اف ای تی اف نباید به فراموشی سپرده شود

اف ای تی اف نباید به فراموشی سپرده شود

تهران- ایرنا- «جنیدی: موضوع اف‌ای‌تی‌اف نباید تحت تاثیر خبرهای یومیه‌ قرار بگیرد»، «ساختار اعطای یارانه‌ها تغییر می‎کند؟»، «اروپا به ایران پشت می‌کند؟» و «مدیریت بحران از ارسال کمک‌های غذایی تا بیم طولانی شدن بازسازی مناطق سیل زده» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.

جمعه 30 فروردین 1398 ساعت 13:13

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** جنیدی: موضوع اف‌ای‌تی‌اف نباید تحت تاثیر خبرهای یومیه‌ قرار بگیرد
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، نوشت: داستان لوایح مربوط به اف ای تی اف ماجرای پر پیچ و خمی شده است، آنقدر پیچیده که سایه اخبار و اتفاقات روزمره نیز بر آنها سنگینی می کند. حواشی سیاسی و تفاسیر آن حواشی به حدی رسیده که اصل اف ای تی ای به فراموشی سپرده شده است. این مسئله مورد انتقاد لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور هم هست. او می گوید: در بررسی لوایح پالرمو و سی اف تی باید فضا کارشناسی باشد، نه آنکه موضوع تحت تاثیر هر جو و خبر یومیه‌ای قرار بگیرد.

* بعضی‌ می گویند با توجه به اقدام آمریکا علیه سپاه، پیگیری FATF دیگر برای کشور توجیه اقتصادی ندارد. این قضیه چقدر می‌تواند محل توجه باشد؟
مبنای این حرف را نمی‌دانم. ما برای حفظ سیستم بانکداری –یعنی همین مقدار ارتباط باقی‌مانده‌ای که درسیستم بانکداری بین‌المللی داریم- به ویژه ارتباطاتی که با چین و روسیه و هند و امثالهم داریم، این اقدام مورد نیاز است. آن‌ها این مطلب را صریحا به ما گفته‌اند «در مبادلات اطلاعات ممکن است جرایمی حتی برای ما اتفاق بیفتد و قربانی باشیم»، استرداد مجرمان، انتقال محکومان و همچنین برای همکارای‌های متقابلی که در چارچوب مبادلات انجام می‌شود، نیاز به لوایح مربوط FATF هست. به هر حال من الان مبنایی برای منتفی شدنش نمی‌بینم.

* یکی از اعضای مجمع در مصاحبه‌ای اعلام کرده «به تعویق افتادن رأی گیری درباره دو لایحه باقی‌مانده مربوط به FATF یعنی پالرمو و CFT با نظر دولت انجام شد». آیا این طور است؟
به طور کلی این بحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و این‌طور نیست یک‌جانبه تصمیم گرفته شود. همه حضور داشتند. این پیشنهاد هم در داخل مجمع مطرح شد و پیشنهاد رسمی از جانب جایی نبود.

* با توجه به اینکه مهلت FATF برای تصویب پالرمو و CFT آخر خردادماه به پایان می‌رسد، به نظر شما هر چه تصویب لوایح به تعویق بیفتد، نهایتا مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصمیم‌گیری منطقی‌تر می‌رسد یا طولانی شدن بررسی ها احتمال رد لوایح مربوط به FATF را تقویت می‌کند؟
همه از رسانه‌ها گرفته تا نمایندگان دولت و اعضای مجمع تشیخص مصلحت نظام و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید کمک کنند تا فضا را کارشناسی نگه دارند نه سیاسی. باید سعی کنند با هم‌دیگر هم‌فکری کنند چون در چنین فضایی اتفاقا به نظر من عاقلانه‌تر و منطقی‌تر تصمیم گرفته خواهد شد. اما اگر فضا را بیش از حد سیاسی کنند و موضوع تحت تاثیر هر جو و خبر یومیه‌ای قرار بگیرد، ممکن است تصمیم منفی گرفته شود. تصمیم‌گیری منطقی برای آن بستگی به این دارد که تمام افراد درگیر در این ماجرا، یک نقشه را کارشناسانه برای آن بگذارند و با تعامل بهترین تصمیم را بگیرند. اگر بخواهیم فضا را سیاسی کنیم تا هر کسی به دیگری رسید، اتهام بزند، خیر خوب نمی شود اما اگر حالت اول بشود حتما تصمیم بهتری خواهند گرفت.

** ساختار اعطای یارانه‌ها تغییر می‎کند؟
وبگاه خبری «خبر آنلاین» با اشاره به اینکه سهم هر ایرانی از یارانه پنهان و آشکار در مرز 11 میلیون تومان ساختار اعطای یارانه‌ها تغییر می‎کند، نوشت: بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد در حالی که هدف اصلی از اعطای یارانه، ایجاد شرایطی مناسب برای خانوارهای کم درآمد و تحقق مولفه عدالت است، در ایران بیشترین حجم یارانه به پردرآمدترین‌ها برسد.

به این ترتیب دهک های اول تا دهم درآمدی ایران به ترتیب بی بهره ترین تا برخوردارترین دهک درآمدی را تشکیل می دهند. بررسی ها نشان می دهد 5 کالا مهمترین اقلامی هستند که مشمول یارانه پنهان هستند. به این ترتیب بنزین، کالاهای اساسی، برق، دارو و گاز طبیعی مهمترین دریافت کنندگان یارانه پنهان هستند. این وضعیت نشان می‌دهد شیوه توزیع یارانه های پنهان در ایران مشکلات متعددی را داراست و بازنگری در این ساختار ضرورت دارد.

