تغییر گرانیگاه اصلاحات اقتصادی

تغییر گرانیگاه اصلاحات اقتصادی

دنیای اقتصاد : گوش سیاستمدار به اقتصاددان بدهکار نیست. سیاستمدار تقاضایی برای حل مشکلات از اقتصاددانان ندارد. در همه‌جای دنیا، تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار مشکل را مطرح می‌کنند و کارشناسان برای آن مشکل، راه‌حل ارائه می‌دهند. اما در ایران، هم مشکلات را کارشناس مطرح می‌کند و هم راه‌حل را ارائه می‌دهد. شاید در نگاه اول تداوم هشدار دادن و ارائه راه‌حل‌ها، که ادامه روند موجود است، نتیجه‌ای غیر از آنچه تاکنون در پی داشته، حاصل نکند.

دوشنبه 20 اسفند 1397 ساعت 3:8

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

تغییر گرانیگاه اصلاحات اقتصادی

از طرفی، بیماری اقتصاد ایران به حدی فراگیر شده که پزشک نباید منتظر مراجعه بیمار باشد و باید یک تجویز عمومی برای نجات همگان صادر کند. از این رو تجویز نسخه باید فراگیرتر شود و سال ۹۸ را متفاوت از سال‌ ۹۷ سازد. یک تغییر استراتژی نیاز است: تغییر گرانیگاه اصلاحات اقتصادی. به‌جای تکیه تحلیل‌های کارشناسی بر سیاست‌مدار و عرضه اطلاعات اقتصادی برای او، باید این عرضه به سمت شهروندان تغییر جهت دهد. باید مطالبه اقتصاددانان از دولت، به مطالبه افکار عمومی تبدیل شود. اقتصاددانان باید جامعه را روشن کنند آنچه که تاکنون بر اقتصاد کشور گذشته، نه از مسیر آزادی اقتصادی و بلکه از بی‌نظریه بودن دولت در حکمرانی اقتصاد نشات گرفته است. با عریان شدن رویه‌های غلط اقتصادی حکمرانان در منظر افکار عمومی، فشار برای تغییر اصلاحات اقتصادی جوانه خواهد زد. اگر مردم بدانند که هر تصمیم اقتصادی، چه هزینه‌هایی را بر آنها تحمیل خواهد کرد، قطعا سیاستمدار با سد محکم افکار عمومی روبه‌رو خواهد شد. این پیام و نتیجه، عصاره‌ای از سالنامه گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در سال ۹۷ است. در این سالنامه، ضمن آسیب‌شناسی مسیر طی شده در سال ۹۷، تخمینی از ارقام کلان اقتصاد در سال آتی ارائه شده است.

مسیر طی شده در سال ۹۷

کارشناسان معتقدند، آنچه که در سال ۹۷ در اقتصاد ایران سپری شده، بذری بوده که پیش‌تر کاشته شده است. در ابتدای دولت یازدهم حسب وقایعی که در صحنه سیاسی و بین‌المللی رخ داد، اقتصاد ما را در مسیری قرار داد که بدون دخالت موثر دولت یا صورت دادن اقدامی مهم، وضعیت بهتر شد. یعنی نرخ تورم کاهش یافت و متغیر مهمی مانند نرخ ارز باثبات شد.

