تمایلات به اصل 89 قانون اساسی و موانع پیش رو

تمایلات به اصل 89 قانون اساسی و موانع پیش رو

تهران-ایرنا- اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان درباره پولشویی گسترده در کشور و به دنبال آن طرح استیضاح وی از سوی برخی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی که مطابق با اصل89 قانون اساسی صورت گرفت، با واکنش های متفاوتی در رسانه های داخلی مواجه شده است.

چهارشنبه 7 آذر 1397 ساعت 7:27

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش ایرنا، اظهارات محمدجواد ظریف در خصوص وجود پولشویی در کشور و منافعی که برخی در به تصویب نرسیدن CFT و نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF دارند، موجب شد که برخی از گروه ها و نمایندگان وابسته به طیف اصولگرایان، موجی از انتقادها را متوجه وزیر خارجه کنند، در این شرایط تعدادی از نمایندگان مجلس در تدارک طرح استیضاح ظریف هستند، ‌استدلال این گروه از نمایندگان آن است که چون وزیرخارجه مدارک و مستندات خود درباره پولشویی را به مجلس ارائه نکرده، او را استیضاح خواهند کردند.
رسانه های داخلی در برخورد با این موضوع از رغبت تا بی میلی به استیضاح وزیر خارجه، واکنش های متفاوتی از خود نشان دادند.
در این راستا در حالیکه رسانه های موسوم به اصولگرا با بهره گیری جناحی از اظهارات اخیر ظریف درباره وجود پولشویی گسترده در ایران، عملکرد کلی وزارت خارجه را آماج نقد های خود قرار دادند، جریان اصلاح طلب و رسانه های منتسب به آن ها در کنار بسیاری از شخصیت های سیاسی به حمایت از وزیر امور خارجه کشورمان به پا خواسته و رفتار اصولگرایان و حمله رسانه ای آنها به ظریف را به دنبال تسویه حساب سیاسی از وی دانسته و مورد انتقاد قرار دادند.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
**حمایت از ظریف
روزنامه اعتماد زیر تیتر نخست «اعتیاد به استیضاح» با اشاره به دور جدید استیضاح وزرای دولت در مجلس می نویسد: حاجی دلیگانی نماینده نزدیک به جبهه پایداری در مجلس که به نظر می رسد طراح اصلی استیضاح باشد از تقدیم طرح استیضاح ظریف به هیات رییسه مجلس خبر داده و معتقد است عدم پاسخگویی وزیر امور خارجه به آن سوالات متعددی که اشاره کردیم، آنها را ناچار کرده در این مورد به جای آنکه از ظریف درباره اظهاراتش در مورد وجود مفسده پولشویی در کشور سوال کنند، مستقیما دست به استیضاح بزنند. هرچند نگاهی به اخبار مربوط به سوالات متعدد او و همفکرانش از ظریف نشان می دهد که وزیر امور خارجه، همواره پاسخگوی آنها بوده و در عمده موارد مجلس توضیحات او را قانع کننده و سوالات دلواپسان را نا وارد تشخیص داده است.

روزنامه آرمان در مطلبی با حمایت از عملکرد ظریف می نویسد: دکتر ظریف همیشه در بیان و رفتارش ملاحظه واکنش اصولگرایان را می‌کرد و انتظارات آنها را بالا برده بود و کافی بود یک بار خرق عادت برایش دردسرساز شود. به هرحال ایشان دیپلماتی کارکشته است که مصالح کشور را تشخیص می‌دهد و الزامات مربوط به آن را رعایت می‌نماید و اینکه به طور سلیقه‌ای اعلام کنیم اظهارات وی موجب سوء استفاده دشمنان است وجاهتی ندارد. مجموعه دولت و شخص رئیس‌جمهور نشان داده‌اند که تمام‌قد پشت این عضو ارشد کابینه ایستاده‌اند و مواضع وی را مواضع دولت می‌دانند. لذا با توجه به شرایط جاری و عقلانیت فراکسیون مستقلین مجلس، بعید به‌نظر می‌رسد این طیف در استیضاح و برکناری ظریف توفیقی داشته باشد.

