ارتقای رسمی پلیس مالی

ارتقای رسمی پلیس مالی

هیات دولت آیین‌نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی را به تصویب رساند.

دوشنبه 25 شهریور 1398 ساعت 16:20

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از سرپوش 

بر این اساس، مرکز اطلاعات مالی که پیش از این به‌عنوان «واحد» اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد فعالیت می‌کرد، ارتقای جایگاه یافته است. رئیس این مرکز توسط شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم انتخاب و از نظر سازمانی، معاون وزیر محسوب می‌شود. در آیین‌نامه مصوب دولت، نکته‌ای وجود دارد که می‌تواند برای بازار پول آسیب‌زا باشد؛ چراکه نقش نظارتی بانک مرکزی بر بانک‌ها، به مرکز اطلاعات مالی نیز محول شده و از این نظر، یک موازی‌کاری پدید آمده است.

درجه پلیس مالی ارتقا یافت. واحد اطلاعات مالی بر اساس قانون و آیین‌نامه هیات دولت به مرکز اطلاعات مالی تبدیل و تغییر جایگاه داد و رئیس این مرکز، همتراز با معاون وزیر خواهد بود. این مرکز که وظیفه اصلی‌اش رصد و پایش اطلاعات و معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم است، بر اساس قانون مبارزه با پولشویی، از سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد خواهد بود که دارای استقلال اداری و مالی است و مستقیما با شورای عالی مبارزه با پولشویی سروکار خواهد داشت. به تازگی هیات دولت، آیین‌نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی را تصویب کرد. این آیین‌نامه در قالب ۸ ماده، شاکله پلیس مالی ایران را بازسازی کرده و به آن رسمیت بیشتری بخشیده است.

تغییر جایگاه در قانون

تشکیلات مرکز اطلاعات مالی ایران در پی اجرای قانون مبارزه با پولشویی تشکیل شده است. پیش از این، واحد اطلاعات مالی(FIU) زیر‌ نظر معاونت بانکی وزارت اقتصاد قرار داشت و رئیس این واحد، توسط معاون وزیر انتخاب می‌شد. البته اخیرا آخرین رئیس این واحد، توسط شخص وزیر اقتصاد منصوب شد. اکنون به واسطه ماده ۷ مکرر قانون مبارزه با پولشویی، تشکیل مرکز اطلاعات مالی ایران ضروری شد. این تشکیلات جدید مستقیما زیرمجموعه وزارت اقتصاد است و زیر نظر شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم فعالیت خواهد کرد. البته طبق مصوبه دولت، این مجموعه دارای استقلال اداری و مالی است.

طبق بند «ب» ماده ۷ مکرر قانون مبارزه با پولشویی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، گمرک، بانک مرکزی، بانک‌ها، سازمان ثبت احوال کشور، بیمه مرکزی، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان حسابرسی، سازمان بورس و اوراق بهادار، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان تعزیرات حکومتی، موظفند پاسخ استعلامات مرکز در مورد اطلاعات تکمیلی مرتبط با معاملات و تراکنش‌های مالی مشکوک به پولشویی را به‌صورت برخط امن، به این مرکز ارسال کنند. این مساله نشان می‌دهد که مرکز اطلاعات مالی ایران در قامت پلیس مالی ایران خواهد بود و رصد و پیگیری فعالیت‌های مالی مشکوک، بر عهده این مرکز است.

تصویب آیین‌نامه تشکیل مرکز

هیات دولت اخیرا آیین‌نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی را به تصویب رساند. تشکیل یک واحد اطلاعات مالی به منظور مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، توصیه شماره ۲۹ گروه ویژه اقدام مالی(FATF) محسوب می‌شود. آیین‌نامه جدید، به این واحد مالی رسمیت و اعتباری داده که پیش از این نداشته است. در گذشته، به‌صورت عرفی از عنوان «مرکز» برای واحد اطلاعات مالی وزارت اقتصاد استفاده می‌شد، اما هیچ قانون یا رسمیتی نداشت.

اکنون با توجه به آیین‌نامه دولت، عنوان مرکز رسمیت یافته و سازوکارهای اجرایی در آن مدون شده است. در این آیین‌نامه از انتخاب رئیس تا حدود اختیارات و وظایف و نحوه تعیین بودجه مرکز اطلاعات مالی ایران، تشریح شده است. مطابق ماده ۸ این آیین‌نامه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است بودجه مورد نیاز مرکز را در لوایح بودجه سنواتی به‌صورت ردیف مستقل منظور کند.