* باز هم اصلاح ساختار یارانه ها
این اولین باری نیست که ضرورت بازنگری در ساختار تخصیص یارانه ها مطرح می شود. از دو دهه قبل بحث بازنگری در ساختار یارانه‌ها مطرح شد اما در سال 1389 بود که اصلاح ساختار یارانه با هدف تخصیص یارانه نقدی در دستور کار قرار گرفت و با هدف حذف یارانه پنهان و آشکار، یارانه‌های نقدی به سرپرستان خانوار تخصیص یافت اما در عمل از پس گذشت 9 سال، حجم یارانه‌های پنهان افزایشی چشمگیر را تجربه می‌کند. در این ساختار نه تنها یارانه‌های نقدی بار سنگینی را بر دوش اقتصاد ایران گذاشته و هر ماه 4 هزار و 200 میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی توزیع می‌شود بلکه یارانه‌های پنهان نیز به دست کسانی می‌رسد که برخوردارند و درآمد مولفه مهمی در جذب یارانه پنهان در ساختار اقتصادی ایران است.

در میان 5 قلم کالایی که یارانه پنهان دریافت می‌کنند، بنزین صدر نشین دریافت یارانه پنهان است، حجم یارانه پنهانی که در یک سال به این حامل انرژی اختصاص یافته است. گاز طبیعی دومین رتبه در میان اقلام دریافت کننده یارانه پنهان را دارد. میزان یارانه پنهانی که به کالاهای اساسی اختصاص می یابد نیز در جدول منتشر شده در انتهای خبر به تفکیک اشاره شده است.

* یارانه پنهان چیست؟
یارانه پنهان در حقیقت عدم النفع دولت به دلیل فروش کالاهای تولیدی در داخل کشور با قیمت‌های پایین تر از قیمت قابل فروش در خارج از کشور است. به اصلاح این شیوه پرداخت یارانه، این منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد و دولت می‌تواند درباره نحوه بازتوزیع آن تصمیم‌گیری کند در نتیجه به پایداری بودجه دولت و قطع یارانه از محل‌های ناپایدار کننده سیاست مالی می‌انجامد. در اقتصاد ایران این نوع یارانه، به خصوص از زمانی که تفاوت زیادی بین نرخ ارز رسمی با قیمت بازاری آن ایجاد شد، ابعاد گسترده‌ای یافته است. یارانه پنهان بر مبنای ارز هشت هزار تومان و نرخ ارز کالای اساسی 4200 تومانی، برای کالاهای اساسی و دارو، قیت بنزین بر اساس فوب خلیج فارس و قیمت گاز طبیعی نسبت به قیمت صادراتی سنجیده شده است.

** اروپا به ایران پشت می‌کند؟
پایگاه خبری «فرارو» در این گزارش نوشت: در پی انتشار توئیت‌های جنجالی ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا، درباره آینده توافق هسته‌ای ایران، سفیر جدید فرانسه در تهران احضار شد و مقامات ایران نیز ضمن انتقاد از مواضع آرو، خواستار توضیح فرانسه در این خصوص شدند. اما وزارت خارجه فرانسه از ارائه توضیحی در این خصوص طفره رفت.

شاید فیلیپ تیه‌بو، سفیر جدید فرانسه در ایران، اولین سفیری باشد که لحظاتی پس از تقدیم استوارنامه خود به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، حتی قبل از اینکه به محل کار جدیدش برود، احضار شد. علت احضار، توئیت‌های آرو درباره برجام بود. آرو سخنان مناقشه‌برانگیزی درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران پس از انقضای توافق هسته‌ای بیان کرده است.

آرو، در توئیت‌هایی که بعدا حذف کرد، مدعی شد: «اینکه بگویم ایران پس از انقضای برجام اجازه دارد اورانیوم غنی‌سازی کند، اشتباه است. براساس ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی آن، ایران باید تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای آن غیرنظامی است.»

این اظهارات با واکنش تند مقامات ایرانی مواجه شد که نهایتا موجب احضار [فیلیپ تیه‌بو، سفیر جدید فرانسه در ایران] در آغاز کارش شد. ظریف، خطاب به سه کشور اروپایی عضو برجام، توئیت کرد: «یادآوری به شرکای اروپایی‌مان در برجام: طبق ان‌پی‌تی، برجام یا قطعنامه 2231، نه الآن، نه در سال 2025 و نه بعد از آن، هیچ منعی برای غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران وجود ندارد. شاید مفید باشد که شرکای اروپایی سندی را که امضا کردند و به دفاع از آن تعهد کردند، واقعا بخوانند.»

علاوه بر این، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در توئیتی هشدار داد: «اگر توییت‌های ژرار آرو، موضع فرانسه است، ما با نقض آشکار و عمده اهداف برجام و قطعنامه 2231 روبرو هستیم. نیاز است پاریس فوراً توضیح دهد یا ما اقدام مقتضی انجام می‌دهیم.».

اما فرانسه پس از یک روز تاخیر، پاسخ مبهمی به اعتراضات دیپلماتیک ایران داد. روز دوشنبه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری روزانه خود، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات آرو، گفت: «فرانسه به اجرای برجام متعهد است و تا وقتی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است، همچنان از آن حمایت خواهد کرد.»

دستگاه دیپلماسی فرانسه، نه تنها اظهارات آرو را تکذیب نکرد بلکه حتی کوچکترین اشاره هم به آن نکرد. این موضع فرانسه در حالی است که این کشور و سایر کشور‌های اروپایی نسبت به گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، واکنش سردی نشان داده‌اند.

** مدیریت بحران از ارسال کمک‌های غذایی تا بیم طولانی شدن بازسازی مناطق سیل زده
پایگاه خبررسانی «عصر ایران» در گزارشی میدانی از شهرهای آق‌قلا و گُمیشان، یک ماه پس از سیل ویرانگر، نوشت: سیل، در یک ماه اخیر در صدر اخبار کشور بوده است و ادامه‌دار بودنش باعث شده تا کماکان بحث اول محافل باشد و رسانه‌ها نیز به آن توجه خاصی نشان دهند. سیل امسال ابتدا در گلستان اتفاق افتاد اما جاری شدن سیلی شدیدتر در لرستان و خوزستان تا حدی اتفاقات گلستان را به حاشیه برد. به همین خاطر تصمیم گرفتم به همراه یک گروه مردمی که کمک‌های مردمی را به مناطق سیل‌زده استان گلستان می‌بردند عازم این استان شوم.

