داستان مزارع برق‌خوار

داستان مزارع برق‌خوار

سه شنبه 25 تیر 1398 ساعت 20:39

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از سرپوش 

به گزارش جام جم، داغی هوای تابستان هرساله چالشی برای تأمین برق در ساعات اوج مصرف ایجاد می‌کند و مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی تبدیل به دغدغه اصلی وزارت نیرو و شبکه برق کشور می‌شود. اما امسال موضوع داغ دیگری به این دغدغه اضافه شده است: بیت‌کوین! ارزی دیجیتال که برای تولید آن برق بسیاری مصرف می‌شود.

برخی تحلیلگران دو سال قبل پیش‌بینی کرده بودند این ارز دیجیتال تا سال ۱۳۹۹/ ۲۰۲۰ همه انرژی جهان را مصرف خواهد کرد! به تازگی نیز اخباری از افزایش قابل توجه مصرف برق در کشور به دلیل استخراج بیت‌کوین شنیده شد. آیا در شرایطی که زنگ خطر مصرف برق در برخی شهرها و استان‌ها به صدا درآمده باید در ایران نگران بی برق شدن در این گرمای تابستان به‌دلیل استخراج بیت‌کوین باشیم؟

یک دهه از زمان ارائه بیت‌کوین می‌گذرد. در ابتدا تعداد کاربران و تراکنش‌های انجام ‌شده آن کم بود و مسائل ریاضی که برای رمزنگاری تبادلات آن حل می‌شدند، ساده‌تر. اما الگوریتم‌ها و سازوکارهای این ارز دیجیتال به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که به مرور با گسترده‌تر شدن شبکه بیت‌کوین و افزایش کاربران آن مسائل ریاضی جدیدی که برای رمزنگاری اطلاعات تراکنش‌ها (یا همان استخراج بیت‌کوین) باید حل شود پیچیده‌تر می‌شود. این یعنی حل آنها زمان و قدرت پردازش بالاتری را می‌طلبد که به معنی صرف انرژی برق بیشتر در رایانه‌هایی است که برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شود.

درواقع هنگامی ‌که یک تراکنش بیت‌کوین قرار است انجام شود رایانه‌های مختلف بر سر حل مساله ریاضی طرح‌ شده با یکدیگر رقابت می‌کنند و هرکدام که سریع‌تر موفق به حل آن شود، موفق می‌شود آن تراکنش را ثبت کرده و مقداری بیت‌کوین پاداش بگیرد. هر چه تعداد رایانه‌های شبکه بیشتر شود مساله‌های ریاضی سخت‌تر و رقابت برای به دست آوردن بیت‌کوین جدید شدیدتر می‌شود.

پیچیده‌تر شدن مسائل ریاضی و زمانبرتر شدن و در نتیجه انرژی‌برتر شدن انجام تراکنش‌های بیت‌کوین واقعیتی است که به سازوکار آن بازمی‌گردد و از سال‌ها پیش درباره اثر آن بر مصرف انرژی برق در جهان هشدار داده شده بود. بررسی هفته‌نامه نیوزویک در سال ۲۰۱۷ نشان داده بود مصرف برق برای استخراج بیت‌کوین در آن سال از برق مصرفی ۱۵۹ کشور جهان بیشتر بوده است!

مصرف انرژی شبکه بیت‌کوین در یکی از ماه‌های سال۲۰۱۷ به اندازه ۲۵درصد افزایش پیدا کرد. در آن زمان تحلیلگران پیش‌بینی کردند که اگر آن روند افزایش مصرف انرژی برای استخراج بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کرد، مصرف انرژی شبکه بیت‌کوین تا سال ۲۰۱۹ به اندازه مصرف برق کل ایالات‌متحده می‌شد و تا پایان سال ۲۰۲۰ این مصرف انرژی به اندازه کل مصرف برق جهان می‌شد. البته مشخص است مصرف برق شبکه بیت‌کوین با آن شدت افزایش پیدا نکرد، اما هنوز تهدیدی برای مصرف انرژی برق در جهان است.

بررسی دانشگاه کمبریج می‌گوید مصرف فعلی برق شبکه بیت‌کوین تقریبا برابر با برق مصرفی کشور سوئیس است. به‌دلیل آن‌که تولید برق از سوخت‌های فسیلی مستلزم انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌هایی مانند دی‌اکسیدکربن است که به گرمایش سیاره زمین می‌انجامد، بسیاری از فعالان زیست‌محیطی درباره مضرات فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین برای آب‌وهوای جهان هشدار می‌دهند. پژوهشگران تخمین می‌زنند سالانه ۲۲ میلیون تن دی‌اکسیدکربن به واسطه استخراج بیت‌کوین وارد جو زمین می‌شود.

