قیمت گوشی به سقف رسید؟

قیمت گوشی به سقف رسید؟

دنیای اقتصاد : بازار محصولات هوشمند طی سال‌های اخیر شاهد افت و خیزهای زیادی بود اما در این میان، گوشی‌های هوشمند همواره روندی صعودی داشتند و هر سال چند ده یا حتی چند صد دلار به قیمت مدل‌های جدید اضافه می‌شد. به بیانی دیگر، زمانی که شرکتی از گوشی هوشمند جدیدی رونمایی می‌کرد، همگان منتظر اعلام قیمت جدید و البته بیشتر این محصول نسبت به مدل‌های موجود بودند. برای مثال، چند سال قبل می‌شد تنها با ۶۵۰ دلار یکی از بهترین گوشی‌های آی‌فون را خرید اما امروز حداقل باید هزار دلار برای داشتن چنین اسمارت‌فونی پرداخت کرد. اگرچه هنوز هم کاربرانی هستند که چنین هزینه‌هایی را برای داشتن گوشی‌های مورد علاقه خود می‌پردازند، اما بسیاری از کاربران بر این باورند که این گوشی‌ها، ارزش پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند. هنوز دلیل مشخص و قانع‌کننده‌ای برای توجیه روند افزایشی قیمت گوشی‌های هوشمند طی سال‌های اخیر وجود ندارد. اما شاید بتوان دلایل زیر را به‌عنوان عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت گوشی‌ها در نظر گرفت.

جمعه 1 شهریور 1398 ساعت 7:45

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از دنیای اقتصاد 

قیمت گوشی به سقف رسید؟

کاهش فروش گوشی‌های هوشمند

تقریبا دو سال است که تولیدکنندگان از افت فروش گوشی‌های خود خبر می‌دهند و گزارش‌های سه ماهه این شرکت‌ها به‌خوبی بر این مساله صحه می‌گذارند. از جمله دلایل این افت فروش این است که بازار از گوشی‌های هوشمندی اشباع شده که اکثر آنها از کیفیت و عملکرد تقریبا مشابهی برخوردارند و کاربران تا چند سال می‌توانند با گوشی‌های فعلی خود سَر کنند. از این‌رو، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به منظور جبران کاهش فروش محصولات خود، راحت‌ترین راه یعنی افزایش قیمت گوشی‌ها را انتخاب کردند. اگرچه این اقدام ممکن است تا حدی این کمی فروش را جبران کند، اما بسیاری از کاربران را از خرید گوشی‌های جدید منصرف و آنها را به استفاده طولانی‌مدت از گوشی‌های خود وادار می‌کند.

عدم تمایز محسوس میان گوشی‌های پرچمدار و معمولی

در گذشته، اغلب گوشی‌ها از قابلیت‌های چندان پیشرفته‌ای برخوردار نبودند و گوشی‌های پرچمداری که توسط شرکت‌ها معرفی می‌شدند، یک سروگردن بالاتر بودند و تفاوت را می‌شد به خوبی احساس کرد. اما امروزه، این تفاوت به حداقل رسیده و با گوشی‌های معمولی هم می‌توان بسیاری از نیازها را بدون کمترین مشکلی برطرف کرد. چنین رویه‌ای سبب شد تا تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند برای متمایز کردن محصولات خود، از ویژگی‌های برجسته‌ای همچون دوربین‌های چندگانه، شارژ وایرلس، پردازنده‌های قوی‌تر و مواردی از این قبیل استفاده کنند و به‌دنبال آن، قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا روند افزایش قیمت گوشی‌ها به سقف خود رسیده است؟ این شرکت اپل بود که برای اولین‌بار، قیمت هزار دلاری را برای گوشی‌های خود درنظر گرفت و اگرچه در آن زمان، این قیمت بسیار عجیب بود اما طولی نکشید که دیگر شرکت‌ها همانند سامسونگ و هوآوی نیز چنین برچسبی را بر روی محصولات خود چسباندند و این مساله کم‌کم به یک عادت در میان تولیدکنندگان تبدیل شد. در حال‌حاضر، مدل آی‌فون ایکس‌اس مکس‌اپل و همچنین گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ با قیمت ۱۰۹۹ دلار به فروش می‌رسند که البته این قیمت برای مدل پایه‌ای گوشی‌هاست؛ این یعنی هنوز تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، به آن قیمتی که بتواند آنها را راضی نگه دارد، نرسیده‌اند اما این خریداران هستند که تصمیم نهایی را می‌گیرند و آماروارقام ماه‌های اخیر نشان می‌دهد کاربران دیگر تمایلی به خرید گوشی‌هایی با چنین قیمت‌های نجومی‌را ندارند.

برای نمونه، گوشی آی‌فون ایکس‌آر شرکت اپل که با قیمت ۷۴۹ دلار به فروش می‌رسد، عنوان پرفروش‌ترین آی‌فون سال ۲۰۱۸ را از آن خود کرد. دلیل این محبوبیت نیز قیمت مناسب آن در ازای مشخصاتی است که در دل این محصول به‌کار رفته است. از نگاه خریداران، دیگر گوشی‌های گران‌‎قیمت اپل ارزش پرداخت قیمتی‌هایی این‌چنینی را ندارند. اما در مورد سامسونگ، قضیه کمی‌فرق می‌کند. بدین معنی که گوشی گلکسی‌اس‌۱۰‌پلاس این شرکت، بیشترین فروش را در میان مدل‌های این شرکت کره‌ای داشته است. البته نباید فراموش کرد که گوشی‌های سامسونگ اغلب با گذشت چند ماه، افت قیمت محسوسی را تجربه می‌کنند. این شرکت اخیرا دو مدل گوشی سری نوت به نام‌های گلکسی‌نوت‌۱۰ و گلکسی‌نوت‌۱۰‌پلاس را معرفی کرد که مدل کوچک‌تر با قیمت ۹۵۰ دلار به فروش خواهد رفت.