بعد از اینکه به گرگان می‌رسم، مقصد بعدی آق‌قلا است. شهری کوچک در شمال گلستان که شاید امسال برای اولین بار نامش اینهمه بر سر زبان‌ها افتاد. مسیر پانزده کیلومتری گرگان تا آق‌قلا پر از آب‌های سطحی و پل‌های شکسته‌ای است که برای زمین‌های کشاورزی و محورهای مواصلاتی خط و نشان می‌کشند. صبح است و مه، راه عبوری شهر را پوشانده است. به آق‌قلا می‌رسم و بنا بر یک قرار قبلی در فرمانداری این شهر با کوروش آهنگری، معاون عمرانی فرماندار آق‌قلا به گفت‌و‌گو می‌نشینم.

او به عصر ایران از بحرانی می‌گوید که نزدیک به یک ماه است هرچه تلاش می‌کنند نمی‌توانند مهارش کنند. فرمانداری به حالت فوق‌العاده درآمده و تمام پرسنلش ماموریت اجرایی گرفته‌اند تا در روند امدادرسانی شرکت کنند. این دیدار ماحصل دیگری نیز دارد؛ فیروزه ایگدری، مدیر شبکه بهداشت شهرستان آق‌قلا نیز به جلسه اضافه می‌شود. او مدیر یک ان‌جی‌او مردم‌نهاد است و مدیریت شبکه بهداشت شهرستان را نیز بر عهده دارد.

ایگدری از شیوع بیماری‌های عفونی ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: «آب آق‌قلا کماکان آلوده است و تماس مردم با این آب پیوسته خطر بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.» از او آدرس محلاتی را می‌خواهم که بیشترین آسیب را دیده باشند و او مرا به محله کل‌آباد می‌فرستد، بخشی محروم در این شهرستان که سیل تقریبا به اکثر خانه‌هایش سرک کشیده.

گمیشان، شهری که در 55 کیلومتری آق‌قلا قرار دارد. شهری به تناوب اصیل‌تر، قدیمی‌تر و با رنگ و بوی ترکمنیِ بیشتر. جاده‌ی آق‌قلا به گمیشان یکی از کانون‌های سیل است. وقتی که برای هدایت آب‌های سطحی آق‌قلا خط راه‌آهن این شهر را منفجر کردند تا آب‌ها به گمیشان سرازیر شوند و سرانجام به دریا بریزند، این جاده زیر آب رفت. حال چند روزی است که جاده باز شده و در ابتدایش تابلوی بزرگی نصب کرده‌اند و نوشته‌اند: «با تلاش نیروهای جهادی سپاه جاده آق‌قلا به گمیشان باز شد.»

جاده را هر بیست متر یک بار شکافته‌اند و بر آن پل موقتی بنا کرده‌اند تا آب از زیر پل بگذرد و جاده بسته نشود. از روی پل‌ها دو ماشین همزمان نمی‌توانند رد شوند، به همین خاطر ترافیک سنگینی در این مسیر مشاهده می‌شود. مردم عصبانی‌اند و گاه کلنجار رفتن دو راننده که روی پل به هم می‌رسند ترافیک را سنگین‌تر می‌کند. هیچکدام حاضر نیستند عقب بروند تا ماشین مقابلشان رد شود و همین امر، مسیر نیم ساعته این جاده را یک ساعت و نیم طول می‌دهد.

تصاویری که در شهرهای گلستان می‌بینم، بیشتر از آن که به درد یک روایت خبری بخورند، انگار ساخته شده‌اند تا نویسنده‌ای پیدا شود و داستانشان کند. یک داستان بلند از تصاویر، حرف‌ها و اتفاقاتی که در این جا می‌افتد و صرفا به یک واقعیت شبیه نیست. اکثر اتفاقات شبیه تراژدی‌اند که انگار کسی نشسته و با سناریوبندی اجرایشان کرده است. با این حال تلاش می‌کنم با همین تصاویر عجیب، وضعیت ترکمن‌های منطقه را روایت کنم.

** نام «کورش»؛ آزاد یا ممنوع؟ / نگاهی به تحول نام‌گذاری در ایران
وبسایت خبری «عصر ایران» در گزارشی نوشت: داستان نام «کورش» یا «کوروش» در سامانۀ ثبت احوال و شایعۀ کوتاه‌مدت جلوگیری از انتخاب آن، دو سه روزی است که خبرساز شده اما داستان فراتر از این دو سه روز است. ماجرا از این قرار است که در شبکه‌های اجتماعی برخی ادعا کردند امکان انتخاب نام کورش و دریافت شناسنامۀ نوزاد به این نام ایرانی وجود ندارد و به عنوان مستند، تصویری منتشر شد که نشان می‌داد امکان درخواست این نام ارایه نمی شود. سخنگوی سازمان ثبت احوال البته این شایعه را تکذیب و اعلام کرده انتخاب نام‌هایی مانند کورش و داریوش کاملا آزاد است. مدیر کل اسناد هویتی نیز گفته است امکان ثبت نام کورش با هر دو املا ( کورش و کوروش) وجود دارد.

این همه توجه به نام «کورش» حداقل در فضای مجازی اما موضوعی قابل مطالعه است و فراتر از آن از تحول در اسم گذاری و تعییرات فرهنگی و سبک زندگی حکایت می‌کند و هر چند بحثی جذاب است و به بهانۀ آن می‌توان دربارۀ تغییر نسل و تأثیر گسترش شهرنشینی و مدرنیسم و پایان جنگ و آرمان‌گرایی گفت و نوشت اما به تناسب کمتر در این باره تحقیق شده است.

البته خوشبختانه عباس عبدی تحلیلی دربارۀ «تحول نام گذاری کودکان تهرانی» ارایه داده و پژوهشگاه هنرو ارتباطات و رسانه هم منتشر کرده و دربارۀ آن گفت و گو کرده و از جمله گفته است: «هر چند اسامی مذهبی در گذشته همواره جزء اسامی پرطرفدار بوده اما چه در مورد پسران و چه در کل استان‌ها، روند انتخاب اسامی مذهبی کاهشی بوده است.

