پایان ارزان‌فروشی کاذب پروازهای خارجی!

پایان ارزان‌فروشی کاذب پروازهای خارجی!

دوشنبه 30 مهر 1397 ساعت 6:17

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از تیتر نیوز 

به گزارش پایگاه خبری تیترنیوز،  ایرلاین‌های خارجی هر سال جشنواره‌هایی را در سراسر جهان برگزار می‌کنند و تخفیف‌های قابل توجهی را به مشتریان خود ارائه می‌کنند. نوسانات ارز و افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی در ایران باعث شد این تخفیف‌ها به حساب ارزان‌فروشی و بازگشت آن شرکت‌ها به نرخ ارز نیما گذاشته شود.

بنا بر اعلام آژانس‌ها و سامانه‌های رزرواسیون بلیت هواپیما به استناد بیانیه‌های ایرلاین‌های خارجی، از ۱۹ مهرماه مبنای محاسبه ارز در بلیت‌های خارجی از ۱۴۷۰۰ به ۹۷۰۰ تومان کاهش یافت، اما بررسی‌های ایسنا از تغییرات چشم‌گیری حکایت نداشت. حتی بنا بر اظهارات آژانس‌دارها، کاهش قیمت‌ها به حدی نبود که بازار ایران را تشویق کند؛ چرا که با توجه به میانگین درآمد ماهانه هر خانوار ایرانی ـ‌ طبق گزارش بانک مرکزی از سال ۹۶ ـ که حدود سه میلیون و ۶۰۶ هزار تومان برآورد شده، پرواز خارجی هنوز کالایی گران محسوب می‌شود.

ایرلاین‌های خارجی عادت کار در بازار ایران را یاد گرفته‌اند. وقتی شرکت‌های داخلی قیمت‌ها را کاهش ندادند، آن‌ها هم صندلی‌های کلاس قیمت بالا را عرضه کردند. با وجود آن‌که پایه محاسبه ارز در بلیت پروازهای خارجی را از ۱۴۷۰۰ به ۹۷۰۰ تومان کاهش داده بودنداطلاعات دریافت شده از کانتر فروش بلیت پروازهای خارجی در تعدادی از آژانس‌ها نیز حکایت از این دارد که دامنه تغییرات قیمت‌ها از پنجشنبه گذشته تا کنون چندان زیاد نبوده است.

مسؤول کانتر پروازهای خارجی در یکی از آژانس‌های تهران می‌گوید: این کاهش نرخ روی بلیت شرکت‌های خارجی برای مدت بسیار محدودی اتفاق افتاد که آژانس‌ها به مشتریان خود اطلاع دادند، اما در کل این کاهش قیمت به گونه‌ای نبود که به چشم مشتری بیاید و بازار سفرهای خارجی را در ایران از رکود خارج کند.

وی ادامه می‌دهد که براساس داده‌های سیستم جهانی نرخ‌گیری بلیت هواپیما «آمادئوس»، فقط ایرلاین‌های خارجی این کاهش را ROE لحاظ کردند و شرکت‌های داخلی همچون ماهان و ایران‌ایر و سایرین در قیمت‌ها تغییری ندادند، چون مبنای قیمت در ایرلاین‌های داخلی «ریال» است نه دلار که آن را کاهش دهند. برای همین نرخ‌ها همچنان بالا بود.

او می‌گوید: شرکت‌های خارجی خوی و عادت کار در بازار ایران را یاد گرفته‌اند. وقتی شرکت‌های داخلی قیمت‌ها را پایین نیاوردند، آن‌ها هم صندلی‌های کلاس پایین را کمتر عرضه کردند. در واقع آنچه این مدت از سوی ایرلاین‌های خارجی به فروش گذاشته شد، صندلی‌های کلاس قیمت بالا بود. در کنار آن هم نرخ پایه ارز را که از ۱۴۶۹۰ به ۹۷۰۰ تومان کاهش داده بودند، هر روز متناسب با تغییرات بازار آزاد و سامانه نیما افزایش دادند.

این مسوول کانتر بلیت‌های خارجی اضافه می‌کند: با این‌که در فصل کم سفر (low season)  قرار داریم اما شرکت‌های داخلی پایین‌ترین قیمتی که برای رفت و برگشت مسیر تهران ـ استانبول ارائه کرده‌اند یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است، درحالی‌که تا پیش از افزایش نرخ‌ها، حدود هفتصد هشتصد هزار تومان بود. این درحالی است که مبنای قیمت این شرکت‌ها به ریال است.

او درباره پرواز «تفلیس» که درباره قیمت پایین بلیت آن تبلیغ زیادی می‌شود، توضیح می‌دهد: وضعیت بازار گرجستان متفاوت است چون پروازهای آن چارتر شده‌اند، بنابراین قیمت این مسیر به شدت به متقاضی وابسته است. درحال حاضر کمترین قیمت تهران ـ تفلیس یک میلون و ۵۹۰ هزار تومان است که شاید در روز سفر، نرخ آن پایین‌تر شود. گاهی هم پرواز چارتری خالی می‌ماند و چارترکننده تصمیم می‌گیرد این بلیت را با پایین‌ترین قیمت ممکن بفروشد.

