تداوم واکنش ها به سخنان ظریف

تداوم واکنش ها به سخنان ظریف

تهران-ایرنا- گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان در مورد پولشویی که درتاریخ 20 آبان با خبرآنلاین انجام شده است با گذشت یک هفته همچنان با واکنش‌های متفاوتی در فضای رسانه ای کشور روبه رو است.

سه شنبه 29 آبان 1397 ساعت 22:28

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی رسانه های داخلی نشان می دهد که سخنان 'ظریف' مبنی بر «پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و بسیاری از پولشویی منفعت می‌برند» که در هفته گذشته در گفت و گو با تارنمای خبرآن لاین، بیان داشته، همچنان در کانون توجه این رسانه ها قرار گرفته است.
در برخی از رسانه ها به حمایت از سخنان ظریف پرداخته شده است. به گزارش این رسانه ها 'عامه مردم و مسئولان از صحبت های آقای ظریف استقبال کردند'. همچنین این رسانه ها معتقدند که کلمه ی 'پولشویی به کلید واژه تازه ای برای ساماندهی حملات مخالفان ظریف و وزارت خارجه بدل شده است'. این رسانه ها آورده اند که 'در ایران حتی صحبت از واقعیت داشتن پولشویی در کشور نیز تحمل نمی‌شود'.
واکنش به سخنان ظریف تا جایی پیش رفته که برخی رسانه ها خبر از 'طرح تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به استیضاح او' داده اند.
تکذیب ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر 'سخنگوی قوه قضائیه، درخواست کرده که ظریف اسناد خود درباره وقوع پول شویی در کشور را به قوه قضائیه ارائه کند' از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، نیز مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است.
در برخی از رسانه ها نیز به انتقاد از سخنان وزیر امورخارجه کشورمان اشاره شده است. به عقیده این رسانه ها 'ظریف' باید درخصوص سخنان خود 'آدرس و مصداق' ارائه دهد.

** حمایت از ظریف
'دامنه پدیده پولشویی' عنوانی است که روزنامه شرق به تیتر نخست خود اختصاص داده است. در بخشی از گزارش منتشر شده می خوانیم: 'محمدرضا تابش' نماینده مجلس گفت: عامه مردم و مسئولان از صحبت های آقای ظریف استقبال کردند، ولی عده ای نیز این سخنان را برنتافتند و با آن مخالفت کردندکه دلیل مخالفتشان معلوم نیست.

خبرگزاری ایسنا، به واکنش توییتری نوبخت به انتقادات از ظریف، اشاره کرد و آورده است: محمدباقر نوبخت در صفحه توییتر خود نوشت: «پس از سخنان دکتر ظریف درخصوص پول‌شویی و ضرورت مبارزه با آن، عده‌ای معترض و متقاضی ارائه سند از وزیر امور خارجه شدند. آیا معترضان، میلیاردها دلار قاچاق در کشور را که همواره مسئولان نظام درباره آن هشدار داده‌اند، نفی می‌کنند یا برخلاف قانون، درآمد حاصل از آن‌ را پول کثیف نمی‌دانند؟!»

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی به گفت و گو با 'عبدالله ناصری' پرداخت و عنوان 'ظریف عقب نشینی نکرده اما پافشاری هم نمی کند.' را برگزیده است.
به گزارش این روزنامه، عبدالله ناصری گفت: ظریف با اطلاع کامل از وجود پولشویی سخن به میان آورده اما چون حوزه ی کاری وزیر امورخارجه در داخل نیست عملا با هجمه ای غیرقابل انتظار رو در رو می شود.
همچنین وی در پاسخ به سخنان خبرنگار این روزنامه مبنی بر 'لابد ظریف هم قرار نبوده زیر بار حرف زور برود اما گویی زورش خیلی پر زور بوده! و او کوتاه آمده' می گوید: ظریف کوتاه نیامده اما صلاح هم ندانسته با پافشاری بر موضوع اوضاع را وخیم تر کند.

