نقاط عطف در بازار جهانی

نقاط عطف در بازار جهانی

دنیای اقتصاد : برخی شواهد نشان می‌دهند هر دو بازارهای جهانی طلا و دلار به نقطه عطف نزدیک شده‌اند. شاخص جهانی اونس طلا در حالی که در میان مدت در یک مسیر نزولی بوده، در روزهای آخر هفته قبل فاز جهشی گرفت و سقف جدید ۱۳۰۵ دلار آن، سقف‌های کوتاه‌مدت قبلی را شکست. شاخص دلار هم در حالی روز جمعه سقوط کرد و به کف رسید که جریان میان‌مدت آن صعودی بود. برخی کارشناسان، این خروج از ریل قاعده (شکستن سقف قبلی در مسیر نزولی) را به معنای نقطه عطف بازارهای جهانی تلقی می‌کنند.

یکشنبه 12 خرداد 1398 ساعت 2:34

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

نقاط عطف در بازار جهانی

بازارهای جهانی اونس و دلار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت چه روندی داشته‌اند؟ آیا تغییرات ناگهانی دلار و اونس در آخر هفته گذشته، همسو با جریان میان‌مدت خود اتفاق افتادند؟ یا نه، این تغییرات ناگهانی حکایت از نقاط عطف و تغییر روند‌های میان‌مدت دارند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد برای هر کدام از دو سناریو مذکور شواهدی منحصر به فرد وجود دارد. شاخص اونس در حالی که در میان‌مدت روی یک ریل نزول با نقاط مقاومتی نزولی حرکت می‌کرد، در روز جمعه نرخ روانی ۱۳۰۰ دلار را در حالی رد کرد که از سقف قبلی بیشتر بوده است؛ این شکست سقف قبلی توسط سقف جدید حکایت از یک تغییر قاعده دارد که می‌تواند سیگنالی از حضور نقطه‌عطف در مقطع فعلی در بازار اونس جهانی باشد. در بازار دلار جهانی نیز اتفاق مشابهی در حال وقوع است؛ البته در جهتی کاملا معکوس. شاخص دلار جهانی بر خلاف اونس، در میان‌مدت روی یک ریل صعودی سوار بود و روندهای کوتاه‌مدت از این روند صعودی میان‌مدت حمایت می‌کردند. اما کاهش نیم دلاری شاخص در روز پایانی هفته گذشته و شکست کف قیمتی قبلی، حکایت از آن دارد که بازار ارز نیز پتانسیل ورود به یک نقطه‌عطف میان‌مدت را دارد. البته شکل‌گیری این نقاط عطف به حد قابل‌توجهی به ادامه تنش‌های سیاسی و تجاری بین آمریکا و کشورهای شریک‌التجاره بستگی دارد. این تنش‌ها همراه با اراده دولت ترامپ، نگاه سرمایه ‌گذاران را به نفع دارایی امن طلا متمایل می‌کند.

اونس در نقطه‌عطف؟

اونس جهانی در ۱۲ ماه منتهی به ماه مه ‌به‌طور کلی سه روند میان‌مدت متفاوت و تعداد زیادی روند کوتاه‌مدت را تجربه کردند. روندهای میان‌مدت به ترتیب کاهشی، افزایشی و کاهشی بوده‌اند. اما روندهای کوتاه‌مدت، نوسانات صعودی-نزولی با طول موج کوتاه بودند که در واقع ذیل روند میان‌مدت قرار داشتند و به ادامه روندهای میان‌مدت کمک می‌کردند. اولین روند میان مدت، روند کاهشی بود که از ابتدای ماه ژوئن (یعنی یک سال پیش)، شروع شد و به‌مدت ۴ ماه به طول انجامید. این میان‌مدت نزولی باعث شد تا شاخص جهانی اونس از ۱۳۰۰ دلار به کمتر از ۱۲۰۰ دلار کاهش یابد. دومین روند که در ادامه روند قبلی بوده و از اواسط سپتامبر شروع شد، افزایشی بود. در طول این روند، شاخص جهانی اونس از حدود ۱۲۰۰ دلار تا حدود ۱۳۵۰ دلار افزایش یافت. سومین روند میان‌مدت کاهشی بود اما با شیبی ملایم‌تر از شیب مرحله اول. در این مرحله، شاخص اونس جهانی از حدود ۱۳۵۰ دلار در فوریه، به کمتر از ۱۲۸۰ دلار در هفته‌های اخیر کاهش یافت. این روند تا روز چهارشنبه هفته گذشته ادامه داشت. اما در دو روز پایانی هفته گذشته این روند نزولی کاهش و شاخص دلار تا حدودی افزایش یافت.

