مثلث خطای فردی

مثلث خطای فردی

امین کریمی پژوهشگر اقتصاد رفتاری با افزایش قیمت ارز، بازار خودرو نیز مانند دوره‌های گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است. این در حالی است که اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار در زمان‌هایی برای برخی خودروها به ۱۰۰ درصد رسیده است. از این رو با توجه به اهمیت موضوع، کارشناسان اقتصادی به تفسیر این پدیده و دلایل شکل‌گیری آن در چند ماه اخیر پرداخته‌اند. با این وجود می‌توان از منظر دیگر دانش اقتصاد و با بهره‌گیری از یافته‌های روان‌شناسی به این مساله نگاه کرد. حوزه‌هایی از دانش که به اعتقاد برخی اقتصاددانان به سمت یکدیگر همگرا می‌شوند و آن را اجتناب ناپذیر می‌دانند (تیلر، ۲۰۱۶؛ ایرل، ۲۰۰۵). مقاله حاضر در تلاش است تا این افزایش قیمت در بازار خودرو را از منظر اقتصاد رفتاری مورد واکاوی قرار دهد. هر چند که این نوشتار به بیان راهکارهای کاهش قیمت نمی‌پردازد و به حوزه تبیین موضوع بسنده می‌کند.

چهارشنبه 3 بهمن 1397 ساعت 5:52

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

مثلث خطای فردی

در صورتی که یک بازار کاملا رقابتی ایجاد شده باشد، براساس قضیه اول رفاه، مطلوبیت جامعه حداکثر می‌شود. از جمله فروض این قضیه اطلاعات متقارن و قیمت‌پذیر بودن تمام معامله‌کنندگان است. جدای از بحث‌های تکنیکی این موضوع، ماهیت بازار خودرو به‌دلیل ناهمگن بودن تولیدات از نظر ایمنی، سرعت، ظرفیت و وجود انحصار، این قضیه را دچار چالش می‌کند. همچنین قیمت‌ها براساس فرضیه بازارهای کامل، منعکس‌کننده ارزش بنیادی دارایی هستند. زیرا زمانی که اطلاعات جدیدی منتشر می‌شود، افراد به‌سرعت انتظارات خود را براساس آن تعدیل می‌کنند؛ به‌گونه‌ای‌که فرصت آربیتراژ شکل نمی‌گیرد. در نتیجه از معاملات شکل‌گرفته قیمت تعادلی جدید مشخص می‌شود. این در حالی است که اطلاعات به‌صورت یکسان در اختیار جامعه قرار بگیرد، هزینه دستیابی ناچیز باشد و همه افراد بتوانند به‌درستی از این اطلاعات استفاده کنند.

این موضوعات که ریشه در اصل عقلانیت افراد در انتخابشان دارد، توسط برخی محققان از جمله کانمن و تورسکی (۱۹۷۴ و ۱۹۷۹) مورد انتقاد قرار گرفته است. در نتیجه ادعای این پژوهشگران، علم اقتصاد با بهره‌گیری از یافته‌های روان‌شناسی می‌تواند به شناخت بهتری از پدیده‌های اقتصادی برسد؛ هر چند که روش آزمایشگاهی به‌کارگرفته‌شده در اقتصاد رفتاری نیز به‌دور از انتقاد نبوده که از حوصله این نوشتار خارج است.

شاید بتوان خطاهای رفتاری را که در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد موثر بوده‌اند، در سه دسته تقسیم کرد. گونه اول، رفتار گروهی به معنای همراهی تصمیمات فرد با انتخاب‌های جمعی است. این موضوع پیش‌تر در مقاله‌ای با عنوان « تحلیل روانشناختی بر رفتارهای گروهی» از همین نویسنده تشریح شده است. نوع دوم، اعتماد به نفس بیش از حد است که افراد می‌توانند در تصمیم‌گیری دچار آن شوند. این مساله علاوه بر عموم جامعه، دامن‌گیر افراد خبره بازار نیز می‌شود. در پایان نیز می‌توان لنگر انداختن، زیان‌گریزی و اثر مالکیت را به‌عنوان دسته سوم نام برد (ویتل و همکاران، ۲۰۱۴).