اما ناترازی ساختاری که در اقتصاد ایران وجود داشته، حل نشده باقی ماند. ناترازی بودجه و کسری پنهان آن و ناترازی‌های نظام بانکی، مجموعه اخلال‌هایی بودند که راه تنفس اقتصاد را بسته بودند و  اقتصاد تنها با اتکا به درآمد نفتی، با تنفس مصنوعی به حیات ادامه داد. سیاست‌های کنترل تورم نیز همانند یک داروی مسکن عمل و سدی در برابر نقدینگی ایجاد کردند که در نهایت موجب یک سیل عظیم‌تر شد. به تعبیری این مساله باعث شد که سیاست‌گذاران دولتی تصور کنند گسستی بین رابطه نقدینگی و تورم ایجاد شده که هرگز اینطور نبود. کاهش تورم، حاصل عوامل دیگری بود اما این توهم برای برخی در دولت ایجاد شد که بدون داشتن نظریه اقتصادی مشخص، همه چیز خوب است. اما تحریم و ترامپ، این باد را ترکاند. تحریم باروتی بود که بروز ناترازی‌های اقتصاد ایران را به تعجیل انداخت. اما بعد از تحریم نیز رویکردها اصلاح نشد و تصمیمات بدتری اتخاذ می‌شد. در مقطعی که آمریکا از برجام خارج شد، به جای اتخاذ سیاست‌های مناسب، تا چند ماه بر تخصیص دلار ارزان تاکید شد. یک ماه بعد از تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار، ثبت سفارش واردات به روزی یک میلیارد دلار رسیده بود. مفهوم این حجم از ثبت سفارش آن بود که با این نرخ، واردات ۴۰۰ میلیارد دلاری هم برای یک سال کشور کفاف نمی‌داد. چنین تصمیمات اشتباهی در عمل بر آتش تحریم، دمید.

متغیرهای کلان در سال ۹۸

تورم، نقدینگی و رشد اقتصادی در سال ۹۸ چه سمت‌وسویی را نشانه می‌روند؟ به نظر در مورد این متغیرها در بین اقتصاددانان اجماعی وجود دارد. اغلب کارشناسان  برای سال آتی، یک سال همراه با رکود تورمی را پیش‌بینی می‌کنند. در سال جاری آغاز تحریم‌ها، صادرات و درآمدهای نفتی را کاهش داد و اختلالی جدی در مسیر تامین درآمدها ایجاد کرد. از این‌رو اقتصاددانان سال ۹۷ را سرآغاز مشکلات دانسته‌اند. علی مدنی‌زاده، اقتصاددان بر این باور است که تحریم نفت هنوز تاثیر خود را بر اقتصاد نشان نداده و کاهش درآمدهای نفتی تاثیر خود را در سال آینده بروز خواهد داد. مسعود نیلی، معتقد است که با اطمینان نسبتا بالایی رشد اقتصادی سال بعد در بازه منفی ۳ تا منفی ۵ درصد خواهد بود. در مورد نقدینگی نیز همگان بر رشد فزاینده آن متفق‌القول هستند. برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد که ممکن است مقدار مطلق افزایش نقدینگی در سال آینده،بیش از کل حجم نقدینگی موجود در اقتصاد ایران تا پایان سال ۹۱ باشد. اما در مورد عدد تورم، متغیرهای گوناگونی می‌تواند موثر باشد. رفتار بودجه‌ای دولت، نظام بانکی و بازار ارز مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که می‌تواند عقربه تورم در سال آتی را تکان دهند. برآورد اقتصاددانان حاکی از این است که دولت در سال آینده بین ۴۰۵ تا ۴۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و ارقام کمتر از این شاید به سختی امکان تحقق داشته باشد. این مساله از جهتی می‌تواند بر رشد اقتصادی نیز موثر باشد، چرا که از میان متغیرهای سمت تقاضای اقتصاد، مخارج دولت در کوتاه‌مدت بیشترین اثر را روی رشد اقتصادی دارد. از منظر منابع، تخمین‌های خوش‌بینانه نشان می‌دهد در حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان قابل تحصیل باشد. از این‌رو گلوگاه سیاست‌گذاری در اقتصاد ایران کسری بودجه است. اگر جبران کسری از مسیرهایی صورت گیرد که به بانک مرکزی ختم می‌شود، نتیجه آن تشدید تورم در سال آتی خواهد بود.

