامه مشخصی ارائه دهد، اما بررسی کارشناسی پیشنهاد سهمیهبندی مصرف سوخت با استفاده از کارت سوخت که از سوی وزیر کشور مطرح شده، در وزارت نفت انجام خواهد شد.
این مقام آگاه با اشاره به اینکه سناریوهای مختلفی برای افزایش قیمت سوخت طرح میشود، ادامه داد: یکی از این سناریوها، درنظرگرفتن یک نرخ مشخص برای حجم مشخصی از سوخت است که در کنار آن، با افزایش هرچه بیشتر استفاده از سوخت، افزایش قیمت نیز بر آن اعمال شود. این ارقام بین هزارو 500 تا چهار هزار تومان مطرح شده است.
او با بیان اینکه احتمال احیای کارت هوشمند در کنار تعدیل قیمت سوخت بیش از سایر سناریوهاست، میافزاید: برای اجرای هر طرحی برای کنترل قاچاق، موارد دیگری نیز مطرح است که باید از سوی دولت در نظر گرفته شود. مواردی مانند سرنوشت دهکهای آسیبپذیر، احتمال افزایش قیمت در بخش خدمات شهری و حملونقل و آمادگی روانی مردم برای پذیرش هرگونه تغییری از آن جمله است که باید با دید باز درباره آنها تصمیمگیری شود. این کارشناس ادامه میدهد: برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که نظام دونرخی سوخت نیز میتواند کارایی داشته باشد. فرضا مابهالتفاوت قیمت پایه با سایر سطوح مصرف در نظر گرفته شود تا به این طریق، حلقه نهایی عرضه از طریق کارت هوشمند سوخت کنترل شود که به این ترتیب، عرضهای خارج از چرخه رسمی توزیع سوخت انجام نشود.
ترمز قاچاق با کارت سوخت کشیده شد
او با اشاره به موفقبودن طرح نظام سهمیهبندی در کشور میافزاید: تجربه استفاده از کارت سوخت در سال 86 نشان میدهد مصرف بالای 70 میلیون لیتر در روز، بعد از اعمال سهمیهبندی و توزیع از طریق کارت هوشمند، ترمز 12 میلیون لیتری گرفت؛ درواقع مصرف کاهش یافت. (بخوانید قاچاق)
به گفته این مقام آگاه، با توجه به اینکه اکنون تولید بنزین در پالایشگاهها، مناسب است، قطعا در فاز اول اجرا، سهمیهبندی سوخت چندان آزاردهنده نخواهد بود. حال اگر کسی بیش از سرانه نرمال، مصرف داشته باشد میتوان بهصورت پلکانی، افزایش قیمت را برای آن در نظر گرفت و درعینحال، از محل افزایش درآمدهای حاصل از فروش سوخت، حمایت از دهکهای آسیبپذیر، هدفمندی یارانه در تولید، توسعه راهها و زیرساختها، بهبود حملونقل و... را در نظر گرفت.
حاشیه سود 12 برابری قیمت سوخت در مرز
جواد نوفرستی، کارشناس انرژی، نیز در بررسی چگونگی کنترل قاچاق سوخت میگوید: واقعیت آن است که حجم قاچاق بهشدت افزایش یافته، هرچند عدد آن قابل اثبات نیست، اما قاچاق بنزین با حداقل روند رشد، 10 میلیون لیتر در روز است و بر همین اساس نیز میتوان ادعا کرد که به همین میزان، گازوئیل هم در کشور قاچاق میشود. امروز فاصله قیمتی بین نرخ داخل و مرز ایران، در شرق کشور، 75 سنت است که 9 تا 12 برابر بیش از نرخ آن در داخل است. بهاینترتیب با درنظرگرفتن دلار با نرخ آزاد، سود قاچاق روزانه بالاتر از یارانه نقدیای خواهد بود که دولت پرداخت میکند.
