جزئیات مکالمه خلبان و کمک‌خلبان ATR تهران - یاسوج

جزئیات مکالمه خلبان و کمک‌خلبان ATR تهران - یاسوج

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تحقق هدف کاهش تلفات سوانح رانندگی به ۹۰۰۰ نفر در ۱۰ سال بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، گفت: خودروسازان هم با لابی‌گری قوی، مانع از اجرای بسیاری از قوانین می‌شوند.

یکشنبه 21 مرداد 1397 ساعت 21:17

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نشست خبری معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با حضور اصحاب رسانه بعدازظهر امروز در صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران استادیوی رادیو گفت‌وگو برگزار شد. 

در این نشست، مهرداد تقی‌زاده اظهار داشت: در کشور ما از ده‌ها سال پیش تاکنون اتفاقاتی در حمل و نقل برون و درون‌شهری رخ داده و منجر شده است شهرها و کشورهای ما خودرومحور شوند و این به معنای افزایش آلودگی هوا، افزایش ترافیک، افزایش سوانح رانندگی و رشد تلفات تصادفات است.  

وی ادامه داد: اگر افراد جامعه‌ای برای سفرهای خود اعم از درون و برون‌شهری حمل و نقل شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح دهند، این یعنی آن جامعه خودرومحور است که برای آن کشور یک خطر محسوب می‌شود. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: البته مردم ما بی تقصیرترین عامل در ایجاد خودرو محوری هستند؛ هنر مدیران کشوری در زمینه حمل و نقل باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که مردم در سنجش‌های خود بفهمند اگر ناوگان عمومی را برای سفر انتخاب کنند موفق‌تر خواهند بود. 

تقی‌زاده اظهار داشت: روزانه تعداد زیادی خودرو از شهرهای اقماری به سمت شهرهای بزرگ حرکت می‌کنند و موجب ایجاد ترافیک رفت و برگشت و همچنین افزایش ترافیک شهری می‌شوند. 

وی ایجاد قطارهای حومه‌ای را یکی از راهکارهای کاهش ترافیک و کاهش سوانح رانندگی عنوان کرد و گفت: در ایران از سال ۹۲ حمل و نقل حومه‌ای مورد توجه قرار گرفت. 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پیش‌بینی افزایش و سوانح و تلفات رانندگی از سال ۹۷ و تبدیل سیر صعودی به سیر نزولی تصادفات و برنامه وزارت راه و شهرسازی در این حوزه اظهار داشت: در کارگروهی در حوزه معاونت حمل و نقل پیش‌بینی کردیم که از سال ۹۶ آمار جانباختگان سوانح رانندگی که تاکنون روند نزولی داشت ثابت می‌شود و از سال ۹۷ سیر صعودی به خود می‌گیرد. 

تقی‌زاده افزود: با این حال از سال ۹۶ افزایش ۱.۵ درصدی سوانح رانندگی را شاهد بودیم و امسال هم تاکنون ۵ درصد افزایش تلفات سوانح رانندگی داشتیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ در این راستا نقشه راه ایمنی راه‌های کشور را تهیه کردیم، در یک افق ۱۰ ساله تعداد جانباختگان سوانح رانندگی به ۹ هزار نفر کاهش یابد؛ اگر طبق برنامه پیش برویم، تعداد جانباختگان از ۱۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۶ به ۹ هزار نفر کاهش خواهد یافت. 

وی توضیح داد: صنعت و معادن در کشور در  حال گسترش هستند، میزان بار هم در حال افزایش است و در چند سال آینده ۲۴۰ میلیون تن بار معدنی و صنعتی داریم.

وی افزود: از سوی دیگر خودرومحوری در کشور ما افزایش یافته و امروز به ۳۰ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت رسیده‌ایم که این رقم در ۱۰ سال آینده ۵۰ میلیون دستگاه خواهد شد. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هر چه کشوری خودرومحورتر باشد ریسک سوانح رانندگی در آن کشور افزایش می‌یابد. 

تقی‌زاده افزود: به هر حال تلاش می‌کنیم این نقشه راه ایمنی راه‌های کشور در چند هفته آینده در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شود و سپس در دولت و مجلس مصوب شود. 

