با نظام هوشمند راه فرار مالیاتی بسته شود

با نظام هوشمند راه فرار مالیاتی بسته شود

رییس قوه قضاییه بر ساماندهی مالیات‌های معوق، حذف فرار مالیاتی، ایجاد نظام هوشمند و عدالت مالیاتی تاکید کرد.

سه شنبه 25 تیر 1398 ساعت 20:7

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران 

به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، امروز سه شنبه در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان امور مالیاتی کشور و جمعی از مدیران مالیاتی اظهار داشت: مالیات در همه کشورها یکی از منابع عمده درآمدی محسوب می‌شود؛ به ویژه در کشورهایی که از ذخایر انرژی و نفت برخوردار نیستند. اگرچه کشور ما متنعم به نعمت‌های الهی نظیر نفت است، اما بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که ما باید نظام اقتصادی و بودجه ریزی خود را هر چه بیشتر به سمت اقتصاد و بودجه بدون نفت سوق دهیم.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: در تمام برنامه‌های توسعه کشور تاکید شده که اقتصاد ما وابسته به نفت نباشد و نظام بودجه و اقتصاد کشور به درآمدهای دیگر از جمله مالیات وابسته باشد. وی با بیان اینکه پرداخت مالیات وظیفه تک تک آحاد جامعه است، گفت: نقش سازمان مالیاتی که به تعبیری می‌توان آن را پلیس مالی کشور نامید، در نظام اقتصادی کشور بسیار مهم است. باید در این سازمان نظارت‌های مالی صورت گیرد و سامانه هوشمندی در سازمان مالیاتی برقرار باشد تا به صورت حساب شده و دقیق از درآمدهای مودیان خرد و کلان مالیاتی مطلع شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم جهت ایجاد نظام هوشمند مالیاتی فراهم شود، گفت: باید زیرساخت‌ها به گونه‌ای فراهم شود که فرار مالیاتی در کشور به حداقل برسد و از بین برود و آخرین آمارها نشان از کاهش فرارمالیاتی دارد. تصور من این بود که فرار مالیاتی در کشور ما حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ اما در جلسه امروز اعلام شد که ۲۸ هزار میلیارد تومان است. البته از آنجایی که ارقام مختلفی پیرامون فرار مالیاتی در کشور مطرح می‌شود، این نتیجه حاصل می‌شود که رقم قابل توجهی فرار مالیاتی در کشور وجود دارد.

رییس دستگاه قضا بیان داشت: همانطور که از یک کارمند به حق و به درستی مالیات دریافت می‌شود، باید صاحبان مشاغل کلان و پُردرآمد نیز مالیات خود را به صورت دقیق و منصفانه پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: همه آحاد مردم و مسئولان باید بدانند و درک کنند که پرداخت مالیات کمک به چرخه تولید و توسعه کشور است و مالیات‌های پرداخت شده در جهت رونق تولید و آبادانی در کشور مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. بر همین مبنا تولیدکنندگان و کارآفرینان و سرمایه گذاران از نظام مالیاتی در کشور حمایت خواهند کرد؛ چرا که می‌دانند مالیات‌ها در جهت رونق کسب و کار آن‌ها استفاده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه اقداماتی که برای ایجاد نظام عادلانه و هوشمند مالیاتی در کشور تاکنون صورت گرفته، لازم بوده است، اما کافی نیست، گفت: از جمله اقدامات بسیار موثر در امر فرهنگ سازی مالیاتی برقراری عدالت در اخذ مالیات است؛ بدین معنا که مردم بدانند مالیات از همه مودیان خُرد و کلان خصوصا مودیان کلان اخذ می‌شود و این مهم برای مردم بسیار اعتمادآور و اطمینان بخش است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت تبیین محل هزینه درآمدهای مالیاتی گفت: باید موضوع هزینه کرد درآمدهای مالیاتی برای مردم تبیین و به مودیان مالیاتی این اطمینان داده شود که مالیات‌های پرداخت شده در چرخه تولید و توسعه و آبادانی کشور هزینه می‌شود.

