سهمیه بندی از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است!

سهمیه بندی از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است!

در ماه‌های اخیر با وجود الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی، از آنجایی که امکان استفاده از کارت جایگاه‌دار برای مردم وجود دارد بیشتر مالکان خودرو، استفاده از کارت جایگاه را به استفاده از کارت سوخت شخصی خود ترجیح می‌دهند تا جایی که تنها ۵ درصد مردم از کارت سوخت شخصی استفاده می‌کردند.

شنبه 9 شهریور 1398 ساعت 17:3

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از قدس آنلاین 

قدس آنلاین: بیژن زنگنه، وزیر نفت در حالی که اعلام می‌کند هنوز تصمیمی درخصوص سهمیه‌بندی بنزین گرفته نشده، در عین حال از دو نرخی شدن بنزین در صورت سهمیه‌بندی نیز سخن می‌گوید.

از اول شهریور میزان سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه در هر بار از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافت و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که مردم بهتر است برای سهولت در سوخت‌گیری از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند. قدس پیش از این در گزارشی این اقدام را نخستین گام محدودسازی مصرف بنزین در کشور دانسته و به گمانه‌ها درباره ختم شدن این مسیر به سهمیه‌بندی بنزین پرداخته بود.

با وجود اینکه متولیان امر، اجرایی شدن کارت سوخت را تنها مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق اعلام کرده بودند، حال وزیر نفت با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ میلیون کارت سوخت برای خودروهای بنزین‌سوز و موتورسیکلت‌ها صادر شده است، به صراحت اعلام می‌کند که به اعتقاد بنده کارت سوخت زمانی لازم است که سهمیه‌بندی وجود داشته باشد. در خصوص سهمیه‌بندی ‌ایده‌ای وجود دارد، اما هنوز به ما ابلاغ نشده و در واقع هنوز تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است. در صورت سهمیه بندی، بنزین دو نرخی خواهد شد.

به گفته وی، مجلس امسال وزارت نفت را مکلف به فعال کردن کارت سوخت کرد و وزارت نفت نیز کارت سوخت‌ها را صادر و سعی کرد از سیستم بانکی استفاده کند تا بنزین تک نرخی باشد. هم اکنون در ۹ کلانشهر برای ۹/۹۹ درصد از خودروها کارت سوخت صادر شده است ولی مردم از کارت‌هایشان استفاده نمی‌کنند.

برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که برای الزام مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی باید محدودیت‌هایی در استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها از قبیل کاهش تدریجی لیتراژ سوخت‌گیری یا پرداخت هزینه اضافی بابت حق‌الزحمه استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها ایجاد شود. به باور آنان در غیر این صورت استفاده از کارت سوخت شخصی برای مردم الزام‌آور نخواهد بود.

تنها ۵ درصد متقاضیان از کارت سوخت شخصی استفاده می‌کنند

عطاپور، نایب رئیس و عضو هیئت مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سوخت نیز در این باره می‌گوید: با وجود اجرای این طرح، متقاضیان سوخت همچنان از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده می‌کنند و می‌توان گفت از زمان اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت، تنها ۵ درصد متقاضیان از کارت سوخت شخصی خودشان برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند، چون هنوز زیرساخت‌های اجرای این طرح عملیاتی نشده است.

وی ضمن انتقاد از محدود کردن لیتراژ کارت سوخت جایگاه‌داران، بیان می‌کند: این مسئله موجب شده تا مالکان وسایل‌نقلیه برای دریافت سوخت بیشتر اقداماتی را انجام دهند که یکی از آن‌ها عبور و مرور اضافی در خیابان برای سوخت‌گیری مجدد از جایگاه‌های سوخت است.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سوخت این طرح علاوه بر هزینه مضاعفی که برای جایگاه‌ها به دنبال دارد، از نظر مسائل محیط زیستی نیز مشکلاتی را همراه داشته است و به همین دلیل به نظر می‌رسد باید این طرح مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار گیرد.

سهمیه بندی شرط معقول در استفاده از کارت سوخت است

محمدعلی خطیبی، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نقت پیشتر به قدس گفته بود: لغو کارت سوخت از ابتدا سیاستی غلط و زیان‌آور بود که منجر به افزایش قاچاق و واردات بی‌رویه و تحمیل تبعات سنگینی به اقتصاد کشور شد.

به گفته خطیبی ‌زیان‌های اقتصادی ناشی از لغو کارت سوخت پس از چندین سال خسارت به اقتصاد کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برآن داشت تا دولت را به استفاده مجدد از کارت سوخت ملزم کنند. هر چند رویکرد دولت در استفاده مجدد از کارت سوخت ‌رسانه‌ای نشده است، اما استفاده از کارت سوخت به شرطی مطلوب خواهد بود که توجیه اقتصادی داشته باشد. سهمیه‌بندی شرط معقول در استفاده از کارت سوخت است.