خرید خودرو برای بسیاری از افراد یکی از معاملات مهم مالی در زندگیشان به شمار می‌آید. در حالی که بسیاری از خانواده‌ها فاقد اطلاعات کافی برای انجام چنین مبادله‌هایی هستند. از طرفی فراوانی کم چنین معامله‌هایی در زندگی شخص امکان یادگیری با تکرار دفعات خرید و فروش را برای او فراهم نمی‌کند. همچنین نبود یک ساختار متمرکز مانند بازار سهام، به ناکارآمدی چنین بازاری بیشتر دامن می‌زند. به این دلایل در بازار خودرو فاصله میان افراد تازه‌وارد و معامله‌کنندگان حرفه‌ای بیشتر می‌شود.

افراد اغلب افزایش قیمت‌ها را بیش از حد تخمین می‌زنند. کیس و شیلر (۲۰۰۳)، در برخی شهرهای آمریکا به منظور بررسی این موضوع از افراد پرسیده بودند که به‌طور متوسط چقدر انتظار افزایش قیمت دارایی‌ها در سال آینده را دارند. پیش‌بینی مصاحبه شوندگان ۳۸ درصد، افزایش قیمت بوده؛ در حالی که این مقدار به‌صورت تحقق یافته تنها ۷/ ۵ درصد ثبت شده است.

بررسی‌های انجام شده در خصوص توانایی پردازش اطلاعات افراد، نشان‌دهنده تفاوت‌های معنادار ظرفیت‌های شناختی است (آرتور، ۱۹۹۱ و ۹۳). این در حالی است که بسیاری از افراد بر این باورند که توانایی پیش‌بینی صحیح روند قیمت‌ها را دارند (شایکمن و ژانگ، ۲۰۰۳). اگر نظر این افراد درست باشد، در مقایسه با دیگران می‌توانند سرمایه‌گذاری بهتری انجام دهند و اگر در اشتباه باشند، نمی‌توانند تصمیم سرمایه‌گذاری درستی بگیرند. به هر حال این یافته فرض اثرگذاری یکسان افراد جامعه روی قیمت در اقتصاد نئوکلاسیک را زیر سوال می‌برد و قیمت می‌تواند از مقدار واقعی خودش فاصله بگیرد. در نتیجه ماهیت بازار خودرو که به آن اشاره شد و اعتماد‌به‌نفس بیش از حد معامله‌کنندگان روی ادراکات سفته‌بازانه خود می‌تواند باعث انحراف قیمت خودرو از مقدار واقعی آن شود. از این رو در چند ماه اخیر با قرار گرفتن میزان افزایش قیمت ارز به‌عنوان نقطه مرجع به این معنا که معامله‌کنندگان آن را ملاک تغییر قیمت کالاها قرار دهند، می‌توان این ادعا را مطرح کرد که قیمت‌گذاری نادرست روی خودرو در بازار آزاد صورت گرفته و این تغییرات قیمت صرفا ناشی از عواملی اساسی همچون تغییر قیمت مواد اولیه نبوده است.

یکی دیگر از روش‌های تبیین افزایش قیمت خودرو، استفاده از یافته‌های اقتصاد رفتاری برپایه نظریه چشم‌انداز کانمل و تورسکی (۱۹۷۹) است. طبق نظریه چشم‌انداز،‌ افراد به زیان و منفعت در تصمیم‌های خود وزن متفاوت می‌دهند. به این معنا که انتخاب آنها به سمت گزینه‌های با احتمال سود، بیشتر از موارد با احتمال ضرر گرایش دارد. به‌عنوان مثال فرض کنید فردی قصد خرید سهام یک صندوق را دارد. با مراجعه به کارگزار گفته می‌شود سهام مورد نظر طی ۱۰ سال گذشته بازده بیشتری از متوسط بازار داشته، هر چند که در سال‌های اخیر با کاهش مواجه شده است. کارگزار دوم در توصیف همان سهم این‌گونه بیان می‌کند که در سه سال اخیر بازده متوسط ۱۲ درصد را داشته است. براساس این نظریه خریدار برپایه صحبت کارگزار دوم ترجیح بیشتری به خرید سهم نشان می‌دهد؛ زیرا کارگزار نخست علاوه بر بیان بازده، به ضرر احتمالی آن نیز اشاره کرده است. یکی از عوامل مهم اثرگذار بر روی افزایش قیمت دارایی‌هایی همچون خودرو، زیان‌گریزی است که برگرفته از نظریه چشم‌انداز است.