انتخاب اسامی مذهبی در گذشته همواره درصدشان بالا بوده است، اوج آن در سال‌های اول انقلاب است که در کل به حدود 65 درصد و در مورد پسران نزدیک به 85 درصد رسید، ولی بعدها روند کاهش یافته و الان به حداقل خود در 50 سال اخیر رسیده است. درصد نام‌های انتخاب‌شده برای کودکان تهرانی با ‌گرایش اسلامی در سال 1345 در بین دختران و پسران در حدود 58 درصد بوده است. این روند افزایشی بود تا سال 60-61 که افزایش یافت و به 65 درصد رسید. اما از آن مقطع روند مذکور کاهشی شد تا ‌اینکه در سال 94 به نزدیک 40 درصد رسیده که کاهش زیادی است.

کوتاه این که نام‌ها فقط نام نیستند. اگر فقط یک نام بودند بر سر نام جزیرۀ «مالویناس» یا «فالکلند» این همه بین انگلستان و آرژانتین اختلاف نبود. یا خود ما این همه بر روی «خلیج فارس» حساسیت نشان نمی‌دادیم.آری، نام‌ها بسیار مهم‌تر از آنی هستند که تصور می‌شود. به همین خاطر افزایش تمایل به نام کورش و البته مرام کورش و احساس هویت ملی با آن را نباید دست‌کم گرفت که از یک تحول یا تمایل و حتی بازگشت فرهنگی جدی خبر می‌دهد. همان تحولی که صدا و سیما و برخی گفتمان‌های رسمی به رسمیت نمی‌شناسند و تنها جنبه بروز ملی شان شده این که از خودشان با عنوان رسانه ملی یاد کنند و انگار رسانه های دیگر غیر ملی و ضد ملی اند و انگار نه انگار که رادیو تلویزیون ملی شد « صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» و بروز دیگر هم « وطنم وطنم» در سرودهای مختلف.


** می خواهیم در انتخابات، کسی علیه کسی صحبت نکند!
سایت خبری «تابناک» در گفت وگو با نمایندگان عضو کمیسیون شوراها نوشت: بنا بر قانون جدید، چنانچه رسانه‌ها در زمان تبلیغات انتخاباتی، مطلبی علیه نامزد‌های انتخاباتی درج کنند، مشمول مجازات از نوع شش خواهند شد. مجازات در نظر گرفته شده شامل: تعطیلی نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه‌های مجازی از یک تا سه ماه است. این مصوبه باعث برخی نگرانی ها در میان جامعه خبری شده است، به گونه ای که فعالان رسانه ای بر این باورند، با این اقدام نمایندگان در زمان انتخابات، هیچ رسانه ای نمی تواند به موضوع ورود کنند و امکان انتقاد از افراد را از رسانه ها می گیرد؛ که البته این مخالف با آزادی مطبوعات است.

محمد محمودی شاه نشین، عضو کمیسیون شوراهای مجلس در خصوص این موضوع به تابناک گفت: این مصوبه در واقع بیان کننده این است که هر کس علیه دیگری در زمان تبلیغات صحبت کرد، باید فرصت این را داشته باشد که از خود دفاع کند. درواقع الزاما فرد باید 24 ساعت فرصت داشته باشد از خود در رسانه دفاع کند. به عبارت دیگر، رسانه ها نمی توانند مطلبی را در رسانه خود درج کنند که در 24 ساعت امکان پاسخ به آن نباشد. همچنین در صورتی که مطلبی خلاف قانون باشد، باید رسانه به مراجع قضایی پاسخگو باشد؛ البته طرح ابهام دارد و باید رفع شود.

این نماینده در پاسخ به این که این موضوع مصادیق ندارد و ممکن است آزادی بیان را در مطبوعات به خطر بیندازد، گفت: در صورتی که مطلب مندرج، خلاف واقع باشد، جرم است و باید فرد امکان پاسخ داشته باشد؛ برای نمونه، در انتخابات قبلی، یکی از روزنامه های محلی مطلبی را چاپ کرده بود که فلانی منصرف شد، ولی در مطلب توضیح داده شده بود که وی از حضور در جلسه ای خاص منصرف شده است. خلاصه آنکه با انتشار این خبر در این روزنامه، فرد کلا از بین رفت و در انتخابات شکست سنگین خورد. برای همین ما مجبوریم این نوع قوانین را تصویب کنیم تا حداقل امکان بازدارندگی برای رسانه ها داشته باشیم. این فقط به نفع نمایندگان نیست و به نفع سالم سازی و شفاف سازی بیشتر در فضای رسانه است و از وقوع جرم جلوگیری می کند.

همچنین قاسم میرزایی نیکو در پاسخ به این که چرا مصادیق برای این قانون در نظر گرفته نشده است، گفت: مصادیق آن بسیار است و نمی شود مصادیق کامل و جامعی برای آن در نظر گرفت. مهم این است که ما می خواهیم فرهنگی را ترویج کنیم که کسی علیه کسی صحبت نکند. قرار نیست در زمان انتخابات کسی علیه کسی تبلیغ کند. اگر می توانند برای کاندیدایی تبلغ کنند، برای نکات مثبت آن تبلیغ کنند نه برای منفی هایش. اگر کسی عیله کسی منبر برود، یعنی می خواهد به قصد کوبیدن کاندیدا صحبت کند و معمولا روی فکر، عملکرد، اقتصاد و یا کسب و کار شروع به تخریب کاندیدا می کنند که این بر اساس قانون جرم است. وقتی مدرکی نباشد، جوسازی هم علیه آن زیاد می شود؛ مثلا می گویند فلانی دکل را خورده، ولی زمانی که به دادگاه می روند مشخص می شود که دکلی در کار نبوده است.

