رقبای خودروسازها در راه ایران

رقبای خودروسازها در راه ایران

تهران- ایرنا- خبرهای مهمی از بازار خودرو به گوش می‌رسد. بازاری که در یک ‌سال گذشته با گرانی‌های افسار گسیخته، توجه بسیاری از رسانه‌ ها را به خود جلب کرده است و حتی بهارستانی ‌ها را نیز دست به کار کرده تا شاید چاره‌ای برای قیمت‌های بالای خودروها اندیشیده باشند.

سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 ساعت 11:10

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

بالاخره مدت‌ها بعد از اخبار داغ گرانی‌ها و رسیدن پراید به محدوده 60 میلیون تومانی، روز یکشنبه همین هفته بود که بهارستان طرح مهمی را برای ساماندهی این اوضاع تصویب کرد.

بر همین اساس، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند. مصوبه‌ای که انگار کمی دیر از راه رسیده و به‌نظر می‌رسد برای جمع کردن شلوغی‌های بازار خودرو راهی طولانی در پیش دارد. تا پیش از این اتفاقات بود که هر کارشناس خودرویی برای گذر از وضعیت نابسامان بازار خودرو این پیشنهاد را به دولت می‌داد که واردات خودروهای خارجی را آزاد کند و از دریافت تعرفه‌ های بالا خودداری کند تا زمینه برای رقابت خودروهای خارجی و داخلی فراهم شود.

اما انحصار در بازار خودرو انگار تمامی نداشت و هر چه راه برای ورود خودروهای خارجی بسته می‌شد، محصولات داخلی بیشتر از گذشته در این بازار جولان می‌دادند و ساز گرانی‌های عجیب و غریب را کوک می‌کردند. این ماجرا با افزایش نرخ ارز به مراحل حساس‌تری رسید و در تمام روزهای یک‌سال گذشته، اخبار داغ قیمت‌های بالای خودرو را به صدر رسانه‌ها آورد. در تمامی این مدت اما، مجلسی‌‎ها نیز ساکت نبودند و هر روز صدای انتقاد آن‌ها بلندتر از گذشته به گوش می‌رسید.

یازدهم اردیبهشت ماه همین امسال بود که بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 ، از خاک خوردن بیش از 60 هزار خودرو به خانه ملت خبر داد. همان روزها بود که محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها گفت: «صدها میلیارد تومان پول سرازیر جیب دلالان خودرو شده است و افزایش قیمت لجام گسیخته چهارچرخ ها که نارضایتی شدید مردم را به دنبال دارد، قابل توجیه و پذیرفتنی نیست.»

اوایل اردیبهشت ماه همین امسال، یکی دیگر از اعضای مجلس گفته بود: «شاهد افزایش قیمت ساعتی و لحظه ای قیمت خودرو و برخی اقلام مورد نیاز مردم هستیم و اگر پرایدهای کنونی با تولیدات اولیه مقایسه شود کیفیت آن به صفر رسیده است.»
سیدناصر موسوی لارگانی در این رابطه به خانه ملت گفته بود: «پرایدی که قبلا 5 میلیون بوده و قبل از نوسانات 18 میلیون تومان خرید و فروش می شده اکنون به بالای 50 میلیون تومان رسیده است.»

در میانه این خبرها، هر بار که کارشناسان اقتصادی از بالا بودن تعرفه گمرکی برای واردات خودروهای خارجی گله می‌کردند،حسنی ساسانی، تحلیل‌گر توسعه پایدار، بارها در گفت‌وگو با «همدلی» بر این موضوع تاکید کرده بود که اگر انحصار از بازار خودرو از میان برود و راه برای واردات خودروهای خارجی باز شود تا در شرایط رقابتی خودروسازان ایرانی محصولات خود را روانه بازار کنند، حتما می‌توان امیدوار بود تا التهابات این بازار برای همیشه تمام شود.

این در حالی است که به گفته ساسانی: «اکنون دو شرکت خودروساز ایرانی تنها به این فکر می‌کنند که با تولید خودرو برای مردم کار‌آفرینی کنند و از نیروهای با استعداد برای تولید خوردوهای ایرانی استفاده نمی‎شود.»

هر چه که بود، بر اساس گفته ‌های کارشناسان و واقعیت‌های کف بازار، اتفاقاتی در این بازار افتاده است که گویی بیشترشان بی‌تاثیر از انحصارطلبی بوده و بس. تا اینکه مصوبه مجلسی‌ها در همین هفته از راه رسید تا شاید با واردات خودروهای هیبریدی بدون دریافت تعرفه، خودروسازان دیگر فرصت گرانتر کردن محصولات خود را نداشته باشند.

مشابه همین مصوبه چند وقت پیش بود که توسط حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن، مطرح شد که در پست اینستاگرامی خود نوشته بود باید با شکستن انحصار راه برای واردات خودروهای دست دوم خارجی باز شود. تا اینکه انتشار این اخبار باعث ایجاد موجی از واکنش‌ها از سوی مردم در فضای مجازی شد. چند روز پیش وقتی، مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای واردات خودروهای هیبریدی را معاف از پرداخت کرد، کاربران بسیاری از سایت‌های خبری در بخش نظرات، به این مصوبه واکنش نشان دادند. سوال این بود که آیا آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی، می‌تواند قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهد؟

نگاهی به نظرات مردم در سایت‌های مختلف حکایت از این دارد که بسیاری از مردم با آزاد شدن واردات خودروهای خارجی و شکسته شدن انحصار موافق هستند و بر این باور هستند که این مصوبه می‌تواند در شکستن قیمت‌ها موثر باشد.

هر چند در این زمینه اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد و برخی از کاربران بر این باور هستند که انحصار شرکت‌های خودروسازی به قدری است که این راهکار نیز پاسخگو نخواهد بود. این در حالی است که بسیاری از مردم بر این باور هستند که جای خالی این مصوبه در بازار خودرو از سال‌های گذشته تاکنون احساس می‌شده و ای کاش نمایندگان مجلس کمی زودتر این طرح را راهی مجلس می‌کردند.

هر چه که هست آنچه که بسیاری از مردم و دست‌ اندرکاران اقتصادی بر آن باور دارند این است که باید واردات خودروهای دست دوم خارجی و هیبریدی آزاد شود. حتی برخی از مردم در بخش نظرات سایت ‌های خبری نوشته‌اند که با واردات خودروهای هیبریدی و برقی زمینه برای کاهش مصرف سوخت نیز فراهم خواهد شد و به نظر می‌رسد که ماجرای پرحاشیه بالا بودن مصرف بنزین در ایران نیز به پایانی خوش برسد.

منبع: روزنامه همدلی؛ 1398،02،31
گروه اطلاع رسانی**9117**9131

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361