نتیجه رشد دو روزه شاخص اونس جهانی باعث شد تا در روز جمعه مرز روانی ۱۳۰۰ دلار را رد کند و بعد از چند ساعت شاخص اونس حتی نرخ ۱۳۰۵ دلار را لمس کند. بنابراین سوال قابل طرح این است که این افزایش دو روزه، جزئی از نوسانات کوتاه‌مدت روند کاهنده مرحله سوم (مرحله نزولی با شیب ملایم) بوده؟ یا نه این افزایش جهشی دو روزه حکایت از تغییر روند میان‌مدت شاخص اونس دارد؟ در صورتی که سناریوی اول درست باشد، می‌توان انتظار داشت، شاخص اونس در یک دوره کوتاه‌مدت روند صعودی دارد و نهایتا به منظور تکمیل روند نزولی میان مدت، وارد سرازیری می‌شود.

اما در صورتی که حالت دوم درست باشد، یعنی بپذیریم که جهش دو روزه اونس به خاطر تغییر روند میان‌مدت اونس بوده، انتظار می‌رود شاخص اونس در روز‌های آینده باز هم صعودی شود و مرز روانی ۱۳۰۰ دلار به یک نقطه کف و حمایتی جدید تبدیل شود. البته سقف کوتاه‌مدت ۱۳۰۵ دلار در چند روز اخیر، بالاتر از نقطه سقف در نوسان کوتاه‌مدت قبلی بوده است؛ نقطه حمایتی در نوسان قبلی نزدیک به ۱۳۰۰ دلار بود. بنابراین می‌توان گفت در صورتی که اخبار مربوط به تنش‌های سیاسی و تجاری ادامه داشته باشد، رشد آخر هفته‌ای اونس حاکی از یک تغییر روند میان‌مدت است.

البته بررسی روند یک ماهه شاخص جهانی انس (یعنی ماه مه) نیز این ادعا را تایید می‌کند. در اولین روز از ماه مه (ماه میلادی گذشته)، شاخص جهانی اونس حدود ۱۲۷۶ دلار بود. طلای جهانی بعد از تجربه ۳ روند کوتاه‌مدت (یک یا دو هفته‌ای)، افزایشی-کاهشی-افزایشی، برای اولین بار در این ماه، در روز جمعه مرز ۱۳۰۰ را عبور کرد. بنابراین سقف ۱۳۰۰ دلار در حالی در روزهای گذشته شکسته شده که سقف کوتاه‌مدت قبلی کمتر از این مقدار بوده است. این خروج از قاعده، تا حدودی سیگنالی است از تغییر روندهای میان‌مدت قبلی.

روند بلندمدت دلار

شاخص دلار در بازه یک سال گذشته تقریبا روند صعودی را تجربه کرده است. این شاخص ابتدای ماه ژوئن را در سال گذشته از عدد ۹۴ شروع کرد و در پنج شنبه هفته گذشته در جریان این روند صعودی بلندمدت، به عدد ۱۴/ ۹۸ رسید؛ البته این سقف یک بار دیگر، در اواخر ماه آوریل (حدود یک ماه پیش) شکسته شده بود؛ در آن تاریخ شاخص دلار برای اولین بار در ۱۲ ماه گذشته نرخ ۹۸ دلار را شکسته بود و به ۲۰/ ۹۸ رسید. بنابراین در ۴۰ روز گذشته شاخص دلار دو سقف (نقطه مقاومتی) را تجربه کرده است که نرخ سقف اولی بالاتر از نرخ سقف دومی بوده است. نرخ سقفی که در پنج‌شنبه هفته گذشته اتفاق افتاد، در روز جمعه با سقوط نسبی مواجه شد و شاخص دلار، برخلاف اونس جهانی، در این روز کاهش یافت. در روز جمعه، شاخص دلار با حدود نیم دلار کاهش نسبت به سقف پنج‌شنبه، به نقطه ۶۱/ ۹۷ رسید.

موج‌های معکوس بازارهای جهانی

بنابراین در بازارهای جهانی اونس و دلار دو اتفاق همزمان افتاده است؛ بازار اونس در حالی که یک روند نزولی میان‌مدت را تجربه می‌کند، در دو روز آخر صعودی شده و سقف‌های قبلی را شکسته است؛ این می‌تواند شاهدی مبنی بر خروج از قاعده و تغییر روند میان‌مدت باشد. در بازار دلار جهانی، در حالی که دلار در جریان یک روند صعودی میان‌مدت حرکت می‌کند، اما در روزهای گذشته نزولی شده و اگر این نزول در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد، حکایت از کاهش میان‌مدت دلار آمریکا دارد. بنابراین می‌توان گفت اونس و دلار جهانی در جریان دو موج کاملا معکوس در حال حرکت هستند؛ این تقابل تا حدودی نشان می‌دهد که تحولات کوتاه‌مدت بازارها در مقطع فعلی تابعی از تنش‌های سیاسی بوده است. تنش‌های سیاسی و تجاری همزمان که شاخص دلار را نزولی می‌کند، اونس جهانی را به‌عنوان یک دارایی امن صعودی می‌کند. البته اراده دولت آمریکا در کاهش تصنعی دلار برای حفاظت از سیاست جنگ تجاری خود با چین نیز بی‌تاثیر نیست.

این مطلب برایم مفید است

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1786

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1934

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1740

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361