جام‌جهانی کسب‌وکارهای دیجیتال

جام‌جهانی کسب‌وکارهای دیجیتال

مترجم: مهدی نیکوئی منبع: hbr : پژوهش سالانه بانک جهانی روی فعالیت کسب‌وکارها گاهی به‌عنوان «جام جهانی» یا «المپیک» دولت‌هایی خوانده می‌شود که برای جذب کسب‌وکارها به رقابت می‌پردازند. رده‌بندی حاصل از این پژوهش به بررسی این موضوع می‌پردازد که با توجه به قوانین و مقررات هر کشور، فعالیت کسب‌وکارها تا چه اندازه در آنها راحت است. اما مهم‌تر آنکه الهام‌بخش کشورها برای بهبود قوانین و مقرراتشان است و تاکنون ۳۵۰۰ اصلاح و بهبود مقررات در ۱۹۰ کشور جهان از آن نشات گرفته است. در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، رقم اصلاحات قوانین به رکورد ۳۱۴ مورد در ۱۲۸ کشور رسید.

دوشنبه 25 شهریور 1398 ساعت 7:45

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

جام‌جهانی کسب‌وکارهای دیجیتال

هر چند این توجه به نقش سیاستگذاری در فعالیت کسب‌وکارها، تحسین‌برانگیز است، موضوعی مورد کم‌توجهی قرار گرفته است: سهولت یا دشواری فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال. ما قصد داریم که با پژوهش انجام شده روی ۴۲ کشور، به پر کردن این خلأ بپردازیم. این کشورها به دلیل اهمیتشان در کسب‌وکارهای دیجیتال و وجود داده‌های گسترده انتخاب شدند. ما پی بردیم که فضای کسب‌وکار دیجیتال نیازمند توجه متمایز سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها است. ارزیابی ما به دنبال تکمیل پژوهش بانک جهانی است؛ با این هدف، شالوده‌ای برای تصمیم‌گیرندگان سیاست فراهم می‌کند تا کشورها را نه فقط براساس دوستدار کسب‌وکارهای «سنتی» بودن، بلکه براساس عوامل اثرگذار بر فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال هم بسنجند. هرچند تمام کسب‌وکارها به شکلی از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، تعریف ما از «کسب‌وکار دیجیتال» آن دسته از کسب‌وکارهایی است که بستری از دیجیتال به‌عنوان هسته مدل کسب‌وکار خود دارند. ما چهار بستر دیجیتال اساسی را تحلیل کردیم: بسترهای تجارت الکترونیک (مانند آمازون و ای‌بی1)، بسترهای رسانه دیجیتال (مانند یوتیوب و نتفلیکس)، بسترهای اقتصاد اشتراکی2 (مانند اوبر و ایر‌بی‌ان‌بی3) و بسترهای آزاد آنلاین (مانند آپورک4 و تاپتال5).

جای بحث ندارد که کسب‌وکارهای دیجیتال، یکی از مهم‌ترین بخش‌های پویا و درحال رشد اقتصادهای بزرگ هستند. به‌عنوان مثال، بنابر آمارهای رسمی آمریکا، اقتصاد دیجیتال این کشور در ۱۱ سال منتهی به ۲۰۱۶، رشدی سه‌برابری نسبت به رشد کل اقتصاد آن داشته است. کسب‌وکارهای دیجیتال با شرایط خاص خود مواجه هستند، بازارشان اوضاع متفاوتی دارد و گاهی باید با محدودیت‌ها و مقررات تدوین شده برای کسب‌وکارهای عادی فعالیت کنند. در این میان، چالش‌هایی هم برای دولت‌ها به دنبال دارند که شامل مواردی مانند امنیت اطلاعات و حفاظت از حریم شخصی می‌شود. تمام این موارد بر سهولت فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال اثر می‌گذارد. در این میان، برخی اوقات این کسب‌وکارها اهمیت ویژه‌ای برای دولت‌ها پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال به رقابت‌های آمریکا و چین توجه کنید. بسیاری از کسب‌وکارهای دیجیتال جهانی آمریکا از راه یافتن به بازار چین باز مانده‌اند و در مقابل آمریکا هم برخی از شرکت‌های قدرتمند چین مانند هوآوی را با محدودیت‌هایی مواجه ساخته است.