شرکت‌های هواپیمایی داخلی با حذف رقبای خارجی همچون بریتیش‌ایرویز، ایرفرانس، کی‌ال‌ام و الاتحاد، در مسیرهای مستقیم هوایی توجیهی نداشته و ندارند که قیمت‌ها را کاهش دهند، چون به هرحال مشتریان خود را دارندناصر مرادی ـ از پیشکسوتان صنعت گردشگری و عضو  انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ نیز درباره محسوس نبودن کاهش قیمت پروازهای خارجی می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی خارجی این کاهش را در R.O.E (نرخ تبدیل ارز) لحاظ کردند، اما با توجه به حذف رقبای خارجی در مسیرهای مستقیم، شرکت‌های هواپیمایی داخلی توجیهی نداشته و ندارند که نرخ‌ها را کاهش دهند، چون به هر حال مشتری خود را دارند.

او توضیح می‌دهد: مثلا در مسیر تهران ـ لندن درحال حاضر تنها شرکت‌های ایرانی امکان برقراری پرواز مستقیم را دارند و استفاده از دیگر شرکت‌های خارجی شاید برای ایرانی‌ها ارزان‌تر تمام شود اما مدت زمان و معطلی که در فرودگاه واسط صرف می‌شود ارزش ندارد، برای همین بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند بلیت گران‌تر پرواز مستقیم را از شرکت‌های داخلی تهیه کنند و این بهترین موقعیت برای ایرلاین‌های ایرانی است.

 از سوی دیگر حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ـ که پیگیر کاهش نرخ بلیت هواپیما است و همراه مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست‌های مشترک با ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی حضور دارد نیز به ایسنا می‌گوید: اگرچه ROE برای مدتی کمتر از یک هفته تغییر کرد و قرار شد شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌ها را در مسیرهای خارجی با نرخ سامانه نیما محاسبه کنند، ولی طبق مشاهدات، آنچه از سوی شرکت‌های هواپیمایی بویژه خارجی‌ها در این مدت عرضه شد، صندلی‌هایی با کلاس قیمت بالا بود، برای همین هم کاهش نرخ احساس نشد.

او عملکرد شرکت‌های هواپیمایی داخلی را عامل این قضیه می‌داند و اضافه می‌کند: قرار بود همه شرکت‌ها REO را با نرخ ارز نیما محاسبه کنند، اما ایرلاین‌های داخلی قیمت ثابت ریالی را تغییر ندادند. آنچه کاهش یافت قیمت مالیات (Tax) بود که دلاری محاسبه می‌شود و رقم آن چیزی نیست که در نرخ تمام شده کاهش چشمگیری ایجاد کند.

رفیعی معتقد است: رفتار شرکت‌های داخلی باعث شد شرکت‌های هواپیمایی خارجی که تمام هزینه‌هایشان ارزی است و ناچارند تابع قوانین و ضوابط جمهوی اسلامی ایران باشند، نرخ‌ها را با پایه ارز نیما محاسبه کنند و کاهش دهند اما از آن طرف صندلی‌هایی با کلاس قیمت بالا را عرضه کردند، برای همین وقتی جدول نرخ‌ها را کلی بررسی می‌کنید تغییر زیادی را مشاهده نمی‌کنید.

کاهش نرخ تبدیل ارز در بلیت هواپیما بنا بر اظهارات آژانس‌های مسافرتی از ۱۹ مهرماه اعمال شد که طبق پیامک‌های فرستاده شده از سوی برخی از آژانس‌ها و سامانه‌های رزرواسیون به استناد اعلام ایرلاین‌های خارجی، از روز چهارشنبه، ۲۵ مهرماه به حالت قبل برمی‌گردد و براساس اعلام صورت گرفته، با نرخ پایه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

با این حال علی عابدزاده ـ رییس سازمان هواپیمایی ـ روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در حاشیه مراسم بهره‌برداری از یک پروژه عمرانی در فرودگاه مهرآباد گفته که «چند روزی است به پروازهای خارجی، ارز نیمایی تعلق گرفته و نرخ پایه محاسبات بزودی به ۸ هزار تومان می‌رسد و ایرلاین‌ها نیز قیمت بلیت را به همین تناسب کاهش می‌دهند.»

به گفته او، «ارز به نرخ نیما به شرکت‌ها تعلق میگیرد اما فرایند اجرای آن در بانک‌ها کند است که در مذاکره با بانک مرکزی قرار شده روند آن تسهیل شود.»

عابدزاده یادآور شده که «۵۵ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است که اگر تامین نشود در آمادگی ناوگان اثر می‌گذارد.»

سازمان هواپیمایی ایران مردادماه امسال، همزمان با قطع پرداخت ارز دولتی به ایرلاین‌ها، بخشنامه‌ای را صادر و تاکید کرد که شرکت‌های داخلی و خارجی ملزم‌اند بلیت‌ها را ریالی و به نرخ ارز نیما عرضه کنند، دستوری که تا کنون به‌درستی اجرا نشده است؛ چرا که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی گفته‌اند تا به حال موفق نشده‌اند ارز نیمایی دریافت کنند و آنطور که گزارش شده، ایرلاین‌های خارجی نیز در نرخ‌گذاری از روی دست آن‌ها مشق می‌نویسند.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361