این اقدام یا بهتر بگوییم عقب‌نشینی قیمتی از سوی سامسونگ می‌تواند از دو جنبه بسیار حائزاهمیت باشد؛ به‌طوری‌که نخست، از لحاظ روان‌شناختی بر افرادی که تمایلی به خرید گوشی‌های هزار دلاری ندارند، تاثیر بگذارد و آنها را به خرید ترغیب کند. دوم آنکه می‌تواند این اجازه را به سامسونگ بدهد تا بتواند هر قیمتی را بدون هیچ‌گونه نگرانی برای گلکسی‌نوت‌۱۰‌پلاس تعیین کند. در واقع، مدل ارزان‌تر را برای آنهایی که به قیمت اهمیت می‌دهند تولید کرده و مدل پلاس نیز برای آنهایی که به‌دنبال بهترین بهترین‌ها هستند، ارائه شده است. شرکت وان‌پلاس نیز تقریبا رویه مشابهی با سامسونگ را در عرضه جدیدترین گوشی‌های پرچمدار خود در پیش گرفت. برای مثال، مدل معمولی وان‌پلاس‌۷ با قیمتی پایین‌تر و گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه به‌حساب می‌آید و مدل وان‌پلاس‌۷ پرو نیز که به مشخصات و ویژگی‌های پیشرفته‌تری مجهز شده، با قیمت ۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

تاثیر فناوری ۵G بر قیمت گوشی‌ها

فناوری ۵G فعلا در آغاز راه خود قرار دارد و در صورت توسعه و تکامل بیشتر، این اجازه را به تولیدکنندگان می‌دهد تا با تعبیه این تکنولوژی، قابلیتی فوق‌پیشرفته را در دل گوشی‌های خود جا کنند. درواقع این فناوری می‌تواند بهانه افزایش قیمت دوباره را به دست تولیدکنندگان بدهد و شاید چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار را به قیمت‌های فعلی محصولات خود اضافه کنند. در اینجا، دو گزینه پیش روی تولیدکنندگان خواهد بود؛ افزایش قیمت یا حفظ قیمت فعلی. برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که شرکت‌ها احتمالا گزینه دوم را انتخاب خواهند کرد و بعید به‌نظر می‌رسد که مدل‌های مجهز به فناوری ۵G با اختلاف قیمتی ۲۰۰ دلاری نسبت به مدل‌های موجود به فروش برسند.

گوشی‌های تاشو

اگرچه گوشی‌های تاشو آن‌چنان که انتظار می‌رفت با صلابت، قدم به بازار گوشی‌های هوشمند نگذاشتند اما دیر یا زود، مشکل موجود در نمایشگر این گوشی رفع می‌شود و شاهد ورود عضوی جدید به خانواده اسمارت‌فون‌ها خواهیم بود. ورودی که به احتمال فراوان، با افزایش قیمت چند صددلاری همراه خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های سامسونگ و هوآوی اخیرا از گوشی‌های تاشوی خود رونمایی کردند و قیمت ۲هزار دلار را برای این مدل‌ها در نظر گرفته‌اند. جالب اینجاست که این قیمت بدون احتساب فناوری ۵G است. البته این افزایش قیمت احتمالا به زودی و با تولید انبوه نمایشگرهای تاشو و روی آوردن دیگر شرکت‌ها به تولید چنین گوشی‌هایی، فروکش خواهد کرد. در این میان برخی کارشناسان نیز پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده برخی شرکت‌ها با اضافه کردن قابلیت‌های جدید به گوشی‌های تاشو، قیمت آن را تا ۲۵۰۰ دلار نیز افزایش خواهند داد. گفتنی است این موارد فعلا در حد حدس و گمان است و به طور دقیق مشخص نیست که با ورود گوشی‌های تاشو چه سرنوشتی برای قیمت گوشی‌ها رقم خواهد خورد.

اما در خصوص سوالی که در تیتر پرسیده شد، باید بگوییم که پاسخ «نه» است؛ چراکه تولیدکنندگان همواره به‌دنبال اضافه کردن قابلیتی یا سخت‌افزاری جدید، قیمت محصولات خود را نیز بالا می‌برند. این روزها در بازار گوشی‌های هوشمند که رقابتی نفسگیر میان تولیدکنندگان حکمفرماست، خریداران به‌دنبال گوشی‌هایی هستند که ارزش پرداخت چنین مبالغی را داشته باشد. خوشبختانه شرکت‌های فعال در این حوزه طی سال‌های اخیر، مدل‌های مختلفی را مجهز به ویژگی‌های متفاوت و البته قیمت‌های متنوع، روانه بازار کرده‌اند و دست خریداران را برای انتخاب باز گذاشته‌اند.

این مطلب برایم مفید است

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1788

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1943

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1748

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361