شیوه هوشمندانه و نوین آدمکش آمریکا با تروریسم اقتصادی ملتها محقق شده است

شیوه هوشمندانه و نوین آدمکش آمریکا با تروریسم اقتصادی ملتها محقق شده است

اصغر بالسینی استاد اقتصاد بین الملل گفت: هنگامی که آمریکاییها مهمترین منبع درآمد اقتصادی یک ملت چون نفت را مورد حمله قرار می دهند در اصل آنها به دنبال تنبیه سیاستمداران کشور هدف نیستند بلکه به دنبال تحمیل شدیدترین فشارها و خسارتهای اقتصادی به عموم مردم هستند و چون در قالب این تحریم ها عموم مردم مورد هجوم قرار می گیرند موضوع تروریسم اقتصادی صورت عینی می یابد.

چهارشنبه 2 مرداد 1398 ساعت 18:16

به گزارش شبکه خبری بانک و بیمه "بینا" به نقل از قدس آنلاین 

عنوان تروریسم اقتصادی اشاره ای  به طراحی های ضد انسانی آمریکا بود که توسط دکتر ظریف در اجلاس بین المللی غیر متعهدها مطرح شد. ایالات متحده آمریکا با طراحی تحریم های بزرگ و تشدید تحریم هایی که خطرات جانی و انسانی فراوانی برای ملتها به بار می آورد به بهانه های مختلف به دنبال تحمیل عقاید خود از طریق نوین آدمکشی و زورگویی است که به صورت نرم و با فشار اقتصادی خواهان از پای درآوردن ملتهاست؛ قطعا این نوع از تروریسم که هدفمند تر ودر ابعاد بزرگتری از تروریسم نظامی انسانها و ملتها را تحت فشار قرار می دهد باید در مجامع بین المللی مطرح شود چرا که اثرات مخرب آن از تروریسم نظامی به مراتب بیشتر است و عدم ایستادگی در برابر تروریسم جدید آمریکایی می تواند منافع بسیاری از کشورها و ملتها را به بهانه های واهی مورد تهدید قرار دهد. دکتر اصغر بالسینی استاد اقتصاد بین الملل در گفت و گو با ...تروریسم اقتصادی وابعاد آن را در عملکرد آمریکایی توضیح داده است.

آقای دکتر ظریف در نشست سران غیر متعهدها موضوع تروریسم اقتصادی و استفاده تروریستی آمریکا از ابزارهایی جهت تحمیل فشار و زور به ملتهای دنیا را بیان نمودند؛ تعریف شما از تروریسم اقتصادی آمریکا چیست؟

سران ایالات متحده آمریکا در طی دو دهه اخیر با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی بین المللی بانکی؛ پولی و مالی تلاش کرده اند تا فشارهای مضاعفی بر کشورهایی که به نوعی با آنها دارای تعارض هستند وارد کنند؛ این ابزارها که در راستای فشار تحریمی به کار گرفته می شود با هدف تنبیه یک کشور مورد استفاده قرار می گیرد که نمونه های عینی و فراوانی در دو دهه اخیر از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شده است که در یک پارادایم حقوقی می توان آن را در قالب تروریسم اقتصادی تعریف کرد.

مهمترین اهداف تروریسم اقتصادی آمریکا علیه سایر کشورها چیست؟

تروریسم اقتصادی آمریکا تلاش کرده تا با استفاده از ابزارهای گوناگونی و یاری گرفتن از بازیگران ملی و فرا ملی شرایط بی ثبات کننده ای را در کشور هدف به وجود آورند، هنگامی که هدف مورد نظر تحت تحریم اقتصادی قرار می گیرد در اصطلاح آن کشور در معرض حملات تررویستی ابزارهای اقتصادی آمریکا قرار گرفته است که متاسفانه آمریکایی ها در این زمینه وبه بهانه تحریم های اقتصادی برخی از کشورها منجمله جمهوری اسلامی ایران را تحت شدیدترین فشارها قرار داده اند. قطعا آمریکاییها با استفاده از ابزارهای بین المللی اقتصادی به دنبال برهم زدن تعادل اقتصادی در جهموری اسلامی و کشورهای تحت تحریم خود هستند؛ استفاده از ابزارهای غیر متعارف و غیر مشروعی که آمریکا در تحریم های اقتصادی دنبال می کند به تعبیری نشان دهنده سوء استفاده آمریکاییها از بسترهای اقتصادی به وجود آمده در دنیاست؛ از این حیث با صراحت می توان گفت که آمریکا به وجود آورنده تروریسم اقتصادی جدی و سهمگینی در دنیاست؛ ممانعت و جلوگیری از پیشبرد اهداف تروریستی اقتصادی آمریکا در سطح جهان نیازمند فعالیت همه جانبه حقوقی در عرصه داخلی و بین المللی است و لازم است تا سران تمامی کشورها متوجه ابعاد بزرگ خطر تروریسم اقتصادی آمریکا باشند.