برای کسب‌وکارهای دیجیتال، علاوه‌بر فضای قوانین و مقررات، مولفه‌های زیرساختی مختلفی اهمیت دارد که برخی از آنها شامل میزان پوشش اینترنت و پهنای باند، وجود نهادهای تولید محتوا، وضعیت سانسور و وجود استعدادهای انسانی است. به‌رغم قدرت اقتصاد دیجیتال، تمام این عوامل به خوبی شناخته نشده و برخی از کشورها استفاده مفیدی از آنها نمی‌کنند. ما برای تحلیل و جمع‌بندی این عوامل، ۲۳۶ متغیر را بین ۴۲ کشور مقایسه کردیم. این داده‌ها از ۶۰ منبع مختلف مانند بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد، یورومانیتور و... جمع‌آوری شدند. برای نتیجه‌گیری قابل اتکا‌تر، بستر کسب‌وکار دیجیتال غالب هر کشور (تجارت الکترونیک، رسانه دیجیتال، اقتصاد اشتراکی یا آزاد آنلاین) مشخص شد. امتیاز کل سهولت فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال (EDDB) از ترکیب امتیازات به دست آمده آن بستر دیجیتال و اهرم‌های زیربنایی آن به دست آمد؛ به این صورت که در زیر مشاهده می‌کنید:

بسترهای دیجیتال در مجموع ۵۰ درصد از امتیاز کل را تشکیل دادند (۲۰ درصد تجارت و خرده‌فروشی اینترنتی، ۱۵ درصد رسانه دیجیتال، ۱۰ درصد اقتصاد اشتراکی و ۵ درصد استفاده از پیمانکاران آزاد آنلاین و بامهارت برای تکمیل و تضمین پروژه‌ها).

معیارهای زیربنایی، ۵۰ درصد دیگر امتیازات را تشکیل دادند (۲۵ درصد جریان آزاد و سریع داده‌ها در کشور و اقدام دولت برای انتشار اطلاعات مورد نیاز کسب‌وکارها، ۱۵ درصد وجود نهادهای دیجیتال و آنالوگ مورد نیاز برای فعالیت کسب‌وکارها، ۱۰ درصد نیز امتیاز سهولت فعالیت کسب‌وکارهای بانک جهانی در سال ۲۰۱۹).

در نمودار می‌توانید امتیاز کل (EDDB) ۴۲ کشور و عملکرد آنها در حوزه‌های مختلف را مشاهده کنید.

24 (2)

عملکردهای عالی

برخی کشورها در زمینه سهولت فعالیت کسب‌وکارهای الکترونیک بسیار عالی عمل کرده بودند. ایالات متحده و بریتانیا دو کشوری بودند که به دلیل چند نقطه قوت، عملکردی عالی در سهولت فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال داشتند: بازار پخته، تقویت‌کننده‌های نهادی و زنجیره تامین برای اقتصاد دیجیتال، دسترسی به داده‌های مورد نیاز و سهولت مشاهده شده در فعالیت هر ۴ نوع کسب‌وکارهای دیجیتال بیان شده. انتظار می‌رود که بریتانیا با تغییرات مختلفی پس از برگزیت مواجه شود. ما سناریوهای مختلفی از آینده بریتانیا ترسیم کردیم (شامل برگزیت نرم و برگزیت سخت) و به این نتیجه رسیدیم که هر چند امتیازات این کشور سقوط خواهد کرد، باز هم جایگاه دومی خود را حفظ می‌کند.

تعدادی از یافته‌های دیگر ما از این قرار است:

در سنگاپور، ۶ درصد از کل جمعیت را پیمانکاران آزاد تشکیل می‌دهند و این مساله امتیاز پیمانکاران آزاد آنلاین آن را بالا برده است. رشد تجارت الکترونیک در آن نیز به لطف شالوده‌های دیجیتال فراهم شده و شهرت آن در اقتصاد اشتراکی است. با این حال، محدودیت‌ها در اشتراک‌گذاری آزاد داده و موانع قانونی برای فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال از امتیاز آن کاسته است. سنگاپور همچنین معاهده همکاری آزاد دولت‌ها را امضا نکرده و این مساله هم شرایط آن را تضعیف کرده است.

کره جنوبی بهترین عملکرد را در معیارهای پختگی بازار مانند پوشش پهن‌باند موبایل، سرعت و پختگی مصرف‌کنندگان دارد. با این حال، امتیاز کل آن به شدت از سانسور اینترنت متاثر شده است. امتیاز این کشور در زمینه دسترسی به داده هم بسیار پایین است و دلیل آن محدودیت‌های قانونی برای انتقال داده‌های محلی به نقاط دیگر کشور است؛ موضوعی که به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی از آن جلوگیری می‌شود. همچنین قدرت اتحادیه‌های کارگری و قوانین سختگیرانه، اشتراک‌گذاری حمل‌ونقل و مسکن را به میزان متوسط یا کامل ممنوع کرده است.

استونی به چند دلیل در اشتراک‌گذاری اقتصاد عالی عمل کرده است. نهادهای نوآور آن، شالوده‌های مناسبی برای این حوزه فراهم ساخته‌اند. در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی، فعالیت کسب‌وکارهای اشتراک‌گذاری اقتصاد را ممنوع کرده‌اند، استونی توانسته با شرکت‌هایی مانند ایر‌بی‌ان‌بی و اوبر همکاری و سازوکارهای مالیاتی جدیدی ایجاد کند که مسافران و راننده‌ها به‌صورت غیرملموس بخشی از کرایه یا کمیسیون را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. شرکت بولت که یکی از جدی‌ترین رقبای اوبر در آفریقا و اروپا است، در استونی متولد شده است. بزرگ‌ترین فرصت رشد و بهبود استونی در امتیاز کل، فضای مناسب آن برای فعالیت آن دسته از کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک است که نیازمند فعالیت همزمان در فضای مجازی و دنیای واقعی است. سرانه تجارت الکترونیک آن اندک است و هزینه‌های حمل‌ونقل فرامرزی در اتحادیه اروپا هم بر امتیاز کل آن اثر منفی گذاشته است.

در اتحادیه اروپا، کشورهای شمالی (حوزه نوردیک) از زمره اولین استقبال‌کنندگان از فناوری دیجیتال بوده و به خوبی هم با آن تکامل یافته‌اند. آنها در امتیاز کل سهولت فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال هم به چند دلیل عملکردی قوی داشته‌اند: پرداخت حق عضویت برای اخبار دیجیتال بین شهروندان شمال اروپا جا افتاده است، سرعت رسانه‌های دیجیتال بسیار بیشتر از سایر کشورها است، پرداخت حق عضویت و تقاضا برای مشاهده فیلم و کلیپ‌ در بالاترین سطح تاریخی خود است و در نهایت آنکه خرید آنلاین در این منطقه بسیار رواج دارد (یک‌سوم از کل شهروندان شمال اروپا دست‌کم ماهی یک بار از فروشگاه‌های اینترنتی خارجی بریتانیا، آلمان و چین خرید می‌کنند). فنلاند به ویژه در زمینه اقتصاد اشتراکی یکی از رهبران بازار است که دلیل آن شفافیت و باز بودن دولت به همراه سطح بالای اعتماد است.

در هر صورت، امتیازات کل کشورهای شمال اروپا هم تفاوت‌های زیادی با هم دارند که ریشه اصلی آن، دسترسی اطلاعاتی است. چند کشور، قوانین ملی و محلی سختگیرانه‌ای در این زمینه دارند که فعالیت کسب‌وکارها را دشوار می‌کند. به‌عنوان مثال، دانمارک شرکت‌ها را ملزم کرده تا داده‌های مالی شهروندان این کشور را به مدت ۵ سال در دانمارک یا یکی دیگر از کشورهای شمال اروپا ذخیره کنند.

۵ کاربرد امتیازها

اهرم‌های مختلفی وجود دارد که کسب‌وکارها و دولت‌ها برای رونق فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال باید به آنها توجه کنند. این اهرم‌ها را می‌توان در پنج دسته تشریح کرد:

۱- جای تعجب ندارد که مقررات و سیاست‌های دولت، اصلی‌ترین تعیین‌کننده میزان سهولت فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال است. این مقررات از حریم خصوصی کاربران تا مدیریت داده‌ها و حقوق پیمانکاران آزاد را در برمی‌گیرند. دسترسی به داده‌ها و اطلاعات، لازمه رشد پایدار کسب‌وکارهای دیجیتال است. برخی کشورها به منظور حفاظت از حریم خصوصی کاربران یا در پی سایر نگرانی‌ها، محدودیت‌هایی برای جریان داده‌ها ایجاد کرده‌اند. سیاست‌گذارانی که مشتاق رونق کسب‌وکارهای اینترنتی هستند، باید به رصد و بازنگری جریان داده و دسترسی به آنها بپردازند.

۲- زیرساخت‌های فیزیکی در تلاقی فضای دیجیتال و دنیای واقعی اهمیت پیدا می‌کنند. از دسترسی اینترنت و موبایل تا تکمیل پرداخت‌ها و تحویل سفارش‌ها، بر EDDB اثر می‌گذارند. این زیرساخت‌ها همان‌طور که برای فعالیت کسب‌وکارهای سنتی اهمیت دارند، برای فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال هم مهم هستند.

۳- از آنجا که کسب‌وکارهای دیجیتال بر بسترهایی ساخته می‌شوند که در دو طرف هر مبادله‌ای یک کاربر وجود دارد، عوامل اثرگذار بر توانایی‌های کاربران نقش زیادی در سهولت کار کسب‌وکارهای دیجیتال دارد. مهارت، پختگی کاربران و تمایل به استفاده از بسترهای دیجیتال از این دست عوامل هستند.

۴- سهولت فعالیت یک نوع خاص (از انواع چهارگانه) کسب‌وکارهای دیجیتال به‌طور خودکار منجر به سهولت فعالیت انواع دیگر کسب‌وکارهای دیجیتال نمی‌شود. هر بستر دیجیتال بر انواع خاصی از اهرم‌ها استوار است. به‌عنوان مثال، تجارت الکترونیک نیازمند سیستم قوی حمل‌ونقل و تحویل خرید است. مقررات حامی این حوزه، می‌تواند تجارت الکترونیک فرامرزی را هم رونق ببخشد. اما برای رسانه‌های دیجیتال، پیمانکاران آزاد و نیروی انسانی نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. کشورهایی که در یک‌چهارم پایین رده‌بندی قرار گرفته‌اند، با محدودیت‌های رسانه‌ای و سانسور مواجه هستند. کشورهایی که در اقتصاد اشتراکی موفق عمل کرده‌اند، از وفور سرمایه‌های راکد نفع ‌برده‌اند. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که پیمانکاران آزاد با تسلط به زبان انگلیسی، وفور نیروی کار توانمند و ماهر و همچنین نظام‌های مالیاتی سهل‌گیرانه، تقویت می‌شوند.

۵- در نهایت، بسترهای دیجیتال، جهانی هستند. نه‌تنها مقررات ملی اهمیت دارد، بلکه محدودیت‌های فرامرزی بر جریان داده یا تراکنش‌های مالی می‌تواند بر رشد بسترهای دیجیتال اثر بگذارد.

 

پاورقی‌ها:

۱- eBay

۲- مفهوم اقتصاد اشتراکی در این پژوهش هیچ ارتباطی با شیوه رایج اداره اقتصاد در بلوک شرق ندارد و به معنای کرایه خدمات مازاد دیگران برای کاهش هزینه‌های مالکیت است.

۳- Airbnb شرکت فعال در کرایه موقت اتاق و منزل

۴- Upwork

۵- Toptal

 

nikoueimahdi@gmail.com

این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361