آئین نامه اردوهای دانش آموزی در انتظار امضای رئیس جمهوری

آئین نامه اردوهای دانش آموزی در انتظار امضای رئیس جمهوری

تهران- ایرنا- دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب آئین نامه برگزاری اردوهای دانش آموزی در نهصد و شصتمین جلسه این شورا خبر داد و گفت: این آئین نامه برای امضا در اختیار رئیس جمهوری قرار می گیرد.

شنبه 28 مهر 1397 ساعت 15:24

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از ایرنا 

مهدی نوید ادهم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: آئین نامه برگزاری اردوهای دانش آموزی که از دو جلسه قبل در دستور کار شورای عالی قرار گرفته بود، در این نشست با حضور وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضا، مواد و بندهای باقیمانده از آن به طور کامل تصویب شد.
وی تصریح کرد: در این آئین نامه بر ضرورت امنیت اردوها و نقش اردوهای دانش آموزی در رشد و تعالی شخصیت دانش آموزان و ضرورت رعایت نکات آموزشی، تربیتی و امنیتی تاکید شده است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش یادآورشد: در این آئین نامه همچنین بر ممنوعیت حرکت وسایل نقلیه اردویی در شب و استفاده از قطار در استان ها و مناطقی که خطوط ریلی وجود دارد برای جابجایی دانش آموزان تاکید شده است.
نوید ادهم بیان داشت: تنظیم برنامه آموزشی و تربیتی اردوها متناسب با شرایط سنی دانش آموزان و استفاده از مشارکت شورای درون مدرسه و انجمن اولیا و مربیان برای اطمینان از حسن اجرای اردوها به ویژه اردوهای درون مدرسه ای از دیگر موارد تاکید شده در این آئین نامه است.
وی با بیان اینکه پیش از این بندهایی از آئین نامه برگزاری اردوهای دانش آموزی در کمیسیون های مختلف مطرح شده بود و اکنون تمامی بندها و مواد آن در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، گفت: پس از امضای رئیس جمهوری این آئین نامه به مدارس ابلاغ خواهد شد.
آئین نامه برگزاری اردوهای دانش آموزی در 23 ماده تنظیم شده که بر اساس یکی از مواد آن سفر دانش‌آموزان با مقاصد علمی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی، زیارتی و سیاحتی است که با مجوز مراجع ذی‌ربط برگزار می‌شود و بازدیدها، همایش‌ها، مسابقات، جشنواره‌ها، المپیادها و مجامع دانش‌آموزی مشمول مفاد این آئین‌نامه می‌شود.
ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی، رشد و شکوفایی استعدادهای فرد و گروه و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان با رعایت اصول تعلیم و تربیت اسلامی، ایجاد زمینه برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی برون مدرسه ای در ساحت‌های تربیتی با تاکید بر هویت یابی و تقویت وحدت و انسجام ملی، افزایش آگاهی‌های عمومی دانش آموزان و کسب تجربه و مهارت های زندگی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و جغرافیایی، ایجاد زمینه برای تعامل و تبادل تجربیات دانش‌آموزان درحوزه های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و آموزشی با سایر دانش‌آموزان و توسعه فرهنگ گردشگری از موضوعات اشاره شده در ماده 2 این آئین نامه است.
در ماده 3 آئین نامه مذکور با عنوان اصول و ارزش‌ها مواردی همچون تقویت و گسترش تربیت اسلامی و ارزش‌های اخلاقی، تقویت مهارت های کارگروهی با مشارکت فعال دانش‌آموزان در برنامه‎های اردویی، تطابق با نیازهای عاطفی، اجتماعی و جسمی شرکت‌کنندگان برای تامین رضایت آنان، رعایت اقتضائات جنسیتی و رشدی دانش‌آموزان در دوره‌های تحصیلی، ایجاد جذابیت، تنوع بخشی و نشاط ‌آوری در برنامه‌ها و فعالیت‌های اردویی، تامین امنیت فردی و گروهی ‌دانش آموزان مورد تاکید قرار گرفته است.