ارزانترین بنزین در دنیا پس از کشور ونزوئلا در ایران به فروش می‌رسد

منصور ریاحی، مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به شدت گرفتن رشد مصرف بنزین و افزایش حجم قاچاق سوخت در سایه بنزین هزار تومانی بر ضرورت مدیریت این بازار از سوی دولت تأکید و اظهار می‌کند: طرح‌های مورد بحث در دولت و مجلس مبنی بر سهمیه‌بندی یا اصلاح قیمت هر کدام دارای معایب و مزایایی هستند. ما ‌تجربه‌های خوبی در زمینه مدیریت سوخت در کشور داریم که باید به آن‌ها مراجعه کنیم. ما این راه را یک بار رفته‌ایم و این بار باید بتوانیم سنجیده‌تر تصمیم بگیریم، کارشناسان شرکت ملی نفت بهترین راه ‌حل‌ها را برای برون‌رفت از این مشکل در دست دارند و به نظر می‌رسد فقط باید شرایط مناسب ایجاد تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

وی بیان می‌کند: باید توجه داشت ارزان‌ترین بنزین در دنیا پس از کشور ونزوئلا در ایران به فروش می‌رسد و این ارزانی موجب می‌شود تا ما از دو نقطه آسیب‌پذیر شویم یکی مصرف بی‌رویه انرژی است که آمارها نشان می‌دهد مصرف آن به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده و دیگری قاچاق آن به کشورهای پیرامون است و به خاطر اختلاف قیمتی بالایی که وجود دارد کشش زیادی برای قاچاق آن ایجاد کرده است به طوری که تقریباً یک سوم از بنزین مصرفی داخلی را شامل می‌شود. با این تفاسیر مدیریت کلان کشور باید به گونه‌ای تصمیم بگیرد که به صلاح مردم و قشر آسیب‌پذیر باشد تا از افزایش حامل‌های انرژی ضربه نخورند، زیرا بنزین کالایی است که اثرات جانشینی سنگینی بر سایر کالاها دارد.

در ماه‌های اخیر، طرح‌های مختلفی در خصوص افزایش نرخ سوخت و سهمیه‌بندی آن مطرح بوده که همواره بر نگرانی‌های عمومی دامن زده است. به نظر می‌رسد در شرایطی که دولت با یک معضل جدی یعنی کاهش درآمدها روبه‌رو است، یکی از راه‌های جبران این کاهش درآمد، منطقی کردن قیمت فراورده‌های نفتی است، اما دو نرخی شدن بنزین، رانت‌ها و فسادهایی را که در گذشته شاهد آن بودیم دوباره زنده می‌کند. به عنوان مثال در دولت گذشته با صدور کارت سوخت و متعاقب آن دو نرخی شدن بنزین، شاهد بروز مفاسدی نظیر خرید و فروش کارت سوخت و یا ایجاد بازار سیاه بنزین بودیم که متأسفانه این مشاغل از سودآوری بالایی هم برخوردار بود. با وجود اینکه این روزها احتمالات فراوانی درباره سهمیه‌بندی بنزین مطرح است، اما هنوز هیچ برنامه دقیقی در دسترس نیست.

با توجه به شدت رشد مصرف بنزین و ضرورت جلوگیری از قاچاق این کالای راهبردی که تا روزانه ۲۰ میلیون لیتر تخمین زده می‌شود، مجلس تمایل دارد همراهی لازم در زمینه تغییر  احتمالی سیاست‌های بنزینی داشته باشد. دولتی‌ها هم پیشتر از تعریف هفت مدل برای مدیریت مصرف حامل‌های انرژی گفته بودند و اینکه دونرخی شدن قیمت بنزین قطعی است.

در یکی از این هفت مدل‌ پیشنهادی؛ بنزین سهمیه‌ای همان هزار تومان و با سهمیه ۶۰ لیتر برای هر خودرو در نظر گرفته شده و در مدل دیگری که مطرح است کوپن بنزین به افرادی که خودرو ندارند، اختصاص پیدا می‌کند. به گونه‌ای که مثلاً روزانه یک تا دو لیتر بنزین سهمیه‌ای داده شود و اگر مصرف نکردند به قیمت فوب خلیج‌فارس از آن‌ها خریداری شود. بر اساس پیشنهادها قیمت بنزین آزاد نیز در طرح‌های مختلف از هزار و ۲۰۰ تومان تا ۴ هزار تومان یعنی قیمت فوب خلیج‌فارس پیش‌بینی شده است. اما باید یادآوری کنیم که ظاهراً دولت و مجلس قصد ندارند به تنهایی مسئولیت این اقدام را به عهده بگیرند؛ مجلس در برنامه ششم مجوز اعمال سهمیه‌بندی را به دولت داده، اما در نهایت سران سه قوه تصمیم مشترکی درخصوص سهمیه‌بندی بنزین خواهند گرفت.

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به‌تازگی درباره زمان انجام سهمیه‌بندی گفته بود: در خصوص اینکه این مسئله چه زمانی اجرا می‌شود اطلاع دقیق ندارم، اما این تصمیمی است که سران سه قوه در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته‌اند و به زودی اجرایی می‌شود. این موضوع جزو نخستین تصمیماتی است که یک قوه مسئولیت آن را به تنهایی نمی‌پذیرد و سران سه قوه با واقع‌بینی این تصمیم را گرفته‌اند. حال باید دید وزیر نفت که به آهستگی در حال محدود کردن دایره مصرف بنزین در کشور است، برای اعلام تصمیمی که در جلسه سران قوا برای سهمیه‌بندی گرفته شده است، گام بعدی را چگونه بر می‌دارد.

انتهای پیام/

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361