ابزارهایی چون سوئیفت؛ تحریم فروش نفت و مبادلات بانکی و پولی و مالی درعرصه بین المللی که آمریکاییها جهت پیشبرد مقاصد سیاسی خود بر کشورها استفاده می کنند آیا در سطح بین المللی دستاویزی جهت سوءاستفاده آمریکا از ملتهای جهان شده یا خلق این ابزارها در راستای رفاه و سهولت کار هر چه بیشتر کشورها و ملتها بوده است؟

هنگامی که آمریکاییها مهمترین منبع درآمد اقتصادی یک ملت چون نفت را مورد حمله قرار می دهند در اصل آنها به دنبال تنبیه سیاستمداران کشور هدف نیستند بلکه به دنبال تحمیل شدیدترین فشارها و خسارتهای اقتصادی به عموم مردم هستند و چون در قالب این تحریم ها عموم مردم مورد هجوم قرار میگیرند موضوع تروریسم اقتصادی صورت عینی می یابد. در دو دهه اخیر آمریکا با عبور از تقابل رودر رو با ملتها چون جنگ ومحاصره اقتصادی و فیزیکی به سمت تحریم های هوشمند حرکت کرده است تا با برنامه ریزی جدید در قالب ابزارهای تحریمی تروریسم مورد نظر خود را در سایر کشورها اجرا کند؛ این در حالی است که سران کشورهای دنیا در دهه های اخیر به دنبال ایجاد ابزارهای بین المللی جهت افزایش تعاملات اقتصادی و بستر سازیهای حقوقی قانونی واقتصادی بوده اند تا در عرصه تجارت بین الملل و از طریق ظرفیت های ایجاد شده تعاملات اقتصادی فی مابین را با کمترین هزینه و به سهولت انجام دهند؛ ابزاری به نام سوئیفت که متشکل از چندین رمز بانکی برای انجام ساده و سهولت بیشتر تراکنش های بین المللی است مورد سوء استفاده آمریکا برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود علیه کشورها قرار گرفته است؛ قطعا چنین سوء استفاده ای نوعی اقدام تروریستی در قبال ملت دیگری است.واقعیت این است که آمریکایی ها در بالاترین سطح ممکن ابزارهای تروریستی را علیه جمهوری اسلامی ایران یا برخی از کشورها به کار گرفته اند؛ ابزارهایی که برای سهولت کار ابناء بشرطراحی شده اند.

بنابراین می توان گفت آمریکا به دلیل استیلای قدرت دلار در حال ضربه زدن به ملتها و تحمیل خواسته ها و مواضع خود به سایر کشورها و ملتها از طریق تروریسم اقتصادی است؟

بله قطعا به این شکل است. متاسفانه آمریکایی ها به رغم استفاده های عظیمی که از تعاملات و ابزارهای بین المللی دارند؛ با توجه به اینکه بخش عمده ای از توسعه اقتصادی امریکا بعد از جنگ جهانی دوم براساس استفاده از بسترهای عنوان شده شکل گرفته که اینک آمریکا خود را به عنوان قدرت اقتصادی به جهان معرفی می کند هر چند این مساله جای شک و شبهه فراوانی دارد.قطعا اگر اقتصاد کشوری ادعای مدیریت اقتصادی جهان را دارد باید در قبال سایر کشورها مسوول باشد که متاسفانه آمریکاییها در این زمینه سابقه بسیار بدی از خود برجای گذاشته و عملکرد بسیار غلطی ارائه داده اند.

