حاکمیت قانون یا حکومت با قانون؟

حاکمیت قانون یا حکومت با قانون؟

دنیای اقتصاد : در حالی که چارچوب حقوقی قانون مهم‌ترین جایگاه برای احقاق حق عمومی است، در برخی مواقع حکومت‌ها از قانون به‌عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی و بعضا مخالف قانون استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که سوی مقابل حاکمیت قانون، «حکومت با قانون» است. وضعیتی که ابتدایی‌ترین اثر آن بر اقتصاد کاهش انگیزه فعالان بالقوه اقتصادی برای ورود به صحنه اقتصادی و نیز به هم زدن فضای رقابتی در عرصه تولید است.

شنبه 24 آذر 1397 ساعت 12:26

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

حاکمیت قانون یا حکومت با قانون؟

به همین واسطه برخی از پژوهش‌های علمی در بررسی آثار سوء «حکومت با استفاده از قانون»، اقتصاد را به‌عنوان قربانی اصلی سوء استفاده از قانون می‌دانند. بررسی‌های نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که حاکمیت قانون مهم‌ترین پیش‌نیاز برای تحقق رقابت عادلانه و بروز کارآیی در اقتصاد است. به همین دلیل بین متغیرهای معرف سطح حاکمیت قانون و نرخ رشد اقتصادی در کشورهای مختلف همبستگی بالایی مشاهده می‌شود. این در حالی است که فساد، بی‌تحرکی اقتصاد، فرسایش سرمایه اجتماعی و بحران‌های سیاسی و اجتماعی همگی در سایه حکومت با استفاده از قانون احتمال بروز بالاتری خواهند داشت.

اساسی‌ترین قانون

امروزه این فرضیه که رشد و توسعه از یک حاکمیت «خوب» شروع می‌شود، به یک اصل مورد توافق در بین بسیاری از خبرگان اقتصاد بدل شده‌است. به همین واسطه «حاکمیت قانون» به‌عنوان زیربنای رابطه بین دولت و شهروندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌است. موسسات پژوهشی بین‌المللی نیز در بررسی کیفیت حکمرانی در کشورهای مختلف بالاترین وزن را برای شاخص «حاکمیت قانون» در نظر می‌گیرند. این شاخص همچنین در تحلیل «وضعیت کسب و کار» در کشورهای مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

می‌توان گفت که تمامی ضوابط حاکم بین نهادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در یک کشور به نوعی از اصل حاکمیت قانون نشات گرفته‌است. حاکمیت قانون به این معناست که تمامی افراد، نهادها و حتی حکومت، تمام رفتارهای خود را بر مبنای اصول شناخته‌شده حقوقی تنظیم می‌کنند. بنابراین در صورت حاکمیت قانون، هیچ فردی در مقامی بالاتر از قانون قرار نمی‌گیرد. در چنین شرایطی موجودیت‌های مختلف در یک کشور رفتار خود را در چارچوب این نظام حقوقی تنظیم می‌کنند. حاکمیت قانون برای بقا و رشد کسب‌وکارها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که افراد تنها در حضور چارچوب قانونی فراگیر و قدرتمند انگیزه ایجاد و توسعه‌ کسب و کار را خواهند داشت، چرا که کمتر کسی در کشوری که حکومت آن به‌طور مداوم خط قرمز قانون را پشت سر بگذارد یا با فرکانس بالایی اقدام به تغییر آن کند، ریسک ناشی از خلأ حکمرانی قانون را به جان می‌خرد. حقوقدانان عقیده‌ دارند مهم‌ترین پیش‌نیاز حاکمیت قانون یک دستگاه قدرتمند، منصف و مستقل قضایی است که دارای اختیار و اقتدار لازم مقابله با هر نوع قانون‌شکنی در کشور باشد. در واقع در سرزمین حاکمیت قانون، قوه قضائیه بر مبنای قانون صریح (و نه تفسیر به رای قانون) بین تمام افراد جامعه به شیوه یکسان و بر مبنای قانون حکم می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین اصول تحقق عدالت که به‌عنوان یک «اصل» توصیف می‌شود، سنگ‌بنایی به نام «حاکمیت قانون» است.

بررسی پژوهش‌های علمی موسسات بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران از نظر شاخص «حاکمیت قانون» در وضعیت مناسبی نیست به نحوی که طی سال‌های مختلف و با وجود بهبود رتبه در سال‌های اخیر همواره در دو دهک پایین کشورها از نظر این شاخص قرار داشته است. اگرچه نگاه این موسسات به ایران آغشته به انگیزه‌های سیاسی است اما یک مقایسه سطحی نیز، به خوبی شکاف بین سطح حاکمیت قانون در ایران و برخی کشورهای توسعه‌یافته را مشخص می‌کند.

بی قانونی با قانون

اگرچه قانون همواره به‌عنوان یک پناهگاه امن عمومی در ذهن تصویر می‌شود، اما در برخی موارد حکومت‌ها از قانون به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. در واقع در چنین شرایطی دیگر «بایدها» و «نبایدها»ی صریح قانون نیستند که تعیین‌کننده قواعد بازی در یک کشور هستند، بلکه در بسیاری موارد حکومت با بهانه‌هایی چون «شرایط اضطراری» یا «نیاز ضروری» از قانون در جهت اهداف سیاسی و بعضا غیرقانونی خود استفاده می‌کند. وضعیت روسیه پس از قدرت گرفتن الیگارش‌ها به خوبی نشان‌دهنده سرنوشت وجود چنین رویکردی در رابطه بین حکومت و شهروندان است.