** اعضای هیأت مدیره بانک سپه به بانک‌های نظامی می‌روند/ مأموریت احتمالی مجریان طرح ادغام بانک‌ها چیست؟
پایگاه خبری «تابناک« در گزارشی از ورود به فاز جدید ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، نوشت: نخستین ماه از سال 1398، دومین خبر مهم در مورد ادغام بانک‌های نظامی منتشر شد. در راستای اجرای امور مربوط به ادغام بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه دوازده انتصاب جدید در این بانک صورت گرفته و نمایندگان بانک سپه در پنج بانک و مؤسسه اعتباری به منظور انجام امور مربوط به ادغام معرفی شده اند. پرسش مهم این که مأموریت اصلی نمایندگان بانک سپه در پنج بانک و مؤسسه اعتباری چیست؟

بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ چهار بندی در 11 اسفند 1397 ضمن تأیید ادغام بانک‌های نظامی اعلام کرد: با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیرو‌های مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می‌شوند.

در نوزدهم اسفندماه 1397 بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در همایش تبیین سیاست‌ها و فرآیند‌های اجرایی از نهایی شدن طرح ادغام بعد از چهار ماه خبر داد و گفت: پس از چهار ماه، ادغام نهایی می‌شود و شاهد تشکیل بانک سپه جدید با قدرت و توانایی بیشتری خواهیم بود.

در نوزدهم فروردین ماه 1398، اولین خبر مهم در سال جدید مورد ادغام بانک‌های نظامی منتشر شد و طی آن فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه ای، شیوه ثبت تقاضای فروش سهام بانک‌های ادغامی (بانک حکمت ایرانیان، بانک مهر اقتصاد، بانک قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر مرکزی) از سوی سهامداران را اعلام کرد.

** مسدود شدن صفحات اینستاگرامی مقام‌های نظامی کشور؛ از سردار سلیمانی تا قالیباف و ضرغامی / «اینستاگرام» هنوز هیچ توضیحی ارائه نکرده / پای تصمیم اخیر ترامپ در میان است
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» گزارش داد: صفحه اینستاگرام منسوب به سرلشگر قاسم سلیمانی امروز برای چندمین بار از دسترس خارج شد. از آنجا که برخی صفحات ‏منسوب به او پیشتر نیز به طور موقت مسدود شده بودند، تصور نمی شد اتفاق امروز، موضوع جدید باشد اما تنها ساعاتی بعد، ‏صفحات اینستاگرامی شمار دیگری از مقام های نظامی کشور مسدود شد.‏

‏ صفحه اینستاگرامی سرلشگر عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران و سرتیپ محمد پاکپور، فرمانده ‏نیروی زمینی سپاه نیز از دسترس خارج شده اند. همچنین صفحه اینستاگرامی سرلشگر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز مسدود شده است. به این صفحات، باید ‏صفحه اینستاگرامی سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح را هم اضافه کنیم؛ سردار کمالی ‏بیشتر به خاطر اعلام خبرهای مربوط به خدمت سربازی در میان مردم شناخته شده است.‏ صفحات اینستاگرامی محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران و عزت الله ضرغامی، رئیس ‏پیشین سازمان صداوسیما نیز از دسترس خارج شده اند.‏ هنوز هیچ دلیلی برای مسدود شدن این صفحات اعلام نشده است.‏

** ضرغامی و منع حضور در دو شورای عالی؛ ماجرا از کجا آغاز شد؟ / روحانی درباره حجاب و فیلترینگ چه گفت که ضرغامی آن را برنتافت؟ / ماجرای جدال لفظی در شورای انقلاب فرهنگی و خبری که تایید شد
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در این گزارش آورده است: عزت الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما علت عدم حضور خود در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را «ممانعت ‏رئیس جمهور» دانسته و آن را «غیرقانونی» خوانده است. ‏پیش از این واکنش، خبری منتشر شده بود که ضرغامی و حسن رحیم پور ازغدی از حضور در جلسه امشب ‏شورای عالی انقلاب فرهنگی منع شده اند. ‏اما اصل ماجرا به بهمن ماه سال گذشته باز می گردد.

ضرغامی در حساب توئیتری خود نوشته است: «فیلترینگ نوظهور رئیس جمهور راه به جایی نخواهد ‏برد» و «مأموریت ابلاغی رهبر معظم در این دو حوزه را مصمم‌تر از گذشته ادامه خواهم داد». ‏بر این اساس، یک عضو دفتر ضرغامی گفته است که علاوه بر عدم دعوت از ضرغامی برای جلسه امشب شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی، او به جلسه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی هم دعوت نشده بود. ‏همچنین یکی از اعضای دفتر ازغدی گفته است که «پیش‌تر نیز شنیده بودیم که آقای رئیس جمهور گفته‌اند در صورت شرکت ‏آقایان ضرغامی و رحیم‌پور ازغدی، من در جلسات شورا حضور نخواهم یافت». ‏

** ماجرای ساختمان‌های مجمع تشخیص در کن
سایت فرارو با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام به نهادی عریض و طویل تبدیل می شود؟ نوشت: محمود صادقی نماینده فعال مجلس شورای اسلامی در جدیدترین اظهار نظر خود به سراغ مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و از برخی اقدامات شائبه برانگیز در این نهاد انتقاد کرده است. امروز مجمع تشخیص مصلحت به انتقاد صادقی واکنش نشان داد و آن را «خارج از عرف» دانست.

مدتی است برخی نمایندگان نسبت به ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به حوزه قانون‌گذاری هشدار می‌دهند. علی مطهری، نائب رئیس مجلس اواخر اسفند ماه از دخالت مستقیم مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبه‌های مجلس انتقاد کرد. مطهری در تذکری در مجلس گفت: «اگر این رویه باب شود ما دو شورای نگهبان خواهیم داشت و این برای آینده خطرناک است.»

به گفته نائب رئیس مجلس «یکی از اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه اعمال کرده به دنبال ایرادی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته در حالی که ما معتقدیم مجمع نمی‌تواند به مصوبه مجلس ایراد بگیرد و مانند شورای نگهبان بگوید که باید مصوبه را اصلاح کنید.»