با بررسی تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم می توان متوجه سوء استفاده های آمریکا از ابزارهای طراحی شده بین المللی شد؛ آنها همواره از ابزارهای یاد شد حداکثر منافع را برداشت کرده اند؛ در این زمینه می توان به مثال های مختلفی اشاره کرد. اقتصاد آمریکا که برای خود ایجاد کنند دراین زمینه مثال های خیلی جدی وجود دارد اقتصاد آمریکا که حدود یک چهارم تولید ناخالص ملی جهان را شامل می شود در دهه های اخیر کسری های بزرگ بودجه ای داشته؛ کسری هایی که در نوع  خود کمک بزرگی به شکوفایی اقتصاد اروپا بوده و فشار مضاعفی به سایر اقتصادهای جهان وارد کرده است. آخرین آمار رسمی از اقتصاد آمریکا  در سال 2018 بیانگر آن است که این کشور نزدیک به  2500 میلیارد دلار کالا وخدمت صادر کرده اما در مقابل 3 هزار  و 121 میلیارد دلار واردات داشته؛ به این معنا که در سال گذشته آمریکایی ها 621 میلیارد دلار واردات بیش از صادرات داشته اند؛این رقم در اقتصاد دیگری غیر از کشور آمریکا قطعا به معنای حجم بزرگی از کسری تراز تجاری محسوب شده و لاجرم اقتصاد را با مشکلات جدی مواجه می کرد اما چگونه می شود که آمریکا با 621 میلیارد دلار کسری تراز بازرگانی در سال گذشته و افزایش بدهی سالیانه 535 میلیارد دلار از سال 2000 به بعد نه تنها منجر به کاهش رفاه مردم نشده بلکه اقتصاد کشور را ویران نکرده است؟ پر واضح است که پذیرش دلار به عنوان ارز جهانشمول در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم و چاپ دلار و ارسال آن به کشورهای صادر کننده به آمریکا بدون کمترین آثار منفی خلق پول در این کشور دست آمریکاییها را از ابزارهای بین المللی مالی برای بهره مندی یک سویه باز گذاشته است. آمارها نشان می دهد سطح بدهی های بین المللی آمریکا نزدیک 21 هزار میلیارد دلار است؛ مدیریت بدهی آمریکا از طریق سوء استفاده از وجه ذخیره ارزشمند بودن  دلار است و چون دلار به عنوان ارز ذخیره ارزش  در دنیا مورد توجه است با خرید اوراق قرضه از آمریکا؛ منابع مالی قابل توجهی از کشورهای جهان در اختیار آمریکاییها قرار می گیرد. بد نیست بدانیم در دهه های اخیر آمریکاییها  بیشترین استفاده را از ابزارهای حقوقی قانونی  بین المللی در سطح جهان داشته اند  و بیشترین فشارها را علیه سایر کشورها در زمینه های اقتصادی اعمال کرده اند.آمریکایی ها با هوشمند کردن ابزارهای تحریمی خود و نشانه گرفته تعاملات بانکی که باید به عنوان یک بستر حقوقی و اقتصادی در خدمت تعاملات اقتصادی مردم جهان باشد به دنبال ایجاد بی ثباتی کشورهای در کشورهای دیگر هستند که این راهکار اسمی جز استفاده از ابزارهای تررویستی اقتصادی ندارد. به جرات می توان گفت بزرگترین تروریست اقتصادی در جهان؛ دولت امریکاست و بی مسوولیتی ها وسوء استفاده هایی که از خود ظهور و بروز داده است موید این واقعیت است که امروز آمریکا سردمدار تروریست مردمی است که مجبور به تحمل سختی های فراوان اقتصادی هستند.

ثبت نظر

ارسال

نمایش‌

بی توجهی به کارکنان نفت در تعیین پاداش پایان خدمت کارکنان دولت!

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان در ازای هر سال خدمت و به میزان حداکثر تا سی سال ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است.

  • 403

2877 میلیارد دلار ثروت نفتی برباد رفته در 12 سال تحریم

برای فهم بهتر مقدار هزینه 2877 میلیارد دلاری وارد شده از صادرات نفتی از دست رفته تا پایان سال میلادی گذشته، می‌توان به ارزش ریالی آن با توجه به قیمت دلار در بازارهای امروز اشاره کرد که بالغ بر 100.7 هزار هزار میلیارد تومان می‌شود.

  • 408

رحیمی: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی دیده نشده است/ معافیت برای خانوارهای کم‌درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلاً در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

  • 479

اشتباه بانک مرکزی در آبان ماه

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت : نرخ ارز در سامانه نیما متغیر خواهد بود. بخشی از مشکلی که در آبان و آذر ماه به وجود آمد بود. اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالاهایی که با درهم باید وارد می شد با محدودیت همراه شود .که باعث شد این موضوع القا ش ...

  • 478

قیمت قطعات یدکی در بازار سلیقه ای شد/ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه قیمت قطعات یدکی گران شده اما قیمت دستمزد تعمیرکاران خودرو تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو بسیار بالاست و هیچ نظارتی در این رابطه انجام نمی شود.

