بر‌اساس رتبه‌بندی سازمان بورس اعلام شد

شفاف‌ترین‌های بورس در سال 94

شفاف‌ترین‌های بورس در سال 94

شفافیت اطلاعاتی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه و همچنین به موقع بودن زمان ارسال اطلاعات همواره از فاکتورهای اصلی هستند که مورد توجه سهامداران و فعالان بازار سرمایه قرار دارد و از این رو اداره نظارت بر ناشران بورسی در دوره‌های زمانی مشخص (هر 3 ماه یکبار) اقدام به اعطای رتبه بر‌اساس عملکرد شرکت‌های فعال در بازار می‌پردازد که در این راستا رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق‌بهادار از نظر کیفیت افشای اطلاعات و نیز اطلاع‌رسانی مناسب براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان بورس، روی سامانه کدال اعلام می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه ( بینا )، به نقل از دنیای اقتصاد ،شرکت‌ها براساس امتیاز کسب شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب برای دوره 12 ماهه منتهی به پایان اسفندماه 94 رتبه‌بندی شده که این رتبه‌بندی به همراه اطلاعات مقایسه‌ای دوره 12ماهه منتهی به 30 آذرماه 94 منتشر شده است. زمان ارسال اطلاعات منتشر شده توسط شرکت‌ها همچون پیش‌بینی سود هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی نشده، صورت وضعیت پرتفوی، برنامه زمان‌بندی پرداخت سود سهامداران و... در مقاطع زمانی تعیین شده از جمله فاکتورهایی هستند که در معیار به موقع بودن ارسال اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است.

براساس اطلاعات موجود، از میان 298 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار که از منظر به موقع بودن زمان افشای اطلاعات و قابلیت اتکا بودن آنها طی دوره 12 ماهه منتهی به پایان اسفند 94 مورد مقایسه قرار گرفته، رتبه نخست مطابق با دوره گذشته به شرکت لابراتوارهای سینادارو اختصاص یافته، همچنین 10 شرکت‌ برتر در اطلاعات مربوط به دوره آذر ماه نیز موفق به حفظ جایگاه در این دوره شده‌اند که به این ترتیب شرکت‌های فرآورده‌های تزریقی ایران، موتورسازان تراکتورسازی، داروسازی امین، رینگ‌سازی مشهد، بانک انصار، معدنی املاح ایران، باما، گروه سرمایه‌گذاری مسکن و صنایع پتروشیمی کرمانشاه به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم ایستادند.

همچنین سیمان ارومیه با ارتقای 2 پله‌ای در جایگاه یازدهم قرار گرفت، این در حالی است که در دوره منتهی به آذرماه، جایگاه سیزدهم را کسب کرده بود؛ صنایع مس شهیدباهنر و سیمان خوزستان نیز پیشرفت چشمگیری داشتند، به‌طوری‌که در دوره قبلی به ترتیب در رتبه‌های 21 و 22 بوده در آخرین اطلاعات به جایگاه 13 و 14 صعود کردند. اما در این میان شرکت لامیران شگفتی‌ساز شد؛ در حالی «فلامی» در آخرین گزارش ارسالی در رتبه 17 قرار گرفته که طی رتبه‌بندی قبلی منتهی به 30 آذرماه 94 رتبه 76 را به خود اختصاص داده بود، نمادهای «سفار»، «پاکشو» و «دزهراوی» نیز به ترتیب رتبه‌های هجدهم تا بیستم را کسب کردند. این در حالی است که در دوره منتهی به پایان سال 94، صنایع کاشی اصفهان به‌همراه دو نماد پارس الکتریک و پالایش نفت اصفهان عملکردی بسیار ضعیف داشته و نه تنها از جایگاه بالایی که در اطلاعات قبلی برخوردار بوده نزول کردند، بلکه در انتهای فهرست رتبه‌بندی قرار گرفتند به‌طوری‌که «کاصفا» با 291 رتبه نزول در آخرین رتبه یعنی رتبه 298 قرار گرفت، پالایش نفت تبریز با 286 رتبه نزول، پارس الکتریک با 293 رتبه نزول، پالایش نفت بندرعباس با 270 پله کاهش و پالایش نفت اصفهان با 290 پله نزول به ترتیب در انتهای جدول رتبه‌بندی قرار گرفتند.