نقطه بازگشت؟

شرایط سال ۹۸ تا چه اندازه ماندگاری دارد؟ آیا ممکن است در سال‌های آتی نیز شرایط رکود تورمی بر اقتصاد ایران حاکم باشد؟ اگر اقتصاد ایران را ماشینی تصور کنیم که در جاده‌ای گرفتار شده است، ابتدا باید ببینیم مشکل از ماشین است یا جاده. اگر ماشین درست کار کند با کمی صرف نیرو و هل دادن می‌توان ماشین را از چاله خارج کرد که به راه خودش ادامه دهد. کاری که خرابی جاده با ماشین می‌کند، همان عملکردی است که در اقتصاد به‌عنوان رکود نام می‌بریم. اگر ماشین درست کار کند می‌شود با سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌ها آن را از چاله خارج کرد. اما حالتی را در نظر بگیرید که جاده مشکلی ندارد اما ماشین خراب است، اینجا هل دادن کمکی نمی‌کند و باید ماشین تعمیر شود. مسعود نیلی معتقد است که ماشین اقتصاد ما خراب است و سال آینده این ماشین خراب در جاده خراب رکود باید حرکت کند. اما نباید یک نکته را فراموش کرد. آن هم اینکه صاحب‌نظران معتقدند که اصلاحات عمیق و اساسی اصولا از دل مشکلات بزرگ آغاز می‌شود. شاید قیاس مع‌الفارق باشد اما ژاپن و آلمان کنونی هم روی خرابه‌های بعد از جنگ جهانی ساخته شدند. آن هم زمانی که شرایط آنها بسیار نگران‌کننده بود. اما برای تحقق نقطه بازگشت چه رویکردی را باید پیش گرفت؟