' استدلال ظریف حمله حریف' عنوان گزارشی است که در روزنامه اعتماد منتشر شده است. در بخشی از این گزارش آمده است: با وجود اینکه ظریف در این گفت و گو تاکید کرده بود که هیچ نهادی را متهم به پولشویی نمی کند اما سخنان او با واکنش های فراوانی رو به رو شد؛ به نحوی که پولشویی به کلید واژه تازه ای برای ساماندهی حملات مخالفان ظریف و وزارت خارجه بدل شد.

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان 'آقایان دلواپس! در کشوری که بابک زنجانی و سلطان سکه هست، هم فساد مالی وجود دارد هم پولشویی' به قلم 'آلبرت بغزیان' یک اقتصاد دان نوشت: در کشوری که امثال بابک زنجانی، سلطان سکه و... فرصت ظهور و بروز می‌یابند، پس فساد مالی سازمان‌یافته و سازمان‌نیافته ایجاد می‌شود. ارقام فسادهای مالی نشان می‌دهد که باید پولشویی نیز پشت آن باشد تا در صورت افشا، اموال ضبط و مصادره نشود.
روزنامه دنیای اقتصاد نیز به این مطلب پرداخته است.

** استیضاح ظریف
به گزارش روزنامه ایران، در ایران حتی صحبت از واقعیت داشتن پولشویی در کشور نیز تحمل نمی‌شود و محمدجوادظریف، وزیر امور خارجه چند روزی است که به‌خاطر صحبت‌هایش با شدیدترین هجمه‌ها مواجه شده و حتی نمایندگان مجلس صحبت از استیضاح او کرده‌اند.

تارنمای انتخاب نیز در گزارشی به موضوع 'طرح اعضای جبهه پایداری در مجلس برای استیضاح ظریف' پرداخت و نوشت: 'حسینعلی حاجی دلیگانی'، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی،از تدوین طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس خبر داد و گفت: این طرح در حال تدوین است و قرار است در روزهای آینده برای این طرح امضاء جمع آوری شود.

در گزارشی با عنوان 'آقای وزیر امور خارجه استیضاح می‌شود یا محاکمه؟' در تارنمای جهان نیوز می خوانیم: هفته گذشته ظریف در اظهاراتی مدعی شده بود که پولشویی گسترده در کشور انجام می‌شود؛ این اظهارات با واکنش‌های زیادی همراه بود؛ حالا طرحی در مجلس در دست پیگیری است که در صورت عدم ارائه مدارک از سوی وزیر خارجه، او استیضاح می‌شود.... اخیراً جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی درخواست کردند وزیر امورخارجه با حضور در کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه توضیحاتی ارائه کند....در صورتی که نمایندگان از توضیحات ظریف قانع نشوند، قرار است این طرح برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه ارجاع شود.

** ارائه مستندات از سوی ظریف
به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، دکتر محمدجواد ظریف دیروز در توضیح موضوع پولشویی و واکنش‌های متعدد به اظهارات وی در این مورد، افزود: من کاملا مشخص صحبت کردم، اما برخی دوستان برای اهداف سیاسی خود همه چیز را فدا می‌کنند.... وزیر امور خارجه در ادامه و در پاسخ به مستندات پولشویی، یادآور شد: من مسئول مستندات نیستم، این مستندات در دسترس عموم است و مرکز مربوطه در وزارت اقتصاد و دارایی هم موارد پولشویی را اعلام کرده است.