علی بختیار، از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: جو مجلس به سمت استیضاح ظریف نیست و اکثریت نمایندگان، با قدرت پشت دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه ایستاده‌اند. امروز دستگاه دیپلماسی کشورمان با چالش‌هایی مانند خروج آمریکا از برجام و مساله‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و عربستان مواجه است بنابراین نه تنها نباید به وزیر خارجه انگ بزنیم، بلکه باید حمایت جدی و همه‌جانبه‌ای از وی داشته باشیم که برنامه‌های مدنظرش را پیش ببرد.
به گزارش نامه نیوز، با وجود میل دلواپسان و رضایت بخشی از اصلاح طلبان به نظر نمی رسد نه حسن روحانی تمایلی به کنارگذاشتن ظریف داشته باشد؛ زیرا اکنون دوره ای نیست که بتوان چنین سرمایه بزرگی مانند محمدجواد ظریف را از دست داد. ظریف بلد است چگونه با دنیا حرف بزند و روحانی هم برای سیاست خارجی خود به چنین کاربلدی نیازمند است، بنابراین دلواپسان و اصلاح طلبان به رویای رفتن ظریف و زنگنه از دولت نخواهند رسید.

**سیاسی بازی در طرح استیضاح ظریف
«آرمان» با سید‌مصطفی هاشمی‌طبا، معاون رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات به گفت‌وگو پرداخته و به نقل از وی می نویسد: این همه اجناس قاچاق، مواد مخدر به کشور وارد شده و پول آن از طرق مختلف به کشور توزیع و پولشویی می‌شود. البته اینها بهانه است و مقصود آقای ظریف نیز از پولشویی در کشور این نیست که نظام پولشویی می‌کند، اما چون افراد مخالف سیاسی هستند، سیاست‌زده برخورد می‌کنند و در عین حال چون حسادت‌های شخصی نیز نسبت به وزیر امور خارجه دارند روند تخریبی علیه آقای ظریف پیش گرفته‌اند. البته من از این دید به طرح استیضاح آقای ظریف نگاه می‌کنم نه از دید توضیح خواستن، گرچه خوب است که ظریف یا هر وزیر دیگری به مجلس برود و توضیحات خود را بدهد و جامعه را آگاه و روشن کند.
روزنامه ابتکار به قلم جلال خوش چهره نوشت: تلاش مخالفان برجام برای استیضاح وزیر امورخارجه، نه از پوسته و ژست انقلابی برخوردار است و نه می‌تواند توجیه‌گر افکار عمومی در بزنگاهی باشد که دستگاه دیپلماسی کشور بیش از هرزمان به اعتبار و مشروعیت در داخل نیازمند است. در حالی که دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای آن در اقدامی گسترده به ناکارآمد کردن دیپلماسی فعال ایران مشغولند و سیاست‌خارجی بیشترین بار مسئولیت را در مقابله با آن بردوش دارد، طراحان استیضاح وزیر امورخارجه براساس آنچه نزد خود هزینه و فایده می‌خوانند بر انجام این‌کار اصرار دارند. اما آیا به راستی ناکارآمد کردن
دستگاه دیپلماسی کم هزینه‌تر از آن چیزی است که مخالفان برجام مدعی‌اند، اظهارات ظریف در‌باره سوداگران پولشویی وارد کرده است؟

رییس کمیته حقوق بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: حمله‌کنندگان به ظریف و دستگاه دیپلماسی دقیقا همان ضربه‌ای را به نظام وارد می‌کنند که صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و مخالفین منطقه‌ای به دنبال آن هستند.
تحلیلگر مسائل سیاست خارجی حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص تلاش برخی از نمایندگان جهت استیضاح وزیر امور خارجه و هجمه‌های صورت گرفته علیه وی گفت: مسئولان ایرانی معمولا وقتی صحبت می‌کنند، کُلی‌گویی می‌کنند که این کلی‌گویی بعضا موجب بروز مشکلاتی در برداشت از سخنان آنان در نزد مخاطبان می‌‌‌‌‌شود. کسانی که هم‌اکنون به ظریف حمله رسانه‌ای می‌کنند، نه به واسطه دلسوزی برای در خطر قرار گرفتن منافع ملی یا به خاطر اینکه اتهامی بلاوجه مطرح شده است، بلکه به نظر می‌رسد یک نوع تسویه حساب کردن با افرادی را دنبال می‌کنند که زحمت می‌کشند و صبح تا شب برای کشور خون دل می‌خورند.