در ماده 4 این آئین نامه اشاره شده که اردوهای دانش‎آموزی در دوره‌های پیش‌دبستانی، ابتدایی و دوره‌های اول و دوم متوسطه برای تحقق اهداف ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت (اعتقادی، عبادی و اخلاقی- اجتماعی و سیاسی – زیستی و بدنی- زیبا شناختی و هنری- اقتصادی و حرفه‌ای و علمی و فناورانه) برگزار می‌شود.
بر اساس ماده 5 آئین نامه اردوهای دانش آموزی اردوی یک‌روزه برای دوره پیش‌دبستانی صرفا در محدوده شهرستان برگزار می‌شود و در ماده 6 نیز آمده است که در دوره‌های اول و دوم ابتدایی، برگزاری اردوی یک روزه خارج از محدوده جغرافیایی شهرستان، مجاز خواهد بود.
ماده 6 دارای 4 تبصره است که در آن اشاره شده شرکت دانش‌آموزان دوره ابتدایی در اردوهای چند روزه و خارج از شهرستان صرفا برای مسابقات، فعالیت‌ها و جشنواره‌های ورزشی در چارچوب قوانین اعلامی از سوی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی با اخذ مجوز از معاونت ستادی ذیربط مجاز خواهد بود، شرکت دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی حسب ضرورت در اردوهای چند روزه و خارج از شهرستان( المپیادها، جشنواره‌ها و مسابقات استانی و کشوری) با اخذ مجوز از معاونت ستادی ذی‌ربط بلامانع است، برگزاری اردو (درون و برون شهرستانی) صرفا برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی، حداکثر به مدت سه روز و دو شب مجاز است و محدوده جغرافیایی درون و برون شهرستانی هر استان، تابع تقسیمات کشوری است.
در ماده 7 نیز تاکید شده که برنامه اردوها به صورت مدرسه‌ای (مراکز آموزشی و پرورشی)، شهرستانی، استانی، قطبی و کشوری تنظیم و با اخذ مجوز از مراجع مربوط اجرا می شود و در 4 تبصره این ماده نیز مواردی همچون اردوی مدرسه‌ای در محدوده شهرستان، با موافقت شورای مدرسه و رضایت کتبی اولیای دانش‌آموزان برگزار می شود. مدیر مدرسه موظف است موافقت کتبی شورای مدرسه را به اداره آموزش و پرورش ارسال کند، برگزاری اردو خارج از محدوده شهرستان (درون استانی)، علاوه بر موافقت شورای مدرسه، کسب موافقت اداره آموزش و پرورش محل نیز الزامی است، در برگزاری اردوهای برون استانی علاوه بر اخذ مجوز از مراجع مذکور در تبصره های 1و2 اخذ موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط ضروری است و مجوز برگزاری اردوهای قطبی و کشوری از سوی سازمان‌ها، مراکز و معاونت‌های ذی‌ربط در سطح وزارت آموزش ‌و پرورش صادر و برنامه‌های جرایی آن به استان میزبان قابل تفویض است، مورد تاکید قرار گرفته است.
در ماده 8 آئین نامه مذکور آمده است که فعالیت‌های درون مدرسه‌ای و بیتوته شبانه دانش‌آموزان در مدرسه که با مجوز شورای مدرسه انجام می‌شود، از شمول مفاد این آیین‌نامه مستثنی است.
در بند دیگر این آئین نامه و ماده 9 به ضوابط و مقررات اجرایی اشاره شده مبنی بر اینکه در برگزاری اردو، تفکیک دانش‌آموزان از نظر دوره تحصیلی و جنسیت، الزامی بوده و از اعزام سرپرست و مربیان مرد برای برنامه اردوی دختران و سرپرست و مربیان زن برای اردوی پسران خودداری شود.
