دشمن نتوانست صادرات نفت ایران را صفر کند/همچنان نفت می فروشیم

دشمن نتوانست صادرات نفت ایران را صفر کند/همچنان نفت می فروشیم

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن نتوانست صادرات نفت ایران را صفر کند، گفت: همچنان در حال فروش نفت خود هستیم.

دوشنبه 11 آذر 1398 ساعت 21:19

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از مهر 

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری امروز دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸ در بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات، گفت: هر فردی که امروز برای کشور صادرات انجام می‌دهد، انسان شریفی است که خوب تشخیص داده است که در این مقطع، نیاز کشور کجا است و باید به چه کاری بپردازد و بهتر بود که این تجلیل، در روز ملی صادرات که در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، انجام می‌شد؛ ولی اصل پرداختن به صادرات جزو مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دو سال از فشار جدید دولت آمریکا علیه ملت بزرگ ایران می‌گذرد و آمریکایی‌ها بعد از توافق برجام که فضا را برای رشد و توسعه کشور فراهم کرد و در یک تعامل بین‌المللی مناسب قرار گرفتیم، با بهانه تغییر رئیس جمهور در آمریکا، به تمام توافقات پشت پا زدند و برجام را زیر پا گذاشته و با خروج خود از برجام، فشار بسیار سنگین و بی سابقه ای علیه ملت ایران اعمال کردند.

وی تصریح کرد: بیشترین درد در این فشارها به جامعه ایرانی وارد کردند و حتی با صراحت مقامات آمریکایی اعلام کردند که جنگ اقتصادی بزرگی علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهند کرد. البته تصور آنها این بود که در اثر فشار و جنگ اقتصادی، اقتصاد ایران فروپاشی می‌شود و اعتراضات در جامعه شکل خواهد گرفت و در نهایت جمهوری اسلامی ایران فروپایی می شود؛ آنها حتی به فروپاشی تمامیت ارضی ایران هم فکر کرده بودند.

به گفته جهانگیری، بر این مبنا از آذر ۹۶ تا به حال، هر روز فشار آمریکایی ها بر اقتصاد ایران و جمهوری اسلامی اضافه شده است. اینکه حتما یک ارزیابی دقیقی که آیا چنین فشاری در این سطح در تاریخ دنیا وجود دارد که آمریکایی ها و کشورهای تابع آن، علیه یک ملت و دولت در طول دوسال وارد کرده و آثار آن در کشورهای دنیا چطور است، یک مساله مهم است که صاحب نظران و نخبگان کشور باید آن را تحلیل کنند.

وی اظهار داشت: آمریکایی ها به مرحله ای رسیده اند که بانک مرکزی ایران را به خاطر مسائل هسته ای، تحریم کردند و در کنار آن، دوباره این بانک را تحت لوای مبارزه با تروریست، تحت تحریم قرار دادند. بر این اساس مقامات ارشد کشور از مقام معظم رهبری تا وزیر امور خارجه گرفته تا شرکتها را هم در فهرست تحریم قرار داده اند و تمام زمینه های اقتصادی را تحریم کردند.

جهانگیری گفت: دشمن نتوانسته صادرات نفت خام کشور را به صفر برسانند؛ اما تحت فشاری که وارد شد، حتی کشورهای دوست ایران هم که تا به حال جزو نزدیک ترین کشورها در رابطه با ما هستند، جرات اینکه نفت ایران را خریداری کنند، ندارند و ما به روش های دیگری متوسل می شویم تا بتوانیم نفت کشور را بفروشیم.

وی افزود: محصولات اصلی که بخش مهم تامین کننده نیازهای کشور بوده شناسایی شده و بعد از نفت، پتروشیمی را که مهمترین محصول صادراتی پس از نفت است نیز تحت تحریم قرار گرفته است و پس از آن شرکتهای فولادی، مس، آلومینیوم و محصولات آنها را تحریم کرده اند. همچنین بنادر ایران که کشتی ها قرار است پهلو بگیرند، تحریم شده اند و در کنار آن بیمه هایی که کشتی ها را می توانند حرکت دهند، تحریم هستند و از سوی دیگر، اگرچه با سختی صادرات انجام می دهیم، اما بانکها را تحریم کرده اند و به معنای واقعی، تمام گلوگاههای اصلی کار و فعالیت اقتصادی کشور از سوی آمریکایی ها بسته شده است.

جهانگیری گفت: امروز سرفرازانه اعلام می کنیم که ایران سر پای خود ایستاده است و اقتصاد ایران در این دو سال، به غیر از شوک روانی سختی که در ابتدای کار انجام شد، جنگ رسانه ای را نیز پیش رو داشته است. این در حالی است که فضای رسانه ای نیز در ابتدا به ملت ایران شوک وارد کرد و ما هم حتما نتیجه فعالیت های آنها را در اقتصاد خود می بینیم ولی روی پای خود هستیم.

