بلاک چین ها؛ آغازگر انقلاب نوین در اقتصاد جهانی

بلاک چین ها؛ آغازگر انقلاب نوین در اقتصاد جهانی

تهران- ایرنا- فناوری های نوین همچون بلاک چین ها با وجود تاثیرات شگرف و موثری که در حوزه های مختلف بیمه و بانک به جهت امنیت و شفافیت دارند اما در حوزه های شخصی و به جهت پیچیدگی مکانیسم و ناآگاهی کاربران ممکن است جامعه را با تهدیدات جبران ناپذیری مواجه سازند. به همین دلیل بایستی با اجرای سیاست های کارآمد در جهت بهره وری مثبت از این دستاوردها حرکت کرد.

سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 ساعت 17:16

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ تحولات «بلاک چین» به واقع یکی از مهم ترین تحولات اقتصادی و اجتماعی جهان معاصر است که برخی کارشناسان از وجود انقلاب اقتصادی با بروز این فناوری های نوظهور در سال های نه چندان دور خبر می دهند. بلاک چین(بلوک زنجیره) راهی تضمین شده و امن برای انتقال یک ارز دیجیتال از فردی به فرد دیگر به وسیله اینترنت است و نمی توان مشروعیت این انتقال را به چالش کشید.

در سال های اخیر ارزهای دیجیتال رمزنگاری‌شده بسیاری همچون بیت‌کوین، مونرو، ریپل و اتریوم از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شده اند و کاربران بسیاری در جهان به دنبال استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارزهای دیجیتال هستند؛ چراکه سودآوری های کلان، شعار فراگیر و موثر گردانندگان این فناوری محسوب می شود که با توجه به نیازهای اقتصادی و معیشتی جهان، استقبال خوبی نیز از این پدیده شده است.

در حقیقت بلاک چین از آن دسته فناوری های جدیدی به شمار می رود که می تواند سیستم تبادل پول در جهان را متحول کند و کاربرد و نحوه عملکرد بسیار پیچیده و متفاوتی دارد.

«ویلیام موگیر» کارشناس حوزه فناوری بلاک چین درباره کاربردهای این مقوله گفته است: «بلاک چین علاوه بر کاربردهایی که در نظام اقتصادی و تبادلات مالی دارد، در واقع یک سیستم جدید برای نگهداری اطلاعات و فایل های مورد نیاز کاربران نیز به شمار می رود.»

البته کارشناسان فعال در این حوزه بر این باورند که فناوری بلاک چین از پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بسیار زیاد و متعددی برخوردار است که می‌تواند در صنایع و سیستم‌های مختلف بانکی، مالیاتی، بیمه، دانشگاهی و ... به کار برده شود و تحولات بزرگی ایجاد کند.

حال باید دید عطش ثروت اندوزی و گرایش به سودهای فراوان که بیشتر اوقات نیز با آگاهی کم و بسنده کردن به شایعات و تبلیغات صورت می گیرد، چه سرنوشتی را برای فناوری بلاک چین به وجود خواهد آورد. البته از این مهم نباید غافل شد که این فناوری آن چنان که عنوان شد در سیستم های کلان حاکمیتی و دولتی از جمله بیمه و بانک به دلیل شفافیت و امنیت فراوانی که از خود نشان داده است می تواند مفید فایده باشد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور چون و چرایی فناوری بلاک چین با «علی حیدری» کارشناس اقتصاد بین الملل گفت و گو کرده است.

***ظهور و بروز بلاک چین
بلاک چین همان گونه که از نامش پیداست، مجموعه ای از بلاک ها یا خانه هایی محسوب می شود که داده ها و اطلاعات در آن ذخیره می شوند. این روش که با ایجاد رمز برای هرگونه تبادل شکل می گیرد یکی از امن ترین روش های ذخیره سازی و انتقال اطلاعات است که به جز شخص ایجاد کننده فردی قادر به دستیابی به اطلاعات آن نیست و مشکلات مربوط به هکرها و دزدی های اینترنتی در آن به وقوع نمی انجامد، به عبارت ساده تر و دقیق تر بلاک‌چین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت هم زمان، داده هایی در آن ثبت و اصلاح می شود که می‌توان با بهره گیری از این پلتفرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت.