مطهری افزود: «این که مجمع تشخیص بعد از تصویب طرحی در مجلس مثل شورای نگهبان بخواهد مصوبه‌ای اصلاح شود خلاف اصل 112 قانون اساسی است و مجمع نباید وارد این موضوع شود.» صادقی نیز از تبدیل شدن مجمع به نهادی عریض و طویل انتقاد کرد و گفت: «اخیرا در بازدید از منطقه کنِ تهران، شهروندان مجموعه ساختمانی عظیم در 370 واحد را به بنده نشان دادند که برای اسکان پرسنل مجمع در بخشی از باغات تهران ساخته شده که فارغ از تخلفات زیست‌محیطی، نشان می‌دهد مجمع عملا به‌سمتی دیگر می‌رود.»

او افزود: «مگر مجمع اساسا چند کارمند دارد. قرار بود همان افرادی که در دولت، قوه قضاییه و مجلس مسوولیت دارند، به‌همراه چندنفر دیگر گردهم آمده و در مورد مصالح نظام تصمیم بگیرند، اما حالا می‌بینیم که مسیر دیگری طی می‌شود.»

البته این فقط مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست که با انتقاد اینچنینی روبه رو می‌شود. دیگر نهاد‌ها از جمله شورای نگهبان نیز در این باره مورد پرسش قرار گرفته اند؛ که البته نتیجه‌ای نداشته است. منتقدان می‌گویند نهادهایی همچون مجمع تشخیص باید به لحاظ اداری و دبیرخانه کوچک بمانند در غیر اینصورت هزینه‌ها و بودجه‌های غیر ضروری باید برای آن‌ها اختصاص داد و در ادامه این نهاد‌ها به تشکیلاتی عظیم تبدیل می‌شوند. بسیاری از نهاد‌های فرهنگی هم با انتقاداتی از این دست روبه رو هستند.

** فروش فوری محصولات سایپا؛ قیمت‌ها روی سایت تغییر نکرد، اما ...
وبسایت فرارو با این پرسش که طرح فروش فوری سایپا چقدر روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته است؟ نوشت: سایپا هم از طرح فروش فوری محصولات خود در سال 98 رونمایی کرد و از ساعت چهار 26 فروردین، هفت محصول این شرکت برای فروش فوری در سایت فروش این شرکت عرضه می‌شوند. قیمت فروش فوری این محصولات نسبت به قبل از عید تغییر نکرده، اما در بازار هر کدام چهار تا 10 میلیون تومان گران شده‌اند

سایپا هم در کنار ایران خودرو از طرح فروش فوری محصولات خود در سال 98 رونمایی کرد و از ساعت چهار 26 فروردین، هفت محصول این شرکت برای فروش فوری در سایت فروش این شرکت عرضه می‌شوند. سایپا برخلاف ایرن خودرو قیمت محصولات فروش فوری خود را نسبت به قبل از عید افزایش نداده است. همچنین مسئولان سایپا می‌گویند همه محصولات فروش فوری را سر موقع به مشتریانشان تحویل داده‌اند. با این حال حاشیه عجیبی در مورد تحویل محصولات فروش فوری سایپا ایجاد شده، آن هم این است که سایپا برای تحویل ماشین‌های فروش فوری به مشتری‌ها از هر کدام 440 هزار تومان به عنوان مابه‌التفاوت بیمه شخص ثالث خودرو در سال 98 گرفته است. از طرف دیگر خبر‌های خوبی از بازار آزاد خودرو به گوش نمی‌رسد. قیمت همه ماشین‌ها نسبت به قبل عید افزایش یافته و هر کدام بین چهار تا 10 میلیون تومان گران شده‌اند. این افزایش در مورد ماشین‌های لوکس تولید سایپا به 25 میلیون تومان می‌رسد.

* طرح فروش فوری سایپا چقدر روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته؟
طرح فروش فوری محصولات سایپا از 30 بهمن کلید خورد و تا آخرین روز‌های سال 97 ادامه داشت. فکر می‌کنید این همه تبلیغات و خبر درباره طرح فروش فوری چقدر روی قیمت محصولات سایپا تاثیر گذاشت؟ تا یکی دو هفته بعد از شروع طرح فروش فوری همچنان قیمت‌ها رو به گرانی بود تا اینکه از اواسط اسفند به بعد قیمت‌ها شروع به کاهش کرد. اما هیچ موقع ارزان‌تر از بهمن‌ماه نشد.

تازه همان روند کاهشی کوتاه در اسفندماه متوقف و بعد عید دوباره شاهد هجوم قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم. طوری که قیمت انواع محصولات سایپا در حال حاضر بین چهار تا 10 میلیون تومان گران‌تر از قبل از عید است. تازه این صرفا در مورد خودرو‌های پرطرفدار سایپا است. خودر‌های لوکس این گروه خودروسازی خیلی بیشتر گران شده‌اند. مثلا سیتروئن C3 نسبت به قبل عید افزایش 23 میلیونی را تجربه کرده است.

** برگزاری جشنواره فیلم فجر چقدر آب می‌خورد؟
خبرآنلاین گزارش داد: جشنواره فیلم فجر یکی از همین رویدادهای هنری است که همواره بحث زیادی درباره هزینه‌های برگزاری آن در تمام سال‌های برگزاری‌اش وجود داشته است، امسال نیز سی و هفتمین دوره این رویداد سینمایی از این قاعده مستثنی نبوده است و با گذشت دو ماه از برگزاری جشنواره، سازمان سینمایی مشروح هزینه‌های انجام شده را با جزییات منتشر کرد که در ادامه مروری بر آن خواهیم داشت.

* جشنواره سی و هفتم حدود شش میلیارد آب خورد
طبق اعلام سازمان سینمایی سی و هفتمین جشنواره ملی فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده در مجموع با حدود شش میلیارد و 300 میلیون تومان برگزار شده است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که داروغه‌زاده برای برگزاری این دوره جشنواره توانسته بود از وجود اسپانسر نیز بهره ببرد. البته مشروح هزینه‌های اعلام شده برای هر بخش با جزییات همراه نبوده و هزینه برخی از بخش‌ها مانند اطلاع رسانی و تبلیغات به صورت کلی اعلام شده است.

