اقدام دانشگاه صنعتی ارومیه برای مقابله با بحران کم‌آبی/آمادگی برای پیاده‌سازی "آبیاری هوشمند"

اقدام دانشگاه صنعتی ارومیه برای مقابله با بحران کم‌آبی/آمادگی برای پیاده‌سازی "آبیاری هوشمند"

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه از برنامه این دانشگاه برای تدوین کشت هدفمند، آموزش کشاورزان و تضمین بازاریابی برای محصولات خاص خبر داد و تشریح کرد: از طرفی قصد داریم کشاورزی استان را به سمت کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند، ببریم و از طرف دیگر مدیریت صحیح آبیاری از طریق سیستم هوشمند را برای کشاورزان تبیین کنیم که در صورت همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی و اجرایی شدن طرح‌ها، کاهش 45 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

جمعه 18 آبان 1397 ساعت 18:31

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایسنا 

وحید سلوک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و طرح آمایش وزارت علوم که در مرداد ماه سال جاری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، گفت: محورهای انرژی‌های تجدیدپذیر، محیط زیست وفناوری‌های نوین به عنوان محورهای اصلی ماموریت دانشگاه صنعتی ارومیه انتخاب شده‌اند.

وی تشریح کرد: بر این اساس تصمیم گرفتیم فعالیت‌های علمی در رشته‌هایی از جمله مهندسی مکانیک، فناوری اطلاعات و صنایع که ممکن است در ظاهر ارتباطی به زمینه‌های فوق نداشته باشد، را در راستای این مأموریت‌ها قرار دهیم.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه سپس به مذاکره این دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت ارتباطات، اداره مخابرات استان و جهاد کشاورزی اشاره و اظهار کرد: با این دستگاه‌ها در راستای تعریف پروژه‌های کلانِ نیازمحور گفت‌وگو کرده‌ایم که بتوانیم آن‌ها را در قالب پایان‌نامه‌ها به اجزای کوچک‌تر تقسیم کنیم.

برنامه دانشگاه برای کشاورزی استان؛ صرفه‌جویی 45 درصدی در مصرف آب

سلوک رسالت این دانشگاه به عنوان مهم‌ترین دانشگاه صنعتی استان در قبال دریاچه ارومیه را که مهم‌ترین اولویت این استان است، یادآور شد و توضیح داد: برای این موضوع یک فرآیند جامع در نظر گرفتیم و البته به این نتیجه رسیدیم که مهم‌ترین عامل وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، به عدم مدیریت صحیح برداشت آب برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه این‌طور نیست که استفاده از آب این دریاچه در حوزه کشاورزی آن را به وضعیت فعلی رسانده باشد، خاطرنشان کرد: سهم کشاورزی از آب این دریاچه 83 درصد است؛ این در حالی‌ست که کشاورزی استان نیز لطمه دیده و وضعیت خوبی ندارد.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه از برنامه دانشگاه صنعتی ارومیه برای تدوین کشت هدفمند، آموزش کشاورزان و تضمین بازاریابی برای محصولات خاص خبر داد و تشریح کرد: از طرفی قصد داریم کشاورزی استان را به سمت کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند، ببریم و از طرف دیگر مدیریت صحیح آبیاری از طریق سیستم هوشمند را برای کشاورزان تبیین کنیم.

سلوک تضمین بازاریابی برای محصولات خاص را نیازمند طراحی شبکه اجتماعی کشاورزی به منظور برقراری ارتباط بین کشاورز، کارآفرین و مصرف‌کننده‌های واقعی دانست و گفت: این شبکه می‌تواند در برقراری ارتباط بین عناصر فوق مؤثر باشد.

وی سپس به موضوع "آبیاری هوشمند" اشاره کرد و توضیح داد: در این خصوص چند پروژه می‌توانیم تعریف کنیم از جمله آنکه از طریق اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های مرکزی، شیوه کار سیستم‌های آبیاری هوشمند را به کشاورزان آموزش دهیم.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه تشریح کرد: یکی از مزایای سیستم‌های هوشمند این است که می‌تواند آبیاری را بر اساس شرایط جوی و میزان رطوبت خاک، به صورت خودکار انجام دهد. بنابراین در این زمینه نیازی به مراجعه کشاورزان نیست و بر اساس این روش می‌توان آبیاری قطره‌ای را نیز هدفمند نمود.

سلوک طرح فوق را یک طرح جامع و نیازمند همکاری چندجانبه بین رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی صنایع دانست و خاطرنشان کرد: در صورتی که دستگاه‌های اجرایی با ما همکاری کنند و این سمت و سو پی گرفته شود، تا 45 درصد صرفه‌جوییِ آب در بخش کشاورزی استان را شاهد خواهیم بود.

