جامعه مهندسان عمران آمریکا در گزارشی جامع زیرساختهای آمریکا، همچون آب آشامیدنی، تصفیه و فاضلاب، شبکه برق، فرودگاهها و امکانات حمل و نقل هوایی، تأسیسات ریلی و حمل و نقل، حمل و نقل هوایی درون شهری، معابر و بزرگراهها ، پلها، سدها، دفع زبالههای خطرناک، مدارس و ترانزیت را نامطلوب، ناکافی و در معرض خطر دانست.
به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از قدس آنلاین
به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ در ژوئن سال ۲۰۱۳، یک پل بین ایالتی در یک راهروی تجاری اصلی بین سیاتل، واشنگتن و ونکوور کانادا ، سقوط کرد و پس از برخورد با یک کامیون به رودخانه سقوط کرد. این حادثه بر اثر تصادف و برخورد یک کامیون با یکی از پایههای اصلی پل رخ داد؛ در حالی که سرعت کامیون در حین برخورد بالا نبود اما ستون پل که به واسطه گذر سالها ضعیف و فرسوده شده بود شکسته شد و پل که توان تحمل بار اضافی را نداشت بلافاصله سقوط کرد.
این حادثه در حالی رخ داد که کارشناسان در بررسیهای قبلی روی این پل، به این نتیجه رسیده بودند که عملکرد و کاربری این پل منسوخ شده و از نظر ساختاری نیز ضعیف است و نیاز به جایگزینی دارد.
این حادثه فقط یکی از هزاران نمونه از حوادثی بوده که طی سالهای اخیر در ایالات متحده آمریکا رخ داده است.
طبق گزارش جامعه مهندسان آمریکا، بخش اعظم زیرساختهای فیزیکی ایالات متحده که شامل جاده ها، سدها، پل ها و موارد دیگر می شود، در وضعیت مشابهی قرار دارد. بیش از ۱۶۰هزار پل در ایالات متحده رسماً در معرض خطر سقوط قرار دارند و به این ترتیب شاهد سقوط پی در پی پل ها در شهرها و ایالات های مختلف این کشور هستیم.
بیشتر زیرساختهای آمریکا در اوایل و اواسط قرن ۲۰ ساخته شده است، قرن بیستم همزمان شده بود با ساخت پروژههای بزرگی همچون سد هوور و پل گلدن گیت و همچنین سیستم بزرگراه بین شهری، پل های کوچکتر ، تونل ها و موارد دیگر که در کنارشان هزاران کیلومتر سیم کشی در زمینه برق و تلفن را به دنبال داشتند.
اما در حال حاضر ایالات متحده تقریباً ۶۰ سال است که در زمینه تعمیر و نگهداری هیچیک از این زیرساختها هزینه نکرده است و کار را به جایی رسانده که امروز میتوان گفت که وضعیت وخیم و در بسیاری از موارد به حدی بحرانی است که دیگر حتی تزریق بودجه نیز کارگر نخواهد بود.
جاده ها و بزرگراه ها به تنهایی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال بودجه تعمیر و نگهداری و پلها به طور نامحدود به صدها میلیارد دلار در سال نیاز دارند؛ در حالی که بیشتر آنها به پایان عمر مفید خود رسیده اند و تعمیرات به تنهایی کافی نخواهد بود و جایگزینی به طور فزاینده ای ضروری مینماید.
اخیرا جامعه مهندسان عمران آمریکا در گزارشی جامع زیرساخت های آمرکا را مورد ارزیابی قرار داده است؛ در این ارزیابی اغلب زیرساختهای این کشور نتوانستند نمره بهتری بالاتر از D که نشانگر نامطلوب بودن، ناکافی و در معرض خطر بودن زیرساخت مورد نظر است بگیرند.
این لیست شامل زیرساختهای مرتبط با آب آشامیدنی، سیستم تصفیه و فاضلاب شهری، شبکه برق، فرودگاهها و امکانات حمل و نقل هوایی، تأسیسات ریلی و حمل و نقل، حمل و نقل هوایی درون شهری، معابر و بزرگراهها، پلها، سدها، زبالههای خطرناک، مدارس و ترانزیت است که هرکدام فقط توانستند یک D به خود اختصاص دهند.
جامعه مهندسان عمران آمریکا بیش از ۴ هزار سد در آمریکا را تحت عنوان ناامن و خطرناک طبقهبندی کرده و خاطرنشان کردند که میزان و شدت خرابیها با سرعت نگران کنندهای در حال افزایش یافتن است؛ ماجرا آنجایی نگران کننده تر به نظر میرسد که بدانیم حدود ۴۰ درصد از کل تخریبهای مرتبط با سدهای آمریکاکه در سال ۱۸۷۵ بنا شده اند، فقط طی ۱۰ سال گذشته رخ داده است.