براساس اطلاعات منتشر شده، در این دوره حدود یک میلیارد و 27 میلیون تومان برای نیروی انسانی در مدت پنج ماه فعالیت، هزینه شده است که سهم دبیر و مدیران جشنواره که 14 نفر بوده‌اند 271 میلیون تومان، سهم هیات‌های انتخاب و داوری که 27 نفر بوده‌اند 233 میلیون تومان و شورای سیاست‌گذاری چهار نفره 20 میلیون تومان بوده است. در این دوره همچنین 886 میلیون تومان صرف جوایز و هدایای بخش‌های مختلف جشنواره بوده است.

در بند دیگر این گزارش که امور سینماها اختصاص دارد، حدود 970 میلیون تومان صرف هزینه شده است که شامل اجاره پردیس‌های سینمایی ملت (200 میلیون تومان)، چارسو (100 میلیون تومان)، سینماهای صنوف و خانه سینما (378 میلیون تومان)، سیستم بلیت فروشی (245 میلیون تومان) و برج میلاد (50 میلیون تومان) می‌شود.

در بخش اطلاع رسانی و تبلیغات که شامل ستاد خبری، نشست‌های پرسش و پاسخ، کاتالوگ، تبلیغات مطبوعات، مستندسازی، فجرنامه، تبلیغات مطبوعات، اجاره کامپیوتر و برنامه نمایش و طراحی و اجرای استودیو، واحد سیار و سیستم صوت می‌شود، 456 میلیون تومان هزینه داشته است. (109 میلیون طراحی و اجرای استودیو و 345 میلیون ستاد خبری و ...)

در نهایت امور آیین‌ها به عنوان بند 23 این گزارش هم که مربوط به مراسم های برگزار شده در این دوره جشنواره است، 495 میلیون تومان هزینه روی دست سازمان سینمایی گذاشته است.

* جشنواره جهانی فیلم فجر چه میزان هزینه دارد؟
حال نگاهی می‌اندازیم به هزینه برگزاری جشنواره جهانی فجر، طبق اعلام سیدرضا میرکریمی سی و ششمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با مبلغی بالغ بر هشت میلیارد و 200 میلیون تومان برگزار شد.

این مبلغ در مقایسه با هزینه برگزاری جشنواره ملی فجر در این دو سال اخیر قابل مقایسه نیست و به ترتیب دو و چهار میلیارد تومان از سی و هفتمین و سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر بیشتر است. البته مسایلی چون نوسانات قیمت ارز نیز بر این مسئله تاثیرگذار است و میرکریمی اعلام کرده است که در سی و هفتمین دوره با توجه به تمامی اتفاقات اقتصادی تنها 10 درصد افزایش هزینه داشته اند و تلاش کردند که از این میزان بیشتر نشود.

** چرا کرانچار برکنار شد؟
پارسینه گزارش داد: زلاتکو کرانچار که بعد از پایان مرحله مقدماتی رقابت‌های انتخابی المپیک به‌جای سفر به کرواسی، در تهران مانده بود و هرگز تصور نمی‌کرد تنها یک روز پس از آن که به فدراسیون فوتبال مراجعه و برنامه‌هایش را ارائه کرد، خبر برکناری خودش را بشنود.

هم زلاتکو و هم مترجمش چلنگر از این موضوع بی‌اطلاع بودند، اما شایعه ساعت به ساعت به واقعیت نزدیک‌تر می‌شد و رسانه‌ها منتظر بودند خروجی جلسه رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته ملی المپیک اعلام رسمی خبر قطع همکاری تیم امید و کرانچار باشد!

هرچند در نهایت با توجه به این موضوع که قرار است به زودی وزیر ورزش کرواسی به ایران بیاید، خبر قطع همکاری با کرانچار رسانه‌ای نشد، اما یک منبع آگاه گفت: «شانس کرانچار برای ماندن خیلی کم است. نه این‌که او مربی بدی باشد، فدراسیون فوتبال پول لازم برای ادامه همکاری با او را ندارد. وقتی با زلاتکو قرارداد بسته شد، دلار 4 هزار تومان بود، اما حالا 14 هزار تومان است. با دلار 14 هزار تومانی حتی دستمزد تونچی، دستیار کروات کرانچار را هم نمی‌توانیم بدهیم، چه برسد به دستمزد خودش را! در این شرایط سرمربی ایرانی به صرفه‌تر است.»

صدالبته مسائل فنی و جانبی هم در این تصمیم بی‌تأثیر نیست. مثلاً شایعه شده وقتی تیم امید برای بازی با ترکمنستان، یمن و عراق در اردو بود، در حالی که تمام اعضای کادر فنی و مدیریتی تیم، حتی حمید استیلی که مدیر تیم است، در اردو می‌ماندند، زلاتکو به این دلیل که همسرش به ایران سفر کرده بود، شب‌ها در اردو نمی‌ماند و این رفتار باعث شد نمایندگان فدراسیون فوتبال که در اردو حاضر بودند روی کرانچار حساس شوند. به این موضوع داستان دوم شدن تیم امید در گروه و صعود به عنوان تیم دوم را هم اضافه کنید تا به این نتیجه برسید که فدراسیون تمایلی به ادامه همکاری با زلاتکو ندارد، اما از آن جایی که طرفین قرارداد بسته‌اند باید رضایت زلاتکو برای فسخ جلب شود.