ممالک بهشت استخراج بیت‌کوین

چون استخراج بیت‌کوین مستلزم توان‌پردازشی بالا و صرف برق است، پس طبیعی است که فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین در کشورهایی که انرژی برق ارزان‌تری دارند، سودآورتر باشد. اکنون کشورهایی در جهان داریم که به دلیل قیمت برق و شرایط اقلیمی و قوانین حاکم بر آنها به عنوان بهشت استخراج بیت‌کوین شناخته می‌شوند. معروف‌ترین اینها کشور ایسلند است. بخش زیادی از مساحت ایسلند را آتشفشان‌ها تشکیل داده‌اند و برای تولید برق در این کشور از روش زمین گرمایی استفاده می‌شود؛ یعنی از گرمای لایه‌های زیرین زمین به‌دلیل وجود آتش‌فشان‌ها برای جوش آوردن آب و تولید بخار و گرداندن ژنراتورها استفاده می‌شود.

استفاده از فناوری زمین گرمایی باعث شده است قیمت برق در ایسلند نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ارزان‌تر باشد. علاوه بر مصرف برق برای انجام پردازش‌های رایانه‌ای، خنک‌کردن پردازشگرها در مزرعه‌های استخراج بیت‌کوین نیازمند صرف انرژی است. اقلیم سردسیر ایسلند باعث می‌شود در این کشور انرژی کم‌تری برای خنک کردن پردازنده‌ها در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر لازم باشد.

این شرایط باعث شده است فعالیت بسیار گسترده‌ای برای استخراج بیت‌کوین در ایسلند انجام شود و برق مصرف‌شده برای این کار به صورت شگفت‌آوری از برق مصرفی در خانه‌های آن کشور بیش‌تر باشد! یعنی نیروگاه‌های کشور ایسلند که حدود ۳۴۰ هزار نفر جمعیت دارد، بیش از آنکه برای شهروندان برق تولید کنند، در خدمت مزارع استخراج بیت‌کوین هستند. اما به تازگی اخباری از تصمیم ایسلند برای محدودکردن فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین در این کشور برای مقابله با رشد بی‌رویه مصرف برق و آلایندگی‌هایش منتشر شده است.

داستان بیت‌کوین در ایران

تابستان امسال همزمان با گرم شدن هوا و افزایش مصرف برق، تب بحث استخراج بیت‌کوین و حواشی آن در کشورمان بالا گرفت. خبرهایی درباره شناسایی برخی مراکز استخراج گسترده بیت‌کوین و همچنین کشف تعداد قابل‌توجهی از ادوات و پردازنده‌های واردشده مورداستفاده برای استخراج ارز دیجیتال در روزهای اخیر پربسامد بود. همچنین اظهارنظرهای مختلفی از مسؤولان نشان می‌دهد بحث استخراج بیت‌کوین در ایران جدی است.

قیمت حامل‌های انرژی یعنی سوخت‌هایی مانند بنزین، گاز و گازوئیل و همچنین برق در ایران نسبت به قیمت‌های جهانی ارزان است.

یارانه بسیار قابل‌توجهی به تولید برق در کشورمان اختصاص داده می‌شود. گرم‌بودن اقلیم بسیاری از مناطق کشور باعث احتساب ارزان‌تر برق در تابستان برای استفاده راحت‌تر شهروندان از وسایل سرمایشی می‌شود و همچنین برای حمایت از برخی مراکز صنعتی و کشاورزی یا آموزشی و فرهنگی، برق این مراکز با تعرفه پایین‌تری محاسبه می‌شود.

این ارزان بودن برق باعث می‌شود ایران به هدف جذابی برای فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین تبدیل شود. در این میان حتی اخباری درباره احتمال سوءاستفاده از تعرفه پایین و بعضا رایگان برق مدارس برای استخراج بیت‌کوین به گوش رسید. در حال حاضر میانگین قیمت استخراج هر بیت‌کوین در جهان حدود ۷۰۰۰دلار تخمین زده می‌شود اما برآوردها می‌گوید که هزینه استخراج هر بیت‌کوین در ایران فقط ۲۷۰۰دلار درمی‌آید؛ یعنی کمتر از ۴۰ درصد قیمت جهانی! این موضوع باعث شده است که مسؤولان وزارت نیرو و صنعت برق درصدد تصویب تعرفه جدیدی برای کنترل فعالیت‌های استخراج بیت کوین در کشور باشند. محاسبه قیمت برق به نرخ صادراتی آن یکی از پیشنهادهای مطرح‌شده بوده است.