کارشناسان تاکید دارند که امروز نهاد دولت باید فکری اساسی برای اصلاح ساختار اقتصاد داشته باشد، چراکه اقتصاد ایران به شدت درگیر مسائل سیاسی و ایدئولوژیک شده و این در حالی است که توان جامعه با سرعت زیاد رو به تحلیل می‌رود. در نتیجه باید  سایه سیاست بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و فنی، بیش از هر زمان دیگری کمرنگ شود.  اما موضوع کلیدی دیگر، فقدان نظریه اقتصادی در سیاستمداران است. موسی غنی‌نژاد معتقد است که مهم‌ترین دلیل شرایط کنونی این است که دولت نظریه اقتصادی نداشت. دولت در ظاهر اعلام می‌کرد که طرفدار اقتصاد آزاد رقابتی است و مسعود نیلی را به مقام مشاور انتخاب کرد. اما تنها در سخنرانی‌ها بود که از اقتصاد آزاد دفاع و در عمل مسیر دیگری طی می‌شد. دولت به شکلی منفعل عمل کرده و کاملا تسلیم شرایط سیاسی روز شده و به جای پرداختن به توصیه‌های علمی، درگیر مسائل حاشیه‌ای و جزئی شده است. در این وضعیت، بدون وجود یک نظریه واحد در نظام حکمرانی اقتصادی، نمی‌توان انتظار تغییر رویه را داشت. اما در طول این سال‌ها، همواره بر ایدئولوژی‌های غلط تاکید شده و این ایده‌های غلط، جای یک نظریه اقتصادی واحد را گرفته است. از نظر اقتصاددانان، مثلا ایدئولوژی خودکفایی در حوزه اقتصادی که می‌گوید باید همه کالاها را خودمان تولید کنیم و کاری به خارج نداشته باشیم، نباید به‌عنوان یک نظریه اقتصادی معتبر به‌کار گرفته شود. چرا که در علم اقتصاد نظریه خودکفایی نه فقط اینکه کهنه و منسوخ شده باشد که به موزه عبرت سپرده شده است. موسی غنی‌نژاد در این باره توضیح می‌دهد: «در کشور چین و ویتنام حزب کمونیست حاکم است و قاعدتا با لیبرالیسم و کاپیتالیسم مخالفند اما آیا در حوزه اقتصاد حرفی از خودکفایی می‌زنند؟ چنین حرفی در هیچ جای دنیا گفته نمی‌شود؛ اما در کشور ما این دیدگاه منسوخ همچنان طرفداران سرسختی دارد و متاسفانه در بسیاری از دانشگاه‌ها بحث می‌شود و دانشگاهیان با نگاه تایید به آن می‌نگرند.» کمتر کشوری را می‌توان یافت که در روند توسعه به دنبال ساخت خودروی ملی و موتور ملی باشد؛ حتما در فرآیند توسعه نوآوری داشتند و بر آموخته‌ها و تجربه‌های خودشان افزودند؛ اما مانع از ورود دانش و سرمایه خارجی نشدند . مثال‌های زیادی در این باره وجود دارد، شرکت‌های گاز فرانسه و آلمان با سرمایه انگلیسی‌ها ایجاد شد، راه‌آهن غرب به شرق روسیه با وام فرانسه ساخته شد، صنعت خودروی ژاپن که تا این اندازه پیشرفته است با کمک و سرمایه‌گذاری خارجی توسعه یافت. درنتیجه به جای این ایدئولوژی، باید یک نظریه اقتصادی حاکم شود. اینکه تمام مشکلات کنونی اقتصاد ایران، به اقتصاد آزاد ربط داده شود، یک آدرس‌دهی غلط است. این وظیفه خبرگان و کارشناسان اقتصادی است که برای مردم روشن کنند آنچه در چند دهه گذشته حاکم بود، عمدتا ایدئولوژی چپ‌زده و پوپولیستی بوده است. حتی آزادسازی‌های محدود یا واگذاری‌های انجام‌شده به نام خصوصی‌سازی هم در بستر همان ایدئولوژی صورت گرفته و منحرف شده و به همین دلیل ناکارآمد و عقیم مانده است. در حال حاضر اینکه اقتصاددانان به سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر بگویند اولویت سال ۹۸ باید اقتصاد باشد یا تعامل با دنیا، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ چرا که این توصیه‌ها پیش از این نیز شده است. اگرچه بسیاری از نسخه‌ها درست بوده‌اند، اما سیاست‌گذار چنین توصیه یا هشدار یا راه‌حلی از اقتصاددان نخواسته است؛ سیاست‌گذار از کارشناسان تقاضای تعیین اولویت ندارد؛ چون متصور است که خودش مسائل را می‌داند. اما معنی‌اش این نیست که اقتصاددانان منفعل شوند و راه‌حل ارائه ندهند.

شرایط فعلی اقتصاد ایران همانند بیماری است که شرایط اپیدمی و همه‌گیر پیدا کرده که جامعه پزشکی نمی‌تواند منتظر مراجعه بیمار بماند. یعنی نبود تقاضا از طرف سیاست‌گذار نافی مسوولیت ارائه راه‌حل از طرف کارشناس و نظام کارشناسی نیست؛ چون داشبورد بیماری اقتصاد ایران نشان می‌دهد که مشکل در حال تسری به همه حوزه‌هاست. از این‌رو اقتصاددانان باید مطالبه اصلاح اقتصادی را به مطالبه افکار عمومی از دولت تبدیل کنند. باید هزینه و فایده سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادی عریان شود و در دسترس افکار عمومی قرار گیرد. از نظر احمد دوست‌حسینی، در حال حاضر گروهی پرسروصدا تصمیم‌ساز هستند اما حاشیه‌نشین‌ها و کم‌سروصداها پرداخت‌کننده هزینه‌ها هستند. او معتقد است که باید صورت‌حساب تصمیمات نه فقط در اختیار سیاست‌گذار که به زبانی ساده و به شکلی محسوس در اختیار مردم قرار گیرد تا برای مردم روشن شود هزینه چه تصمیماتی را می‌پردازند و نتایج این تصمیم‌ها چه خواهد بود. اگر دولت مشکل را آن‌گونه که هست حس نمی‌کند و با مسکن‌ها و سیاست‌های بسته‌ای، دائم تبعات آن را به تعویق می‌اندازد این مردم هستند که باید هزینه انباشته آن را بپردازند و فشارها را تحمل کنند. از این رو نظام کارشناسی باید فعال‌تر عمل کند و هزینه و فایده تداوم وضع موجود را به افکار عمومی  نشان دهد. ارائه اطلاعات شفاف و تحلیل‌های صریح به بطن جامعه، می‌تواند پیش‌نیاز اصلی اصلاحات اقتصادی را فراهم کند. تجربه‌ای که در دنیا نیز انجام شده است. اصلاحات اقتصادی در جامعه با دو گروه مواجه است، عده‌ای از لابی‌گران و سودجویان وضع موجود که اقلیت جامعه را تشکیل می‌دهند و گروه دومی که نسبت به اصلاحات اقتصادی بی‌تفاوت هستند.