این فناوری نوپا در کمتر از پنج سال آینده اقتصاد دنیا را متحول خواهد کرد و سیستم های مالی و بانکی دچار تغییرات شگرفی در کارکرد خود می شوند، از این رو لزوم به روز کردن اطلاعات و ارایه تئوری های جدید و نوین از طرف اقتصاددانان از جمله ملزومات بخش اقتصادی کشور در سال های آتی به شمار می رود.

** گستردگی حوزه ارزهای دیجیتال
ارز دیجیتال از پدیده هایی شایع در اقتصاد و اجتماع کشورهای مختلف دنیاست که بعید به نظر می رسد حتی در نقاط دوره افتاده نیز فردی از ارزهای دیجیتال و سودآوری آن مطلع نباشد و به خرید و روش آن نپردازد. در این میان برخی کشورها هم وجود دارند که محدودیت های سفت و سخت قانونی برای رد و بدل ارزهای دیجیتال اعمال کرده اند، برای نمونه در روسیه ارزهای دیجیتال به عنوان ارز رسمی پذیرفته نشدند، در آمریکا برخی از شرکت ها در حال انجام دادن ساز وکارهای مالی خود با ارزهای دیجیتال هستند اما در آنجا نیز این فرآیند هنوز به صورت قانون مدون در نیامده است، در کُره هم محدودیت های فراوانی برای استفاده از این ارزها اعمال می شود، در چین نیز با سخت گیری های زیاد ساز وکار ارزهای دیجیتال در حال فراگیری است و در نهایت در هند قانون های ملایم تر و متعادل تری در ارتباط با این فناوری نوظهور تدوین و اجرا می شود.

قانون جامع و دقیقی در ایران تا پایان بهمن 1397 خورشیدی از طرف بانک مرکزی وضع و ابلاغ نشده اما هشدارهای فراوانی در ارتباط با استفاده از ارزهای دیجیتال و احتمال کلاهبرداری های فضای مجازی داده شده است.

**انواع ارزهای دیجیتال و رواج بیت کوین
بیت کوین به عنوان سردمدار و شناخته شده ترین ارز دیجیتال محسوب می شود که به عنوان نسل اول ارزهای دیجیتال نیز از آن یاد می شود. همه ارزهای دیجتال با سقف و محدویت تولید همراه هستند و بیت کوین در زمان حاضر با رد کردن رکورد 19 میلیون تولید، تنها با سقف تولیدی خود یعنی 24 میلیون عدد فاصله بسیار اندکی دارد از این رو با کاهش عرضه و تقاضا و نزدیک شدن به سقف تولید با افزایش قیمت بیت کوین رو به رو هستیم. به بیانی دیگر بیت کوین به جهت اینکه نخستین ارزی بود که در بازار ارزهای دیجتال توزیع و ارایه شد، شناخته شده ترین و سرگروه ارزهای دیجتال به شمار می آید. در سال آتی میلادی قیمت بیت کوین به پیش بینی من، عددی در حدود چهار هزار دلار بیشتر نخواهد رفت که این عدد میانگین قیمت ارزش گذاری شده در تمام 2019 میلادی عنوان شده است.

از نسل های بعدی ارزهای دیجتال می توان به لایت کوین اشاره کرد که مهم ترین ویژگی نسل دوم ارزهای دیجیتال است و قادر به تبدیل مالی در میان تولیدات خود است، برای نمونه دلار را می توان به لایت کویت و دیگر ارزهای دیجیتال تبدیل کرد. اکنون طرح هایی در آمریکا در حال انجام دادن است که با استفاده از فناوری های بلاک چین امکان تبدیل ارزهای دیجیتالی را در بانک ها نیز میسر می سازد. به عبارتی افراد نه تنها در فضای مجازی بلکه به طور رسمی در بانک ها نیز می توانند به رد و بدل و مراوده مالی از طریق ارزهای دیجیتال بپردازند.