ملاحظات انتخاب رئیس: تمام مشاغل سازمانی مرکز و واحدهای زیرمجموعه آن، در زمره مشاغل حساس محسوب می‌شوند و سطح سازمانی رئیس آن نیز، معاون وزیر خواهد بود. رئیس مرکز اطلاعات مالی با رای حداقل دوسوم اعضای شورا و با حکم رئیس شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم، منصوب می‌شود. دوره ریاست این مرکز جدید ۴ ساله و تجدید آن نیز برای یک بار مجاز شمرده شده است.

رئیس باید از میان افراد دارای حداقل ۱۰ سال سابقه مدیریتی یا قضایی مرتبط انتخاب شود و حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد. تشکیل واحد اطلاعات مالی در مراکز استان‌ها بسته به نظر رئیس مرکز دارد. در صورت نیاز، به پیشنهاد رئیس مرکز و تصویب رئیس شورای عالی مبارزه با پولشویی، مراکز استانی واحد اطلاعات مالی نیز تشکیل خواهد شد. همچنین کلیه کارکنان مرکز، توسط رئیس مرکز تعیین می‌شوند.

با توجه به محدودیت‌های مندرج در آیین‌نامه هیات دولت، نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا رئیس فعلی واحد اطلاعات مالی وزارت اقتصاد، موفق به احراز این موارد می‌شود یا نیاز به معرفی رئیس جدیدی است؟ ۱۹ فروردین امسال بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی، میثم امیری را به سمت رئیس مرکز اطلاعات مالی این وزارتخانه منصوب کرد. با توجه اینکه امیری، متولد ۱۳۶۰ است، احراز ۱۰ سال سابقه مدیریتی، احتمال کمی دارد.

اختیارات و وظایف: اختیارات و وظایف این مرکز جدید، در ماده ۴ آیین‌نامه هیات وزیران فهرست شده است که ۲۶ مورد را در برمی‌گیرد. وظیفه اصلی تشکیلات مرکز اطلاعات مالی، دریافت، گردآوری، نگهداری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات و بررسی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم، ردیابی جریان وجوه و انتقال اموال با رعایت ضوابط قانونی و گزارش معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم است. همچنین این مرکز باید، نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی‌ها و عملیات مشکوک اشخاص در گزارش‌های واصله را بررسی و ارزیابی کند و در مواردی که به احتمال قوی صحت دارد، گزارش مربوط به مراجع ذی صلاح قضایی ارائه دهد.

در مقام اجرا، مرکز اطلاعات مالی ایران باید از نقل و انتقال وجوه  مشکوک جلوگیری یا اموال مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم را توقیف کند و در مرحله بعدی، به مرجع صالح قضایی برای رسیدگی اطلاع دهد. طبق آیین‌نامه مصوب دولت، وظیفه پیگیری ایجاد کارگروه ملی ارزیابی ریسک و کارگروه‌های تخصصی ذیل آن جهت تدوین سند ملی ارزیابی ریسک، با این مرکز خواهد بود. همچنین این مرکز می‌تواند با مراکز مشابه در سایر کشورها، سازمان‌ها، مجامع منطقه‌ای، بین‌الدولی و بین‌المللی ذی‌ربط، مطابق قوانین و مقررات همکاری و تبادل اطلاعات کند. این مرکز موظف است تا در مورد کلیه اقدامات انجام شده، به شکل منظم گزارش‌هایی را تهیه و به شورای عالی مبارزه با پولشویی و شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم ارسال کند.

موازی‌کاری نظارتی: یکی از موارد بحث‌برانگیز وظایف در نظر گرفته شده برای مرکز اطلاعات مالی کشور، بند ۱۶ است. طبق این بند، اعمال نظارت لازم بر کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم (مصوب سال ۱۳۹۵) و اصلاحات بعدی آن، طبق قوانین مذکور و آیین‌نامه‌های مصوب هیات وزیران در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و ارزیابی و تهیه و تنظیم گزارش‌های نظارتی جهت ارائه به شورا، جزو وظایف مرکز اطلاعات مالی ایران قرار گرفته است. این بند، مترادف با این است که مرکز اطلاعات مالی می‌تواند بر بانک‌ها  نیز نظارت کند.

کارشناسان معتقدند این موضوع می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد؛ از جمله اینکه یک موازی‌کاری در حوزه نظارت بانکی به وجود خواهد آورد. در این حالت بانک‌ها و بازار پول دو ناظر خواهند داشت: بانک مرکزی و مرکز اطلاعات مالی. اگر تخلفی هم صورت گیرد، با توجه به تعدد ناظران، مقام پاسخگو مشخص نخواهد بود. همچنین وجهه بین‌المللی مناسبی هم برای بانک مرکزی ندارد و از اعتبار نظارتی این نهاد خواهد کاست. معمولا هم در دنیا، نظارت بر بانک‌ها، صرفا برعهده بانک مرکزی و مرکز اطلاعات مالی، نقش نظارتی نخواهد داشت.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1787

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1938

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1746

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361