روزنامه شرق در گزارشی به سخنان سخنگوی وزارت امورخارجه درباره ارائه اسناد پول شویی به قوه قضاییه پرداخت و به نقل از وی نوشت: هیچ گونه درخواستی از سوی اژه ای دریافت نکرده ایم.
به گزارش این روزنامه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه 'محسنی اژه ای' سخنگوی قوه قضائیه، درخواست کرده که ظریف اسناد خود درباره وقوع پول شویی در کشور را به قوه قضائیه ارائه کند، گفت: ما هیچ گونه درخواستی از سوی آقای اژه ای در این زمنیه دریافت نکرده ایم و به نظر می رسد که بیان آن نماینده محترم مانند بیانات قبلی ایشان با واقعیت تطبیق نمی کند و احتمالا این موضوع را بر اثر یک سوء تفاهم یا توهم بیان کرده اند.
روزنامه آفتاب یزد نیز به این موضوع پرداخته است.

** انتقاد از سخنان وزیر امور خارجه
به گزارش روزنامه کیهان، آملی لاریجانی رئیس ‌قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: اگر پولشویی عظیمی در کشور وجود دارد چرا این موضوع را به قوه قضائیه اطلاع نداده‌اید؟ این موضوع نیز مانند بحث واردات غیرقانونی خودروهاست که بعد از چند ماه به اطلاع قوه قضائیه رسید.

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود گزارشی با عنوان 'آقای ظریف! شما مرتکب چند جرم شدید' منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: اظهارات محمدجواد ظریف از پاسخگویی درباره اتهام‌پراکنی اخیر و بهانه دادن دست دشمن، فرار از پاسخگویی است.....او در واقع برای منفعل کردن صاحب‌نظران منتقد و پرسشگر کوشید برچسب پولشویی را بر آن بچسباند....آدرس و مصداق ندادن آقای ظریف سند خلاف‌گویی و فقدان شجاعت و مسئولیت‌پذیری در وی است. به عبارت دیگر او کوشیده ضمن تشویش اذهان و منفعل کردن صاحب‌نظران منتقد و نهادهای نظارتی مخالف الحاق به FATF و CFT، از پاسخگویی هم طفره برود.

مشرق نیوز نوشت: تنها یک راه در پیش پای وزیر خارجه می‌ماند و آن عذرخواهی رسمی و 'اعلام آمادگی بابت پیگیری قضایی اظهاراتش' از بابت القای پولشویی توسط یک یا چند نهاد کلان در کشور است.

رجا نیوز هم در مطلبی با عنوان 'منبع گرای اشتباه ظریف مشخص شد' به این موضوع پرداخت و نوشت: اظهارات ظریف به‌خوبی مشخص می‌کند که وی ادعای وجود پولشویی در کشور را با توجه به اسناد مرکزی که مسئولیت آن را میثم نصیری‌احمدآبادی برعهده داشته، ارائه کرده است و حالا اگر کسی به‌دنبال رسیدن به حقیقت و دستیابی به اسناد مربوط به این ادعاست باید با کسی که به‌دنبال گرفتن تابعیت آمریکا و کانادا و خروج از کشور است وارد رایزنی شود!...

** واکنش ها در توییتر به سخنان ظریف
تارنمای انصاف نیوز در گزارشی به 'توییت‌های موافقان و مخالفان اظهارات ظریف درباره‌ی پولشویی' پرداخت، چند نمونه از واکنش‌های منفی و مثبت به گفته‌های ظریف در توییتر را در ادامه می‌خوانید:
هیچ مجرمی را این جور نمی شد از مخفیگاه کشید بیرون که #ظریف انجام داد. یک کلمه گفت #پولشویی و 3 روز هست آتش توپخانه هایشان متوقف نمی شود. حکایت چوب و دزد هست انگار!...حمله به #ظریف برای گفتن این جملات آغاز شده و حتما تا زمانی که نگوید غلط‌ کردم کوتاه نمی‌آیند! این روش باندهای افراطی مملکت ماست! هر شخصی قدری نوری بتاباند در تاریکخانه‌های‌شان آنچنان برآشفت می‌شوند که تمام ابزارها را بسیج نموده تا آن کورسو را هم از بین ببرند!...چرا قوه قضائیه با این تهمت پراکنی ها و خسارتهای سنگین به ملت برخورد نمیکند؟
**گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1732

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361