  • 475

کارنامه روحانی و رئیسی در کنترل تورم

«تورم را نصف و سپس تک‌رقمی خواهیم کرد»؛ این دقیقا وعده‌ای بود که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال گذشته داد. اکنون 16 ماه از آغاز به کار دولت او می‌گذرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد رئیسی و دولتش در کنترل تورم طی این مدت، نسبت به بازه زمانی مشابه در دولت روحانی، ناکام بوده‌اند.

  • 397

سابقه بیمه خریدنی نیست ولی یک استثنا دارد

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

  • 569

مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟

فشار تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ و قدیمی نمایه غالب در این بازار است.

  • 340

اقتصاد کلان چیست؟

ه علت تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر تمامی افراد، مسائل اقتصاد کلان، نقش مهمی را در مباحثات سیاسی ملی ایفا می‌کنند. شرکت‌کنندگان در انتخابات از وضعیت اقتصادی آگاه هستند و می‌دانند که سیاست‌های دولت می‌تواند از راه‌های قابل‌توجهی بر اقتصاد، تاثیرگذار باشد.

  • 387

چرا مردم تمایلی به بیمه‌های زندگی ندارند؟

یک مدیر بیمه‌ای ضمن تشریح برخی دلایل عدم توجه مردم به بیمه‌های زندگی، گفت: :‌ یکی از مهمترین دلایل تورم و کاهش ارزش پول است که مردم متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرند.

  • 532

قطار سریع السیر در بازار سکه

برخی از سکه بازان با اشاره به اظهارات اخیر رئیسی درباره قطار پیشرفت به کنایه می گفتند نرخ دلار این روزها سوار قطار سریع السیر شده و ایستگاه ها را یکی پس از دیگری طی می کند. همین امر موجب شده سکه بازان تحت هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  • 498

نقش موثر اصناف در تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با تاکید بر نقش مهم اصناف در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و توزیع کالا و خدمات بین جامعه گفت: بدون همراهی و حضور موثر اصناف هیچ برنامه‌ای در بازار قابلیت اجرا و عملیاتی شدن ندارد.

  • 397

احتمال تغییر سن و سابقه بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۲/ کدام صندوقها با بودجه دولت سرپا هستند؟

دولت برای جلوگیری از تشدید چالش در صندوقهای بازنشستگی بایستی پیشنهادهای تحولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح سن و سابقه بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۲ لحاظ کند.

  • 1804

پول مازاد فروش خودرو در بورس کالا به جیب خودروساز می‌رود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر قیمت معامله شده خودرو در بورس بالاتر از بهای تمام شده پایه و سود معقول باشد، تفاوت مذکور باید برای مصارف عمومی به طور مثال برای توسعه صنعت حمل و نقل هزینه شود.

  • 285

«زمستان سخت» پتروشیمی ایران آغاز شد

بحران مدیریتی در حالی دومین دارنده منابع گازی جهان را دچار چالش جدی کرده است که رسانه‌های نزدیک به دولت مدت‌ها بود «زمستان سخت اروپا و التماس آن‌ها برای گاز ایران» را نوید می‌دادند.

  • 487

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال بورس در واقع علمی در بازارهای مالی است که در آن پیش‌بینی قیمت‌های آینده بر اساس بررسی قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد.

  • 271

وضعیت حاد در بانک های 4 استان کشور

نرخ تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در مهر ماه امسال، در 4 استان کشور بالاتر از 100 درصد بوده که اتفاقی خطرناک در اقتصاد قلمداد می شود. به باور برخی تحلیل گران این رویداد می تواند موجب رشد فزاینده نقدینگی شده و از این حیث این 4 منطقه را میدان انفجار نقدینگی می دانند.

  • 1965

بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سامان رسید

در اولین روز هفته معاملات بورس و فرابورس تهران، شاهد تغییرات اندک شاخص سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه بودیم.

  • 1770

بیشترین رشد قیمت سهام انبوه سازی، املاک و مستغلات به وتوس رسید

در اولین روز کاری هفته معاملات بورس وفرابورس تهران شاهد افت شاخص سهام شرکت های انبوه سازی،املاک و مستغلات دربازار سرمایه بودیم.

  • 675

وصول ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در ۷ ماه/ درآمد مالیاتی مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان شد

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی ۷ ماهه سال جاری حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است و درآمد مالیاتی مهر ماه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

  • 361