راهکار جلوگیری از خاموشی‌ها

سخنگوی صنعت برق می‌گوید در حال حاضر ۵۰۰ مگاوات از توان شبکه را فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین مصرف می‌کنند که توانی قابل‌توجه و به اندازه یک نیروگاه است. اما اگر مصرف برق در استخراج بیت‌کوین فقط محدود به همین مقدار باشد، ادعاهایی که درباره افزایش ۷ درصدی مصرف برق به‌دلیل فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین مطرح می‌شود، درست نیست و اغراق زیادی در آن وجود دارد.

در این میان به نظر می‌رسد جدا از تعیین تعرفه مناسب و ضابطه‌مند کردن فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین در کشور، این فعالیت‌ها باید در ماه‌های گرم سال محدودیت زمانی نیز داشته باشد. ساعات اوج مصرف برق در تابستان‌ها به‌دلیل استفاده از خنک‌کننده‌ها بین ساعات ۱۲ تا ۱۶ است. به دلیل کمبود ظرفیت رزرو و نزدیک شدن شبکه به حداکثر توان قابل تأمین خود در این ساعت‌ها باید با اعمال ضوابطی بر مزارع استخراج بیت‌کوین، فعالیت‌های استخراج بیت‌کوین در این زمان‌ها محدود شود تا شاهد خاموشی برق در برخی مناطق کشور نباشیم.

به بیت‌کوین به چشم یک فرصت نگاه کنیم

به نظر می‌رسد هنوز برای قانونی‌بودن یا نبودن فعالیت استخراج بیت‌کوین در کشور مصوبه روشنی از سوی نهادهای قانونی به صورت رسمی و با ضمانت اجرایی اعلام نشده است.

گشتی در دنیای خبرها در یک دهه اخیر نشان می‌دهد دولت و به‌ویژه وزارت نیرو و در کل جامعه ما در مورد بیت‌کوین نیز به شیوه سنتی چهار قرن اخیرمان در برخورد با پدیده‌های جدید در دنیای مدرن برخورد کرده‌ایم: ابتدا نادیده‌اش گرفتیم و وانمود کردیم پدیده‌ای مربوط به خارج از مرزهای ایران است، سپس استخراجش در کشور را انکار کردیم، بعد در حالی که خیلی نمی‌دانستیم ماهیت و ابعاد پدیده بیت‌کوین در چه حد است، فعالیت برای استخراج بیت‌کوین را ممنوع اعلام کردیم و سرانجام حالا که فعالیت زیرزمینی استخراج بیت‌کوین به تهدیدی برای صنعت برق کشور تبدیل شده، وجودش را پذیرفته‌ایم و می‌خواهیم فعالیت در این زمینه را با اعمال ضوابطی قانونی یا غیرقانونی اعلام کنیم.

با این حال هنوز دیر نشده و در شرایط سخت تحریم‌های نفتی و ارزی، اگر ضوابط روشنی برای استخراج بیت‌کوین با برق بدون یارانه یا بهره‌گیری از برق تولیدشده با انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی در مزارعی در پهنه گسترده کویر و بهره‌مند از آفتاب تصویب شود، استخراج بیت‌کوین در کشور و تبدیل آن به دیگر ارزها می‌تواند در نهایت به نفع اقتصاد ملی تمام شود و ابزار فناورانه خوبی برای دورزدن تحریم‌ها و تقویت اقتصاد ملی باشد؛ چیزی که هم می‌تواند برای صنعت برق کشور درآمدزا باشد و هم سهمی قانونی از مزایای اقتصادی این پدیده جهانی نصیب فعالانش در کشور کند.

بدیهی است که قبل از تصمیم و اقدام عملی در این زمینه، باید جنبه‌های فقهی، قانونی و فرهنگی این ماجرا در نظر گرفته شود و اگر قرار است از ارز دیجیتال در بخش‌هایی از اقتصاد کشور استفاده شود، این اتفاق منجر به از بین رفتن فرهنگ کار و تولید در کشور نشود.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1805

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1966

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1771

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361