طی سال ۲۰۰۴، تنها در ایالت نیوجرسی، ۳۰ سد مختلف به دلیل بارندگی شدید در مواجهه با سیلاب ناکام ماندند و به شدت آسیب دیدند. فقط در یک دوره ۵ ساله منتهی به سال ۲۰۰۶ ، ۱۳۰ سد اصلی به شکست انجامید و ایالات متحده ۱۰۰۰ مورد از این دست حوادث را که مهندسین آن را «حوادث سد» (حوادثی که نواقص جدی وارد و یکپارچگی سد را تهدید میکند) نامیدند، تجربه کرده است. این در حالی است که در یک مورد مهم، مقامات فقط با بازکردن دروازههای سیل و آزاد کردن آب ، توانستند سد را نجات دهند.
این حوادث در حالی رخ داده اند که به گفته مهندسان تعداد سدهای ناایمن بسیار سریعتر از آنهایی که تعمیر می شوند، افزایش مییابد.
قبل از ویرانی که طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ برجای گذاشت، و نیواورلئان را ویران کرد، مهندسان میخواستند خاکریزها را برای جلوگیری از تخریب آنها بازسازی کنند، اما هزینه یک میلیارد دلاری برای این کار هرگز اختصاص نیافت تا دولت فدرال مجبور باشد پس از کاترینا، ۱۷ میلیارد دلار برای ترمیم کیفیت آنها هزینه کند؛ هزینهای چندین برابر هزینه برآورد شده که نتوانست بسیاری از مشکلات اصلی را در این زمینه حل کند.
ایالات متحده بیش از ۳۰۰هزار کیلومتر بزرگراه دارد؛ بزرگراه هایی که اکثر آنها در دهههای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ ساخته شدهاند و بهندرت از نگهداری کافی برخوردار بودهاند. در واشنگتن ، پایتخت کشور ، ۶۵درصد از کل جادهها و بزرگراهها امروز نیاز به تعمیرات اساسی و پرهزینه و یا جایگزینی کامل دارند.
امروزه بسیاری از ایالتهای ایالات متحده در حال از دست دادن بزرگراههای خود هستند و مجبور شدهاند به جادههای ماسهای و خاکی که در دهه ۱۹۵۰ رایج بودند، روی بیاورند؛ چراکه بزرگراهها هم مانند پل ها به پایان عمر مفید خود رسیده اند اما پولی برای هزینه کردن و تعمیر آنها در دسترس نیست.
تونلهای جادهای آمریکا نیز در وضعیت بحرانی قرار دارند و از جمله موارد جدیدی هستند که به تازگی به لیست سقوط عادی زیرساختهای آمریکا اضافه شده اند؛ همانطور که در سال ۲۰۰۶ در شهر بوستون شاهد بودیم این زیرساخت نیز مانند بسیاری دیگر ، برخلاف انچه که در ابتدا عنوان شد تصادفی نبود و بعدها ثابت شد که ناشی از کیفیت پایین مصالح ساختمانی و بر اثر ساخت و سازهای سهل انگارانه بوده که به واسطه بی دقتی و بی کفایتی تشدید شده است. یعنی دقیقا همان مواردی که مقامات آمریکا و رسانههای این کشور طی سالهای گذشته تمام تلاششان را به کار بسته اند تا وانمود کنند در کشور چین امری عادی و مرسوم است.
فاجعه زیرساختی در ایالات متحده زمانی ملموس تر میشود که بر اساس تخمینها هر ساله، سیستمهای فاضلاب فرسوده در شهرهای آمریکا، میلیونها متر مکعب فاضلاب تصفیه نشده را وارد رودخانههای آب شیرین این کشور می کند؛ آلودگی رودخانههای آب شیرین خطرات عظیمی را برای سلامتی شهروندان در پی خواهد داشت.
شبکه برق ایالات متحده نیز وضعیت بهتری نسبت به بقیه ندارد و به طور فزاینده ای قادر به تحمل بارهای اضافه و نوسان بار خود نیست و به طور مرتب سیستم برق رسانی را با اخلال مواجه میکند و کل شهرها را بدون انرژی و قدرت برق میگذارد.