وی تصریح کرد: عموم مردم ما قانونمدار و هوشمند هستند و اگر به قانون مالیات و اهمیت پرداخت آن آگاهی بیشتری پیدا کنند، برای مشارکت بالاتر در امر پرداخت مالیات راغب‌تر می‌شوند. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه نقش مالیات در گردش امور کشور کمتر تبیین شده است، گفت: تبیین محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی برای مردم بسیار مهم است و این امر نیازمند آن است که یک نقش تبیینی در سازمان مالیاتی ایجاد شود. ما این مشکل را در دستگاه قضایی نیز داریم. سال گذشته که مجموعه دستگاه قضایی خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، ایشان به این مشکل اشاره فرمودند و در دیدار کارکنان دستگاه قضایی با معظم له در سال جاری نیز ایشان به نحوی مجددا به این مشکل اشاره کردند و فرمودند یک مشکل شما مشکل رسانه‌ای است؛ یعنی کارهایتان را برای مردم تبیین نمی‌کنید و درست هم فرمودند. البته مقام معظم رهبری درباره دولت هم به همین موضوع اشاره فرمودند.

وی ادامه داد: تبیین اقدامات به معنای خبر گفتن در رسانه نیست؛ بلکه خبر گفتن در رسانه بخشی از مقوله تبیین است. تبیین در نظام مالیاتی یعنی برای مردم روشن شود که مالیات‌های پرداخت شده آن‌ها در کدام محل‌ها و مصارف هزینه می‌شود؛ بنابراین صِرف خبر دادن مالیاتی به معنای تبیین در امر نظام مالیاتی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی تصریح کرد: باید بتوانیم از ارتباطات موجود در جامعه از جمله از فضای مجازی و حقیقی برای تبیین موضوع‌ها در نزد مردم استفاده کنیم. برای نمونه شما در سازمان مالیاتی می‌توانید از فضای دیجیتال بهره بگیرید تا برای مردم مصارف مالیاتی را تبیین کنید.

وی با اشاره به آگاهی و خبردار بودن مردم از برخی مشاغل پردرآمد و کم مالیات ده که اقدام به حساب سازی برای فرار مالیاتی می‌کنند، گفت: مهمترین محوری که باید در برنامه‌های سازمان مالیاتی کشور مدنظر باشد، برقراری عدالت مالیاتی در عمل است و این عدالت باید به گونه‌ای برقرار شود که مردم به طور کامل آن را احساس کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: گاهی دولت‌ها و مجلس‌ها و کمیسیون‌ها و اشخاص می‌گویند فعلا این قضیه برقراری نظام عادلانه مالیاتی را برای وقت دیگر بگذاریم؛ اما باید از آنها سوال کرد که این وقت دیگر چه زمانی فرا می‌رسد؟ بله، ممکن است عده‌ای به ظاهر ناراضی شوند؛ اما عدالت مقوله‌ای است که در روح و جان همه می‌نشیند؛ مانند احکامی که در نظام قضایی کشور صادر می‌شود؛ لذا زمانی که مودیان مالیاتی احساس عدالت کنند، به این نتیجه خواهند رسید که مالیات دریافت شده از آن‌ها یک اقدام بحق است؛ لذا به اهتمام در پرداخت مالیات ترغیب می‌شوند.

وی با اشاره به آمادگی کامل دستگاه قضا برای همکاری با سازمان مالیاتی در همه امور مربوطه گفت: حتما کمیسیون‌های مربوطه و شعب مختص رسیدگی به گزارش سازمان مالیاتی در قوه قضاییه همکاری بیشتری با سازمان مالیاتی کشور خواهند داشت و ما به همکاران خود در دستگاه قضایی تاکیدات لازم را داشته ایم. همچنین مجتمع رسیدگی به جرایم مالیاتی نیز فعال‌تر می‌شود و به شعب مخصوص در استان‌ها نیز تاکید شده است با ادارات مالیاتی در استان‌ها همکاری و تعامل بیشتری داشته باشند.