براساس زیان‌گریزی، افراد در تصمیم‌های خود به زیان وزن بیشتری نسبت به منفعت می‌دهند. در شرایطی که نرخ ارز نقطه مرجع افراد قرار گیرد، افزایش قیمت‌های کمتر از آن به‌عنوان زیان تلقی می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که نقطه مرجع به مراتب وزن بیشتری نسبت به قیمت کنونی در تعیین قیمت دارایی‌هایی همچون مسکن دارد (پراشیو و چناواز، ۲۰۱۱). از طرف دیگر هنگامی که افراد در شرایط زیان قرار بگیرند، میل کمتری برای فروش دارایی نسبت به وضعیت سود از خود نشان می‌دهند. به عبارت دیگر معامله‌کنندگان در شرایط سود، ریسک‌گریز و در وضعیت زیان، دوستدار ریسک می‌شوند که به آن اثر تمایلی می‌گویند (دویور و شنُن، ۲۰۱۰). زیان‌گریزی و اثر تمایلی می‌تواند از دلایل کاهش نیافتن قیمت خودرو در بازار آزاد باشد زیرا از یک‌طرف قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان براساس افزایش نرخ ارز تعیین می‌شود تا حس زیان نداشته باشند و از طرف دیگر اگر مشتری با این قیمت یافت نشود، با بروز رفتار یک فرد دوستدار ریسک، اقدام به نگهداری دارایی به‌جای کاهش قیمت آن می‌کنند و تمام ریسک‌های آتی در مورد کاهش نرخ ارز یا شروع نام‌نویسی خودرو از طرف خودروسازان را نادیده می‌گیرند.  علاوه بر دو مورد زیان‌گریزی و اثر تمایلی، خطای ذهنی لنگر انداختن به معنای پافشاری روی یک قیمت به‌عنوان نقطه مرجع که همان نرخ ارز است، باعث شد که با وجود کاهش نرخ ارز، تغییر مشهودی در قیمت خودرو اتفاق نیفتد. در واقع این اثر همانند لنگری عمل می‌کند که باعث می‌شود ذهن فرد برای تصمیم‌گیری در حول آن محدود شود. عامل دیگری که می‌تواند به افزایش قیمت خودرو دامن بزند، اثر مالکیت است. براساس این اثر افراد تمایل دارند ارزش دارایی‌های تحت تملک خود را بیش از مقدار واقعی برآورد کنند (پامپین، ۲۰۱۲؛ کانمن و همکاران، ۱۹۹۰).

در پایان لازم است اشاره کرد که مطالب مطرح شده در تشریح چرایی افزایش قیمت خودرو تنها نگاه از دریچه اقتصاد رفتاری به موضوع است و به معنای نادرست بودن تبیین‌های انجام شده براساس اقتصاد نئوکلاسیک نیست، بلکه می‌توان این‌گونه به موضوع نگریست که اقتصاد رفتاری امکان تبیین‌های دقیق‌تر در برخی زمینه‌ها  را فراهم می‌کند. همچنین نمی‌توان موارد ذکرشده به‌عنوان خطاهای رفتاری و شناختی را تنها به افراد ناآشنای به بازار نسبت داد؛ زیرا براساس برخی مطالعات تجربی، افراد خبره بازار بیشتر از سایر معامله‌کنندگان در معرض این‌گونه خطاها هستند زیرا چنین افرادی به سختی حاضر به پذیرش خطای پیش‌بینی خود و تغییر رویه می‌شوند (هی و لیست، ۲۰۰۵).

 

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1804

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1965

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1770

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361