ایجاد مرکز "ارتقای شایستگی‌های دانشجویی" و مرکز "کارآفرینی" در دانشگاه

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی به دانشجویان برای تدوین دقیق‌تر پروژه‌ها بعد از تضمین اجرایی آن‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی ذیربط امکان‌پذیر خواهد بود، استقبال وزارت جهاد کشاورزی از طرح فوق را مثبت ارزیابی کرد و افزود: به دنبال کارآفرینی در حوزه‌های مختلف هستیم تا بتوانیم باور و اعتماد دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های صنعتی را به دانشگاهها تقویت کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه یکی از مشکلات را "کم‌انگیزگی" دانشجویان عنوان کرد و توضیح داد: بخشی از این مشکل به کاربردی نبودن برنامه درسی رشته‌های تحصیلی و در نتیجه، سردرگمی دانشجو در یافتن ارتباط آن‌ها با صنعت برمی‌گردد. این در حالیست که دانشجویان نیز در سیستم آموزش و پرورش، کم‌تعهد بار آمده‌ و به دنبال انجام کار دفتری و در عین حال نااُمید از دستیابی به آن هستند.

سلوک مهم‌ترین مشکل کنونی دانشجویان که موجبات دغدغه آموزش عالی را ساخته "غذای دانشجویان" دانست و ضمن ابراز تأسف از این موضوع، ادامه داد: از چند سال پیش به منظور بالا بردن انگیزه دانشجویان، اقدام به برگزاری کلاس‌های کاربردی با همکاری انجمن‌های دانشجویی نمودیم. بر این اساس هر دو هفته یک بار، یک کلاس برگزار شده و در آن یک استاد یا فرد کارآزموده در صنعت موضوعی را در قالب یک بسته آموزشی به دانشجویان ارائه می‌دهد.

وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه صنعتی ارومیه و سازمان فنی‌وحرفه‌ای و ایجاد مرکز "ارتقای شایستگی‌های دانشجویی" خبر داد و گفت: در این مرکز در راستای مهارت افزایی برای فارغ‌االتحصیلان و دانشجویان در آستانه فارغ‌التحصیلی، دوره‌های عملی و مهارتی در قالب استانداردهای فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه خاطرنشان کرد: چنانچه افراد صاحب ایده باشند، برای پیاده‌سازی آن نیاز به مهارت دارند. همچنین یک مرکز کارآفرینی ایجاد کرده‌ایم که در تعامل با مرکز رشد دانشگاه و با تکیه بر بانک ایده و جمع سپاری، دانشجویان صاحب ایده و مهارت را مورد حمایت قرار داده و با ترغیب سرمایه‌گذاران به حضور فعالانه در مرکز در قالب شتاب‌دهنده، به تحقق ایده‌های کارآفرینی کمک می‌کند.

توجه به اولویت‌های مراکز تحقیقاتی اتحادیه اروپا/ تمهیدات برای برگزاری دوره‌های مشترک بین‌المللی

سلوک ذیل موضوع همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه، از انجام مذاکراتی با یکی از دانشگاه‌های اسپانیا(که دارای رتبه دهم در این کشور است) خبر داد و با اشاره به اینکه از بین دانشگاه‌های خارجی، دانشگاه‌های اروپایی تحت حمایت اتحادیه اروپا را مورد توجه قرار داده‌ایم، بیان کرد: نکته قابل توجه، همراهی مسئول تحقیقات این دانشگاه با چندین سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف بود و آن‌ها با اعلام اینکه شرایط تحریم‌ها را می‌دانیم، برای همکاری علمی با ما آمادگی نشان دادند.

وی ادامه داد: بر این اساس و ضمن انجام مذاکرات اولیه درباره تبادل اساتید بین دانشگاه‌ها، توافقی در خصوص انجام طرح پژوهشی مشترک در حوزه "نسل چهارم صنعت" و تهیه پیشنهاده طرح به منظور محقق شدن آن، صورت گرفت. همچنین بنا شد تمهیدات برگزاری دوره‌های فشرده مرتبط با موضوعات مورد توجه مراکز تحقیقاتی اتحادیه اروپا توسط اساتید هر دو دانشگاه در دانشگاه مهمان فراهم شود.

دغدغه "غذا" و "خوابگاه" برای دانشجو، تأسف‌آور است

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی ارومیه با اشاره به مشکلات در تأمین و تخصیص بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها، استفاده از "اوراق مشارکتی بهادار" را به عنوان راهکاری برای مقابله این دانشگاه با کاستی‌ها در حوزه پژوهش عنوان و اظهار کرد: امسال به منظور تکمیل تجهیزات آزمایشگاهی بخشی از اوراق سال گذشته را به کار گرفتیم.

سلوک در پایان ضمن ابراز تأسف نسبت به این موضوع که دغدغه‌های اصلی دانشجو مسئله "غذا" و "خوابگاه" باشد، تشریح کرد: به دنبال این هستیم که دانشجو را از نظر غنای علمی، به جایگاه شایسته‌ای برسانیم. بنابراین دغدغه‌های این‌ چنینی و فعالیت‌های صنفی، اولویت‌های اول ما نیست و البته این موضوع مستلزم آن است که مسائل فوق برای دانشجو حل شده باشد تا او بتواند به اهداف والاتری بیاندیشد.

انتهای پیام

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1753

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1894

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1704

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361