رییس دستگاه قضایی تاکید کرد: حضور کارشناسان مالیاتی در کنار قضات نیز به تسهیل و تسریع رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی کمک خواهد کرد که این مهم نیز باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین پرونده‌هایی که پیرامون موضوع‌های مالیاتی در دیوان عدالت اداری مطرح خواهد شد، با سرعت و دقت بیشتری پیگیری می‌شود. امیدواریم با تعامل هر چه بیشتر دستگاه قضایی با سازمان امور مالیاتی کشور بتوانیم در زمان کوتاهی احساس عدالت مالیاتی را به مردم منتقل کنیم.

وی بیان داشت: در شرایط فعلی که دشمن فشار وارد می‌آورد تا از صادرات نفت ما جلوگیری کند، ما باید تمرکز خود را به کسب درآمدهایی به غیر از درآمدهای نفتی معطوف کنیم و اخذ مالیات در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به موضوع مالیات بر ارزش افزوده گفت: ایجاد و توسعه نظام مالیات بر ارزش افزوده اقتضائاتی از جمله ایجاد سامانه هوشمند مالیاتی و بهره گیری بیشتر از فضای دیجیتال دارد که این اقتضائات هنوز به طور کامل فراهم نشده است. من با ساز و کارهای مختلف با مردم در ارتباط هستم و در جریانم که این موضوع مالیات بر ارزش افزوده بعضا برای آن‌ها مورد سوال است و مردم می‌خواهند بدانند که نظام مالیات بر ارزش افزوده چه زمانی به طور کامل در کشور برقرار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه موضوعاتی از قبیل مالیات‌های معوق و فرار مالیاتی و ایجاد سامانه هوشمند مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده و عدالت مالیاتی از مهمترین مقوله‌های مرتبط با نظام مالیاتی کشور است، گفت: برای استحکام بیشتر نظام مالیاتی و رفع معضلات موجود در این مجموعه از جمله بحث مالیات‌های معوق و فرار مالیاتی همه دستگاه‌ها باید با سازمان امور مالیاتی کشور همکاری کنند و دستگاه قضایی نیز تمام تلاش خود را برای تعامل بیشتر با این سازمان جهت رفع مشکلات موجود به کار خواهد بست.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه قدرت نظام جمهوری اسلامی مردم متدین و در صحنه هستند، گفت: اعتماد مردم به نظام هر چه بیشتر شود، مولفه‌های قدرت و امنیت ملی ما به همان میزان افزایش خواهد یافت و باید توجه داشت که احساس عدالت در بین مردم، اعتماد آن‌ها را به نظام بیشتر می‌کند و این اعتماد مهمترین سرمایه اجتماعی است و با چنین سرمایه‌ای؛ هیچ شیطانی از شیاطین عالم نمی‌تواند اقدامی علیه کشور ما انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: شما در سازمان امور مالیاتی با ایجاد نظام عادلانه مالیاتی و القاء احساس عدالت مالیاتی به مردم می‌توانید در افزایش اعتماد مردم و تقویت سرمایه اجتماعی کشور سهیم باشید.

وی با اشاره به تاکیدات امیرالمومنین علی (ع) به عاملان جمع آوری زکات و مالیات اظهار کرد: مودیان مالیاتی باید محترم شمرده شوند. به هیچ عنوان اخذ مالیات مساوی با بی احترامی نیست. در عین اینکه ماموران جمع آوری مالیات و پلیس مالی کشور باید با دقت و با چشمان تیزبین اسناد را مورد بررسی قرار دهند تا مبادا سندی پنهان بماند و فرار مالیاتی صورت گیرد، به همان میزان نیز نباید کوچکترین اجحاف و تعدی به کسی که می‌خواهد مالیات پرداخت کند، صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان با بیان اینکه زمان شناسی در انجام وظیفه امر بسیار مهمی است، گفت: برخی کارها و اقدامات در رابطه با پیشرفت نظام مالیاتی کشور را شاید می‌شد ۱۰ یا ۲۰ سال پیش انجام داد؛ اما بخاطر برخی ملاحظات سیاسی و جناحی یا موارد دیگر این کارها انجام نشد؛ بنابراین ما باید توجه کنیم که امور و اقدامات متناسب را در زمان خودش انجام دهیم.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1801

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1962

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1766

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361