بررسی شفافیت در صنایع

بررسی عملکرد صنایع بورسی بر اساس شفافیت در آخرین اطلاعات مزبور نیز نشان از آن دارد که در گروه مخابرات شرکت همراه اول به مراتب شفافیت بهتری نسبت به «اخابر» دارد به‌طوری‌که «همراه» در آخرین رتبه‌بندی با 4 پله صعود نسبت به اطلاعات دوره قبلی در جایگاه پانزدهم قرار گرفته در حالی که «اخابر» با 43 مرتبه نزول رتبه در جایگاه 202 ایستاد.

در میان گروه بیمه‌ای نیز بهترین و شفاف‌ترین عملکرد به بیمه پارسیان تعلق داشت به‌طوری‌که این شرکت با کسب رتبه 54 به‌عنوان شفاف‌ترین شرکت در میان 4 شرکت دیگر هم‌گروه خود بود؛ بیمه آسیا و البرز نیز به ترتیب با کسب رتبه 95 و 105 در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند، این در حالی است که بیمه دانا با برخورداری از رتبه 283 به‌عنوان ضعیف‌ترین شرکت شناخته شد. در میان ساختمانی‌ها نیز گروه سرمایه‌گذاری مسکن با حفظ جایگاه خود در رتبه 9 قرار گرفت و به‌عنوان شفاف‌ترین شرکت ساختمانی نیز شناخته شد؛ سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، آبادگران ایران، عمران و توسعه فارس و سامان گستر اصفهان نیز از دیگر شرکت‌های شفاف در گروه مزبور بودند. در گروه حمل‌و‌نقل نیز حمل‌ونقل‌ پتروشیمی به‌عنوان برترین شرکت شناخته شد و در رتبه پنجاه‌ویکم قرار گرفت،حمل و نقل توکا نیز با کسب رتبه 63 با اختلاف کمی از این نماد به‌عنوان یکی از دیگر نمادهای شفاف این گروه بود. این در حالی است که کشتیرانی به‌عنوان لیدر این گروه هر چند موفق به بهبود رتبه خود نسبت به اطلاعات قبلی شد اما رتبه 147 را به خود اختصاص داد.

بر اساس آخرین اطلاعات رتبه‌بندی، خودرویی‌ها نیز در مجموع عملکردی متعادل داشتند که در میان نمادهای فعال این گروه، نماد «خبهمن» از شفافیت بالاتری برخوردار بود و رتبه نودوهفتم را به خود اختصاص داد؛ در ادامه به ترتیب نمادهای ایران خودرودیزل، پارس خودرو، زامیاد و سایپادیزل قرار گرفتند که لیدرهای این گروه از جمله سایپا و ایران خودرو با عملکرد ضعیف‌ خود به‌عنوان نمادهایی با شفافیت اندک شناخته شدند. بررسی عملکرد دارویی‌ها نشان از آن دارد که این صنعت در مقایسه با دیگر صنایع فعال در بورس از شفافیت بالاتری برخوردار است به‌طوری‌که «دسینا» به‌عنوان شفاف‌ترین نماد دارویی و همچنین برترین شرکت در مقایسه با 297 شرکت دیگر شناخته شد. «دفرا» رتبه دوم،«دامین» رتبه چهارم، «دزهراوی» رتبه بیستم، «دسبحا» رتبه بیست و هشتم، «دیران‌» رتبه سی و دوم، «ددام» رتبه سی و ششم و «دالبر» نیز رتبه سی‌و‌هشتم را به خود اختصاص دادند. در میان گروه سیمانی نیز سیمان ارومیه با کسب رتبه یازدهم به‌عنوان برترین نماد شناخته شد، سیمان خوزستان و سیمان بهبهان نیز به ترتیب رتبه‌های چهاردهم و شانزدهم را به‌خود اختصاص دادند؛ این در حالی است که دو شرکت سیمان کردستان و سیمان کارون به‌عنوان ضعیف‌ترین نمادهای سیمانی شناخته شدند. گروه پالایشگاهی نیز با 3 نماد «شبریز»، «شبندر» و «شپنا» عملکردی ضعیف را به ثبت رساندند به‌طوری‌که هرکدام به ترتیب در رتبه‌های 295، 297 و 294 قرار گرفتند.