** جداسازی و تشکیل وزارت بازرگانی مشکلات اقتصاد ایران را حل می‌کند؟/ استراتژی مشخصی برای صنعت و تجارت نداریم
وبسایت خبری «الف» در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی نوشت: این روزها نمایندگان مجلس در حالی بررسی طرح تفکیک وزارت تجارت و خدمات بازرگانی از صنعت، معدن و تجارت هستند که این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شده و در آینده‌ای نزدیک برای بررسی و تصویب نهایی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد

عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی با اشاره به ارایه طرح احیای مجدد وزارت بازرگانی به خبرنگار الف گفت: اگر نمایندگان به دنبال تصویب این طرح هستند بهتر است ابتدا سیاست‌گذاران تکلیف خود را با خودشان مشخص کنند که به دنبال چه هدفی هستند. اینکه از سوی نمایندگان مطرح شده تشکیل این وزارتخانه در راستای توسعه و رونق صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات است؛ در نگاه اول شاید منطقی و بسیار جذاب باشد، اما لازم است نمایندگان محترم به این نکته توجه داشته باشند که امروز علی‌رغم اینکه تصمیم‌گیری به عهده یک وزارتخانه است هیچ پاسخگویی و برنامه‌ مشخصی ارایه نشده، چطور انتظار داریم با تشکیل وزارتخانه جدید شرایط مساعدتر از حال حاضر بشود؟

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگر امروز نمایندگان به تشکیل وزارتخانه رای دهند، اما سیاست‌های کلی دولت مانند آنچه در سال 97 تجربه کردیم باشد؛ قطعا هیچ دستاوردی نخواهیم داشت و تنها با تصویب این طرح هزینه بالایی به اقتصاد کشور تحمیل کرده‌ایم.

* تشکیل وزارت بازرگانی دستاورد مناسبی برای اقتصاد کشور ندارد
وی معتقد است حتی اگر دولت به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای افزایش صادرات با استفاده از این وزارتخانه باشد بهتر است بجای بزرگتر کردن بدنه دولت از نقطه نظرات و کارشناسان پارلمان بخش خصوصی استفاده کند و کمبودهای موجود را برطرف کند. بنابراین هیچ نیازی به تشکیل وزارتخانه بازرگانی نیست و می‌تواند با استفاده از پتانسیل اتاق بازرگانی دقیقا همان کار را انجام داد.

موسی‌پور می‌گوید: آن‌طور که شواهد و تجارب گذشته نشان می‌دهد متاسفانه باید درنظر داشته باشیم که تشکیل وزارت بازرگانی دستاورد مناسبی برای اقتصاد کشور ندارد و می‌تواند در مواردی مانع بزرگی برسر توسعه صادرات نیز باشد، چون با تشکیل این وزارتخانه احتمالا شاهد صدور دستورالعمل‌های بیشتر در حوزه صادرات خواهیم بود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ادامه داد: شاید بهتر است نمایندگان محترم بجای صرف انرژی برای احیای مجدد وزارت بازرگانی نسبت به بهبود و اصلاح مشکلات وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی باشند به این دلیل که تمرکز سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در این وزارتخانه می‌تواند امتیازی برای این دو مقوله درهم تنیده یعنی تولید و تجارت باشد، نه اینکه بخواهیم در دو نقطه مجزا بدون مدیریت واحد درباره این دو تصمیم‌گیری کنیم.

از سوی دیگر دکتر وحید شقاقی شهری، استاد دانشگاه ضمن اعلام مخالفت خود با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی در گفت‌وگو با الف گفت: متاسفانه برای تجزیه و تحلیل مسایل اقتصادی هنوز درک درستی در میان نمایندگان ایجاد نشده است و به همین دلیل با نگاه سخت افزاری به مشکلات توجه می‌شود درحالی که مشکل اقتصاد و صنعت کشورمان نرم افزاری است.

وی تصریح کرد: طرح ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع هنگامی که در برنامه پنجم توسعه مطرح شد نمایندگان وقت دقیقا با همین استدلال که تمرکز در حوزه تصمیم‌گیری می‌تواند به نفع اقتصاد و توسعه تولید کشور باشد به آن رای دادند و حالا باید از نمایندگان فعلی محترم پرسید چه شد که نظرشان برگشته است؟

شقاقی شهری تصریح کرد: وقتی درشرایط فعلی و تمرکز تصمیم‌گیری در وزارت صنعت، معدن و تجارت تجارب خوبی به دست نیامد، آیا نباید از خودمان سئوال کنیم که چرا چنین مشکلی ایجاد شده که می‌خواهیم دوباره به ابتدای مسیر برگردیم؟ بنابراین چاره‌ای نیست جز اینکه دوباره تاکید کنم نمایندگان و موافقان طرح یاد شده هنوز درک درستی از مشکلات اقتصادی و تولیدی کشورمان ندارند.

این استاد دانشگاه افزود: فرض کنیم وزارت بازرگانی تشکیل شد و وزیر مربوطه تصمیم به توسعه صادرات غیرنفتی ایران گرفت، حالا سئوال اصلی مطروحه این است که چطور باید تولید را افزایش دهیم تا صادرات داشته باشیم؟ نکته‌ای که در اختیار و حوزه تصمیم‌گیری وی نیست. بنابراین دوباره تجربه شکست و هزینه سنگین در اقتصاد ایجاد می‌شود و هیچ دستاوردی نخواهیم داشت.

** حسن نژاد: طرح اصلاح نظام بانکداری تا خرداد به صحن مجلس می‌آید/ سیستم فشل بانکی همه را زمین گیر کرده است
پایگاه خبری «شفقنا» در گفت و گو با محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نوشت: حسن نژاد در رابطه طرح اصلاح نظام بانکداری اظهار کرد: سال رونق تولید است و شاه بیت غزل تولید هم، سیستم بانکی و شبکه بانکی است اما مشکلی که عملا همه را زمین گیر کرده است بحث سیستم فشل بانکی فعلی است.

او در ادامه افزود: بنابراین تصمیم گرفتیم در کمیسیون اقتصادی همه کارها را کنار بگذاریم و قانون جدید بانک مرکزی را ارایه دهیم لذا اصلاح نظام بانکداری در دستور کار کمیسیون است و تلاش می‌کنیم با انجام آن بتوانیم مشکلات اقتصادی را حل و فصل کنیم.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس در خصوص زمان اتمام این طرح گفت: اصلاح نظام بانکداری در دستور کار کمیسیون قرار دارد تا بتوانیم بانک‌ها را سروسامان دهیم . قصد داریم کل عقود بانکی، بهره بانکی و نظارت بانکی را اصلاح کنیم و سعی می کنیم تا آخر خرداد ماه آن را به اتمام برسانیم.

پژوهشم**1699**9131

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361