وی افزود: صادرکنندگان کشور نشان دادند که علیرغم اینکه همه مسیرهای صادرات بسته شده و صادرات و کشتیرانی ممنوع است، ولی صادرات رشد داشته است؛ پس در چنین فضایی، دست کسی که موفق می شود که محصول تحریمی را صادر می کند و ارز آن را دریافت کرده و در اختیار اقتصاد کشور قرار می دهد، باید بوسید.

جهانگیری گفت: این دوره در تاریخ ایران نوشته خواهد شد و برخی فریب تحلیل های غلط می خورند؛ در حالیکه عربستان، آمریکا و اسرائیل می خواهد که ایران را زمین بزنند، در حالیکه هر اتفاقی که در ایران می افتد، معنایش این است که همه می خواهند ایران را زمین بزنند.

این عضو کابینه دوازدهم، گفت: صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه، بیش از 16 درصد رشد کرده است، البته بخشی از کاهش صادرات به دلیل قیمت های پایه صادراتی ما است و بخشی دیگر هم البته طبیعی است، چراکه ارزش یک کالای صادراتی در فضای آرام یک قیمت است و در فضای تحریمی قیمت پایین تری دارد. این در حالی است که بیش از 88 میلیون تن صادرات داشته ایم که ریسک آن هم پذیرفته شده است و ارز آن به چرخه اقتصادی برگشته است.

وی افزود: اقتصاد کشور، توانسته روی پای خود بایستد و حیات خود را ادامه داده است، همچنین در کنار این فشار به اقتصاد، آمریکا به زندگی مردم ایران هم فشار وارد کرده است که همه باید بپذیریم، شرایطی که مردم طبقه متوسط و ضعیف ایران در آن قرار گرفته اند، جزو سخت ترین دوران بعد از انقلاب است و حتی در یک دهه 90 بوده است.

معاون اول رئیس جهور گفت: تا سال 91 نیز یک میلیون بشکه صادرات داشتیم، یعنی از محل فروش نفت 68 میلیارد دلار در سال 91 درآمد داشته ایم. اما شوک دوم که در سال 97 و 98 به اقتصاد ایران وارد شد، اگرچه سخت تر بود، اما صادرات نفت تداوم یافت. در عین حال به دلیل تورم، قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است و همزمان دو ماموریت اصلی داریم که اقتصاد کشور را سرپا نگاه داریم و صادرات و تولید را حفظ کنیم تا از اشتغال مراقبت کنیم و در عین حال،

وی افزود: وضع اقتصاد بهتر از آن است که آمریکایی ها خواب آن را دیده بودند، این در حالی است که ما در این بخش روسفید هستیم و فعالان اقتصادی این زمینه را فراهم کرده اند.

جهانگیری گفت: در معیشت مردم باید کار جدی تر کنیم، چراکه ملت ایران خصوص طبقات ضعیف با صبر و تحمل فشارها و سختی ها، این روزها را پشت سر گذاشتند و حاضر نشدند که کمترین حرکتی که نشان دهد کشور و نظام آنها در خطر است، از خود نشان دهند و مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته اند و باید تلاش کرد که برای این بخش هم راهکار داد.

وی افزود: ما باید در زمینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی، سیاست تاب آورانه ای تهیه می کردیم که نقشه راه هر بخش مشخص باشد، این در حالی است که راه حل مسائل اقتصادی کشور بیش از آنکه در راهکارهای اقتصادی باشد، در راهکارهای سیاسی و اجتماعی است و چیزی می تواند کشور را از این شرایط دشوار نجات دهد، همبستگی ملی و انسجام است تا کشور از این دوره عبور داده شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: هیچ کس نباید به دنبال فرصت طلبی بوده و فکر کند که فرصتی برای تسویه حساب پیدا شده است، امروز ایران در خطر است و امریکا و سعودی برنامه برای ایران طراحی کرده اند. با اجماع می تواند تهدید را به فرصت تبدیل کرد. اقتصادی ها هم تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده اند.

وی افزود: ما در این زمینه باید به صورت جدی به افزایش سرمایه اجتماعی کشور کمک کرده و اعتماد و امید مردم را بالا بریم که این مهمترین سرمایه مردم است و همه جریان های سیاسی باید به این بخش کمک کنند. نماد مشارکت مردم هم انتخابات پیش رو است و باید شرایطی را به وجود آورد که همه مردم احساس کنند که در بین کاندیداها، کاندیدای مورد نظرشان وجود دارد؛ پس مشارکت در انتخابات آتی، منافع ملی کشور را تثبیت خواهد کرد. امیدواریم همه این مسیر را طی کنیم.

کد خبر 4786369
محبوبه فکوری

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1746

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1886

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1697

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361