می‌توان اقتصاد را مهم‌ترین قربانی «بی‌قانونی با محوریت قانون» دانست. وقتی تکیه‌گاه قانونی قابل قبولی وجود نداشته باشد، حقوق قانونی نیز به صراحت قابل تعریف نخواهد بود، در نتیجه این موضوع که حکومت یا نهادهای دارای قدرت به حقوق حاصل از فعالیت اقتصادی قانونی دست‌اندازی کنند همواره به‌عنوان یک احتمال وجود دارد. افزون بر این در نبود قانونی صریح و همه‌شمول، فرصت‌های ویژه مانع از شکل‌گیری محیط رقابتی برای بروز بازیگران کارآ خواهد شد. پس بی‌قانونی هم انگیزه رقابت را خواهد کشت و هم تخصیص منابع و فرصت‌ها را با انحراف زیادی روبه‌رو خواهد کرد. رویه‌ای که هم مخالف عدالت اجتماعی و هم فرساینده رفاه عمومی است. بر مبنای بررسی‌های بانک جهانی رابطه معکوسی بین سطح فساد و میزان حاکمیت قانون در کشورهای مختلف وجود دارد. بانک جهانی حاکمیت قانون و افزایش شفافیت را به‌عنوان دو بال گریز از فساد سیستماتیک معرفی کرده‌است. بر مبنای بررسی‌های بازوی پژوهشی مجلس نیز به نظر می‌رسد بین حاکمیت قانون و سطح رشد اقتصادی در کشورهای مختلف همبستگی بالایی وجود دارد. شواهد آماری راوی این همبستگی تقویت‌کننده این فرضیه است که در حضور حاکمیت قانون، محیط کسب و کار امکان بیشتری برای مشارکت فعالان اقتصادی در مسیر رشد و توسعه فراهم می‌آورد. این در حالی است که در خلأ این اصل اساسی میدان اقتصاد به جای صحنه بروز قدرت ناشی از بهره‌وری و خلاقیت، به صحنه عبرت‌گیری فعالان اقتصادی تبدیل خواهد شد. در چنین وضعیتی دولت‌ها به بهانه شرایط اضطراری به خود این اجازه را می‌دهند که فعالان اقتصادی را که از طرق قانونی  به کسب مال پرداخته‌اند در معرض اتهام قرار دهند. در چنین شرایطی قانون به جای بستر‌سازی برای امنیت می‌تواند موجب ایجاد حس ناامنی شود. این حس ناامنی در واقع با افزایش ریسک مورد انتظار فعالان اقتصادی، بخش کمتری از سرمایه‌گذاران را متقاعد به حضور در فعالیت اقتصادی خواهد کرد.

حاکمیت قانون پل ارتباط با حکومت

به عقیده کارشناسان فقدان حاکمیت قانون نه تنها از بین برنده انگیزه‌های اقتصادی بلکه نیروی دافعه‌ای برای حضور و نقش‌آفرینی سرمایه‌اجتماعی است. در ادبیات اقتصادی مدرن وجود سرمایه اجتماعی قابل اتکا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های توسعه پایدار مطرح است تا جایی که کشورهایی مانند سنگاپور در اسناد بالادستی خود بیشترین تمرکز را بر توسعه سرمایه اجتماعی استوار کرده‌اند. تقریبا همه صاحب‌نظران نظریه ســرمایه اجتماعی به‌نوعی به این موضوع اشاره کرده‌اند که سرمایه اجتماعــی به‌همان اندازه که می‌تواند کنش جمعــی را در تعقیب اهداف جمعی مثبت تحریک و تسهیل کند، می‌تواند به‌تسهیل کنش جمعی در راستای منافع گروهی و باندی بینجامد. چنین شــرایطی به‌ویژه در وضعیت‌هایی که جامعه دچار اشکال مختلف نابرابری و به خصوص نابرابری حقوقی است می‌تواند موجب تفکیک سرمایه‌های اجتماعی شود. به عقیده کارشناسان علوم اجتماعی حذف شکاف‌ها و ملاحظات خاص حقوقی و قضایی یکی از مهم‌ترین دلایل حذف مرزهای تفکیک‌کننده مجموعه سرمایه اجتماعی است.

اقتصاد ایران در حال حاضر در فقدان حاکمیت صریح قانون از آثار سوئی چون ریسک بالای فعالیت اقتصادی، نااطمینانی حاصل از ملاحظات خاص، نبود بستر رقابت برابر و مبتنی بر کارآیی، فساد و فرسایش انگیزه مشارکت اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برد. مختصات ناگواری که می‌تواند بهترین سیاست‌های اقتصادی را به‌چالش بکشد. وضعیتی که کمتر از نیم قرن پیش با شدت بیشتری در کشورهایی مانند مالزی و سنگاپور و کمتر از یک دهه پیش به وضوح در کشوری مانند گرجستان قابل مشاهده بود. افزایش صراحت قانون، اقتدار و استقلال قوه قضائیه و نهادهای کاشف فعالیت‌های مجرمانه و شفاف‌سازی تصمیمات مرتبط با حقوق عمومی راهکارهایی بود که مختصات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشورها را در کمتر از یک دهه به‌طور کلی تغییر داد.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361