این ماده دارای 4 تبصره است که به مواردی همچون اینکه در مناطق روستایی و عشایری و نیز مراکز آموزش ‌و پرورش استثنایی دوره ابتدایی، برگزاری اردو برای دانش‌آموزان مختلط چندپایه ابتدایی و دوره پیش دبستانی با رعایت نکات تربیتی بلامانع است، در برگزاری اردوی مدارس ابتدایی پسرانه که توسط آموزگاران زن اداره می‌شود، استفاده از مربی زن بلامانع است، در اردوهای چند روزه برون شهرستانی دختران، انتخاب و اعزام مربی مرد همراه الزامی است و همراهی دبیران مرد مرتبط در بازدیدهای علمی و آموزشی دختران، در حد ضرورت، بلامانع است، اشاره شده است.
در اردوهای دوره پیش‌دبستانی، مدارس چند‌پایه، مدارس ابتدایی و مدارس با نیازهای ویژه، استفاده از همکاران به‌عنوان سرپرست یا مربی یا همراه صرف ‌نظر از جنسیت آنان بلامانع است، برگزاری اردو در ایام برگزاری امتحانات و یک هفته قبل از آن ممنوع است، برگزاری اردوی دانش‌آموزی توسط سایر دستگاه‌های اجرایی، نهادها و سازمان‌ها ، اشخاص حقیقی و حقوقی غیر‌دولتی معتبر و دارای صلاحیت، منوط به اخذ مجوز از آموزش و پرورش است. مراجع مذکور مکلفند در تمام مراحل اجرای اردو، ضوابط و مقررات این آئین‌نامه و سایر قوانین مربوط را رعایت کنند، از نظر رعایت قوانین و مقررات، محل برگزاری اردو و مسیر آن به منزله مدرسه محسوب می‌شود و دانش‌آموزان و عوامل اجرایی اردو موظفند مقررات انضباطی مدرسه و قوانین مربوط را رعایت کنند، دیگر مواد این آئین نامه را تشکیل می دهد.
در برخی دیگر از مواد این آئین نامه تاکید شده برای افزایش ایمنی، نظارت و کنترل اردوها و ارتقای کیفیت اجرای برنامه‌های آن، سامانه اردویی توسط وزارت آموزش و پرورش طراحی می‌شود. این سامانه، برگزاری اردوها را از سطح مدرسه تا ستاد وزارت آموزش و پرورش کنترل و پایش می‎کند، دانش آموزان و عوامل اجرایی اردو باید از بیمه حوادث و درمان برخوردار باشند، اخذ رضایت نامه کتبی ولی یا قیم قانونی دانش آموز الزامی است، برای برگزاری اردوهای داخل کشور، وسایل نقلیه مورد استفاده الزاما باید از شرکت‌های مسافربری معتبر تامین شود. در صورت در دسترس بودن وسیله نقلیه ریلی، استفاده از قطار مورد تاکید است و برای ایاب و ذهاب دانش‎آموزان از طریق قطار، هواپیما، کشتی و وسایل نقلیه مجاز دریایی، رعایت ضوابط و استانداردهای مربوط الزامی است.
در بخش دیگری از آئین نامه اردوهای دانش آموزی بر ممنوعیت حرکت وسایل نقلیه اردویی در شب و شرایط آب و هوایی نامناسب تاکید شده و در خصوص منابع مالی آن نیز اشاره شده که از طریق اعتبارات ستادی، استانی و منطقه‌ای آموزش و پرورش، مشارکت اولیای دانش‌آموزان، کمک خیرین، نهادها و دستگاه‌های برون سازمانی و منابع پیش‌بینی‌شده در ماده 11 قانون شوراهای آموزش‌ و پرورش تامین شود.
بر اساس این آئین نامه نظارت بر حسن اجرای اردوهای دانش آموزی با وزارت آموزش و پرورش بوده و موظف است گزارش ارزشیابی اجرای این آئین‌نامه را به صورت دو سالانه به شورای‌ عالی آموزش و پرورش ارائه دهد و هرگونه عدول از مقررات و مفاد این آئین‌نامه و شیوه‌نامه مربوط از سوی برگزارکنندگان، دانش‌آموزان و عوامل اجرایی اردو تخلف محسوب می‌شود و با متخلفان، حسب قانون و مقررات مربوط توسط مراجع ذی‌ربط رفتار خواهد شد.
علمی**1883**2017

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1754

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1895

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1705

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361