وی اظهار داشت:‌ بودجه مورد نیاز برای اجرای این نقشه راه در ۱۰ سال، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که البته باید تورم سالانه هم مشمول آن شود. 

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل بروز سوانح رانندگی خطای انسانی است، گفت: البته موضوع نگهداری جاده‌ها هم قابل توجه است، وقتی ۲۰ درصد بودجه نگهداری یک راه اختصاص می‌یابد، قطعا سازمان راهداری هم در اندازه همان ۲۰ درصد بهسازی جاده‌ها انجام می‌شود. 

* لزوم کاهش قیمت خودرو و واقعی‌سازی نرخ سوخت؛ خودروسازها همه جا لابی می‌کنند

وی با بیان اینکه مطالعاتی در حوزه خودرو در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی انجام شده است، گفت: به عنوان مثال عنوان شده است که پراید ارابه مرگ است و طبق مطالعات ما باید پراید در دسته‌بندی خودروهای شهری باشد و سرعت آن طبق خودروهای شهری تنظیم شود. 

وی با بیان اینکه قیمت خودرو در کشور ما بسیار گران است، اظهار داشت: در آینده وضعیت خودرومحوری ما به همین وضعیت ادامه می‌یابد. 

وی توضیح داد: وقتی قیمت هواپیما در مسیر تهران - مشهد برای یک خانواده چهار نفره، رفت و برگشت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، یا قیمت قطار برای همان خانواده ۸۰۰ هزار تومان رفت و برگشت تمام شود، بنابراین این خانواده ترجیح می‌دهد با ۱۰۰ هزار تومان بنزین این مسیر را با خودروی شخصی طی کند و این ارزانی سوخت و گرانی خودرو در کشور ما فاجعه است. 

وی تأکید کرد: ارزان نگه داشتن قیمت بنزین یعنی کمک کردن به مردم برای بیماری سرطان و آسم، بهتر است دولت‌ها برای کمک به مردم قیمت خودرو را کاهش دهند. اگر قیمت خودروها نصف شود، مردم با افزایش قیمت بنزین مشکلی نخواهند داشت. 

وی ادامه داد: قیمت بنزین در کشور ما خط قرمز شده است، در همه دنیا سوخت گران و خودرو ارزان است، اما می‌خواهیم سوخت ارزان و خودرو گران بماند زیرا می‌ترسیم اگر سوخت را گران کنیم به اعتراض مردم بینجامد، در حالی که اگر قیمت خودرو نصف شود و چند ماه بعد از کاهش قیمت خودرو، سوخت را به نرخ واقعی نزدیک کنیم، مردم رضایت هم خواهند داشت. 

تقی‌زاده ادامه داد: متأسفانه خودروسازهای ما لابی‌گری قوی‌ای دارند، می‌توانند ضوابط را تغییر دهند یا اجازه ندهند قانونی اجرا شود، می‌توانند به راحتی مسئولان را تغییر دهند، اما بالاخره یکی باید حرف حق را بگوید. 

وی افزود: در دنیا همه تعجب می‌کنند که در کشور ما خودرو اینقدر گران و سوخت ارزان است، باید روش‌ها تغییر یابد، وگرنه خودرو محور باقی می‌مانیم. 

* قیمت گران کامیون و تأثیر آن در افزایش قیمت بار

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در کشور ما قیمت ناوگان سنگین هم بسیار گرانتر از دیگر کشورهاست و این موجب می‌شود این قیمت در حمل بار نیز مؤثر باشد و مالک کامیون هم دائما زیر بار قرض باشد. 

وی گفت: در اغلب کشورها خودرو ارزان و هزینه استفاده از خودرو گران است. خودروها عوارض سوخت، عوارض عبور از پل، عوارض عبور از آزادراه، هزینه بیمه و... دارند. ما معتقدیم که باید قیمت خودرو کاهش یابد. 

* کاهش قیمت بلیط هواپیما در صورت اختصاص ارز دولتی به ایرلاین‌ها

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از آنکه بانک مرکزی اعلام کرد نمی‌تواند ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی بدهد، اعلام شد که شرکت‌ها باید امورات خود را بگذرانند یا تعطیل کنند. 

وی افزود: در جلسه‌ای که با رئیس سازمان هواپیمایی کشور داشتیم، اعلام شد که اگر ارز دولتی به ایرلاین‌ها اختصاص یابد، نرخ بلیط به قیمت‌های قبلی برمی‌گردد. 