خروج از ریل و حوادث دیگر تقریباً به اتفاق روزانه در شبکه ریلی ویران شده و ناامن آمریکا تبدیل شده است؛ شبکه ریلی که دولت مانند بزرگراه ها فقط به جای تعمیر و نگهداری و تعمیر مناسب، فقط اقدام به وصله پینه کردن آنها کرده است. همین مورد در مورد متروها و سیستمهای ریلی در سطح کلان شهری مانند نیویورک نیز صادق است. زهوار دررفته بودن، کثیف ، خطرناک و در انتظار حادثه بودن ویژگی بارز سیستم مترو شهری همچون نیویورک است.
بسیاری از فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن آمریکا امروزه کشورهای جهان سوم مقایسه می شوند و بسیاری از مدارس این کشور وضعیتی نابسامان دارند.
اگر بخواهیم چین را به عنوان یک معیار در نظر بگیریم، چین ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف زیرساختها میکند، در حالی که هزینه کرد در زمینه زیرساختهای ایالات متحده تقریباً ۶۰ سال پیش و در نقطه اوج خودش چیزی در حدود ۳درصد بوده و از آن زمان تاکنون افت محسوسی نیز کرده است. درواقع باید گفت در جهانی که چین و کشورهای غربی و کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری خود را در زمینه زیرساختها افزایش میدهند، ایالات متحده در جهت مخالف پیش رفته است و میراثی در شرف ویرانی را برای یک ملت فروپاشیده که اکنون ناامیدانه بدون ابزاری برای تغییر جهت، در دریای بدهی غوطه ور است، به جای گذاشته است.
شایان ذکر است که بخشهای مختلف دولت ایالات متحده، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، "اساتید اقتصاد" مانند مایکل پتیس و دیگران ، به اصرار و متفق القول بطور فزاینده ای نسبت به تغییر رویه چین در رابطه با سرمایه گذاری در برنامه های زیرساختی خبر میدهند.
به گفته آنها چینی ها باید برنامه زیرساختی که به زعم مراکز آمریکایی «ناپایدار» هستند را کنار بگذارند و برنامه «پایدار» را با الگوبرداری از ایالات متحده جایگزین آن بکنند تا به این شیوه اقتصاد چین را مجددا به حالت تعادل برسانند و به این ترتیب در فروپاشی قریب الوقوع تاریخی، چین را با غرب همراه سازند.
در رابطه با چرایی وخیم تر شدن وضعیت بخش زیرساخت آمریکا که نمونه آن در هیچ کشور دیگری در جهان دیده نمیشود، میتوان دو علت در نظر گرفت؛ نخست اینکه بدیهی است که طی ۶۰ سال گذشته دولت ایالات متحده ۱۰ تریلیون دلار وام گرفته شده را صرف جنگ برای منفعت ۱ درصد از «افراد برتر» ی کرده است که هیچ علاقهای به سوار شدن به مترو و مشکل نشت فاضلاب منزل شما ندارد.
دومین دلیل بارز بروز این مشکل خصوصی سازی زیرساختهای کشور است. بانکداران و شرکتهای سهامی خصوصی فقط بخشی از سهام مالی آمریکا را صرفاً برای استخراج ارزش این دارایی ها در دست گرفتند، فرآیندی که کمک آنها با هزینه های مربوط به نگهداری ، ترمیم یا سرمایه گذاریهای بلند مدت نبوده است. عوارض بزرگراهی که سرمایه گذاران خصوصی برای ساختش مبلغ ۲ میلیارد دلار آن را پرداخت می کنند ، می توانند تا ۲۰ میلیارد دلار سودآوری کنند ، اما در زمان تعمیرات، سریع ترین و کم هزینه ترین شیوه تنها گزینه ای است که به ذهن این شرکتهای خصوص می رسد.
وضعیت زیرساختهای ایالات متحده در حالی به مرز هشدار رسیده است که بانکداران آمریکایی و حامیان رسانهای آنها مدعی هستند که راه حل مشکلات زیرساختی ایالات متحده انتقال ۵۰۰ میلیارد دلار دیگر از دارایی های عمومی به صاحبان شرکتهای خصوصی است.
انتهای پیام/
نمایش
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیشبینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.
برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، میتوان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.
سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.
«تورم را نصف و سپس تکرقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعدهای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او میگذرد و بررسیها نشان میدهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بودهاند.
سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.
فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.
ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا میکنند. شرکتکنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و میدانند که سیاستهای دولت میتواند از راههای قابلتوجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.
یک مدیر بیمهای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمههای زندگی، گفت: : یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم میگیرند.
برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامهای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.
دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوقهای بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.
بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانههای نزدیک به دولت مدتها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آنها برای گاز ایران» را نوید میدادند.
تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیشبینی قیمتهای آینده بر اساس بررسی قیمتهای گذشته صورت میگیرد.
نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.
در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانکها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.
در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.
با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ثبت نظر