گروه دوم که بخش غالب جامعه را شکل می‌دهند، ناکارآیی‌های سیاست‌های اقتصادی را نادیده می‌گیرد و واکنش نشان نمی‌دهد. یکی از دلایل این رفتار این است که هزینه یک سیاست ‌ناکارآ روی بخش غالب جامعه توزیع می‌شود و قدرت لمس آن برای جامعه در کوتاه‌مدت پایین است. اما اکنون که در درازمدت، آثار سیاست‌های ناکارآ هویدا شده است، می‌توان این گروه اکثریت را آگاه کرد. چرا که پیامد به تعویق انداختن اصلاحات اقتصادی، از دست دادن زمان برای گروه اکثریت و توزیع رانت بین گروه اقلیت است. اما اگر فشار اجتماعی بر گروه ‌لابی‌گران چیره شود، در این حالت سیاست‌گذار اقتصادی نیز مطابق میل اکثریت عمل خواهد کرد.

 

06-01


 

سالنامه هفتم
 

سالنامه گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» امروز منتشر شد. هفت سال متوالی است که دکه مطبوعات در اسفند ماه، میزبان «سالنامه جامع اقتصاد ایران» است. سالنامه‌ای که با مروری بر تحولات کلان سیاسی و اقتصادی در سال سپری‌شده، چشم‌انداز اقتصاد ایران را در سال آتی تصویر می‌کند. سالنامه هفتم نیز با همین رسالت، با مروری بر عملکرد اقتصاد در سال ۹۷، سرنخ وضعیت کنونی اقتصاد ایران را جست‌و‌جو کرده است. سالنامه سال ۹۷، ابتدا مهم‌ترین رویدادهای سال را ورق زده و کابینه پررفت و آمد دوازدهم را زیر ذره‌بین قرار داده است، سپس عملکرد سال ۹۷ اقتصاد ایران، ابرچالش‌ها و بحران سیاست‌گذاری در شرایط فعلی و چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸ را بررسی کرده است. شاید یکی از جذاب‌ترین فصول سالنامه امسال، تحلیل بازارهای دارایی و مالی در سال ۹۷ و پیش‌بینی مسیر آنها در سال آتی است. در سالنامه هفتم از تحلیل اقتصاددانان، صاحب‌نظران و کارشناسانی چون داود سوری، فرشاد فاطمی، علی مدنی‌زاده، جواد صالحی اصفهانی، مسعود نیلی، موسی غنی‌نژاد، احمد دوست‌حسینی، محمد مهدی بهکیش، عباس آخوندی، طهماسب مظاهری، حسین عبده‌ تبریزی، سعید اسلامی بیگدلی، پدرام سلطانی، محسن‌ جلال‌پور، عباس عبدی، علی‌اصغر سعیدی، محمد فطانت، حسین جوشقانی و... بهره گرفته شده است.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361