قاسم میرزایی نکو، عضو فراکسیون امید در گفت گو با تارنمای انتخاب می گوید استیضاح ظریف به جایی نمی رسد و همانطور که لاریجانی هم اشاره کرده بود اگر استیضاحی بخواهد نتیجه دهد نیاز است دو فراکسیون پشت آن باشند که در خصوص ظریف این موضوع وجود ندارد و فراکسیون امید و مستقلین در کنار یکدیگر کاملا مخالف استیضاح ظریف هستند. تنها گروهی که این موضوع را پیگیری می‌کنند برخی از تندروهای فراکسیون ولایی هستند که باید دید برای رسیدن به هدف خود چه راهی را در پیش می‌گیرند.

**تایید پولشویی
روزنامه اطلاعات در یادداشتی با بر شمردن موارد متعددی در تایید پولشویی از قاچاق مواد مخدر تا سایر کار‌های غیرقانونی در سیستم بانکی می نویسد: اکنون این پرسش مطرح است، که وقتی همگان روزی هزار ‌بار به زبان‌ها و الحان مختلف،‌ پولشویی را تایید می‌کنند، چرا وقتی محمد‌جواد ظریف، همان حرف را، البته خیلی ملایم‌تر از رئیس‌جمهوری و معاون اول و رئیس سازمان بازرسی کل، به زبان می‌راند، اینگونه آماج انتقاد و انتقام قرار می‌گیرد.

رسانه های اصولگرا
..........................
**انتقاد به دیپلماسی ظریف؛ از برجام تا پولشویی
«به اندازه آدم‌ها دست نزنید!» تیتر مطلبی در روزنامه وطن امروز است که در بخشی از آن می خوانیم: سخنان اخیر وزیر امور خارجه درباره پولشویی چند هزار میلیاردی در کشور که با اعتراض گسترده روبه‌رو شده است، بار دیگر علامت سوال بزرگی را مقابل قابلیت‌‌های فردی وی می‌گذارد. مسأله مهم‌‌‌‌‌‌تر اینکه این اشتباه اول و آخر کسی که برخی در داخل کشور مشغول مجسمه‌سازی‌‌‌‌اش بودند، نیست.با این وجود جریان رسانه‌ای غرب‌گرا همچنان ظریف را فردی در حد امیرکبیر ثانی به افکار عمومی معرفی می‌کند! شکست برجام هم ظاهرا تاثیر چندانی در این رویه مضحک این رسانه‌ها نداشته است. دست زدن به اندازه آدم‌ها اما اگر برای مقطع کوتاهی مفید به‌نظر آید، حتما می‌تواند در بلندمدت برای طراحان این شخصیت‌‌سازی و کلیت جامعه خطرناک باشد.

در سرمقاله روزنامه جوان می خوانیم: برخی نمایندگان مجلس در پی جمع آوری امضا برای استیضاح ظریف هستند، کاری بیهوده و البته مضر. در این اقدام نه وقت شناسی هست، نه موضوع شناسی، نه وزیرشناسی و نه خود (مجلس) شناسی. کار استیضاح ظریف را کنار بگذارید. او که با کری قدم‌ها زده است و برای برجام، مدال گرفته است و حالا چیزی را که برایش مدال گرفته از دست داده است، با این تجربه‌ها قطعاً به کسی که نه چیزی به دست آورده و نه چیزی از دست داده و نه قدمی زده است، ترجیح دارد. ظریف در ساعت پاسخگویی به «مسئله برجام» به سر می‌برد و نه در وقت برکناری به خاطر ادعای پولشویی.

خبرگزاری فارس با غیر کارشناسانه خواندن اظهارات ظریف نوشت: محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مقاطعی خاص و حساس اظهارات مهمی داشته که از نظر فنی و کارشناسی، نادرست بوده است. این روند در موضوع برجام وجود داشت و متاسفانه خسارات اقتصادی سنگینی را به کشور تحمیل کرد. اظهارات اخیر وی درباره وجود پولشویی گسترده در ایران هم از این جنس است که تبعات خود را در مذاکرات آینده مقامات کشورمان با FATF نشان خواهد داد.

*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1025

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361