در میان گروه پتروشیمی نیز پتروشیمی شیراز نه تنها توانست با 13 پله صعود به رتبه هفتادوهشتم دست یابد بلکه به‌عنوان برترین شرکت در این گروه شناخته شد، پتروشیمی پردیس نیز با کسب رتبه 103 در رده بعدی ایستاد. صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز به‌عنوان لیدر این گروه رتبه هشتادوهشتم را کسب کرد. در گروه غذایی نیز کشت و صنعت پیاذر به‌عنوان شفاف‌ترین نماد شناخته شد و هرچند در مقایسه با اطلاعات قبلی، 10 پله نزول را تجربه کرد اما در رتبه پنجاه‌وپنجم قرار گرفت، صنعتی بهشهر، صنعتی پارس مینو، پگاه اصفهان و مهرام از دیگر نمادهای شفاف در گروه غذایی بودند. در میان گروه قندی نیز قندلرستان با کسب رتبه پنجاه‌ونهم به‌عنوان شفاف‌ترین نماد شناخته شد و در ادامه قندپیرانشهر رتبه شصت‌ونهم را به خود اختصاص داد. این در حالی است که قندنقش جهان ضعیف‌ترین عملکرد را در این گروه داشت. در میان سنگ‌آهنی‌ها نیز چادرملو با ثبت عملکردی بسیار شفاف‌تر از گل‌گهر در رتبه پنجاهم ایستاد، این در حالی است که رتبه «کگل» 183 بود. گروه بانکی نیز با برتری بانک انصار با ثبت رتبه ششم روبه‌رو‌ شد، هر چند بانک کارآفرین نیز توانست با کسب رتبه بیست‌وششم در جایگاه مطلوبی قرار گیرد اما دیگر نمادهای این گروه از شفافیت بالایی برخوردار نبودند که در این میان بانک پارسیان و بانک تجارت و پست بانک ایران ضعیف‌ترین شفافیت را به ثبت رساندند.

نگاهی به هلدینگ‌ها

از آنجا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس دستورالعمل‌های جدید، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نیستند، بنابراین امتیاز مربوط به این شرکت‌ها به‌طور جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته و اطلاعات مقایسه‌ای مربوط به این شرکت‌ها تنها نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ ارائه شده ‌است که به این ترتیب در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری پردیس، سرمایه‌گذاری بهمن، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سرمایه‌گذاری سپه، سرمایه‌گذاری نیرو، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، سرمایه‌گذاری بوعلی و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها به‌طور مشترک رتبه نخست را از آن خود کردند و در ادامه نمادهای «وبیمه»، «ونیکی»، «وملت»، « وصنا»، «وتوصا»، «وصنعت» و «وخارزم» به ترتیب در رتبه‌های بعدی ایستادند. همچنین از شرکت‌های هلدینگ مجموعه‌هایی همچون گروه سرمایه‌گذاری مسکن، سرمایه‌گذاری سایپا، گروه دارویی سبحان، سرمایه‌گذاری صنعت نفت و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی به‌عنوان 5 شرکت برتر در رتبه‌بندی مزبور قرار گرفتند.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1787

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1943

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1747

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361