* قرارداد ایرباس و بوئینگ با هما لغو نشده است

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ایرباس و بوئینگ گفت:‌ این قراردادها لغو نشده است و به قوت خود باقی است، اما به علت تحریم‌ها مسکوت مانده است. 

* مهارت خلبان ATR تهران - یاسوج عامل بروز سانحه؛ خلبان به تذکرها بها نداد

تقی‌زاده که عضویت شورای عالی هواپیماها را نیز برعهده دارد، درباره علت وقوع سانحه هواپیمای تهران - یاسوج و موضوع خطای خلبان گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع نظردهی درباره علت سوانح اعلام کرده است که مقصر اصلی سانحه خلبان بوده است، البته خلبان مهارت داشته است، اما عنوان شد که همین مهارتش موجب بروز سانحه شده است.  

وی توضیح داد: در بازخوانی نوار جعبه سیاه هواپیما، کمک خلبان به خلبان اعلام می‌کند که شرایط آب و هوایی مناسب نیست و بهتر است به فرودگاه جایگزین برویم یا به فرودگاه مهرآباد برگردیم، در حالی که خلبان اعلام می‌کند که به فرودگاه یاسوج می‌رویم. 

* اعتراض مسئولان قم به عبور قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان از داخل شهر و نزدیکی جمکران

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان اظهار داشت: این پروژه از سمت تهران و اصفهان در حال ساخت است، زیرسازی‌ها در حال انجام است،‌ اما در ایستگاه قم با مشکل مواجه شدیم.

وی توضیح داد:‌در اغلب کشورهای دنیا وقتی قطار سریع‌السیر از جوار شهری می‌گذرد، شهردار آن شهر تلاش می‌کند این قطار را به درون شهر وارد کند، اما در قم، مقامات محلی مانع شدند که این قطار ایستگاهی درون شهر داشته باشد و این پروژه را به تعویق انداخته است. 

وی افزود: قطعا برای وزارت راه و شهرسازی ساخت ایستگاهی در خ ارج از شهر قم و عدم عبور قطار از داخل شهر قم کم‌هزینه‌تر است، اما در همه جای دنیا قطار سریع‌السیر از داخل شهرها عبور می‌کند، بنابراین فعلا منتظر ماندیم و پروژه از تهران و اصفهان شروع کردیم. 

* واگذاری خطوط ریلی به راه‌آهن و قدرت گرفتن شرکت ساخت در توسعه آزادراه‌ها

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حدود ۲۵ سال پیش خطوط ریلی در راه‌آهن ساخته می‌شد، اما پس از آن بخشی و سپس معاونتی در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت تا احداث خطوط ریلی را برعهده بگیرد که همان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است. 

وی ادامه داد: شرکت ساخت چون فقط وظیفه ساخت را برعهده داشت، تلاش می‌کرد پروژه‌هایی که زودتر و ارزانتر تمام می‌شود در اولویت باشند، به عنوان مثال ایستگاه راه‌آهن همدان را ۱۵ کیلومتر خارج از شهر همدان ساختند، در حالی که وزیر راه معتقد است این ایستگاه‌ها باید به داخل شهر برود که بالاخره قرار شد ساخت برخی خطوط ریلی به راه‌آهن سپرده شود و شرکت ساخت بر ساخت آزادراه‌ها پررنگ‌تر باشد. 

وی افزود: همچنین کمیته مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت. 

* کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی در سفرهای برون‌شهری

وی با ابراز تأسف از کاهش استقبال از حمل و نقل عمومی در سفرهای برون‌شهری طی سالهای اخیر گفت: میزان جابجایی مسافر با اتوبوس برون‌شهری در سال ۸۸ عدد ۲۶۷ میلیون نفر بود که در سال ۹۶ به ۱۵۵ میلیون نفر کاهش یافت. 

تقی‌زاده اظهار داشت: در بخش ریلی نیز در سال ۸۹ تعداد ۲۸ میلیون مسافر توسط قطار جابجا شدد که این رقم در سال ۹۶ به ۲۴ میلیون نفر رسید و در واقع تقاضای سفر به سمت جاده‌ای سوق یافت.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361