نوفرستی با بیان اینکه حذف کارت سوخت تصمیم اشتباهی بود، ادامه میدهد: این اقدام سبب شد تا مصرف بنزین بهجای اینکه 78 میلیون لیتر در روز باشد، به 90میلیون لیتر در روز برسد، اما متأسفانه زمانی که وزارت نفت در دولت روحانی در سالهای 93 و 94 تأکید بر حذف سامانه کارت سوخت داشت، رشد مصرف بنزین به 1.7 و 2.1 درصد و به نوعی به تعادل رسیده بود و آنها استدلال میکردند که قیمت بنزین تقریبا به قیمت فوب خلیجفارس نزدیک شده که سبب شده بود نرخ بنزین داخل حتی از نرخ بنزین فوب هم بالاتر برود. آن زمان اعلام کردیم که قیمت جهانی نفت روی آن قیمت نمیماند، زیرا اقتصادی نیست و صرفا منطق سیاسی دارد، اما هشدار دادیم که حذف کارت سوخت قطعا منجر به افزایش قاچاق سوخت خواهد شد.
این کارشناس در ادامه با نگاهی به عدم تغییر نرخ بنزین نیز میافزاید: عدم تغییر قیمت آن با درنظرگرفتن حداقل 10 درصد تورم سالانه، سیاست اشتباهی بود، زیرا مردم را به مصرف بیشتر بنزین ترغیب میکرد. بااینحال، زمانی که در بودجه امسال، دولت پیشبینی کرده بود قیمت بنزین را به هزارو 500 تومان در لیتر برساند، مخالف جدی بودم، زیرا این افزایش قیمت بهصلاح نبود و کمکی هم به کاهش قاچاق نمیکرد. وقتی سه سال بنزین گران نشود و بهیکباره گران شود، جامعه کشش آن را نخواهد داشت. بهعلاوه آنکه در آن زمان، هنوز بحران اقتصادی کنونی اتفاق نیفتاده بود. حتی با فرض اینکه قیمت بنزین دوبرابر یا سهبرابر شود (باز هم با نرخ واقعی دلار تفاوت فاحش دارد) که در شرایط کنونی محال است، هیچ کمکی نه به کاهش مصرف و نه به کاهش قاچاق خواهد کرد، زیرا همچنان قاچاق بنزین سودآور خواهد بود، اما تورمی که ایجاد میکند، کمر خانوار را خواهد شکست و دولت و مجلس چنین تصمیم اشتباهی نمیگیرند. او با اشاره به تجربه موفق کارت سوخت میگوید: شرایط برای احیای کارت سوخت فراهم است، اما پیشنهاد آن است که فقط بر فروش سوخت در جایگاهها تأکید نداشته باشیم و از نقطه شروع (واردات، تولید و گمرک) تا مراکز توزیع در جایگاهها، نیز سوخت را کنترل کنیم.
ایجاد کارت انرژی
این کارشناس انرژی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از راهکارها که به نظر میرسد دولت به آن نیز میاندیشد، برقراری کارت انرژی است، توضیح میدهد: بستر ایجاد کارت انرژی فراهم شده است. با توجه به 90 میلیون لیتر بنزینی که در روز از سوی کمتر از 50 درصد مردم استفاده میشود، نوعی یارانه از جیب بیتالمال به عده خاصی میرسد. با برقراری این سیستم، خودرو سهمیه سوخت نمیگیرد و هر ایرانی سهمیه سوخت خواهد گرفت. آنموقع بنزین آزاد و شناور میشود و هر ایرانی یک لیتر سهمیه میگیرد که در سال حدود 365 میلیون لیتر میشود. درواقع کسی که از این بنزین استفاده نمیکند، ارزش ریالی آن را در جیب خود خواهد داشت.
دولت و مجلس ریسک افزایش قیمت بنزین را نمیپذیرند
او در یک پایانبندی میگوید: تا زمانی که بنزین از بیتالمال یارانه میگیرد و قیمت آن تا لب مرز، فاصله چشمگیری دارد که انگیزه برای قاچاق آن ایجاد میشود، هیچ راهکاری جز راهکار کارت سوخت وجود ندارد، زیرا افزایش قیمت سوخت، تورمی ایجاد میکند که قطعا نه دولت و نه مجلس ریسک آن را نخواهند پذیرفت، زیرا بسیار پرخطر است.
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر