تکاپوی مردم سرپل ذهاب برای تکمیل سرپناه های نیمه تمام

تکاپوی مردم سرپل ذهاب برای تکمیل سرپناه های نیمه تمام

قصرشیرین - ایرنا - حدود یکسال از شامگاه 21 آبان 96 و وقوع زلزله هفت و سه دهم ریشتری سرپل ذهاب گذشت ، مردم این شهرستان مرزی با وجود مشکلات و تنگناهایی که وجود دارد همچنان در تکاپوی شبانه روزی برای ساخت و تکمیل منازل و سرپناه های نیمه تمام خود هستند.

دوشنبه 14 آبان 1397 ساعت 2:54

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش خبرنگار ایرنا ، تا پیش از زلزله پارسال غرب کرمانشاه ، مردم استان کرمانشاه نمی دانستند که عمق فاجعه و خرابی قهر زمین چیست و آن را تنها در سال های دور در شهرهای بم و رودبار شنیده بودند، اما کسی نمی دانست که چه سرنوشت شومی قرار است در شب 21 آبان برای مردم دیار غرب کشور رخ دهد.
ساختمان ها همه سرپا بود ، حال مردم خوش بود ، خیابان ها و چهره شهر اینگونه نبود ، شاید بسیاری از شهرستان های همجوار سرپل ذهاب نیز همان روز 21 آبان را برای خرید به بازار سرپل ذهاب رفته بودند چون میوه و تره بارش خوب و بازارش پر رونق تر از دیگر شهرهای اطراف بود.
شب که آمد ، انگار دنیا در یک لحظه به آخر رسید ، تنها فریاد ، جیغ و داد و شیون بود ، برخی صداهای زیر آوار به یکباره خفه شد ، صدها عزیز برای همیشه چشمانشان زیر خاک بسته شد و هزاران تن نیز عزیزانشان را از دست دادند.
هزاران سرپناه به یکباره فرو ریخت ، همه جا پر بود از ناله و شیون و با روشن شدن هوا تازه عمق فاجعه و خرابی سرپل ذهاب و دیگر مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بر همگان آشکار شد.
دل همه ملت ایران از عمق فاجعه زلزله غرب کرمانشاه به درد آمد و همه و همه از دولت و مردم بسیج شدند تا به کمک فرزندان دیار غرب همان سلحشوران مقاوم روزهای جنگ و دفاع مقدس که در دفاع از سرزمین مادریشان در برابر دشمن بعثی سینه سپر کرده بودند، بشتابند.
روزهای سختی بود اما هر چه بود گذشت و اکنون پس از یکسال از آن حادثه مهیب ، باز هم حال مردمان دیار کرمانشاه خوش نیست ، هنوز هم کاستی ها و مشکلاتی وجود دارد ، اما مردم دیار غرب کرمانشاه همتشان را جزم کرده اند تا با سازندگی ، زندگی را دوباره از سرگیرند.
زلزله پارسال ، 10 هزار میلیارد تومان به زیرساخت های غرب کرمانشاه وارد کرد که تاکنون با همت دولتمردان ، پنج هزار و 850 میلیارد تومان اعتبار در قالب های مختلف به مناطق زلزله زده تخصیص یافته است.
این حادثه به قدری وسیع بود که در آن ، 620 تن کشته و 12 هزار و 386 تن مصدوم شدند و 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت دید و بیش از 100 هزار واحد مسکونی در این مناطق تخریب و یا آسیب کلی و جزیی دید.
شهرستان سرپل ذهاب با 2 بخش مرکزی و قلعه شاهین و حدود 90 هزار تن جمعیت ، دارای 204 روستا است که مردم این منطقه مرزی با 2 لهجه سورانی و کلهری تکلم می کنند و مردمانش نیز سنی ، شیعه و اهل حق هستند و در جریان زلزله 21 آبان پارسال از مردمان این دیار، بیش از 559 تن جان باختند و هفت هزار و 500 تن نیز مصدوم شدند.
هنوز هم برخی از افراد در سرپل ذهاب و دیگر مناطق زلزله زده مجبورند که زمستان امسال را نیز در کانکس و اسکان موقت به سر ببرند و اینگونه روان این شهر هنوز ناآرام است.
«فواد مرادی» شهروند سرپل ذهابی که هنوز هم در کف یکی از خیابان های شهر در کانکس به سر می برد ، می گوید : نمی دانم تا کی باید در این وضعیت به سر ببرم ، من مستاجر بودم و اکنون کارگری می کنم و قبل از زلزله نیز فاقد هرگونه درآمد و بیکار بودم.
وی که دارای 2 فرزند کوچک دبستانی است در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: زمستان پارسال 2 فرزند خردسالم مدام بیمار بودند ، چون شرایط سکونت در کانکس برای بزرگترها هم سخت است چه برسد به بچه ها و تازه مصیبت ما روزهایی است که باران سیل آسا می بارد و یا باد با شدت می وزد.
وی گفت: با توجه به اینکه قدرت کرایه و همچنین توانایی پرداخت ودیعه بالای مسکن ندارم ، نمی توانم سرپناهی برای فرزندانم جور کنم حال مجبورم تا خداوند دری به رویم بگشاید تا با تحمل این شرایط سخت بتوانم اینگونه شرمنده زن و فرزندانم نباشم.
فرد دیگری نیز از گرانی مصالح ساختمانی شکایت می کند و می گوید که اگرچه دولت خدمات خوبی به مردم زلزله ارائه کرده است و همه ملت ایران در روزهای سخت به یاری ما آمدند و دولت نیز تسهیلات ارزان قیمت در اختیارمان گذاشته و بخشی از مصالح را نیز با قیمت تعادلی و یا رایگان در اختیار مردم قرار داده ، اما این ها کافی نبود و با توجه به نیمه کاره بودن ساختمانم ، بعید می دانم امسال قبل از زمستان آن را تکمیل کنم.
این شهروند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا که خود را محمدی معرفی می کند ، ادامه داد: خدا می داند که مردم زلزله زده هنوز با مشکلاتی مواجه اند و برخی از زلزله زدگان در سرپل ذهاب و یا دیگر شهرهای همجوار قدرت ساخت کامل سرپناهشان را ندارند و بسیاری واحدها نیمه کاره رها شده چون سقف تسهیلات واگذار شده به مردم با وضعیت تورم موجود در بازار برابر نیست و اینگونه شب و روز باید دغدغه و نگرانی داشته باشیم.
«رضایی» دیگر شهروند زلزله زده سرپل ذهابی است که با چشمانی اشکبار گفت: در زلزله یکی از عزیزانم را از دست داده ام و غصه مرگ عزیزم کمرم را شکسته و رمقی برایم نمانده اما بازهم آن را به حساب حکمت خداوند می گذارم که خود بهتر صلاح بندگانش را می داند.
وی افزود: این روزها مشغول ساخت منزلم هستم و دیگر چیزی تا سقف گذاری آن نمانده ، ولی گرانی مصالح به قدری است که دیگر پولی برای نصب در و پنجره و ریزه کاری داخل منزل برایم نمانده و دغدغه و نگرانی من تکمیل واحد مسکونی نیمه کاره ام ، است.
این روزها در تمامی شهر و روستای سرپل ذهاب همه و همه مشغول ساخت و ساز هستند و هرکس در یک مرحله ای از ساخت واحدهای مسکونیش است و همه یک تلاش مضاعفی دارند تا واحدهایشان را برای زمستان آماده کنند ، اما برخی هم هستند که به دلایل مختلف واحدهای نیمه کاره را در مرحله ای از ساخت رها کرده اند و منتظر اعطای تسهیلاتی از سوی دولت هستند تا بازهم بتوانند مابقی کار را به اتمام برسانند.
هنوز هم مردم زلزله زده با وجود تلاش های صورت گرفته و ارائه خدمت توسط دولتمردان ، در برخی از مناطق به لحاظ امکانات بهداشتی و سرویس های حمام با کمبودهایی مواجه اند و این کاستی ها مشهود است.

** خدمات نظام در زلزله کرمانشاه قابل افتخار است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه گفت: خدمات نظام در همه عرصه ها و به ویژه در حادثه زلزله غرب کرمانشاه قابل افتخار است و با مشاهده این خدمات هر شهروند ایرانی باید به خود ، حمیت و همبستگی ملی ببالد.
هدایت حاتمی که چندی پیش در آئین افتتاح واحدهای مددجویان کمیته امداد در روستای «کوییک حسن» سرپل ذهاب سخن می گفت ، افزود: در مرحله بازسازی ، شاهد فعالیت های خوبی هستیم و تلاش مسئولان و دستگاه های مختلف و مشارکت مردم برای بازسازی با این کیفیت بالا ، قابل کتمان نیست.
وی بیان کرد: دولت با کمک دستگاه ها ، نزدیک به 211 هزار میلیارد تومان در قالب های مختلف از جمله امهال وام ها ، پرداخت کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به زلزله زدگان کمک کرده است.

** پرداخت 1500 میلیارد تومان توسط دولت برای امهال وام زلزله زدگان
استاندار کرمانشاه گفت: دولت یک هزار و 500 میلیارد تومان بابت امهال 2 ساله وام های مردم مناطق زلزله زده غرب استان به بانک مرکزی پرداخت می کند.
هوشنگ بازوند در جلسه اخیر ستاد مدیریت بحران که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: دولت در راستای کمک به زلزله زدگان استان ، 11 هزار میلیارد تومان بار مالی را تقبل کرد که این امر نشان از عزم جدی مسئولان نظام برای کمک به زلزله زدگان است.
وی اضافه کرد که همچنین دولت ، 2 هزار و 900 میلیارد تومان مابه تفاوت سود وام های چهار درصد به زلزله زدگان را پرداخت می کند که این قابل تقدیر است.
استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: برخی مردم‌ شهرستان های ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب هنوز در کانکس هستند و امکان دارد که بارندگی ها برای آنان مشکل ساز شود.
بازوند افزود: ستاد مدیریت بحران باید با هماهنگی فرمانداران و برپایی جلسه ، تدابیری اتخاذ کند تا اگر‌ کانکس هایی در مسیر سیلاب قرار دارند ، جا به جا شوند.

** بازسازی بیش از 16 هزار واحد مسکونی زلزله زده
رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون بیش از 16 هزار واحد زلزله زده بازسازی و تحویل مردم شده اند، گفت: تا پایان آبان ماه 20 هزار واحد زلزله زده تخریب شده بازسازی می شوند.
رضا خواجه ای عصر چهارشنبه در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: پس از وقوع زلزله تاکنون 35 هزار و 635 واحد مسکونی پی‌کنی شده اند.
وی افزود: از این تعداد واحد تاکنون 33 هزار و 101 واحد آرماتوربندی و 32 هزار و 480 واحد بتن ریزی شده اند.
رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه عنوان کرد: همچنین 28 هزار و 403 واحد دارای اسکلت و 22 هزار و 459 واحد دیوار چینی شده اند.
خواجه ای ، با بیان اینکه 23 هزار و 327 واحد زلزله زده دارای سقف شده اند، گفت: کچ و خاک دیوارهای 17 هزار و 446 واحد هم تاکنون به اتمام ‌رسیده است.
به گفته وی، تاکنون چارچوب و پنجره های 16 هزار و 128 واحد نصب شده و به مردم مناطق تحویل داده شده است.
رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: بنیاد مسکن تنها واحدها را تا مرحله نصب چارچوب و پنجره تکمیل می کند و دیگر مراحل شامل کاشی کاری و سفید کاری را مردم انجام می دهند.
خواجه ای در رابطه با واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند، گفت: تاکنون کار تعمیر 59 هزار و 930 واحد زلزله زده آغاز شده و 53 هزار و 703 واحد به صورت کامل تعمیر‌‌ شده اند.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم‌ که بازسازی واحدهای آسیب دیده در روستاها تا پایان اسفند ماه به پایان برسد، گفت: براساس تعهد داده شده تا پایان آبان ماه 20 هزار واحد بازسازی و به مردم تحویل داده خواهند شد.
رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: در سرپل ذهاب با مشکل الحاق برخی محله ها به این شهر رو به رو هستیم که با توجه به مشکلات قضایی ایجاد شده نتوانسته ایم اقدام های لازم برای بازسازی را آغاز کنیم.

** ساخت بیش از 6 هزار واحد مسکونی در سرپل ذهاب
فرماندار سرپل ذهاب ، از اتمام بازسازی 6 هزار و 550 واحد مسکونی این شهرستان که در جریان زلزله پارسال تخریب شده بود ، خبر داد.
محبت جمالی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون 34 هزار و 654 واحد تخریبی و تعمیری آسیب دیده در سطح شهر و روستاهای این شهرستان در حال بازسازی است.
وی اظهارداشت: از مجموع 16هزار و 193 واحد تخریبی شهری و روستایی ، کار سقف گذاری 9 هزار و 353 واحد مسکونی انجام شد و بازسازی 6 هزار و 550 واحد مسکونی نیز به اتمام رسیده است.
وی بیان کرد: از 18 هزار و 452 واحد تعمیری شهری و روستایی نیز ، 10 هزار و 850 واحد مسکونی شهری و پنج هزار و 218 واحد روستایی نیز تعمیر شده اند.
فرماندار سرپل ذهاب اضافه کرد که تاکنون به بیش از 6 هزار و 855 مالک و مستاجر زلزله زده سرپل ذهابی برای مقاوم سازی واحدهای آسیب دیده ، در قالب اجاره بها ، کمک مالی شده است.
جمالی نیا ادامه داد: قبل از وقوع زلزله در سرپل ذهاب ، 6 هزار و 700 پروانه ساختمانی از سوی شهرداری صادر شد که این میزان پس از زلزله و با آغاز روند بازسازی اکنون به 9 هزار و 500 فقره افزایش یافته است.
اکنون تمامی مردمان دیار مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با قدردانی از تلاش های دولتمردان و ملت بزرگ ایران در یکسال گذشته که نگذاشتند غبار بی کسی بر چهره این مردم بنشیند ، با وجود تمامی خدمات ارائه شده ، باز هم انتظار یاری دولتمردان و خیران توانمند را دارند تا بتوانند با کمک آنان زمستان را همانند دیگر مردم کشورمان بدون نگرانی پشت سر بگذارند.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از 90 هزار تن جمعیت دارد.
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1790

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1949

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1756

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361