بنا بر اطلاعات منتشر شده که تا نیمه 2020 میلادی که قرار است ارز دیجتال جدیدی رونمایی شود، بانک ها نیز به طور رسمی وارد حوزه ارزهای دیجیتال خواهند شد و آغاز تحولات پرشتاب اقتصادی که پیش تر نیز از آن یاد شده است، به وقوع می پیوندد و مفهوم اقتصاد، بانک و پول متحول و دگرگون خواهد شد.

**مکانیسم تولید و عملکرد پول های دیجیتال
مکانیسم تولید این ارزها بسیار سخت و همراه فناوری پیچیده ای است و نیاز به سخت افزارهایی دارد که به راحتی قابل دستیابی نیست البته در مواردی مشاهده شده است که برخی سایت ها و اشخاص در فضای مجازی در جهت اخاذی خودشان را واجد این سیستم می دانند که با توجه به هزینه های فراوان ایجاد این فناوری ها و سرمایه های سرسام آور آن، ادعا و شایعات دستیابی به این فناوری بدون حمایت های اشخاص حقیقی و حقوقی قدرتمند و دولت ها تنها گزافه گویی و فریب مردم به شمار می آید.

فرآیند تولید به این گونه است که پس از ایجاد بلاک چین یک فرآیند شبه دموکراسی صورت می گیرد بدین شکل که حداقل نیمی از شبکه مورد نظر می بایست به بلک چین شما رای مثبت دهند و از این جاست که روند تولید و سودآوری فناوری ارزهای دیجیتال آغاز می شود، به عبارتی تا زمان عدم احراز رای اعتماد 50 درصدی، مکانیسم تولید و سودآوری به شما تعلق نخواهد گرفت.

** تاثیر رمز ارزها در دورزدن تحریم ها و پیشرفت استارتاپ ها
اینک با توجه به عدم زیرساخت های سخت افزاری و حتی نرم افزاری موجود استفاده از فناوری ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم ها مقرون به صرفه و اقتصادی نیست چراکه باتوجه به دولتی بودن سیستم اقتصادی ایران و تعارضاتی که در قانون رمز ارزها و قانون اساسی وجود دارد به طور عملی این مهم به وقوع نخواهد پیوست و در یک کلام تلاش بیهوده و نافرجامی است.

فعالیت استارتاپ ها به طور کلی در ایران به 2 شکل است. نخست به بیان و طرح ایده ها و نظرات ختم می شود که طرح های ارزنده و خلاقانه ای هم در این زمینه ها شاهد بوده ایم و دیگری که بخش کمتری از استارتاپ را شامل می شود، مربوط به بخش اجرایی و عملیاتی استارتاپ هاست که از کلیت بخش نخست تنها 20 تا 30 درصد قابلیت اجرایی و عملی شدن ایده ها را پیدا می کنند، با این حال با به روز شدن قانون می توان به ظهور و بروز استارتاپ ها و حضور چشمگیرتر آنها امیدواری بیشتری داشت. در بحث تحریم ها نیز با توجه به اینکه این مقوله در حوزه ارزهای دیجیتال دخالتی ندارند، به طور قطع مشکلی در برنخواهد داشت. بدون شک با وجود شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که به صورت موازی در حال تلاش برای ایجاد راه‌حل‌های جدید و بهبود راه‌حل‌های کنونی هستند، به نظر می‌رسد که اکنون بهترین زمان برای پیروی از این تحول و انقلاب دیجیتالی است.

** پیشنهادات و راهکارها
به تمام افرادی که این اخبار و تبلیغات را مطالعه می کنند، پیشنهاد می شود که کمی بیشتر مطالعه کنند و مغلوب فضاهای تبلیغاتی و به ظاهر سودآور این حوزه نشوند. این فناوری با توجه به نوظهور بودن با آسیب های فراوانی در کشور رو به رو است که بیشتر آنها به دلیل آگاهی نداشتن جامعه و نبود اطلاعات کافی صورت می پذیرد.

پژوهشم**9280**2002**9131

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1794

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1954

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1761

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361